Livets Frågor.

Medlem
Livets Frågor.

Halloj alla FZ:are.

Jag har en seg dag på jobbet idag, så jag skapade denna lilla filosofiska tråd för att fördriva tiden lite.

Vad jag hade tänkt är att man i denna tråd kan ställa den där frågan som titt som tätt ploppar upp iskallen och som man aldrig finner svaret på.

Min är:
"Varför är pogram som Idol, Shlager etc så jävla populära?"

Okej kanske inte den mest filosofiska frågan, men den gnager verkligen när jag ser all denna hysteri år ut och år in när det kommer till dessa pogram.

Så vilka är era frågor, kom igen inget är för vågat att ställa. (af inte enligt mig):up:

MFC
Medlem
Skrivet av Xzet:

...

"Varför är pogram som Idol, Shlager etc så jävla populära?"

...

Svaret på din fråga är ganska enkel...

det är för att program på TV tillsammans med media förvandlat oss till detta...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Fair enough

Då kommer här en följd fråga:

"Styr medierna oss eller styr vi medierna?"

Medlem
Skrivet av MFC:

det är för att program på TV tillsammans med media förvandlat oss till detta...

Det är inte direkt så att den förvandlingen kommit nu, vi har alltid varit får.

Medlem

Speaking of får;
Dave Grossman har en intressant åsikt i frågan;

" mean nothing negative by calling them sheep. To me it is like the pretty, blue robin's egg. Inside it is soft and gooey but someday it will grow into something wonderful. But the egg cannot survive without its hard blue shell. Police officers, soldiers, and other warriors are like that shell, and someday the civilization they protect will grow into something wonderful.? For now, though, they need warriors to protect them from the predators.

"Then there are the wolves," the old war veteran said, "and the wolves feed on the sheep without mercy." Do you believe there are wolves out there who will feed on the flock without mercy? You better believe it. There are evil men in this world and they are capable of evil deeds. The moment you forget that or pretend it is not so, you become a sheep. There is no safety in denial.

"Then there are sheepdogs," he went on, "and I'm a sheepdog. I live to protect the flock and confront the wolf."

http://www.gleamingedge.com/mirrors/onsheepwolvesandsheepdogs...


signatur

Dryg och bitter.

MFC
Medlem
Skrivet av Xzet:

Fair enough

Då kommer här en följd fråga:

"Styr medierna oss eller styr vi medierna?"

kolla vem som äger respektive tidning, kanal osv...

Kort sagt, det är INTE vi som styr medierna.

Skrivet av båtsman:
Skrivet av MFC:

det är för att program på TV tillsammans med media förvandlat oss till detta...

Det är inte direkt så att den förvandlingen kommit nu, vi har alltid varit får.

Sant


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Avstängd

Varför är det så? Ja, jag tror faktiskt att saken är den att det i schlager finns något som tilltalar oss alla mer eller mindre, blandat med den påverkan media för på oss.

Och ja, jag hävdar att det är media som påverkar oss och inte tvärtom, i alla fall i landet Sverige.

Apropå Nestors citat: en intressant åsikt, ja. Andra delen, den om vargar, är dock något som de flesta redan borde veta. Det finns ondska i världen och det löser inga problem att blunda för det.

Förresten: ett ödmjukt tips, Nestor (och alla andra), är att, i de fall där citat inom ett citat förekommer, använda sig av både " och '. Exempel:

"Jag tycker inte om Stina. Hon säger bara 'Du är ful, Anders'".

Texten i Nestors inlägg bör därmed skrivas som följer:

"[...] 'Then there are the wolves,' the old [...] 'Then there are sheepdogs,' he went on, 'and I'm a sheepdog. I live to protect the flock and confront the wolf'".

På detta sätt slipper läsaren fundera över om det är ett eller flera citat som används. En hastig blick på texten i Nestors inlägg ger nämligen intrycket av att det är flera olika citat, när det egentligen bara är ett citat med några nästlade citat.

Nu ska jag ställa en egen fråga: Finns det musik som är objektivt och absolut bra? Jag menar inte om det finns musik som objektivt och absolut är skickligt framfört, för det kan det inte finnas någon tvekan i, utan nu menar jag helt enkelt om det finns musik som är bra, enligt tycke och smak. Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att det inte bara ska låta dumt, men jag hoppas ni förstår.

