VR-härvan: John Carmack googlade hur man rensar hårddiskar

Robot
VR-härvan: John Carmack googlade hur man rensar hårddiskar
zsm
Medlem
VR-härvan: John Carmack googlade hur man rensar hårddiskar

Kanske för att han ville vara säker på att informationen skulle vara helt omöjlig att återskapa? En enkel radering gör knappast någon nytta. Inte ens flera överskrivningar är alltid tillräckligt.

Medlem
Skrivet av zsm:

Kanske för att han ville vara säker på att informationen skulle vara helt omöjlig att återskapa? En enkel radering gör knappast någon nytta. Inte ens flera överskrivningar är alltid tillräckligt.

En spik genom hårddiskarna är ju effektivt.

Medlem
Skrivet av zsm:

Kanske för att han ville vara säker på att informationen skulle vara helt omöjlig att återskapa? En enkel radering gör knappast någon nytta. Inte ens flera överskrivningar är alltid tillräckligt.

Som det IT-geni han sägs vara, känns det ju rätt orimligt att han inte skulle känna till detta. För att va på säkra sidan, hade han väl helt enkelt kunnat göra upp en brasa och eldat upp diskarna. Han har nog råd att köpa nya.

Medlem

500 miljoner dollar...då förväntar vi oss en extraordinärt fet grafikmotor till Bethesdas nästa spel då!!


signatur

Game long and prosper

zsm
Medlem
Skrivet av starboy83:
Skrivet av zsm:

Kanske för att han ville vara säker på att informationen skulle vara helt omöjlig att återskapa? En enkel radering gör knappast någon nytta. Inte ens flera överskrivningar är alltid tillräckligt.

Som det IT-geni han sägs vara, känns det ju rätt orimligt att han inte skulle känna till detta. För att va på säkra sidan, hade han väl helt enkelt kunnat göra upp en brasa och eldat upp diskarna. Han har nog råd att köpa nya.

Förmodligen är det nog lite mer komplicerat än så. Men även fysiskt skadade diskar går att återhämta!

Medlem
Skrivet av Javas:

500 miljoner dollar...då förväntar vi oss en extraordinärt fet grafikmotor till Bethesdas nästa spel då!!

Som hanterar SLI. Grrr

Gen
Medlem
Skrivet av Rockefellerz:
Skrivet av Javas:

500 miljoner dollar...då förväntar vi oss en extraordinärt fet grafikmotor till Bethesdas nästa spel då!!

Som hanterar SLI. Grrr

Räkna aldrig med SLI.

Medlem

Det enda säkra är väl termit? ^^

Medlem

Varför har han ens kvar diskarna

Medlem
Medlem
Skrivet av starboy83:
Skrivet av zsm:

Kanske för att han ville vara säker på att informationen skulle vara helt omöjlig att återskapa? En enkel radering gör knappast någon nytta. Inte ens flera överskrivningar är alltid tillräckligt.

Som det IT-geni han sägs vara, känns det ju rätt orimligt att han inte skulle känna till detta. För att va på säkra sidan, hade han väl helt enkelt kunnat göra upp en brasa och eldat upp diskarna. Han har nog råd att köpa nya.

Tror nog inte att han någonsin har kallats IT-geni. Han kodar spelmotorer och metoder för att rendera VR, vilket har ganska lite med både IT och hårddiskar att göra.

Medlem

En stark Industrimagnet skulle nog göra jobbet tror jag.
Eller öppna upp hårddiskarna och skrapa på skivorna ^^


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Inaktiv

Skicka disken till snubben will it blend

Medlem

sudo shred -z /dev/sda

Medlem

Hur vet Zenimax att han rensat sin hdd och dessutom googlat på det?

Medlem

En stark magnet, några sjutumsspikar och sedan lägg hårddisken i en majbrasa!?


signatur

autograph

Medlem

Köra över hdd med en ångvält ?

Medlem

Ok att Hillary Clinton behöver hjälp med att radera hårddiskar.. men att Carmack behövde googla det förvånade mig något.

Medlem
Skrivet av Rhoum:

Köra över hdd med en ångvält ?

Ja, men först en sjutumsspik, och sedan slutligen släng den i Värtan.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Ender:

Hur vet Zenimax att han rensat sin hdd och dessutom googlat på det?

eller hur, stäm tillbaka det dubbla beloppet och säg att dom inkräktat på hans integritet

Medlem
Skrivet av Saurfange:
Skrivet av Ender:

Hur vet Zenimax att han rensat sin hdd och dessutom googlat på det?

eller hur, stäm tillbaka det dubbla beloppet och säg att dom inkräktat på hans integritet

Tror du man har någon integritet på internet i USA? Långt ifrån. USA har stenhård koll på datatrafiken. Samt jag tror att om man är misstänkt för brott, kan dem som åtalar få fram information rätt lätt genom olika myndigheter utan personens godkännande

Medlem

Räcker väl med USB-killer? Jag själv brukar köra på neodym magneter och lite el. Beror på hd typen, men gamla mekaniska är väl bara ta sandpapper?

Medlem
Skrivet av Hator:

Räcker väl med USB-killer? Jag själv brukar köra på neodym magneter och lite el. Beror på hd typen, men gamla mekaniska är väl bara ta sandpapper?

USB killer? de förstör väl bara datorns moderkort och inte kopplade diskar. Och även om du hade grillat kontrollerkortet på hårddiskarna så kan du ju enkelt ersätta dem och komma åt innehållet. Har gjort så flera gånger själv. Och allt på skivorna är ju fortfarande intakt ändå så det är ju en enkel sak för forensics-killarna.

Själv är jag tveksam till om man verkligen kan återställa diskar som har skrivits över flera gånger, men det och sedan mala ner diskarna borde ju räcka. Eller öppna upp och tutta på diskarna.

Hur som haver, jag tvivlar starkt att en kille som Carmack behöver googla för att veta hur man effektivt raderar en hårddisk, detta är kunskaper jag hade i lågstadiet och Carmack om någon borde veta hur en dator fungerar.

Medlem
Skrivet av Dreijer:
Skrivet av zsm:

Kanske för att han ville vara säker på att informationen skulle vara helt omöjlig att återskapa? En enkel radering gör knappast någon nytta. Inte ens flera överskrivningar är alltid tillräckligt.

En spik genom hårddiskarna är ju effektivt.

Hade nog blivit svårt att ha argumentera det i rätten

Medlem

dom som rensar hårddiskar seriöst använder en degausser, sen slänger dom i en skrotkvarn

Medlem
Skrivet av seifuku:

dom som rensar hårddiskar seriöst använder en degausser, sen slänger dom i en skrotkvarn

Att borra några hål igenom den med en 10mm borde nog fungera det med.

Medlem

Degausser var coolt tack för du delade!

1
Skriv svar