Dom i natt – Oculus ska betala 4,3 miljarder kr för avtalsbrott mot Zenimax

Robot
Dom i natt – Oculus ska betala 4,3 miljarder kr för avtalsbrott mot Zenimax
Medlem
Dom i natt – Oculus ska betala 4,3 miljarder kr för avtalsbrott mot Zenimax

Enormt svårt för någon av oss utomstående att bedöma vem som gjort vad. Vore intressant om det släpptes mer konkret fakta om vad Carmack såfall tagit med sig. Trist hur som helst.

Medlem
Skrivet av JohnDoe:

Enormt svårt för någon av oss utomstående att bedöma vem som gjort vad. Vore intressant om det släpptes mer konkret fakta om vad Carmack såfall tagit med sig. Trist hur som helst.

De blev inte dömda på att Carmack tagit med sig information utan bara på att Palmer Luckey brutit sitt NDA som han skrivit under.
Helt sjukt summa för detta tycker jag.

Medlem

Jag har sjukt svårt att förstå logiken bakom ett sånt här domslut som reglerar vem som har rätt till kunskap. Är man anställd så ingår ju att man förvärvar sig kunskaper om det man jobbar med.

Om man senare väljer att gå vidare i karriären någon annanstans finns det ju ingen sans och reson i att man ska glömma det man lärt sig?

Om ett företag har så viktiga affärshemligheter att man inte får yttra sig om det är det väl upp till företaget att låta sina anställda skriva under avtal som reglerar det eller söka patent på lösningen i fråga. Det är också upp till dem att behålla kompetensen inom huset.

Kunskapen är fri!

Medlem
Skrivet av magiul:

...
Om ett företag har så viktiga affärshemligheter att man inte får yttra sig om det är det väl upp till företaget att låta sina anställda skriva under avtal som reglerar det eller söka patent på lösningen i fråga.
...

Det är väl just det som man gjort också i och med att Palmer och Iribe hade skrivit på ett NDA?

Medlem
Skrivet av JohnDoe:

Enormt svårt för någon av oss utomstående att bedöma vem som gjort vad. Vore intressant om det släpptes mer konkret fakta om vad Carmack såfall tagit med sig. Trist hur som helst.

Håller med. Vad, i det här fallet, räknas som företagshemligheter och vad räknas som kunskap och erfarenheter? Ifall Carmac inte hade med sig någon egentlig kod borde hans erfarenheter vara ok medan egentlig kod som utvecklats hos Zenimax inte är det.

Medlem

Så länge vi inte vet hur avtalen ser ut och exakt vad som brutits mot så kan vi bara spekulera i om detta är logiskt eller ej.

Medlem

Carmack erkände dock att han tog med sig filer från Zenimax.

Saxat från Kotaku:
"At another point, ex-id Software programming legend (and current Oculus employee) John Carmack confessed to taking thousands of documents and lines of code from Zenimax before he departed. “I copied files that I shouldn’t have. I think stealing is an uncharitable way to look at it since I didn’t benefit and Zenimax didn’t lose, but I shouldn’t have done it, and I did,” Carmack said while being questioned by Zenimax’s lawyer."


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av nilo:
Skrivet av JohnDoe:

Enormt svårt för någon av oss utomstående att bedöma vem som gjort vad. Vore intressant om det släpptes mer konkret fakta om vad Carmack såfall tagit med sig. Trist hur som helst.

De blev inte dömda på att Carmack tagit med sig information utan bara på att Palmer Luckey brutit sitt NDA som han skrivit under.
Helt sjukt summa för detta tycker jag.

$200m from Oculus for breaking the NDA.
$50m from Oculus for copyright infringement.
$50m from Oculus for false designation.
$50m from Palmer Luckey for false designation.
$150m from Brendan Iribe for false designation.

Medlem

Intressant om dom skulle kunna blockera riften från att säljas pga nda brott

Medlem
Skrivet av siwan05:
Skrivet av magiul:

...
Om ett företag har så viktiga affärshemligheter att man inte får yttra sig om det är det väl upp till företaget att låta sina anställda skriva under avtal som reglerar det eller söka patent på lösningen i fråga.
...

Det är väl just det som man gjort också i och med att Palmer och Iribe hade skrivit på ett NDA?

Ah, jag blev nog förvirrad av att åtalet var riktat mot företaget och inte mot dem som privatpersoner.

Medlem

Som tidigare sagt så handlar domen främst om NDA-brott och inte Carmacks stöld av kod.

Möjligt att Carmack ställs inför en separat stämning senare dock.

Rätt åt Oculus och Luckey iaf.

Medlem

Äh, är bara för Facebook att sälja lite personlig information så är det fixat sedan.

Medlem

Tråkigt att företaget som startat kommersialiseringen av vr tar stryk.
Jag tror inte att det vore bra ur konkurrens synpunkt ifall OR försvann från marknaden.

Usch för patent trollet zenimax som inte hade något intresse för vr innan Carmack slutade.

Medlem

Huh, så Carmack stal. Lite olustig känsla man får när man har sett upp till Carmack sedan tonåren.

Besvikelse.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av ohem:

Huh, så Carmack stal. Lite olustig känsla man får när man har sett upp till Carmack sedan tonåren.

Besvikelse.