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Xzet:

Fair enough

Då kommer här en följd fråga:

"Styr medierna oss eller styr vi medierna?"

kolla vem som äger respektive tidning, kanal osv...

Kort sagt, det är INTE vi som styr medierna.

Okej, men varför har folk så svårt med att skapa en egen åsikt? Jag menar vad får oss människor att hellre lyssna på andra än oss själva? Iställe så låter vi andra bestämma åt oss vad som gäller.

Jag vet att detta låter som om jag var född igår, men jag har länge funderat varför det är så här efter flera tusen år av utveckling. :S

För mig är det som att förklara kvantumfysik för en som....tja mig!

Medlem

Socialpsykologi och konsumtion är betydligt djupare än "vi är får".
Jag tror, som MFC kanske är inne på, att media och reklam kan skapa behov hos oss konsumenter. Men även också att social jämförelse och tävlan är vanligt hos oss, som sociala "djur". Program som Idol bygger även på en idé om "den vanliga människan som blir stjärna". Vare sig det är sant eller inte, så ligger den där och skaver, och människor gillar tanken på individens mobilitet. Jag tycker det visas mycket skit på tv, men det finns riktiga guldkorn - speciellt på SVT (man får heller inte glömma SR).

För att svara på EliasN's fråga säger jag "skönhet ligger i betraktarens öga", klyschigt och slitet - men sant. Däremot finns det musik som har fler anhängare än andra, men det säger ingenting om att det skulle vara en "absolut sanning".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Xzet:

Okej, men varför har folk så svårt med att skapa en egen åsikt? Jag menar vad får oss människor att hellre lyssna på andra än oss själva? Iställe så låter vi andra bestämma åt oss vad som gäller.

Jag vet att detta låter som om jag var född igår, men jag har länge funderat varför det är så här efter flera tusen år av utveckling. :S

Det kanske inte har varit fördelaktigt för överlevnaden att tänka för mycket själv. Sen är det ju inte fel per automatik att tycka lika som någon annan.

MFC
Medlem
Skrivet av Xzet:
Skrivet av MFC:
Skrivet av Xzet:

Fair enough

Då kommer här en följd fråga:

"Styr medierna oss eller styr vi medierna?"

kolla vem som äger respektive tidning, kanal osv...

Kort sagt, det är INTE vi som styr medierna.

Okej, men varför har folk så svårt med att skapa en egen åsikt? Jag menar vad får oss människor att hellre lyssna på andra än oss själva? Iställe så låter vi andra bestämma åt oss vad som gäller.

utan någon djupare analys så handlar det nog om att vi hålls sysselsatta med nonsens. Enklare eller svårare än så är det nog inte. Vi stimuleras tillräckligt mycket av det som är oväsentligt för att undvika att engagera oss i det som är väsentligt. Naiv förklaring kanske men jag tror det ligger mycket i det.

Som bjosarn skriver, SVT och SR är underskattade vad gäller utbudet. Vad folk måste börja göra är att frikoppla sig från skiten på TV (undantag av vissa saker på SVT/SR) och faktiskt engagera sig i vad som händer i världen för jag är av den åsikten (och jag kan vara ensam om det just nu) att politiker gärna ser oss underhållna av skit för att på så vis dämpa vårt intresse för att engagera oss i vettiga saker ("vettiga saker" är politiska, ekonomiska och alla andra frågor som kan tänkas påverka oss och vår omgivning).

Att LO äger 49% av Aftonbladet har INGET att göra med att Mona Sahlin ska få göra en insändare i månaden på ledarsidan.....

Som sagt, bara lite funderingar.. jag kan vara ensam om dessa åsikter men det får mig att fundera till ibland.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Xzet:

Okej, men varför har folk så svårt med att skapa en egen åsikt? Jag menar vad får oss människor att hellre lyssna på andra än oss själva? Iställe så låter vi andra bestämma åt oss vad som gäller.

Jag vet att detta låter som om jag var född igår, men jag har länge funderat varför det är så här efter flera tusen år av utveckling. :S

Det kanske inte har varit fördelaktigt för överlevnaden att tänka för mycket själv. Sen är det ju inte fel per automatik att tycka lika som någon annan.

Sant, historien har ju visat att självtänkande inte varit lönsamt, t ex. Socrates.

Medlem
Skrivet av Xzet:

Sant, historien har ju visat att självtänkande inte varit lönsamt, t ex. Socrates.

