Rock Band VR kommer snart till Oculus Rift
Blev faktiskt lite sugen på Oculus Rift nu.
Varning varning!
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/5jmhd6/oculus_touch_...
Spelar mycket Onward och det märks att många Oculus-ägare ångrar att dom inte skaffade Vive istället. Det finns allvarliga problem med trackingen som dom inte lyckats lösa. Och förmodligen inte kommer lyckas lösa helt. IR-kameratekniken är helt enkelt bristfällig. Sen kan tilläggas att det finns potentiella risker med kombinationen Facebook och det faktum att IR-kamerorna faktiskt går att få ganska tydlig video ifrån. Något som Oculus hade hävdat inte alls var möjligt:
http://uploadvr.com/hackable-webcam-oculus-sensor-be-aware/
Lighthouse-basstationerna till Vive är helt passiva och kopplas bara in i vägguttaget.
Ett annat problem med Oculus är att trackingen inte är särskilt flexibel. Det kommer massor med tillbehör till Vive i år som handskar, vapenkontroller, fot-trackers och man kan vara säker på att de kommer fungera med hög precision. Exempel på body-tracking med Vive:
https://www.youtube.com/watch?v=XNNR_Ab15Bs
Oculus lyckades inte få till pålitlig tracking ens med Touch-kontrollerna, som dom dessutom försenat för att få mer tid till. Mycket möjligt att det blir svårt för dom, eller tredjepartstillverkare, att lyckas producera välfungerande kontroller. Det blir mycket mer kostsamt och komplicerat än´för tredjepartstillverkare att bara köra på med den nya Vive Tracker:
https://youtu.be/VBU0OktGeiM?t=2m19s
En av de kanske viktigaste skillnaderna mellan Oculus och SteamVR är att medan Oculus försöker skapa en väldigt stängd plattform så gör SteamVR motsatsen. Den enda hårdvarumässiga fördelen som Rift verkar ha just nu är att headsetet är bättre designat, mer komfortabelt att bära, vilket givetvis är viktigt med ett VR-headset. Om några månader kommer dock ett nytt headstrap till Vive som verkar göra de båda likvärdiga när det gäller komfort'.
Blev faktiskt lite osugen på Oculus RIft nu.
🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB
Blev faktiskt lite sugen på Oculus Rift nu.
Varning varning!
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/5jmhd6/oculus_touch_...
Spelar mycket Onward och det märks att många Oculus-ägare ångrar att dom inte skaffade Vive istället. Det finns allvarliga problem med trackingen som dom inte lyckats lösa. Och förmodligen inte kommer lyckas lösa helt. IR-kameratekniken är helt enkelt bristfällig. Sen kan tilläggas att det finns potentiella risker med kombinationen Facebook och det faktum att IR-kamerorna faktiskt går att få ganska tydlig video ifrån. Något som Oculus hade hävdat inte alls var möjligt:
http://uploadvr.com/hackable-webcam-oculus-sensor-be-aware/
Lighthouse-basstationerna till Vive är helt passiva och kopplas bara in i vägguttaget.
Ett annat problem med Oculus är att trackingen inte är särskilt flexibel. Det kommer massor med tillbehör till Vive i år som handskar, vapenkontroller, fot-trackers och man kan vara säker på att de kommer fungera med hög precision. Exempel på body-tracking med Vive:
https://www.youtube.com/watch?v=XNNR_Ab15Bs
Oculus lyckades inte få till pålitlig tracking ens med Touch-kontrollerna, som dom dessutom försenat för att få mer tid till. Mycket möjligt att det blir svårt för dom, eller tredjepartstillverkare, att lyckas producera välfungerande kontroller. Det blir mycket mer kostsamt och komplicerat för tredjepartstillverkare än att bara köra på med den nya Vive Tracker:
https://youtu.be/VBU0OktGeiM?t=2m19s
En av de kanske viktigaste skillnaderna mellan Oculus och SteamVR är att medan Oculus försöker skapa en väldigt stängd plattform så gör SteamVR motsatsen. Den enda hårdvarumässiga fördelen som Rift verkar ha just nu är att headsetet är bättre designat, mer komfortabelt att bära, vilket givetvis är viktigt med ett VR-headset. Om några månader kommer dock ett nytt headstrap till Vive som verkar göra de båda likvärdiga när det gäller komfort'.
Skönt opartiskt inlägg. Jag har haft båda, hade jag behövt välja så Rift alla gånger.
Din Wall of Text kan tro att du säljer Vive. Inget är negativt, utan enbart möjligheter! Vidare är tydligen Rift dålig pga diverse foliehattåsikter ang Facebook (som du ändå använder...), eller försenade kontroller (jaha?). Att du tror att Steam på något sätt är öppet är skrattretande! De ÄGER MARKNADEN, och det finns inget öppet stöd i detta!
