Någon som vet om det är lagligt?

Medlem
Någon som vet om det är lagligt?

Hörde från en vän att han satt och drack en öl på tunnelbanan förra helgen och hade även 5 till oöppnade i en systemetpåse.

Det kommer fram 2 civilare, visar brickorna och vill att han följer med av tåget. På plattformen häller de ut ALL öl, både den han drack och de oöppnade han hade i sin påse.

Min polare undrade om dom verkligen fick göra så och fick som svar att det fanns det lagstöd för.

Så jag bara undrar lite lätt vad som skulle kunna stödja deras handlingar, då jag själv anser att de oöppnade ölen aldrig borde ha rörts av polisen.

Det var för övrigt den första ölen för kvällen, och han gjorde inget "motstånd".

Medlem

Det låter konstigt att man inte kan förflytta sig med oöppnade flaskor med alkohol - hur ska de som inte har bil kunna förflytta sig med den?

Det kan i och för sig ha att göra med att han drack, och att det då fanns misstanke på att resten också skulle förtäras.

Vad lagen säger vet jag inte, bara allmänt reflekterande.

Medlem

Dom får hälla ut den öl han drack då det inte är lagligt att dricka på allmän plats, att hälla ut resten är dock inte lagligt (är väl gråzon det där egentligen).


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Här postar jag ett av mina få +1 inlägg där jag helt enkelt håller med om det Greger sa, bara för att kunna konstatera att jag gillade hans gamla avatar bättre.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Får mig att tänka på en historia en gammal kompis berättade för mig. Han var under 20 så en kompis köpte ut en flaska vodka till honom. Nästan direkt när han kommit ut från systemet och sagt hej då till sin kompis kommer två civilklädda poliser fram och vill se legitimation. Eftersom han var under 20 fanns det inget att göra så han fick ge dem alkoholen. Då säger den ene polisen att vi beslagtar och häller ut alkoholen, du kan gå härifrån. Han vänder sig om och går en bit men tittar bakom sig och ser att poliserna sätter sig i sin bil med alkoholen och kör iväg!

Man kanske borde utbilda sig till polis så man slipper betala för alkohol.

Medlem

Är ju fullt möjligt att dom hällde ut den senare, dom kanske inte ville hälla ut den precis där av diverse anledningar.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av BULP:

Här postar jag ett av mina få +1 inlägg där jag helt enkelt håller med om det Greger sa, bara för att kunna konstatera att jag gillade hans gamla avatar bättre.

Tror jag kommer ha kvar den här en stund, tyvärr

Skrivet av Kungbla:

Får mig att tänka på en historia en gammal kompis berättade för mig. Han var under 20 så en kompis köpte ut en flaska vodka till honom. Nästan direkt när han kommit ut från systemet och sagt hej då till sin kompis kommer två civilklädda poliser fram och vill se legitimation. Eftersom han var under 20 fanns det inget att göra så han fick ge dem alkoholen. Då säger den ene polisen att vi beslagtar och häller ut alkoholen, du kan gå härifrån. Han vänder sig om och går en bit men tittar bakom sig och ser att poliserna sätter sig i sin bil med alkoholen och kör iväg!

Man kanske borde utbilda sig till polis så man slipper betala för alkohol.

Dom sa aldrig var eller när dom skulle hälla ut den, eller hur?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Greger:
Skrivet av BULP:

Här postar jag ett av mina få +1 inlägg där jag helt enkelt håller med om det Greger sa, bara för att kunna konstatera att jag gillade hans gamla avatar bättre.

Tror jag kommer ha kvar den här en stund, tyvärr

Jag signar upp på den listan också. Den här var tekniskt imponerade och ganska kreativ men jag tycker att motivet ser ut som en riktigt stekar mupp.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av Greger:

Dom får hälla ut den öl han drack då det inte är lagligt att dricka på allmän plats.

Tunnelbanan är INTE allmän plats.


signatur
Medlem
Skrivet av cammo:

Tunnelbanan är INTE allmän plats.

Vad räknas tunnelbanan som?

Medlem
Skrivet av SidPao:

Hörde från en vän att han satt och drack en öl på tunnelbanan förra helgen och hade även 5 till oöppnade i en systemetpåse.

Det kommer fram 2 civilare, visar brickorna och vill att han följer med av tåget. På plattformen häller de ut ALL öl, både den han drack och de oöppnade han hade i sin påse.