Snarare så att det är lättare om gruppen samarbetar än om alla drar åt olika håll hela tiden.

Medlem
Skrivet av MFC:

Kort sagt, det är INTE vi som styr medierna.

SVT och SR styr ju folket indirekt via den riksdag och regering vi väljer.

Privata mediebolag däremot ska "alla" inte vara inblandade i att styra. Det är ju privata bolag


signatur

Dryg och bitter.

MFC
Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av MFC:

Kort sagt, det är INTE vi som styr medierna.

SVT och SR styr ju folket indirekt via den riksdag och regering vi väljer.

Privata mediebolag däremot ska "alla" inte vara inblandade i att styra. Det är ju privata bolag

sant, men SVT och SR är mindre styrda av kommersiella intressen. Sedan kanske man kan diskutera hur ovinklade eller vinklade de är i relationen till diverse frågor :P..

Tycker ändå att SVT och SR är mer... rena än något annat i mediekanalen.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

utan någon djupare analys så handlar det nog om att vi hålls sysselsatta med nonsens. Enklare eller svårare än så är det nog inte. Vi stimuleras tillräckligt mycket av det som är oväsentligt för att undvika att engagera oss i det som är väsentligt. Naiv förklaring kanske men jag tror det ligger mycket i det.

Vi har nog hållit oss sysselsatta med nonsens så länge vi funnits, tror inte det på något sätt är nytt, det är väl bara så att vi nu har mer tid för det.

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av MFC:

Kort sagt, det är INTE vi som styr medierna.

SVT och SR styr ju folket indirekt via den riksdag och regering vi väljer.

Privata mediebolag däremot ska "alla" inte vara inblandade i att styra. Det är ju privata bolag

sant, men SVT och SR är mindre styrda av kommersiella intressen. Sedan kanske man kan diskutera hur ovinklade eller vinklade de är i relationen till diverse frågor :P..

Tycker ändå att SVT och SR är mer... rena än något annat i mediekanalen.

SVT och SR är ju ljusår bättre än kommersiell TV, och framförallt, komersiell Radio.

P1 <3


signatur

Dryg och bitter.

MFC
Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av MFC:

utan någon djupare analys så handlar det nog om att vi hålls sysselsatta med nonsens. Enklare eller svårare än så är det nog inte. Vi stimuleras tillräckligt mycket av det som är oväsentligt för att undvika att engagera oss i det som är väsentligt. Naiv förklaring kanske men jag tror det ligger mycket i det.

Vi har nog hållit oss sysselsatta med nonsens så länge vi funnits, tror inte det på något sätt är nytt, det är väl bara så att vi nu har mer tid för det.

Nej, den formen av "underhållning" har väl alltid existerat på ett eller annat vis, men nu är det mer sofistikerat och uttänkt än någonsin.. tror intentionerna är mer invecklade idag om vi säger så.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Xzet:

Sant, historien har ju visat att självtänkande inte varit lönsamt, t ex. Socrates.

Snarare så att det är lättare om gruppen samarbetar än om alla drar åt olika håll hela tiden.

Aaah du tänkte så.

Skrivet av MFC:

utan någon djupare analys så handlar det nog om att vi hålls sysselsatta med nonsens. Enklare eller svårare än så är det nog inte. Vi stimuleras tillräckligt mycket av det som är oväsentligt för att undvika att engagera oss i det som är väsentligt. Naiv förklaring kanske men jag tror det ligger mycket i det.

Som bjosarn skriver, SVT och SR är underskattade vad gäller utbudet. Vad folk måste börja göra är att frikoppla sig från skiten på TV (undantag av vissa saker på SVT/SR) och faktiskt engagera sig i vad som händer i världen för jag är av den åsikten (och jag kan vara ensam om det just nu) att politiker gärna ser oss underhållna av skit för att på så vis dämpa vårt intresse för att engagera oss i vettiga saker ("vettiga saker" är politiska, ekonomiska och alla andra frågor som kan tänkas påverka oss och vår omgivning).

Att LO äger 49% av Aftonbladet har INGET att göra med att Mona Sahlin ska få göra en insändare i månaden på ledarsidan.....

Som sagt, bara lite funderingar.. jag kan vara ensam om dessa åsikter men det får mig att fundera till ibland.