Du vet ju inte hela sanningen om det heller. Det kan ju vara så att det var kod som inte företaget visat intresse för att använda eller utveckla. Det beror på vilken roll Carmack haft. Har han utvecklat det under arbetstid är det givetvis Zenimax kod. Men var han mer en produktutvecklare som jobbar med många projekt både på jobbet och fritiden så är det svårt att dra en gräns vad som hör till företaget och vad som är hans egna egendom.

Medlem

Sen ska en definera "stöld", det är då det blir klurigt rent moraliskt och etiskt. Carmack själv kanske inte såg det som stöld utan att han tog med sig grejer han arbetat på tidigare och såg som sitt "eget". Oavsett handlar ju domen om överträdelse av NDA.


signatur

"All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain

Medlem
Skrivet av ohem:

Huh, så Carmack stal. Lite olustig känsla man får när man har sett upp till Carmack sedan tonåren.

Besvikelse.

Han tog med sig saker från företaget som han jobbade på, och som han är grundare för, och koderna skrev han förmodligen själv. Alltså blir han stämd för att han har tagit med sig sina egna koder.

Redaktör
Skrivet av nils45:
Skrivet av ohem:

Huh, så Carmack stal. Lite olustig känsla man får när man har sett upp till Carmack sedan tonåren.

Besvikelse.

Han tog med sig saker från företaget som han jobbade på, och som han är grundare för, och koderna skrev han förmodligen själv. Alltså blir han stämd för att han har tagit med sig sina egna koder.

Det finns sannolikt kontrakt som säger att den kod de anställda skriver för företaget, ägs av företaget eller dess moderbolag.


signatur
Medlem
Skrivet av nils45:
Skrivet av ohem:

Huh, så Carmack stal. Lite olustig känsla man får när man har sett upp till Carmack sedan tonåren.

Besvikelse.

Han tog med sig saker från företaget som han jobbade på, och som han är grundare för, och koderna skrev han förmodligen själv. Alltså blir han stämd för att han har tagit med sig sina egna koder.

Han har lika lite rätt till koden han skriver som en del av sitt arbete för företaget, som en fabriksanställd har rätt till bilen han bygger ihop eller som kassörskan har rätt till pengarna folk ger henne i betalning.

Medlem

Det är väl bara att ta lite pengar ur kaffekassan...

Medlem
Skrivet av magiul:

Jag har sjukt svårt att förstå logiken bakom ett sånt här domslut som reglerar vem som har rätt till kunskap. Är man anställd så ingår ju att man förvärvar sig kunskaper om det man jobbar med.

Om man senare väljer att gå vidare i karriären någon annanstans finns det ju ingen sans och reson i att man ska glömma det man lärt sig?

Om ett företag har så viktiga affärshemligheter att man inte får yttra sig om det är det väl upp till företaget att låta sina anställda skriva under avtal som reglerar det eller söka patent på lösningen i fråga. Det är också upp till dem att behålla kompetensen inom huset.

Kunskapen är fri!

Jag tror du missförstår. Det här handlar inte om kompetensutveckling. Killen har brutit NDA (som han själv har signat) och på det stulit teknik.

Medlem

När det är Facebook som får stå för notan så kan man inte vara annat än skadeglad.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

När det är Facebook som får stå för notan så kan man inte vara annat än skadeglad.

Varför?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Bojkott:

När det är Facebook som får stå för notan så kan man inte vara annat än skadeglad.

Varför?

För att jag inte gillar Facebook.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Bojkott:

När det är Facebook som får stå för notan så kan man inte vara annat än skadeglad.

Varför?

För att jag inte gillar Facebook.

Jag gillar inte min granne - inte fan betyder det att jag vill se honom få dyra räkningar


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Bojkott:

När det är Facebook som får stå för notan så kan man inte vara annat än skadeglad.

Varför?

För att jag inte gillar Facebook.

Jag gillar inte min granne - inte fan betyder det att jag vill se honom få dyra räkningar

Det vill jag. För då blir han kanske vräkt och förhoppningsvis flyttar en bättre granne in

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Bojkott:

När det är Facebook som får stå för notan så kan man inte vara annat än skadeglad.

Varför?

För att jag inte gillar Facebook.

Jag gillar inte min granne - inte fan betyder det att jag vill se honom få dyra räkningar

Det vill jag. För då blir han kanske vräkt och förhoppningsvis flyttar en bättre granne in

haha


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Tänk om dessa företag kunde samarbeta och dela på profiten man fått istället för att bråka och tjafsa. Vilka produkter vi kunde ha fått.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Paladia:
Skrivet av nils45:
Skrivet av ohem:

Huh, så Carmack stal. Lite olustig känsla man får när man har sett upp till Carmack sedan tonåren.

Besvikelse.

Han tog med sig saker från företaget som han jobbade på, och som han är grundare för, och koderna skrev han förmodligen själv. Alltså blir han stämd för att han har tagit med sig sina egna koder.

Han har lika lite rätt till koden han skriver som en del av sitt arbete för företaget, som en fabriksanställd har rätt till bilen han bygger ihop eller som kassörskan har rätt till pengarna folk ger henne i betalning.

Du förenklar för mycket. Programmering är väldigt olikt tillverkning. För bygger man en bil och sen vill göra en ny modell tar man inte en gammal ihopsatt bil och moddar den lite här och där tills man har en ny produkt som man kopierar genom ett knapptryck. Som sedan moddas lite till och lite till och kopieras igen.

12
Skriv svar