Steam Greenlight är död – länge leve Steam Direct

Robot
Steam Greenlight är död – länge leve Steam Direct
Medlem
Steam Greenlight är död – länge leve Steam Direct

45000. undra hur många indie utvecklare som har råd med det. Om de nu väljer den summan

Medlem

Jag gillar Steam som plattform, men deras butik är full av skräp, riktigt illaluktande skräp. Och Greenlight har suttit på tronen, överst på skräphögen och skitit ut nytt skräp genom sitt extra breda kloakhål. Jag kommer inte sakna det.

Valve borde ta det ett steg längre och försöka kvalitetssäkra innehållet i sin butik. Det är deras butik, det de säljer har i slutändan deras seal of approval. Ingen fysisk butik skulle sälja allt skräp som finns på Steam, och ingen fysisk butik skulle kunna använda samma arroganta affärsidé (Fuck our reputation. Ge oss pengar så säljer vi din icke-fungerande skit som du inte gjort själv utan bara köpt färdigt till Unity).

Medlem

Kanon!... äntligen tar de steget ifrån att vara en soptipp av skräp.
45k låter inte för mycket i min mening. En bra ribba som kommer sålla skiten effektivt.

Skrivet av Bennii:

Jag gillar Steam som plattform, men deras butik är full av skräp, riktigt illaluktande skräp. Och Greenlight har suttit på tronen, överst på skräphögen och skitit ut nytt skräp genom sitt extra breda kloakhål. Jag kommer inte sakna det.

Valve borde ta det ett steg längre och försöka kvalitetssäkra innehållet i sin butik. Det är deras butik, det de säljer har i slutändan deras seal of approval. Ingen fysisk butik skulle sälja allt skräp som finns på Steam, och ingen fysisk butik skulle kunna använda samma arroganta affärsidé (Fuck our reputation. Ge oss pengar så säljer vi din icke-fungerande skit som du inte gjort själv utan bara köpt färdigt till Unity).

Sant, sedan borde de sålla bort spel som bevisligen inte fungerar som de ska. Det räcker att man kollar på forumen. Någon sorts kvalitetsäkring borde de tänka på, inte bara hova in stora pengar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vet ni när Greenlight stängs? Ska sitta beredd med en flaska skumpa då.


signatur

Game long and prosper

Medlem

Det är ju beskrivet som UPP TILL 5000 USD. Tänk er en internet leverantör, "upp till 100mbit".

Medlem
Skrivet av Moltoy:

45000. undra hur många indie utvecklare som har råd med det. Om de nu väljer den summan

Jag tror inte det blir en alltför stor tröskel för seriösa utvecklare som tror på sitt spel, i och med att avgiften verkar bli en pantsumma som returneras till utvecklaren efter ett visst antal sålda ex. Shovelware-utvecklare får däremot tänka till en extra gång innan de hafsar ihop ett halvfärdigt spel i Unreal Engine med stulna assets och bajsar ut det på Steam.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Ett utmärkt sätt att Valve tjänar mer pengar.

Medlem

Bom, där om det man gått och väntat på ett tag nu och valve redan pratat om för länge sedan, att dom vill förändra greenlight.

Bra med hög avgift, 45k är ju inga pengar, speciellt om man antar att Valve kommer sänka sin % tills pengarna är återbetalda, kan man gissa?

Man kan ju nästan gissa att valve inte kommer sitta och kolla på kvaliten mera, utan att det bara blir så mycket färre spel och dom som lägger upp spelen kanske måste tänka lite innan dom öppnar Unity och bankar ihop något, man kanske vill ha tillbaka en sådan stor summa någon gång.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Bra val, om man inte tror att sitt spel kommrt tjäna ihop de upp till 5000 dollar som pantsats, så är det förmodligen inget att hänga i granen ändå.

Killmonday Games

När vi släppte Fran Bow till steam så hade vi knappt klarat av 45k i avgift från början, men hade vi gjort det nu med steam direct så skulle vi räknat med den summan på eventuell kickstarter.. Finns ju nackdelar o fördelar med alla förändringar, men det här hoppas jag kommer minska bruset av oseriösa spelutvecklare och lyfta kvaliten i alla indie spel framöver!