Du kan nog sätta +1 på din fundering där.

Medlem
Skrivet av Xzet:

Aaah du tänkte så.

Någonting som kan komma från det är behandlingen av oliktänkande som du nämner.

Medlem
Skrivet av MFC:

Nej, den formen av "underhållning" har väl alltid existerat på ett eller annat vis, men nu är det mer sofistikerat och uttänkt än någonsin.. tror intentionerna är mer invecklade idag om vi säger så.

Ja, jag har inte sagt någonting om utvecklingen, menade bara att det inte är något nytt att vi fördriver tiden med vad som kanske inte är viktigast för alla trevnad. I dag gör man ju till exempel stora marknadsundersökningar för att ta reda på vilken form av nonsens folk vill ha, så klart det förändras.

Inaktiv

Varför ser vi alltid ner på andras underhållningssätt.
Jag ser ner på dem som ser på TV -> De som ser på TV ser ner på de som tittar på idol -> De som tittar på idol ser ner på de som spelar spel.

1337 ser ner på nuub <-> nuub ser ner på 1337

Jag ser ner på Jazz människor <-> Jazz människor ser ner på mig.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Jag ser ner på theharmlesstroll. Han ser upp till mig.

Medlem

Kanske för att vi vill känna oss bättre, för att vi vill skapa bättre gruppkänsla, vi kanske vill rationalisera vårt beslut, vi anser att det vi själva tycker om är bättre - alltså är andras sämre et cetera.

Medlem

Jag passar på att tipsa om Zygmunt Baumans "Konsumtionsliv"! Fantastiskt bra.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Varför ser vi alltid ner på andras underhållningssätt.
Jag ser ner på dem som ser på TV -> De som ser på TV ser ner på de som tittar på idol -> De som tittar på idol ser ner på de som spelar spel.

1337 ser ner på nuub <-> nuub ser ner på 1337

Jag ser ner på Jazz människor <-> Jazz människor ser ner på mig.

Tja, jag ser inte ner på folk som kollar på idol eller liknade, mer att det är ett kulturfenomen jag inte riktigt förstår.

Som dem där tavlorna med en eller två skvättar färg och som heter "En sommar dag vid inlandsisen".

Medlem
Skrivet av Xzet:

Min är:
"Varför är pogram som Idol, Shlager etc så jävla populära?"

Idol handlar om att vem som helst kan bli en popstjärna, och att bli en popstjärna är ett enkelt och snabbt sätt (nej, inte direkt) att bli känd och tjäna stora summor pengar (hah, lycka till med att tjäna pengar när du är skapad av skivindustrin), och om det är något som en majoritet människor vill så är det att bli känd och tjäna snabba pengar.
Folk gillar även dramatik och att se hur den lille mannen/kvinnan börjar från noll och blir världskändis (hah, visst), det är därför jag tror Idol är så stort.

Schlager är väl stort för att, det har varit med så länge och är en kulturell del av Sverige och Europa. Majoriteten som ser på Schlager är väl dom som var unga när det var nytt och har helt enkelt sett på det som en tradition, en stabil punkt i vardagen. Och vi människor gillar när det är ordnat och går efter rutin, så det är väl lite det också som spelar in.

Skulle jag tro då dvs, finns säkert mycket bättre svar på dina frågor.

Skrivet av Xzet:

"Styr medierna oss eller styr vi medierna?"

Media styr oss helt klart, media bestämmer vad för nyheter som är relevanta idag, vad vi människor ska tycka om ditt och datt osv.
Men det finns också olika sorters media, det finns privatägda mediaföretag som har vinstsyften, som har politiska agendor och fria medior som t.ex SVT och SR.
Det är just därför det är så viktigt att betala TV-avgiften, SVT och SR är mediaföretag som inte är bundna till vare sig staten eller vinst, och kan rapportera utan rädsla för att pappa staten ska gå in, eller att dom inte går i vinst, vilket skulle vara fallet ifall SVT/SR hade varit beroende av skatten.

Det kan låta oerhört dystopiskt, men tänk dig om SVT/SR hade varit skattefinansierat och hade börjat rapportera negativt om staten, tror du då att dom hade fått tillräckligt med pengar? Nä tror inte det va.

Skrivet av Xzet:

Okej, men varför har folk så svårt med att skapa en egen åsikt? Jag menar vad får oss människor att hellre lyssna på andra än oss själva? Iställe så låter vi andra bestämma åt oss vad som gäller.

