Helgdiskussion – Vad tycker du om For Honor?

Medlem

Man ska absolut inte spela fuller, jävlar vad off man hamnar då.
REKT....

Fullpris vet jag inte. Spelet är bäst 1vs1, i de andra spel lägen blir man ju bara sur när någon kommer och sticker ner en i ryggen!

Plus är det bara jag som inte klarar av att kontra den där jävla sushi? Fukkin spjutet slår så snabbt, även om jag initierar med en light attack kan sushi direkt slå med sin light eftersom den är typ 5gg snabbare. och på så sett alltid få in en träff!
Spelar Warden.

Medlem
Skrivet av Raid25:
Skrivet av UggleMannen:

Är det nått singel player med? Ogillar pvp rätt mycket.

Jepp:

“We can confirm that For Honor is an always online experience,” the statement reads. “Some elements of progression, which is hosted online, are shared across story and multiplayer modes. Players will need to be connected to the internet at all times to play For Honor.”

Även om det är internet krävande så finns det ett Single player story mode.

Medlem

hmm...första jag kom och tänka på...MOONSTONE!
Testade att lira 4v4....om man bara springer och tar områden så vinner man ju. Fast om det inte spelar någon roll då man ska vinna mot sina fyra motståndare i slutet av matchen, varför ska man ta områden isf?
Lirade dock bara en timme.
Lite för lätt att ta motståndare i ryggen.
Kul tidsfördriv, men kommer förmodligen att bli enformigt.

Medlem

Kul spel men lite repetitivt, tycker inte att det är värt det priset de kräver. Om det inte dör ut så kanske jag plockar upp det i någon reahink om ett halvår.

Ambassadör
Xbox

Trist. Meh. Överpris. Repetitivt.


signatur

Jump in.

Medlem

Spelet känns lite tunt.. Just nu känns det som Mortal Combat med svärd, men det har liksom marknadsförts som ett Battlefield-spel med svärd med storskaliga strider, men det storskaliga blir lite "meh" när AI'n stångas på punkt B hela tiden.
Och istället för att spelet kunnat vara lite mer eskalerande med många fler spelare mot spelare (8v8, 16v16 etc) och med objekt att erövra och hålla och använda (Varför inte ha en attackerande sida med murbräcka, och låta den försvarande sidan få försöka förhindra den, eventuellt förstöra den?) så känns spelet just nu ganska litet och enformigt.

men med det sagt, kan man förbise dessa negativa sidor så är det ju ett ganska roligt mortal combat klon med svärd, och snyggt är det ju också

Medlem
Skrivet av Houratronic:

Satan vad folk är negativa.

Spelat alla betas sedan somras och tycker det är riktigt bra. Animationerna är helt sinnessjuka och ljudet likaså, rekommenderas dock att spela med kontroll men funkar bra med tangentbord och mus om man bara vill lära sig.

Känns som att folk nu för tiden inte riktigt ger nya ''annorlunda'' spel en chans och så fort dom inte är bra på det eller det går dåligt/de ogillar hur kontrollerna styrs så är det ett dåligt spel.

I For Honor kan du inte bara gå in och trycka på alla knappar, det gäller att ha taktik och lära sig gubbarna du spelar med, spelet har en lärningskurva.

Har också sett att folk skrivit att det är ''opolerat'', vet inte riktigt vad det är dom syftar på då men om det gäller lagg/fps etc så är det något av de mest väl-optimerade spel som gjorts på senaste tid, flyter på helt underbart till och med på laptop.

Visst är servrarna lite so-so i nuläget, men det är ju just därför dom har en open beta för att stress-testa dem. I closed beta har dem varit helt ok.

Att peka på fel och brister i en "beta" är precis det man skall göra, att sedan delge sig av denna konstruktiva kritik är inte att vara negativ, det är tvärtom. Det är att ha ett brinnande hjärta och passion för att få till produkten till den polish man faktiskt kan få.

På topic, tyker jag spelet var enformigt, blev trist väldigt fort och kontroll är verkligen att föredra framför mus och tagentbord, sedan personligen gillar jag inte uplay för det krånglar alltid lite för mig.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Hur bra är duell i detta? Jag tycker chiv när man lärde sig det bättre var väldigt bra, "det kändes typ rätt", även om man kunde utnyttja vissa vapen och positioner på lite konstiga sätt.

Jag tror det som gjorde det så bra var att vapnen liksom gör skada av att bara nudda och att hela modellen är vapnet på något sätt, lite konstigt att säga så, men dom som spelat chiv kanske förstår vad jag menar.