Upplevelsen är snarlik. Vive är ett svettigt och tungt kabelinferno som jag använde ännu mindre än min CV1, av den anledningen. Tagga ner fanboiismen ett par hekto, ingen lösning är perfekt.
Skrev detta på telefon, puh, men jag kände mig tvingad...
Blev faktiskt lite sugen på Oculus Rift nu.
Varning varning!
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/5jmhd6/oculus_touch_...
Spelar mycket Onward och det märks att många Oculus-ägare ångrar att dom inte skaffade Vive istället. Det finns allvarliga problem med trackingen som dom inte lyckats lösa. Och förmodligen inte kommer lyckas lösa helt. IR-kameratekniken är helt enkelt bristfällig. Sen kan tilläggas att det finns potentiella risker med kombinationen Facebook och det faktum att IR-kamerorna faktiskt går att få ganska tydlig video ifrån. Något som Oculus hade hävdat inte alls var möjligt:
http://uploadvr.com/hackable-webcam-oculus-sensor-be-aware/
Lighthouse-basstationerna till Vive är helt passiva och kopplas bara in i vägguttaget.
Ett annat problem med Oculus är att trackingen inte är särskilt flexibel. Det kommer massor med tillbehör till Vive i år som handskar, vapenkontroller, fot-trackers och man kan vara säker på att de kommer fungera med hög precision. Exempel på body-tracking med Vive:
https://www.youtube.com/watch?v=XNNR_Ab15Bs
Oculus lyckades inte få till pålitlig tracking ens med Touch-kontrollerna, som dom dessutom försenat för att få mer tid till. Mycket möjligt att det blir svårt för dom, eller tredjepartstillverkare, att lyckas producera välfungerande kontroller. Det blir mycket mer kostsamt och komplicerat för tredjepartstillverkare än att bara köra på med den nya Vive Tracker:
https://youtu.be/VBU0OktGeiM?t=2m19s
En av de kanske viktigaste skillnaderna mellan Oculus och SteamVR är att medan Oculus försöker skapa en väldigt stängd plattform så gör SteamVR motsatsen. Den enda hårdvarumässiga fördelen som Rift verkar ha just nu är att headsetet är bättre designat, mer komfortabelt att bära, vilket givetvis är viktigt med ett VR-headset. Om några månader kommer dock ett nytt headstrap till Vive som verkar göra de båda likvärdiga när det gäller komfort'.
Har inte läst så mycket skit på länge, tack!
Jag har oculus med touch och har inga problem alls
Verkar som VIVE har store problem med tracking, låt oss länka random
https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4gbh2t/constant_tracki...
http://www.strawpoll.me/11407884/r
https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4jubno/i_lose_headset_...
https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4g7ym6/htc_vive_tracki...
https://www.reddit.com/r/Vive/comments/5p9bn9/help_tracking_i...
etc etc etc
Har inte läst så mycket skit på länge, tack!
Kan du vara mer specifik så jag kan bemöta? Så ska vi se hur mycket "skit" det verkligen var i mitt inlägg. Challenge Accepted
Jag skulle tro att det handlade om attityden och säljsnacket. Enbart positivt för Vive, inget om det Oculus gör bättre än Vive. För i verkligheten finns det för- och nackdelar med båda såklart. Och känner du inte till dem, ja då är du verkligen en fanboy.
Enbart positivt för Vive, inget om det Oculus gör bättre än Vive.
Jaså? Jag skrev att Oculus headset är bättre designat och mer komfortabelt. Är inte det en VÄLDIGT stor fördel i VR? Det är fruktansvärt trassligt varje gång jag ska ta på mig både headset och hörlurar. Stoppa in den långa hörlurskabeln innanför tröjan. Trodde jag skulle få vara avis på Oculus headsetet och de smidiga inbyggda lurarna fram till möjligtvis Vive 2. Det var glada nyheter för mig att de ska släppa en mycket bättre headstrap-lösning, med inbyggda lurar, samt att jag kommer kunna spela utan kabeln.
Förstår argumenten från er båda. Har haft båda rift och Vive. Behöll viven för att roomscale var bättre. Headstrap som släpps snart och batteripacket till den blir helt trådlöst super. Riften var 50 procent skönare att ha på sig och skärmen var bättre i dom. Men viven var ändå det jag använde och använder nu helt. Sen att ir kameror som riften går att övervaka okej inte okej i min bemärkelse. Men viven är helt klart roligare att spela med.
Men min poäng är att vi pratar rock band inte hur dåliga vr seten är. Det kan man ta upp i ett eget ämne tycker jag
Blev faktiskt lite sugen på Oculus Rift nu.
Varning varning!
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/5jmhd6/oculus_touch_...