Min polare undrade om dom verkligen fick göra så och fick som svar att det fanns det lagstöd för.

Så jag bara undrar lite lätt vad som skulle kunna stödja deras handlingar, då jag själv anser att de oöppnade ölen aldrig borde ha rörts av polisen.

Det var för övrigt den första ölen för kvällen, och han gjorde inget "motstånd".

Ålder på de inblandande?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

jag kan tänka mig de valde den justa vägen, annars är det väl böter. På det här sättet ville de bara försäkra sig om att din kompis inte fortsätter drickandet efter att de lämnat honom.

Kom ihåg kids, alltid stora och många innerfickor i era jackor


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av cammo:
Skrivet av Greger:

Dom får hälla ut den öl han drack då det inte är lagligt att dricka på allmän plats.

Tunnelbanan är INTE allmän plats.

Jo det är det. Precis som busstorg och parker är allmänplats är tunnelbanan också det.

Inaktiv

Varför jagar dom inte tjuvar istället?

Medlem

Va? Är du säker på din sak?

Rimligtvis borde SL ansvara för vad som sker i tunnelbanan, och därför borde det inte vara en allmän plats. Läser på MTRs hemsida att det även kan införas tillståndsansökan för att fota i komersiellt syfte i tunnelbanan.

(vad i helskotta snackar jag om?)

Medlem
Skrivet av Nestor:

Ålder på de inblandande?

27 och 21 år.

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Va? Är du säker på din sak?

Rimligtvis borde SL ansvara för vad som sker i tunnelbanan, och därför borde det inte vara en allmän plats. Läser på MTRs hemsida att det även kan införas tillståndsansökan för att fota i komersiellt syfte i tunnelbanan.

(vad i helskotta snackar jag om?)

Ganska säker på min sak. Tunnelbanan innefattar inte något privat område. Om dom har regler för vad man får fota osv är en helt annan sak. Men i lagen räknas tunnelbanan som vilken allmän plats som helst. Åtminstone när det gäller att förtära alkohol.

Allmän plats är ju princip allt förutom i ditt eller någons hem eller annat privat område där människor vistas. Bara för att kommersiell användning av platsen är förbjuden utan tillstånd gör inte området mindre allmän för det. Du får ju fortfarande filma och fota för enskilt bruk.

"Privatpersoner som vill fotografera eller filma i SLs miljöer för enskilt bruk behöver inte söka tillstånd förutsatt att de inte på något sätt påverkar eller stör den dagliga verksamheten."

Där har du det också.

Medlem

Okej, gällande tunnelbanan kan jag uttala mig exakt. Jag jobbar som spärrvakt och följande citat kommer från "Stationssäkerhetsinstruktion för tunnelbanan" utgåva 3.

Citat:

4 § Alkoholdrycker får inte förtäras inom ett trafikföretags område eller på dess färdmedel. Detta gäller inte ifråga om förtäring av drycker vid tillåten servering och inte heller om trafikföretaget för särskilt fall har medgett förtäringen.

Med alkoholdrycker förstås spritdrycker, vin, starköl och öl i den betydelse dessa beteckningar har i lagen (1977:292) om tillverkningen av drycker, m.m.

Kort sagt; så länge det inte står uniformerad personal och delar ut glögg kan du glömma att du får dricka i tunnelbanan. Samma text kan den som så önskar också hitta i Ordningslagen 4 kap 4 §.

Edit: Jag minns också att de på utbildningen sa att man inte heller får medta öppnade kärl med alkoholdrycker försåvida kärlet inte är återförslutningsbart, typ burkar eller flaskor med kapsyl. Hittar inget citat på det, men jag misstänker att poliserna hade all rätt till det ingripandet.

Edit2: Upptäckte att jag läst fel. Oöppnade burkar ska ni få medta, såvitt jag vet. Sen kanske polisen har andra klausuler om typ det föreligger risk att otillåten förtäring fortgår eller liknande. Kolla i ordningslagen om ni hittar nått. Var dina kamrater påtagligt berusade t.ex? Kanske finns såna regler också.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Fargo:

"Privatpersoner som vill fotografera eller filma i SLs miljöer för enskilt bruk behöver inte söka tillstånd förutsatt att de inte på något sätt påverkar eller stör den dagliga verksamheten."

Där har du det också.

vad säger du om detta?

