"Omöjliga" kopieringsskyddet Denuvo knäckt, men det gör ändå nytta enligt företaget

Robot
"Omöjliga" kopieringsskyddet Denuvo knäckt, men det gör ändå nytta enligt företaget
Medlem
"Omöjliga" kopieringsskyddet Denuvo knäckt, men det gör ändå nytta enligt företaget

Sen man fick fast jobb och det är ganska så billigt att köpa spel nu förtiden, GOG, humblebundle ect. Känns de inte värt längre att ladda ner. Dock när jag var mellan 15-20år så tankade man ner endel spel. Men senaste 5-6 åren så har jag inte laddat ner något.

Musik får jag all via spotify/Youtube.

Film/serier via Netflix/HBO/viaplay eller bio.


signatur
Medlem

Idag var det år sedan jag laddade hem ett spel. Idag är allting så smidigt med Steam, uPlay, Origin etc, you name it. Idag har jag jobb, man har råd att köpa ett spel. Det finns gott om cdkeys-hemsidor som jämför priser för att få ner ett spel så billigt som möjligt.

När jag gick i mellanstadiet för sisådär 22-23 år sedan så skaffade en kompis sin första brännare. En brännare som brände i 1x-hastighet som snabbast. Han hade gjort en lista med olika spel, man fick kryssa i så många man ville ha och så fick man pröjsa ca 25 kronor för att få en blandskiva med olika spel. Minns att jag kryssade i GTA (det första, le originale). Jag var i exstas när installationen startade, minns ej vilken cracker-grupp som hade gjort installationen men ljuv 8-bits musik slingade sig ur högtalarna med en välgjord demo.

Ungefär där började min piratväg. Två år senare köpte jag min egna brännare (mamma betalade, och det var dyrt). Den kunde bränna i 5x-hastighet, ungefär turbo. Playstation lanserades och således började Multi-X chip säljas i var och varannat hem. Och oj vad jag hyrde och brände av. Jag började sälja PSX-spel till familj och vänner. Jag satt fortfarande på 56k-modem, men en granne hade fått internet via bostadsföreningen och wow, skumma sidor på nätet med hundratals PSX-spel, bara ladda hem en iso och bränna.

Tillslut når man dock den gräns, som jag anser fortfarande är ett bekymmer och gör att jag inte längre piratar spel från nätet. Man finner inget värde. Inget värde i spel. Helt plötsligt satt jag där, 200 guldiga skivor med slarviga texter - med crackade spel. Spel som inte fick den uppskattning som dom skulle fått om jag hade köpt dem. Man köper inte tvåhundra spel på 2 månader, på den tiden köpte man ett spel i månaden, spelade om spelet flera gånger för att sedan pallra sig ner till centrum för att byta spelet på TV-spelsbörsen. Jag började upptäckta att det var evigheter sedan jag varvade ett spel, jag hade helt enkelt för många spel för att kunna njuta.

Det kom till det stadiet att jag inte ens tyckte det var roligt att spela spel längre. Det är nu jag har börjat kunna njuta igen, om knappt. Jag har blivit noggrannare, jag köper bara det jag är intresserad av och vet om att jag kommer att få ut många timmar av. Skulle jag köpa ett annat spel under tiden jag spelar ett spel, då kommer jag tröttna.

Skulle jag laddat hem ett spel idag så skulle jag inte spela igenom det. Köper jag ett spel, då "behöver" jag spela igenom det. Jag har betalat för att spela det. Jag vill få ut det jag har betalat för spelet. Jag vill kunna köra multiplayer utan att spela på crackade servrar (om det ens finns idag)?

Visst, jag har över 300 spel i min Steamkatalog. Och säkert 80% av dessa ligger på skämshyllan. Men jag har betalat för dom, och jag ångrar inget av mina köp. Ångrar jag något så är det enkelt idag att få pengarna tillbaks.

Och inga mer guldiga skivor i fula fodral i min spelhylla. Dessa förgylls av riktigt spelfodral och specialutgåvor. Vackra att se på, roliga att välja mellan och köpta för att få glädje. Köpta för egna pengar

Jag köper att det finns dom som laddar hem en piratkopia av ett spel för att testa då det inte finns något demo. Och det är väl ett bekymmer idag, att det blir färre å färre demos. Däremot så har det blivit populärare med beta-tester, vilket jag gillar.

Nu ska jag gå och köpa lunch, orkar inte korrekturläsa det jag skrivit, jag blev bara nostalgisk och tänkte på min piratdebut

Medlem

Piratkopierade som en tok när jag var yngre. Men mina dagar med att sitta och leta cracks, eller en version av spelet som fungerar, är sedan länge över. På äldre dagar orkar jag inte med allt bök, och helt ärligt, om jag inte är villig att betala för ett visst spel, hur kan jag då vara intresserad av att investera min tid i det?