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Det Valve skrev angående priset:

"We talked to several developers and studios about an appropriate fee, and they gave us a range of responses from as low as $100 to as high as $5,000. There are pros and cons at either end of the spectrum, so we’d like to gather more feedback before settling on a number."

Att bara säga "upp till 45000" låter fel, då det lika gärna kan handla om 1000kr.

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det Valve skrev angående priset:

"We talked to several developers and studios about an appropriate fee, and they gave us a range of responses from as low as $100 to as high as $5,000. There are pros and cons at either end of the spectrum, so we’d like to gather more feedback before settling on a number."

Att bara säga "upp till 45000" låter fel, då det lika gärna kan handla om 1000kr.

Det kostar ungefär 1000 idag, så det låter kanske inte så troligt att det hamnar där igen kanske...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av m4gnify:

Det Valve skrev angående priset:

"We talked to several developers and studios about an appropriate fee, and they gave us a range of responses from as low as $100 to as high as $5,000. There are pros and cons at either end of the spectrum, so we’d like to gather more feedback before settling on a number."

Att bara säga "upp till 45000" låter fel, då det lika gärna kan handla om 1000kr.

Det kostar ungefär 1000 idag, så det låter kanske inte så troligt att det hamnar där igen kanske...

Som jag förstod det kostar det 1000 EN GÅNG. Fr.o.m nu kommer det kosta 1000-45000 per spel.

Medlem

Skulle nog gärna se ännu mer aggressivitet i andra ändan, att man t.ex. rensade ut de 10% sämsta (sålda) spelen, och spel med mycket låga omdömen fick en varning om att spelen försvinner om inte framtida omdömen förbättras. Eller en kombination: Spel som säljs dåligt OCH har dåliga omdömen...

En del gamla spel säljer säkert inte så bra, men är mycket omtyckta ändå.

Å andra sidan, bara för att det finns skräp i butiken är det ju ingen som tvingar folk att köpa skiten. Guldkornen går att hitta ändå, det är inte "needle in a hay stack" precis.

Medlem

Bra, så extremt mycket skräp på steam.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag gillar Steam som plattform, men deras butik är full av skräp, riktigt illaluktande skräp. Och Greenlight har suttit på tronen, överst på skräphögen och skitit ut nytt skräp genom sitt extra breda kloakhål. Jag kommer inte sakna det.

Valve borde ta det ett steg längre och försöka kvalitetssäkra innehållet i sin butik. Det är deras butik, det de säljer har i slutändan deras seal of approval. Ingen fysisk butik skulle sälja allt skräp som finns på Steam, och ingen fysisk butik skulle kunna använda samma arroganta affärsidé (Fuck our reputation. Ge oss pengar så säljer vi din icke-fungerande skit som du inte gjort själv utan bara köpt färdigt till Unity).

Eller hur. Sedan är Valve extremt rädda för att släppa Half-Life 3, men de är inte rädda för att ha så pass mycket "crap" i sin butik. Det är komedi.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av m4gnify:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av m4gnify:

Det Valve skrev angående priset:

"We talked to several developers and studios about an appropriate fee, and they gave us a range of responses from as low as $100 to as high as $5,000. There are pros and cons at either end of the spectrum, so we’d like to gather more feedback before settling on a number."

Att bara säga "upp till 45000" låter fel, då det lika gärna kan handla om 1000kr.

Det kostar ungefär 1000 idag, så det låter kanske inte så troligt att det hamnar där igen kanske...

Som jag förstod det kostar det 1000 EN GÅNG. Fr.o.m nu kommer det kosta 1000-45000 per spel.

Ja, det har du nog rätt i iofs... blir ju lite skillnad då.

Skrivet av ulrik.borg:

Skulle nog gärna se ännu mer aggressivitet i andra ändan, att man t.ex. rensade ut de 10% sämsta (sålda) spelen, och spel med mycket låga omdömen fick en varning om att spelen försvinner om inte framtida omdömen förbättras. Eller en kombination: Spel som säljs dåligt OCH har dåliga omdömen...

En del gamla spel säljer säkert inte så bra, men är mycket omtyckta ändå.