Jag vet att detta låter som om jag var född igår, men jag har länge funderat varför det är så här efter flera tusen år av utveckling. :S

Människan är ett flockdjur, vi är osäkra på oss själva och om en stark ledare framträder och börjar prata om lycka, ja då är det enkelt att den stora massan följer, för ledaren verkar ju veta vad han pratar om.
Av samma skäl är det svårt att skaffa sig en egen åsikt ; Det finns alltid folk som är väldigt karismatiska och kan tala för sin åsikt, folk tycker det låter bra och följer efter.
Och sen så är det svårt att skaffa sig åsikter utan att veta något om det, visst man kan ta reda på saker via media men man måste även vara kritiskt till vad media rapporterar, både vad SVT, TV4 och discovery berättar om.

Skrivet av MFC:

sant, men SVT och SR är mindre styrda av kommersiella intressen. Sedan kanske man kan diskutera hur ovinklade eller vinklade de är i relationen till diverse frågor ..

Ja jo självklart, det är fortfarande människor som jobbar på SVT eller SR, men man kan ju alltid vara glad över att det inte finns något vinsintresse eller en politiskt styrd agenda bakom dom, utan mer en samling människor som alla har en egen politisk bakgrund

Skrivet av theHarmlessWarrior:

Varför ser vi alltid ner på andras underhållningssätt.
Jag ser ner på dem som ser på TV -> De som ser på TV ser ner på de som tittar på idol -> De som tittar på idol ser ner på de som spelar spel.

1337 ser ner på nuub <-> nuub ser ner på 1337

Jag ser ner på Jazz människor <-> Jazz människor ser ner på mig.

Folk har svårt att relatera till andra människor, och folk tror att dom alltid har rätt och hur dom lever är det enda rätta sättet.
Är väl därför det finns en sådan rädsla mot Islam skulle jag tro.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Greger:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Varför ser vi alltid ner på andras underhållningssätt.
Jag ser ner på dem som ser på TV -> De som ser på TV ser ner på de som tittar på idol -> De som tittar på idol ser ner på de som spelar spel.

1337 ser ner på nuub <-> nuub ser ner på 1337

Jag ser ner på Jazz människor <-> Jazz människor ser ner på mig.

Folk har svårt att relatera till andra människor, och folk tror att dom alltid har rätt och hur dom lever är det enda rätta sättet.
Är väl därför det finns en sådan rädsla mot Islam skulle jag tro.

[/quote]Precis vad jag tror om islam också. Alla som har huva är förtryckta. Vad de glömmer fråga sig är det så hemskt endå? Tänk om man fick kryppa in i en burka en kall vinterdag och bara mysa. mmhmm

Skrivet av båtsman:

Kanske för att vi vill känna oss bättre, för att vi vill skapa bättre gruppkänsla, vi kanske vill rationalisera vårt beslut, vi anser att det vi själva tycker om är bättre - alltså är andras sämre et cetera.

Jag ska starta en tråd om detta senare.

Skrivet av THEPROTEANSELF:

Jag ser ner på theharmlesstroll. Han ser upp till mig.

Du är bara arg för att jag våldtog dig i TV apparater. Det är inte lönt att försöka hämnas. tHW vinner alltid

Skrivet av Xzet:

Tja, jag ser inte ner på folk som kollar på idol eller liknade, mer att det är ett kulturfenomen jag inte riktigt förstår.

Som dem där tavlorna med en eller två skvättar färg och som heter "En sommar dag vid inlandsisen".

Skrivet av Xzet:

(angående folk som får)Fair enough

Om de endast kunder erkänna direkt...


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Xzet:

Tja, jag ser inte ner på folk som kollar på idol eller liknade, mer att det är ett kulturfenomen jag inte riktigt förstår.

Som dem där tavlorna med en eller två skvättar färg och som heter "En sommar dag vid inlandsisen".

http://www.clopin.be/wp-content/o_rly_owl.jpg

Skrivet av Xzet:

(angående folk som får)Fair enough

Om de endast kunder erkänna direkt...

Förmodligen är det för att jag inte har fått kaffe i mig än ( Maskinen är tom för tillfället på jobbet).

Men Huh!?

MFC
Medlem

Ya'RLY!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

12
Skriv svar