Resident Evil VII kan göra dig illamående - utan VR

Robot
Resident Evil VII kan göra dig illamående - utan VR

Vissa har problem med den närgångna kameran.

#resident-evil-7


Medlem
Resident Evil VII kan göra dig illamående - utan VR

Har spelat det med FOV 90 och har aldrig känt mig illamående. Kan tänka mig att detta endast gäller för dom som spelar med en FOV på 65 eller nåt

Medlem

Jag har på äldre dagar (är 33 år) blivit åksjuk av just låg FOV, allra helst i kombination med överdriven headbobbing.

Medlem

Har kollat på en let's play där någon spelar på en konsol, som har en extremt låg FOV. Det gör mig smått illamående att bara kolla på videorna, iallafall nog för att jag ska medvetet tänka på det.

Medlem

ja jag säger samma som sgt lol, jag har gått å blivit 36 år å märkte inte av det så mycket när jag var yngre vad jag vet, därimot så har jag redan som ungdom lirat PC spel och lirat med hög FOV redan sedan quake tiden etc etc. Har dock inte problem i res 7 så länge jag kör med 90 FOV, helst skulle jag vilja ha lite högre. Men när jag tittat på streams när dom spelar på konsol så märker jag av det väldigt mycket att dom har låg fov å jag börjar få ont i huvudet typ efter ett tag.

Medlem

KLarar ej låg FOV längre. 75 fov funkar för mig om det ej är head bobbing liknande med. Annars måste jag ha 90 fov om det finns headbobbing med.

Medlem

Blev illamående när jag spelade Firewatch. Första och enda gången jag märkt av något sådant av spel. Annars mest vid läsning i bil, och när jag druckit för mycket sprit. ☺️

Inaktiv

"Andra tipsar om att inte spela det i ett helt släckt rum och sänka ljudvolymen något" Låter mer som att dom är rädda

Medlem
Skrivet av cinort:

"Andra tipsar om att inte spela det i ett helt släckt rum och sänka ljudvolymen något" Låter mer som att dom är rädda

Skulle snarare säga tvärtom, börja spela efter 20:00, och ha det så släckt som möjligt, med högsta volym!

Medlem

90 fov är ju ett minimum!

Medlem

Färskingar haha, näe men faktiskt inte nånsin känt av nått i spel men då kör jag fov 90 som ovan nämnt i de här fallet

Medlem

Jag upplever det mycket enklare att AIM'a och att target blir större i lägre FOV.
Jag kör 65 i alla combat FPS men jag spelar spel där större delen av combat sker på long till medium distans.
Minecraft/äventyr eller liknande där höjer jag till 75-90 beroende spel.

Inaktiv

Själv har jag aldrig förstått varför nästintill alla FPS nu för tiden, har en FOV som är lika låg som till en konsol. Vad är vitsen egentligen? Är spelutvecklarna för lata för att ens lägga till en FOV-slider, eller vill de få bort PC-spelarna från marknaden?

Medlem

Känns det inte mer instängt med låg fov? Tanken I grunden är väl att skrämma spelarna så mycket som möjligt?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Rent logiskt vore det ju mindre sannolikt att må illa desto större FOV är eftersom det krävs färre, snabbare rörelser för att kunna överblicka vad som sker omkring en. Detta är väl inget nytt i sig?
Tur att det finns inställningsmöjligheter för detta ändamål
Bara att prova sig fram till det som känns bäst för en själv. Problemet löst.

Medlem

FOV har aldrig varit anledningen för mitt illamående, så länge man inte ökar foven till skyhöga nummer och får fisheye effekter.

Många gör också misstaget och tolkar att skärmen ska vara hela din syn och tar heller inte hänsyn till hur långt ifrån du sitter o.s.v när det gäller FOV, räknar de för att få en verklig en så kommer de flesta får en IRL shocker då oftast hamnar fov runt ~35 för 1 skärms setup :p. http://www.edracing.com/edr/FOV.php De folk normalt sett vill ha är inte verklig FOV utan försöka emulera skärmen som om skärmen i sig vore ditt huvud och öka upp det så högt som möjligt innan fisheye effekten blir för påtagande för att slippa röra sig runt för mycket.

I alla fall det som orsakar mest illamående för mig är headbobing samt camera shake, något RE7 använder sig flitigt av, dock inte lika mycket som Tomb Raider rebooten, vart helt omöjligt för min del att spela det spelet på grund av all kamera shake.

Medlem

Köpte spelet igår, lirade i 5 timmar i sträck, inga problem, FOV 80, Nedsläckt ock med Surround lurar. Har lätt för att bli åksjuk om jag åker bil med någon och inte kör själv. Men att spela spel är inga problem. Bästa Resident sedan 1a - och 2a -. och jag är 81a.

Medlem

Är det inte ganska vanligt med fps spel?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Tror inte det har enbart med FOV och göra i det här fallet, utan även ficklampan. Den hänger ju inte med huvudrörelserna 1:1.

Skribent

Känt så flera gånger på sistone, på just konsol-fps. Dishonored 2 var jobbigt tills jag ställde ner headbobbing-skiten. Då gick det bättre.

Senaste Wolfenstein var hemskt på konsol - inga problem alls för mig på pc.

Värst för mig har dock The Witness på PS4 varit. Fick skaffa det på PC för att kunna spela klart. Blev väldigt åksjuk.

Aldrig haft problem i hela livet innan. Förutom första gångerna jag körde gamla Wolfenstein 3D, då. Jisses.

Medlem

Jag har på äldre dar (jag fyller 35 i Maj) drabbats av något konstigt. Jag kan ibland bli åksjuk när jag åker bil, buss eller tåg, använder min Samsung Gear VR eller om jag går på bio (!)
Men 7 timmar in i RE7 och jag har inte mått dåligt en enda gång (än)


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Tyckte fan också det kändes lite udda. Blev lite illamående efter att jag kollat några streams.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av sgt_lol:

Har spelat det med FOV 90 och har aldrig känt mig illamående. Kan tänka mig att detta endast gäller för dom som spelar med en FOV på 65 eller nåt

Det är alltid så det är. Med FOV 90 vid en datorskärm så hamnar din FOV in i en naturlig range. 60 däremot? Konstigt att inte bli åksjuk när din syn fundamentalt skiftas på det sättet, det blir liksom som att ta på sig glasögon som är helt fel för dina ögon och sen springa runt med dem.

Inaktiv

Blev så jävla åksjuk av Toy Story till megadrive.

Medlem

Spelet har sjukt låg FOV. SKulle inte palla spela det.

Medlem

Det är då rakt inte några snabba kamera rörelser på konsoll iaf.
Dåligt belyst? Det ser ju ut som nästan alla andra RE spel vad gäller dimmad belysning.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Känns det inte mer instängt med låg fov? Tanken I grunden är väl att skrämma spelarna så mycket som möjligt?

Skrämma bort spelare från att köpa det kanske.

Medlem

Tur att jag inte är så vek då. Sist ett spel fick mig att må illa och spy var när Gamecube kom ut med SW: Rogue Squadron (3) tror jag det var.

Spelet har perfekt belysning i alla fall med HDR igång. Och med 7.1 ljud så blir det creepy.

Skrivet av KnäckeHäxan:

Spelet har sjukt låg FOV. SKulle inte palla spela det.

Går att ställa in i alla fall på PC.

Medlem

Klarade just av det. Kört hela tiden med 90FOV utan att må illa.

1
Skriv svar