"SL har rättighet men inte skyldighet att upplåta utrymme för filmning och fotografering inom tunnelbanan. Utrymmena upplåts på kommersiella grunder och alla film- och fototillstånd hanteras av MTR Stockholm på uppdrag av SL.
För att kunna tillgodose att säkerhetsrisker undviks, resenärer inte störs och att trafiken och arbetet som krävs för att sköta tunnelbanan inte påverkas, begär vi att du söker tillstånd för fotograferingar och filminspelningar."

http://www.mtrstockholm.se/om-oss/fota-i-tunnelbanan.aspx

Medlem

Det handlar fortfarande om komersiell fotografering och filmning... För övrigt går det ifrån själva sakfrågan. Tunnelbanan är inte ett privat område (som någons nattklubb eller hem). Utan ett område som nyttjas av allmänheten. Alltså allmän plats. Sen om dom har vissa regler för fotografering m.m är en annan sak.

Och på din fina hemsida står det fortfarande:

För privat bruk

Privatpersoner som vill fotografera eller filma i SLs miljöer för enskilt bruk behöver inte söka tillstånd. Detta förutsatt att de inte på något sätt påverkar eller stör den dagliga verksamheten.

Kan för visso tyckas konstigt att ha ett förbud mot kommersiell fotografering m.m i en tunnelbana.

Men en tunnelbana är ändå en allmän plats. fotografering och filmning för enskilt bruk är fortfarande tillåten. Testa och ha den här diskussionen med en polis. Jag tror nog dom vet vad dom sysslar med.

För övrigt vill jag tillägga. En tågcentral (som är inomhus, en lokal så att säga) gäller samma regler. Det räknas också som allmän plats. Men kommersiell filmning och fotning kan på vissa tågcentraler vara begränsat eller krävas tillstånd.

"Filippa Carle, kommunikationsavdelningen SL säger:
Tunnelbanan är en offentlig miljö där alla har rätt att vistas och också fotografera.
Begränsningarna i detta utgörs bara av
ordningsstadgan och SL-trafikens krav på
trygghet och säkerhet. Det betyder att den
som ska spela in en film i tunnelbanan och ha
mycket folk och utrustning på plats,
måste ha tillstånd för det och också
Connexpersonal på plats. "

Alltså. Offentlig Miljö. Allmän Plats.

Medlem

det är fortfarande intressant huruvida polisen kan öppna oöppnade ölburkar och hälla ner dom, eller alternativ. Någon som vet/vill spekulera?


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:

det är fortfarande intressant huruvida polisen kan öppna oöppnade ölburkar och hälla ner dom, eller alternativ. Någon som vet/vill spekulera?

Det å andra sidan är jävligt konstigt..Jag menar i så fall skulle man inte ens kunna gå ut från systemet.

Medlem

Jag tror nog din "vän" undanhåller en hel del fakta om vad som egentligen hände.


signatur
Medlem

Jag tror det är så att om polisen anser att det är sannolikt att fortsatt konsumtion kommer att inträffa så kan dom mycket väl beslagta all medhavd dryck och hälla ut den. Tjafsar man dessutom så ökar risken förmodligen.

Medlem
Skrivet av cammo:

Jag tror nog din "vän" undanhåller en hel del fakta om vad som egentligen hände.

Det tror jag faktiskt inte. Det var som sagt hans första öl för kvällen, klockan var ungefär 19:15 i Rådmansgatans tunnelbana.

Inaktiv

borde klivit av tåget med honom och satt en kula i pannan

öldrickare på kommunaltrafik? snälla, skärp er..gå hem jävla apor

samma med folk som lyssnar på hög musik med mobiler eller vad fan...
sverige år 2009.....lol

Medlem

Eftersom det är förbjudet att förtära alkohol på allmän plats kan de hälla ut den alkohol som personen dricker för tillfället, de får dock inte beslagta eller hälla ut alkohol som bärs i väskor/kassar och som är oöppnade om personen är 20år eller äldre.

Är personen som dricker under 20 får polisen hälla ut den dryck som förtärs på allmän plats och beslagta eller hälla ut oöppnade alkoholhaltiga drycker som bärs i kassar/väskor om det är uppenbart att personen i fråga har det för personligt bruk.

Orkar inte leta upp relevanta lagrum för tillfälet men är 98% säker på att det stämmer..


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

1
Skriv svar