När jag tittar på duellvideos från detta så är det en uppsjö av ringar, lysande sköldar, ikoner och annat och jag antar att man måste spela i tredjeperson, alltid?

Spelet är inte gjort för att spelas i första person så nej, och varför skulle någon vilja det egentligen imo, och vill dom nu ha fps melee slakt så får dom väl ta snegla på just chiv etc.

Medlem
Skrivet av dbengtsson:

Fruktansvärt opolerat. Söka match är ju en mardröm och kontrollerna med mus och tangentbord på PC är fruktansvärda. Kopplat in joypaden nu och tänkt testa om det blir nån förbättring.

Jo men att spela Street fighter med mus å tangentbord e nog inte heller någon hit. Detta är ju uppenbart ett spel som e gjort för handkontroll

Medlem

Helt ok spel, de timmar jag spelat har inte övertygat mig att det är värt att lägga mer tid på dock.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Ett riktigt bra spel för mig. Något att bemästra. Sådant kan vara frustrerande ibland men gäller att förstå varför något gick snett, utveckla sig vidare.

Bra animationer. Bra fightsystem.

Tekniska problem finns, och de får jobba på lösa dem. Trots detta kommer jag sitta där och nöts tills jag är bättre än average players.

Skrivet av Jeehao:

Spelet är inte värt det utsatta priset på steam. 60 dollar är för mycket då spelet är för opolerat och har för lite innehåll. För 20 dollar så hade spelet nog blivit en hit, precis som CS:GO eller också gratisspelet DOTA2. Att slänga ut 60 dollar och hoppas att spelet blir bättre är som att spela rysk roulette, kolla bara på Brink och Evolve, två skitroliga spel som var asdyra och spelarbasen dog när inte fler ville köpa spelen bara för att testa. Ja jag jämför spelet med två jättar som klarat det och två jättar som stupade relativt snabbt, men det är ett faktum att For Honor tillhör de två jättar som stupit, Evolve är nu gratis för att ingen ville köpa spelet, For Honor kommer troligtvis att gå samma väg om inte stora ändringar sker.

Den största kritiken jag har är att man måste göra ''lock-on'' för att kunna skydda sig, andra spel så som Chivalry, Mount & Blade, War of the Roses, kör utan lock on och det är så dessa spel är menade att bli spelade. 1v2+ med lock-on är ett otympligt helvete, det fungerar bra i 1v1 men sedan blir det bara störigt när man måste trycka på en knapp hela tiden för att ändra target.

I 1vs2 räcker det blocka åt det hållet som en extra person står för att blocka den personen. Behöver inte lock off och lock on varje attack. Så står han till vänster blockar du ditåt.

Medlem

Jag och en kompis har kollat på detta en längre tid och fick äntligen chans att spela, resultatet efter ett par timmars spel. Meeeh... Alltså det var ju inte jätte tråkigt men hela spelet känns inte så genom tänkt eftersom det verkar vara uppbyggt på just dueller, men i majoriteten av modesen som finns så blir det (i 90% av de matcher jag kört ungefär) ett stor clusterfuck bara, oftast 3 vs 1 eller 2vs 1 och då har man inget alternativ mer än att fly bakåt för att möta upp sina kompisar (om de nu lever) rinse and Repet hela spelet, så multiplayer var ingen höjdare. Hjälpte inte heller att spel mekaniken i sig känns mer som att spela ett quick time events hela tiden, "klicka på den här knappen i rätt tid för att se din spelare göra en animation". Kanske plockar upp det på någon rea för att lira single playern.

Skrev detta på mobilen så kanske är rörigt att läsa

Medlem
Skrivet av Haddock:
Skrivet av Raid25:
Skrivet av UggleMannen:

Är det nått singel player med? Ogillar pvp rätt mycket.

Jepp:

“We can confirm that For Honor is an always online experience,” the statement reads. “Some elements of progression, which is hosted online, are shared across story and multiplayer modes. Players will need to be connected to the internet at all times to play For Honor.”

Även om det är internet krävande så finns det ett Single player story mode.

Blev fel i mitt citat: Jag utelämnade första paragrafen där det stod att det var single-player:

You'll need a persistent Internet connection to play Ubisoft's upcoming historical melee combat game For Honor, even if you stick to the single-player mode.

"We can confirm that For Honor is an always-online experience," a Ubisoft community representative told a member of the game's official forums this week (that information was later confirmed by Gamespot). "Some elements of progression, which is hosted online, are shared across story and multiplayer modes. Players will need to be connected to the Internet at all times to play For Honor."