Tidigare så laddade jag ner spel för att testa om det var bra innan jag eventuellt tänkte köpa det, men eftersom man inte ger mycket demos längre så blev det nedladdning och sen spelade man klart spelet utan att köpa. Nu har jag inget emot att bränna 600 på ett spel, men jag är istället väldig selektiv kring vilket spel jag köper. Det är numera min tid som är värdefull snarare än pengar, och då har jag inte råd att slösa det på ett spel jag inte ens är villig att betala för.

Medlem

Piratkopierar du spel?

Nice try polisen

Medlem

Att stjäla eller inte stjäla? Vad väljer du?

När jag var ungdom laddade jag ner spel, det finns väl en liten undermedvetenhet att man tycker att man som ung och fattig har rätt till att vara lite olaglig.

Men som vuxen? Nä. Man måste betala för sig, annars är man en looser. Man måste arbeta och skaffa egna pengar, och betala för sig.

Medlem

Laddar bara ner film och serier nuförtiden. Undantaget var när jag ville köpa deadpool och upptäckte att det inte fanns att köpa överhuvudtaget (dock pallade jag inte installera det utan köpte och körde igenom x2 när det åter lades upp på steam).

Medlem

Skönt att det finns spelföretag som avskyr kopieringsskydd lika mycket som jag själv.

Go CDPR!

jkw
Medlem
Skrivet av nils45:

Att stjäla eller inte stjäla? Vad väljer du?

När jag var ungdom laddade jag ner spel, det finns väl en liten undermedvetenhet att man tycker att man som ung och fattig har rätt till att vara lite olaglig.

Men som vuxen? Nä. Man måste betala för sig, annars är man en looser. Man måste arbeta och skaffa egna pengar, och betala för sig.

Att piraktkopiera är inte att stjäla. Om du skulle stjäla spelet så skulle du ha ensamrätt i hela världen på det eftersom det då inte skulle finnas någon annanstans än hos dig.

Medlem

Hur fan ska man annars testa skiten innan man köper... Där är inte precis några demos längre.

Medlem
Skrivet av jkw:
Skrivet av nils45:

Att stjäla eller inte stjäla? Vad väljer du?

När jag var ungdom laddade jag ner spel, det finns väl en liten undermedvetenhet att man tycker att man som ung och fattig har rätt till att vara lite olaglig.

Men som vuxen? Nä. Man måste betala för sig, annars är man en looser. Man måste arbeta och skaffa egna pengar, och betala för sig.

Att piraktkopiera är inte att stjäla. Om du skulle stjäla spelet så skulle du ha ensamrätt i hela världen på det eftersom det då inte skulle finnas någon annanstans än hos dig.

Tyck vad du vill, använd vilka ord du vill, förvrid allt ihop som du vill. Om GB Glass började med en ny sorts glass, och jag kunde piratkopiera och ladda ner den glassen och äta den utan att betala, så skulle jag anse att det är att stjäla. Sluta gömma dig. Vilken sop-mopp som helst skulle förstå att det skadar företaget om folk får produkterna utan att betala.

ELF
Medlem

När det gäller singleplayer så är min första go to sida GOG, finns det inte där eller på annan sida legitimt drm fritt så blir det Pontèns favosidor.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Piratkopiering... Där har vi ett ord som sannerligen spelat ut sin mening, kopieras det verkligen spel, filmer och musik i västvärlden i någon större utsträckning längre? Laddas ner illegalt görs det garanterat, men piratkopieras? Det trodde jag dog ut i samband med när folk fick hyfsade uppkopplingar genom telejacket. Även om musik inte längre är något stort problem genom illegal nedladdning, så är fortfarande filmer spel och tv-serier populära och mer lättillgängliga än någonsin tidigare att skaffa illegalt.

Varför? Det är fortfarande förbaskat dyrt och att köpa grisen i säcken och att sitta där med skit istället istället för en guldkalv, är det få som vill, speciellt som mycket av dagens media är allt annat än neutral i sina "bedömningar" av varorna i fråga.

Redaktör
Skrivet av jkw:
Skrivet av nils45:

Att stjäla eller inte stjäla? Vad väljer du?

När jag var ungdom laddade jag ner spel, det finns väl en liten undermedvetenhet att man tycker att man som ung och fattig har rätt till att vara lite olaglig.

Men som vuxen? Nä. Man måste betala för sig, annars är man en looser. Man måste arbeta och skaffa egna pengar, och betala för sig.