Spelar mycket Onward och det märks att många Oculus-ägare ångrar att dom inte skaffade Vive istället. Det finns allvarliga problem med trackingen som dom inte lyckats lösa. Och förmodligen inte kommer lyckas lösa helt. IR-kameratekniken är helt enkelt bristfällig. Sen kan tilläggas att det finns potentiella risker med kombinationen Facebook och det faktum att IR-kamerorna faktiskt går att få ganska tydlig video ifrån. Något som Oculus hade hävdat inte alls var möjligt:
http://uploadvr.com/hackable-webcam-oculus-sensor-be-aware/
Lighthouse-basstationerna till Vive är helt passiva och kopplas bara in i vägguttaget.
Ett annat problem med Oculus är att trackingen inte är särskilt flexibel. Det kommer massor med tillbehör till Vive i år som handskar, vapenkontroller, fot-trackers och man kan vara säker på att de kommer fungera med hög precision. Exempel på body-tracking med Vive:
https://www.youtube.com/watch?v=XNNR_Ab15Bs
Oculus lyckades inte få till pålitlig tracking ens med Touch-kontrollerna, som dom dessutom försenat för att få mer tid till. Mycket möjligt att det blir svårt för dom, eller tredjepartstillverkare, att lyckas producera välfungerande kontroller. Det blir mycket mer kostsamt och komplicerat för tredjepartstillverkare än att bara köra på med den nya Vive Tracker:
https://youtu.be/VBU0OktGeiM?t=2m19s
En av de kanske viktigaste skillnaderna mellan Oculus och SteamVR är att medan Oculus försöker skapa en väldigt stängd plattform så gör SteamVR motsatsen. Den enda hårdvarumässiga fördelen som Rift verkar ha just nu är att headsetet är bättre designat, mer komfortabelt att bära, vilket givetvis är viktigt med ett VR-headset. Om några månader kommer dock ett nytt headstrap till Vive som verkar göra de båda likvärdiga när det gäller komfort'.
Intressant - jag lirar ett par timmar om dagen med mitt Oculus (har iofs 1 extra sensor) och jag har inga som helst problem med min. Har haft Oculus sen DK1 så visst är jag väl något av en fanboy + jag har aldrig provat vive. Men är jag missnöjd?
Inte det minsta.
Du använder som argument att man inte kan köra Vive med Oculus store (utan lite modifieringar) - men vad är igentligen det relevanta i det? Ska man inte köpa Oculus med ursäkten att de inte låter Vive spelarna använda deras store? Visst, rent moraliskt sett kanske det har betydelse - men vad det gäller produken så påverkar det inte valet av att äga en Oculus.
Roomscale funkar utmärkt med 3 sensorer - något som dock borde följt med från början.
Vad det gäller Onward har jag inga som helst bekymmer med Oculus i Roomscale..inga andra spel för den delen iheller (och yes, jag har många VR spel på Steam hela 63st..kanske runt 20 på Oculus store..men det är mest för jag väljer efter där jag hittar bäst pris).
Sen har jag inte märkt något av dessa problemen som det diskuteras på Reddit om. Det kommer kanske?
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Du använder som argument att man inte kan köra Vive med Oculus store (utan lite modifieringar) - men vad är igentligen det relevanta i det? Ska man inte köpa Oculus med ursäkten att de inte låter Vive spelarna använda deras store?
Jag har själv inga problem personligen med att Oculus plattform exklusivt stödjer deras eget headset. Det var bara mitt argument för att steam just nu rent objektivt är en mer öppen plattform.
Och nej, vi får hoppas att du slipper problem med senaste Oculus patchen, för hur häftigt är inte Onward!
har svårt att se hur deras VR dongle ska funka på annat...iofs mic kan funka.
Det verkar ju bara vara en Touch-kontroll som fästs på gitarrkontrollen. Nu tror jag inte att dom släpper mer än gitarr men tekniskt sett skulle dom ju kunna släppa exempelvis digitala trummor. Bara att ha en slot att sätta touchkontrollen i så ser man trummorna i vr.
Man fick deras dongle med när man köpte Touch. Så jag har en sådan.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Köp en riktig elgitarr istället. Man kan få en extremt fin elgitarr, förstärkare och tillbehör för priset av vad en Oculus Rift kostar. Det tar lite tid att lära sig grunden för att spela gitarr men tränar man någon timme per dag så blir man snabbt van. Eller så köper man en fin akustisk gitarr med förslagsvis en inbyggd mick så att man kan spela både med eller utan en förstärkare. Youtube guider för alla svårighetsgrader finns i tusentals på Youtube.
Köp en riktig elgitarr istället. Man kan få en extremt fin elgitarr, förstärkare och tillbehör för priset av vad en Oculus Rift kostar. Det tar lite tid att lära sig grunden för att spela gitarr men tränar man någon timme per dag så blir man snabbt van. Eller så köper man en fin akustisk gitarr med förslagsvis en inbyggd mick så att man kan spela både med eller utan en förstärkare. Youtube guider för alla svårighetsgrader finns i tusentals på Youtube.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>