Medlem

Fungerade inte på PC - men kom in på PS4. Det är med säkerhet ett jättebra spel, bl.a. är grafiken och animationerna grymma, bakgrunden (lore) är häftigt, men - spelet är nog inget för mig som alltid har haft svårt för (relativt) snabba kontroller kombinationer. Med tanke på andra spel som är på ingång, så får jag nog avvakta iaf tills detta är prissänkt.
För de som gillar och är/vill bli bra på denna speltekniska sätt så är det med säkerhet en no-brainer. Köp.

Medlem

Har inte hunnit köra särskilt mycket av betan, jag kommer i skrivande stund inte köpa spelet vid release.

BRA:
Spelet är snyggt och optimerat. Gameplayen är också rätt solid, storyaspekten är tilltalande och kommer nog leda till köp för singleplayer senare.

MEN:
UI:n är i vissa menyer (särskilt faction war) ) är vidrig att navigera i med mus, tangentbordet är ett måste. Med tanke på att faction war är en rätt stor säljpunkt känns det väldigt underligt att menyn känns som den kommer från en dålig konsolport mer än 10 år tillbaka.

Stridskontrollerna är uppenbart designade för tumspaken på en handkontroll. I vissa fall krävs mycket förflyttning för att byta riktning på block m.m. och i vissa fall krävs det knappt att man nuddar musen.
I många strider så byts plötsligt blockriktningen precis när fi börjar en attack eller som att input för att byta blockriktning struntas i och leder till att man står där som en idiot och tar en heavy attack i ansiktet.
Jag tycker musen är ospelbart oberäkneligt, med tanke på att snabba reaktioner och timing är ganska viktigt, t.ex. anti-guardbreak verkar ha en väldigt kort lucka för att lyckas.

Medlem

Detta spel har en egen liten aura där frustration ligger nära till en vevande enarmad hockey målgest.

Det jag menar är att man kan bli så otroligt frustrerad när man inte har en chans, man försöker blocka och så missar man, man försöker slå och blir blockad, sparkad och sedan dödad. Sen skriker man ut högt: "VAD SKA JAG GÖRA?!" och fortsätter sedan lugnt sitt spelande.

Är man på den andra sidan så är historien annorlunda.
Vilket belönande spel det är för tankeverkstaden!
Känslan av att få in varje slag, dodga, parrera och sedan safta in ett hårt slag i pannan som golvar motståndaren chanslöst känns underbart.

Med hårda regler kommer också fantastiska händelser. Man kan klara sig i en 1v1 på slagfältet med relativt dåliga förutsättningar, så länge man läser av spelet bra och har lite tur.
Detta hände mig en gång, var i en 4v4 match, hade precis köttat ner en motståndare i en jämn fight och mitt HP var på 10%. En ny motståndare dyker upp och jag tvingas fightas igen och trodde självklart att det var ute med mig. Men detta var nog enda gången jag lyckades göra allt rätt i en fight. Jag totalt ägde honom, han hade inte en chans och jag var bästa spelaren på slagfältet! Tills det kom en jävel från andra hållet och la yxan i njuren på mig, men det var kul och belönande!

Det jag tycker lite mindre om med spelet är "Power ups". Tycker de är lite för kraftfulla och motsägelsefulla. Det är så himla mycket focus på att spela rätt, läsa av spelet etc etc. Men sen räcker det med att du dödar lite kanonmat (NPC's) i 4v4 slagfältet för att snabbt gå upp i lvl och få tillgång till 'insta kill buttons' vilket de verkligen är.
Så om man någon gång lyckas göra en perfekt runda och aldrig dö, så räcker det med att någon blir lvl 4 med tex japanen med det långa spjutet som kan på hur långt avstånd som helst kalla in en spöregn med pilar på en, sen är det klart.

Jag kommer dock köpa spelet för att det faktiskt är ett spel man kan köra snabbt, några spel och sedan vara klar. Det är förmodligen repetativt, vi får se.

