Nu kan du kasta pengar på Pillars of Eternity II

Robot
Nu kan du kasta pengar på Pillars of Eternity II
Medlem
Nu kan du kasta pengar på Pillars of Eternity II

Matthew Mercers röst <3 Jag har en mancrush på den karln.

Quake-konnässsör

Var är Co-op? Tänkte att de skulle utveckla det till PoE2, men tydligen inte...

Medlem

Blev en Physical Box! Hade utan tvekan gett mer om jag inte studerat.

Medlem

Tycker det blir lite konstigt när projekt som redan gått jätte bra för som PoE och fick nästan 30 miljoner för att göra det spelet, och troligen tjänade rätt bra på sälj efter release (sålde över 500k kopior) med ska fortsätta och ha ännu mer pengar via crowd funding.

Nu hade de dessutom redan en grund från PoE som de bara byggt vidare på men ska ha lika mkt pengar som för första

Jag tänker mig att crowdfunding finns där för att få nya företag att kunna göra sitt första spel men sedan om det går bra så kan de fortsätta på egen hand, inte gå till crowdfunding för alla spel som många företag verkar göra nu.

Medlem
Skrivet av Morti:

Tycker det blir lite konstigt när projekt som redan gått jätte bra för som PoE och fick nästan 30 miljoner för att göra det spelet, och troligen tjänade rätt bra på sälj efter release (sålde över 500k kopior) med ska fortsätta och ha ännu mer pengar via crowd funding.

Nu hade de dessutom redan en grund från PoE som de bara byggt vidare på men ska ha lika mkt pengar som för första

Jag tänker mig att crowdfunding finns där för att få nya företag att kunna göra sitt första spel men sedan om det går bra så kan de fortsätta på egen hand, inte gå till crowdfunding för alla spel som många företag verkar göra nu.

Jag kan tycka att crowdfunding är till för saker som the crowd vill funda. Dvs det är ett enkelt sätt för vanliga människor, som du och jag, att bidra till att göra ett spel bättre/större samt få vara en del av den processen. Sen tycker jag det är ganska ointressant om projektet har en bakgrund eller inte, frågan är om det dom presenterar idag är värt att funda - i min åsikt är det definitivt det.

Medlem
Skrivet av Morti:

Tycker det blir lite konstigt när projekt som redan gått jätte bra för som PoE och fick nästan 30 miljoner för att göra det spelet, och troligen tjänade rätt bra på sälj efter release (sålde över 500k kopior) med ska fortsätta och ha ännu mer pengar via crowd funding.

Nu hade de dessutom redan en grund från PoE som de bara byggt vidare på men ska ha lika mkt pengar som för första

Jag tänker mig att crowdfunding finns där för att få nya företag att kunna göra sitt första spel men sedan om det går bra så kan de fortsätta på egen hand, inte gå till crowdfunding för alla spel som många företag verkar göra nu.

Förstår hur du tänker, och jag tänkte så rätt länge också. Men sen insåg jag att ju mer pengar företaget har desto längre kan dom utveckla utan att riskera att gå under ifall ett spel floppar. Det blir så klart en fin gräns mellan att bara råka göra dåligt ifrån sig, och göra det med avsikt för att man redan har finansierat sina projekt. Men allt handlar om tillit. Tänk exempelvis om GTA V hade varit en dunderflopp...förmodligen hade Rockstar inte rest sig ur en sån svacka, och förmodligen inte gjort ett annat GTA eller Red Dead Redemption.

Om man gör crowdfunding rätt och kan involvera fanbase så ökar man inte bara chanserna att lyckas och göra det folk vill ha, utan även att göra så till mindre risk för sig själva. Det är inte ovanligt att studios får lägga ner för ett spel inte når förväntningarna eller kostar för mycket att utveckla till slut. Om ett bolag, som Obsidian i detta fallet, redan bevisat att de vet hur de ska använda kapital för att göra succéer så spelar det ingen roll om pengarna är deras eller "våra".

Det är ju en mindre gamble för oss ifall vi kan ge pengarna till ett företag som redan bevisat sig, snarare än ett mindre företag För mig är det lite sak samma, jag kastar pengar på de företag jag vill ska lyckas efter vad de har att visa upp. Sen går det inte alltid vägen kanske, eller passar mig i slutändan men nu gick åtminstone inte företaget under.

Om dom inte är assholes då, för då blir det fram med facklan.

Medlem
Skrivet av Morti:

Jag tänker mig att crowdfunding finns där för att få nya företag att kunna göra sitt första spel men sedan om det går bra så kan de fortsätta på egen hand, inte gå till crowdfunding för alla spel som många företag verkar göra nu.

Jag ser det mera som win-win för alla.

Känner man inte för att kasta pengar på projektet så är det ju bara att vänta till spelet släpps och köpa det då istället.

Och är man ett hardcore-fan som gillar att involvera sig, gärna sponsrar spelutvecklingen och tycker det är kul att se sitt namn i credits-listan, osv, så kan man göra det.

Samtidigt får företaget extra klirr i kassan som de kan investera i projektet och förhoppningsvis skapa ett ännu bättre spel. Win-win.

Medlem

Kickstarters som inte kan misslyckas... det är alltid bekvämt.

Dom bästa pengarna att investera är andras pengar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Obsidian är nog den utvecklare jag har högst förtroende för.
Stödjer gärna utvecklingen och chansen att göra det större & bättre. Om nu spelet (mot förmodan) inte skulle motsvara mina förväntningar så lär jag inte ligga i ett hörn och hulka för de $24
jag spenderat.

Medlem

O nu är det 102% "fundat"

Medlem

Sjukt snabbt det spelet blev crowd funded
Gillas skarpt!

k3m
Medlem
Skrivet av Wille_3:

Obsidian är nog den utvecklare jag har högst förtroende för.
Stödjer gärna utvecklingen och chansen att göra det större & bättre. Om nu spelet (mot förmodan) inte skulle motsvara mina förväntningar så lär jag inte ligga i ett hörn och hulka för de $24
jag spenderat.

Obsidian är ruggigt duktiga på rollspelsäventyr. de gör sina spel med hjärta

1
Skriv svar