Å andra sidan, bara för att det finns skräp i butiken är det ju ingen som tvingar folk att köpa skiten. Guldkornen går att hitta ändå, det är inte "needle in a hay stack" precis.

Det är jobbigt att hitta dom där guldkornen när massa skit tar plats =/


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Dom borde höja avgiften så inte vem som helst som kodar ihop nåt bajs spel över en helg skickar in bara sådär. På tok för många oseriösa spel där ja så svårt hitta dom riktigt bra guldkornen ibland.

Medlem

Bra. Steam Greenlight har gjort sitt.

eld
Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag gillar Steam som plattform, men deras butik är full av skräp, riktigt illaluktande skräp. Och Greenlight har suttit på tronen, överst på skräphögen och skitit ut nytt skräp genom sitt extra breda kloakhål. Jag kommer inte sakna det.

Valve borde ta det ett steg längre och försöka kvalitetssäkra innehållet i sin butik. Det är deras butik, det de säljer har i slutändan deras seal of approval. Ingen fysisk butik skulle sälja allt skräp som finns på Steam, och ingen fysisk butik skulle kunna använda samma arroganta affärsidé (Fuck our reputation. Ge oss pengar så säljer vi din icke-fungerande skit som du inte gjort själv utan bara köpt färdigt till Unity).

Problemet var inte Valve, problemet var att dom hoppades på att folk automatiskt skulle sålla ut skit, men precis som med presidentval så röstar folk med arslet.

Medlem

Mellan 100 dollar och 5000 dollar. Det är vad som har diskuterats. Tror knappast att summan blir så stor som 45 000 kronor. Många seriösa indieutvecklare är inte så glada, som sagt att de inte har 5000 dollar.

Tror steam mer än gärna hjälper indieutvecklare. En möjlighet är att beloppet baseras på tidigare försäljning. Vid första spelet ett lågt belopp. För 5000 dollar per spel kan vi räkna med att indiescenen dör ut på Steam.

Medlem

bra vill bara ha aaa spel på steam

Medlem

"Istället kastas de direkt in i tigerburen som är Steam Store där Valve låter sållandet ske automatiskt via en ny algoritm."

Den där algoritmen låter ju intressant. Någon som vet mer om hur den fungerar eller var man kan läsa om den?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Direkt in i butiken låter ju som en säker väg till kvalitet.

Medlem
Skrivet av Moltoy:

45000. undra hur många indie utvecklare som har råd med det. Om de nu väljer den summan

mindre än ett aktiebolag, om man inte har råd att satsa 45 tusen för att lägga upp sitt spel på steam så är spelet inte värt något öht.

Tycker det är bra, köpte själv beasts pga det såg kul ut, sämsta spelet någonsin, går säkert att skapa under 1 dag...

Om man är beredd att ta lån för 45 tusen då måste spelet vara dugligt. Tycker det steam gör är bra.

eld
Medlem
Skrivet av sinan:

mindre än ett aktiebolag, om man inte har råd att satsa 45 tusen för att lägga upp sitt spel på steam så är spelet inte värt något öht.

I sverige. $5000 är en otrolig summa pengar i många länder.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Ett utmärkt sätt att Valve tjänar mer pengar.

Läs artikeln igen.

"Whatever the fee ends up being - it is fully recoupable at some point. We're still working on nailing down the details on how that will work (and listening to your feedback), but likely it would be simply returned to the developer after the game hits some modest revenue target."

Han säger att inget är spikat, och att avgiften kan kommas att ges tillbaka till utvecklaren efter att en viss sälj inkomst har uppnåtts.
Bra att de äntligen gör nåt åt det!

Medlem

Märkligt att det ändå är så pass många spel som är undermåliga. Bara för att folk röstat fram ett spel så är valve ändå de som har sista ordet. Med det sagt kan de även godkänna spel som inte har fått så många röster... dvs det sker en del manuellt arbete i GL att sålla bland spelen. Jag har svårt att tro att 1000kr/utgivet spel kommer att hindra skräp när det ändå inte sköts av valves personal redan nu.

Satsa istället på fler och mer kompetenta "handläggare". Kör man på en skyhög avgift så kommer det endast garantera spel med högre budget och färre spel, inte nödvändigtvis bättre spel.


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

12
Skriv svar