Medlem
Skrivet av Wattem:

Jag och en kompis har kollat på detta en längre tid och fick äntligen chans att spela, resultatet efter ett par timmars spel. Meeeh... Alltså det var ju inte jätte tråkigt men hela spelet känns inte så genom tänkt eftersom det verkar vara uppbyggt på just dueller, men i majoriteten av modesen som finns så blir det (i 90% av de matcher jag kört ungefär) ett stor clusterfuck bara, oftast 3 vs 1 eller 2vs 1 och då har man inget alternativ mer än att fly bakåt för att möta upp sina kompisar (om de nu lever) rinse and Repet hela spelet, så multiplayer var ingen höjdare. Hjälpte inte heller att spel mekaniken i sig känns mer som att spela ett quick time events hela tiden, "klicka på den här knappen i rätt tid för att se din spelare göra en animation". Kanske plockar upp det på någon rea för att lira single playern.

Skrev detta på mobilen så kanske är rörigt att läsa

Fast att fäktas i grupp är inte alls så klumpigt som man tror. Eftersom du kan parera attacker från fiender som du inte låst på ganska enkelt samt att du fyller din revengemeter vid dessa situationer är det faktiskt inte särskilt svårt att besegra två fiender och ibland till och med tre.

Skrivet av L32:
Skrivet av Hipshot:

Hur bra är duell i detta? Jag tycker chiv när man lärde sig det bättre var väldigt bra, "det kändes typ rätt", även om man kunde utnyttja vissa vapen och positioner på lite konstiga sätt.

Jag tror det som gjorde det så bra var att vapnen liksom gör skada av att bara nudda och att hela modellen är vapnet på något sätt, lite konstigt att säga så, men dom som spelat chiv kanske förstår vad jag menar.

När jag tittar på duellvideos från detta så är det en uppsjö av ringar, lysande sköldar, ikoner och annat och jag antar att man måste spela i tredjeperson, alltid?

Nu har jag inte kört For Honor i mer än typ en timme, men jag tycker att spelmekaniken är mer lik den i War of the Roses än den i Chivalry. Har spelat båda de sistnämnda spelen relativt mycket, och ärligt talat blev jag ganska besviken på For Honor. Hela fightingsystemet går ut på att du drar musen i rätt riktning för att blockera och sedan slå från det håll där din motståndare inte blockerar.

Som sagt, jag har inte hunnit testa det särskilt mycket ännu, och det verkar i övrigt som ett ganska välpolerat spel som säkert är rätt kul när man väl kommer in i det, men om du letar efter något som liknar Chivalry så tror jag For Honor kommer göra dig besviken.

Fast att dra garden åt samma håll som fiendens hugg är ju dock verkligen bara basics, när man spelar lite mer så lär man sig parrys, guard breaks, feints, unblockables (som dock kan pareras) och annat kul. Stridssystemet är mycket djupare än vad många tror i början.

Medlem

Stöd förfan inte ubisofts nya cash-grab.

Medlem

Med en vettig singleplayer story så, mja.
Körde stängda betan, men tröttnade väldigt fort på spelläget.
Men finns bra saker också, gillade motoriken och till viss del spelkänslan.

Men inget spel jag kommer köpa känner jag på rak arm.


signatur

- pixelfantast

Medlem

Det är ett 30$ spel. 60$ kan de fortsätta drömma om.
Jag tror att de flesta kommer vänta ett par åt tills det reas ut för 30$, om spelet fortfarande är relevant då.

Medlem

Lirade under slutna betan och har lirat nu och känner samma sak som sist, första matcherna är roliga men sen blir det enformigt vilket gamemode du en kör.

Det känns som ett moba med fokus på grafik och animationer. Det värsta som finns är att bli knuffad nerför ett stup eller ner i vattnet och känna att du är helt inkapabel till att stoppa det för att animationen låser in dig.

Det känns lite obalanserat men det kanske är jag som behöver lära mig hur man möter vissa karaktärer. (Spjut med gift, wtf?)

I morse tänkte jag att "det blir nog ett köp ändå". Efter att ha lirat 5-6 matcher är jag redan trött på det.

Snygg grafik. Snygga animationer. Kreativt fightsystem. Repetativt.

För mig blir det inget köp.

Medlem

Har väntat på ett sådant här spel länge, och jag kan inte låta bli att nynna på intro sången från hem till midgård

Medlem

En ganska enkel förklaring till vad spelet är:
Spelet är ett fighting spel (tekken, streetfighter, mortal combat). Och precis som dem spelen så är det samma sak om o om igen bara nya motståndare att försöka vinna över. Jag tror även att det är det som många inte förstår. Spelet är inte ett RPG eller MMO eller vad folk vill spela nu för tiden.

Jag förstår att inte alla tycker om den sortens spel men problemet jag har är att folk kallar det för repetitive innan dem ens har förstått vad det är för spel.