Att piraktkopiera är inte att stjäla. Om du skulle stjäla spelet så skulle du ha ensamrätt i hela världen på det eftersom det då inte skulle finnas någon annanstans än hos dig.

Att piratkopiera är inte att stjäla något fysiskt. Däremot tar man del av någons arbete utan att betala för sig, vilket kan ses som en form av stöld. Definitionsfråga.


signatur
Medlem

Lagen är tydlig, det handlar om ett brott mot upphovsrätten, det är inte stöld och det är dags att folk slutar kalla piratkopiering för något som det inte är.

När det kommer till skydd som Denuvo så är det ett säkert sätt att se till att jag INTE kommer köpa spelet. Vet inte om jag ens är intresserad av spelet efter att det tagits bort (som med Doom). För anledningen att de tas bort har inte att göra med att utgivaren kommit på bättre tankar, det är ett krav för att de ska få tillbaks sina pengar från Denuvo.

Tack vare skydd som Denuvo har jag istället kunnat köpa mer spel från utvecklare och utgivare som förstår att framtiden för spel är inte mer skydd, snarare mindre.

Om AAA-industrin fortsätter som de gjort den senaste tiden kommer de bara förlora mer och mer köpare. Det kan gå väldigt fort i den här branschen, THQ fick lära sig detta den hårda vägen.

Medlem
Skrivet av oOSTORMOo:

Hur fan ska man annars testa skiten innan man köper... Där är inte precis några demos längre.

"Beta"

Medlem

När man var ung och fattig så blev det mycket piratande, men nu för tiden så väntar jag hellre på att spelen sjunker i pris då jag ändå har gott om spel att spela med den lilla tid jag har.

Medlem
Skrivet av Kajlie:
Skrivet av oOSTORMOo:

Hur fan ska man annars testa skiten innan man köper... Där är inte precis några demos längre.

"Beta"

På steam kan du ju spela ett spel upp till två timmar tror jag, sen kan du lämna tebax det. Bättre än nåt demo jag spelat...

Medlem

Blev en hel del till min chippade Xbox tillsammans med första bredbandet. Som PC-spelare idag är det oförskämt billigt med spel via diverse cdkey-siter.

Medlem

Kan nästan lova att en stor mängd unga pirater utan pengar idag är dom som köper spel, knepig kalkyl det där men jag tror knappast att aggressiva kopieringsskydd är nån lösning.

Medlem
Skrivet av Cybersoul:

Piratkopierar du spel?

Nice try polisen

Ööh asså jag råkade trycka på fel alternativ och sen gick det inte att ändra xD


signatur

Game long and prosper

Medlem

Var en riktig fuling för evigheter sedan. Med allt från kassetter som kopierades till C64:an till BBS:er med luddigt innehåll.

Inte aktuellt att göra idag med ypperliga Steam till datorn, EA pass till x-lådan och ett antal streamingtjänster för media.

Böka med hacks och manuella uppdateringar känns så 2015.

Medlem

Hehe. Jag tycker order "piratkopiera" måste bytas ut.
För mig är det att man "gör en kopia av" t.ex. ett spel. Eller när polaren hade köpt senaste hårdrocks-cd:n och man brände en kopia och tog hem.

Men det folk gör idag är ju att ladda ner en redan piratkopierad fil.

Piratladdar?


signatur

Niet.

Kan säga att de enda spelen jag har piratat är från cod serien . Mest för att jag faktiskt vill köra kampanjerna, problemet är att jag personligen har tyckt att spelen är väldigt dyra jämfört med vad man får ut av dom(då jag ändå inte tänkt köra MP). Inget cod spel går under 19.99 på steam, inte ens cod 1, mw3 går på 39:99, ghost och nyare går på 59:99.(euro)

Jag försvarar inte piratandet och brukar annars inte göra det, men cod har jag inget emot att pirata

Medlem
Skrivet av Tompa:

Att piratkopiera är inte att stjäla något fysiskt. Däremot tar man del av någons arbete utan att betala för sig, vilket kan ses som en form av stöld. Definitionsfråga.

Nä, det kan det inte.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Att piratkopiera är inte att stjäla något fysiskt. Däremot tar man del av någons arbete utan att betala för sig, vilket kan ses som en form av stöld. Definitionsfråga.

När inte ens lagen definierar det som stöld så är det verkligen inte en definitionsfråga. Hade lagen varit som ni här definierar det så hade gång mot röd gubbe varit mord och inbrott hade varit snatteri. Jag menar, vi definierar ju fritt här...

