Pillars of Eternity 2:s insamling har blivit succé

Robot
Medlem
Pillars of Eternity 2:s insamling har blivit succé

Hurra!

Medlem

Inte så konstigt med tanke på att första är ett mästerverk.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Första gången jag pitchar in pengar i en crowdfunding..

Inaktiv

Jag är nyfiken på varför de behöver crowdfunda uppföljaren om nu föregångaren var en sån succé?

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Jag är nyfiken på varför de behöver crowdfunda uppföljaren om nu föregångaren var en sån succé?

Första spelet sålde nog inte så mycket att när väl Paradox fått sitt att de kunde finansiera ett till spel i serien. Så valet föll väl mellan att vända sig till Paradox eller crowdfunding. Nu får de ju alla intäckter från något de nu vet att folk vill ha till skillnad från när de gjorde första spelet.
Enligt Steamspy så finns det drygt 900k ägare av första spelet, och Square har ju sagt att t.o.m. 6 miljoner är ett fail

Medlem

Bra att dom fått in cash.
Då kanske han får råd att köpa resten av cykelkomponenterna så hans 8000 kronors ram inte behöver hänga på väggen längre.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Jag är nyfiken på varför de behöver crowdfunda uppföljaren om nu föregångaren var en sån succé?

Det handlar inte om ren crowdfunding i den meningen som kickstarter möjliggör. Genom Fig kan personer och företag även investera i projektet och få avkastning på investeringen om det går bra.
Typ samma sätt som om dom hade vänt sig till Paradox eller någon annan aktör för pengarna; fast utan att dom som står för investeringen får lägga fingrarna i projektet med olika krav och annat.
Utöver det är det såklart en pre-sale som ger spelare ett bra pris och får möjlighet att vara med under beta. Det ger företaget säkerhet om något oförutsett skulle hända eller att resultatet inte skulle sälja så bra.

Varför behöver företag X pengar för att göra Y även fast dom redan har summa Z från att sälja den förra produkten? För att sprida risken för ett stort projekt och samtidigt ge fördelar eller avkastning till dom som är beredda att investera på ett eller annat sätt.

Medlem
Skrivet av Fuidama:
Skrivet av veckans:

Jag är nyfiken på varför de behöver crowdfunda uppföljaren om nu föregångaren var en sån succé?

Första spelet sålde nog inte så mycket att när väl Paradox fått sitt att de kunde finansiera ett till spel i serien. Så valet föll väl mellan att vända sig till Paradox eller crowdfunding. Nu får de ju alla intäckter från något de nu vet att folk vill ha till skillnad från när de gjorde första spelet.
Enligt Steamspy så finns det drygt 900k ägare av första spelet, och Square har ju sagt att t.o.m. 6 miljoner är ett fail

Ja fast Square Enix är ju galna. Lägger man nästan lika mycket pengar på att marknadsföra ett spel + pengarna man lägger på spelet så får man kanske räkna med att gå back (vilket dom inte gjorde, dom ville bara ha mer) 6 miljoner e verkligen inte fail. Dom gjorde ju likadant med mankind divided. La skit mycket pengar på meningslös marknadsföring som ingen brydde sig om och gnällde sen för att dom sålde dåligt

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Jag är nyfiken på varför de behöver crowdfunda uppföljaren om nu föregångaren var en sån succé?

För att kunna göra spelet och lansera det själva utan att vara beroende av en utgivare, även om Paradox säkerligen är rätt bra att göra med.

Medlem

Det blev för mycket text för mig. Jag har såklart klarat Baldurs Gate-serien osv, men textupplägget i Pillars är klart rörigare där man måste läsa in känslor och annat. Visst, de har lagt ner större möda på Pillars, men det blev för mycket för mig...

Medlem

Var det någon som blev överraskad?!
Inte jag i alla fall.

Jag har inga problem med mycket "mycket" text men det kanske beror på min ålder.
Har man spelat sen text-äventyren på 80-talet så är man rätt härdad
Det är som en interaktiv novell man spelar vilket ganska självklart påbjuder en del text.

Ser fram emot uppföljaren och hoppas på ett fantastiskt äventyr.

Medlem
Skrivet av Decado:

Bra att dom fått in cash.
Då kanske han får råd att köpa resten av cykelkomponenterna så hans 8000 kronors ram inte behöver hänga på väggen längre.

8k för en cyckelram var inte särskilt mycket.

Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av Decado:

Bra att dom fått in cash.
Då kanske han får råd att köpa resten av cykelkomponenterna så hans 8000 kronors ram inte behöver hänga på väggen längre.

8k för en cyckelram var inte särskilt mycket.

Absolut, jag är väl medveten om det.
Inga problem att hitta kolfiberramar för 50+ papp om man så vill.

Uppenbarligen så har han ett cykleintresse, men jag har aldrig förstått poängen med att hänga ramen på väggen oavsett pris.

Medlem
Skrivet av Decado:
Skrivet av Komured:
Skrivet av Decado:

Bra att dom fått in cash.
Då kanske han får råd att köpa resten av cykelkomponenterna så hans 8000 kronors ram inte behöver hänga på väggen längre.

8k för en cyckelram var inte särskilt mycket.

Absolut, jag är väl medveten om det.
Inga problem att hitta kolfiberramar för 50+ papp om man så vill.

Uppenbarligen så har han ett cykleintresse, men jag har aldrig förstått poängen med att hänga ramen på väggen oavsett pris.

Mycket folk hänger på väggen som är konstigare än en cykelram imo

Medlem

Så glad och se att de gör en uppföljare! PoE var fantastiskt och definitivt ett av mina favoritspel.


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

1
Skriv svar