Olaglig kopiering är brott mot upphovsrättslagen och inget annat, punkt. Att stjäla en sak är att ta ifrån ägarens rätt att äga (det fysiska!) objektet. Jag tar din cykel och du kan inte längre använda den då du inte längre innehar den. Men om jag kopierar ditt spel så har du fortfarande originalet, omodifierat och omärkt. Folk måste lära sig skilja på fysiska ting och information. Att kopiera information är inte stöld. Man kan inte ens säga att jag stal originalägarens inkomst då en kopia inte är en garanterad inkomst (eller bortfall av sådan).

BROTT MOT UPPHOVSRÄTTEN.

Det är allt. Hade det varit stöld så hade lagen sagt det var stöld och du hade dömts för stöld.

Nu för att kommentera ett par andra, förr så kopierades det hejvilt också men då var det lite samma problem som idag. Visst, det fanns demos men inget bra sätt att distribuera det till stora massan. Inget internet och även BBSer var begränsade. Shareware osv fanns ju. Idag finns sällan demos och man vill gärna testa vad man ska betala för. Kan man inte det så gör folk det som är enklast för att få spela. Sedan lagligt sett så är det ju inte rätt, men förstår varför folk gör det. Själv så piratade jag faktiskt Resident Evil och körde det i ett par timmar, men gillade spelet så starkt att jag sedan knatade iväg till Webhallen och köpte det. Har köpt många spel som jag först piratat för jag tyckt om spelen och vill ha dem i original.

Och innan någon säger nåt, Resident Evil fanns i ett "demo" men det var så löjligt kort att man inte fick en uppfattning om spelet. Var mer en teaser liknande de som finns för filmer där du ser 10 sekunder som egentligen inte säger nåt alls om slutprodukten.

Medlem

Så svåra frågor det här med piratkopieringsskydd, piratkopiering, osv.

Något jag kan hålla med om ovan är att konsumenten måste gissa mer än i nästan vilket annat konsumentområde som helst när man lägger ut sina pengar. Tittar man kritiskt på spelgenren så skulle jag bli förvånad om färre än 80% av produkterna skulle undvika att kallas undermåliga rent kvalitativt, om man utgår från en viss standard av fungerande spel. Det är ju en gissning men inte alltför orimlig, förmodligen i underkant.

Poängen är att själva grogrunden till piratkopiering förmodligen har fler anledningar än bara "Gratis kopiering är gott" i folks sinnen. När man köper ett spel har man helt enkelt inte samma säkerhet som då man köper en film, eller varför inte en bok. Man vet i alla fall att man kan konsumera produkten från början, men det vet man inte ens med ett spel. Kommersialiserandet av genren har skapat en stress för utvecklare som inte sällan inte hinner göra klart spelen innan de skeppas ut.

Jag tror jag slutar filosofera där; själv vill jag gärna ställa mig bakom de produkter och utvecklare jag tycker gör bra ifrån sig men spelgenren är ett riktigt ormbo på många sätt.

Medlem

Jag brukade piratkopiera spel jag inte osäkert ville köpa, men nu kollar jag på let's plays istället och köper spelen om de intresserar mig. Anledningen till att jag laddade hem spel förut var att jag ville testa innan jag köpte, en majoritet av alla spel som släpps är bara dynga om man vill spela en längre tid.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av jkw:
Skrivet av nils45:

Att stjäla eller inte stjäla? Vad väljer du?

När jag var ungdom laddade jag ner spel, det finns väl en liten undermedvetenhet att man tycker att man som ung och fattig har rätt till att vara lite olaglig.

Men som vuxen? Nä. Man måste betala för sig, annars är man en looser. Man måste arbeta och skaffa egna pengar, och betala för sig.

Att piraktkopiera är inte att stjäla. Om du skulle stjäla spelet så skulle du ha ensamrätt i hela världen på det eftersom det då inte skulle finnas någon annanstans än hos dig.

Att piratkopiera är inte att stjäla något fysiskt. Däremot tar man del av någons arbete utan att betala för sig, vilket kan ses som en form av stöld. Definitionsfråga.

En form av stöld? Nej, det kan man inte, eftersom ingen blivit av med något.

Jag kör med adblock överallt, så då har jag väl stulit alla artiklar här på FZ då. Synd för alla som ville läsa dom!

Inaktiv

Om jag piratar så är det för att bevara kopior. Vad händer om Denuvo stänger ned sina servrar? Om Steam gör det?
Folk verkar tro att allt som säljs digitalt finns kvar för evigt. Playstation Mobile är borta. Desura är borta. Bioshocks mobilportning är borta. För att ta några exempel.

12
Skriv svar