För den tiden som vi som gillar den sortens spel kommer spela så är detta spel värt 1000kr. Gold edition på 800kr va det lättaste pengarna jag spenderat för jag vet att jag kommer lägga upp mot 500 timmar på spelet och jag är inte ensam.

Innan ni börjar hata o kommentera på detta meddelande så ta med er en länk till ett forum där folk klagar på att mortal combat, tekken eller streetfighter är för repetitive. Tack

Medlem
Skrivet av pezit:

Stöd förfan inte ubisofts nya cash-grab.

Hur tänker du nu? Kan du definera cash grab och förklara hur detta infaller där?

Medlem

Låter som NIOH är spelet folk bör spela

Medlem
Skrivet av Quarie:

En ganska enkel förklaring till vad spelet är:
Spelet är ett fighting spel (tekken, streetfighter, mortal combat). Och precis som dem spelen så är det samma sak om o om igen bara nya motståndare att försöka vinna över. Jag tror även att det är det som många inte förstår. Spelet är inte ett RPG eller MMO eller vad folk vill spela nu för tiden.

Jag förstår att inte alla tycker om den sortens spel men problemet jag har är att folk kallar det för repetitive innan dem ens har förstått vad det är för spel.

För den tiden som vi som gillar den sortens spel kommer spela så är detta spel värt 1000kr. Gold edition på 800kr va det lättaste pengarna jag spenderat för jag vet att jag kommer lägga upp mot 500 timmar på spelet och jag är inte ensam.

Innan ni börjar hata o kommentera på detta meddelande så ta med er en länk till ett forum där folk klagar på att mortal combat, tekken eller streetfighter är för repetitive. Tack

Vi ger bara våra åsikter, det är en diskussion.

Däremot, du har rätt. Jag har aldrig sett det som ett "duell"-spel innan som t.ex. Tekken. Klart det blir repetitivt om det är hela konceptet. Hade CS släppts idag hade jag troligen känt samma om det.

Medlem

Med 4v4 är slagen för små. Kommer vänta på en fet rea för att spela single player. Multi är bara svagt, svagt, svagt.

Medlem

Connection issues aside(för beta är beta är beta), så ville jag gilla spelet, men fick inte ut någon njutning av det alls. Efter tre dagars spelande så är det ända som händer att om jag vinner, så blir jag inte glad av det, ingen njutning av att jag vunnit. Endast ytterst sällan om det varit en fin teknisk fight.
Om jag förlorar så förstår jag inte varför jag förlorat då jag anser att jag gjort allt som spelet sagt åt mig att göra för att kontra/undvika slag utan att det funkar, så då blir jag bara förbannad.

Inte ett köp för mig.

Medlem

Jag har kört For Honor under hela helgen och mina tankar gå såhär. (Jag körde på PC med PS4 handkontroll)

Mycket roligt spel för dig som gillar PVP. Är du duktig på din klass så märks det verkligen. Att bara hoppa in och börja slåss funkar inte, utan du måste planera dina attacker.
(Redan här rensas de flesta P12or bort)

Spelade med en polare under hela helgen och vi upplevde väldigt få krasher och spelet frös aldrig efter loading osv som många beskriver det.

POSITIVT
-Variationen på klasserna (kommer nya klasser vid release)
-Lätt att lära men svårt att bemästra
-Botarna som du kan få möta är stundvis bättre än spelare (Bra att öva mot)
-Kul att spela med vänner (MINUS om du spelar själv)

NEGATIVT
-Mycket rage om du dödar någon i duell (Mamma skämt förekommer gärna om du lyckas döda någon) Inget jätte problem då chatten går att stänga av.
-Kan bli repetitivt men skulle tydligen komma fler modes vid release samt nya 3 nya klasser.
-Vissa kombos/moves kräver att du har ett extra finger eller en annan form på handkontroll.

Spelet var i beta men kändes samtidigt att det inte kommer hinna ändra allt för mycket då det var 2 dagar mellan beta och release.
Priset för spelet just nu är alldeles för dyrt. Kanske köper vid en eventuell rea.

Medlem

Bästa spelet på åratal, imo. Spelat sen tidiga tech tests, och jag är helt förälskad. Spelet har sina för- och nackdelar, självfallet, men det är så jävla roligt! Har inte fastnat så för ett spel på många år. Ubisoft kommer, dessvärre, alltid att vara Ubisoft, men jag vill tro på att det inte sjabblar sig mer än vad de redan har gjort nu under de två senaste betorna.

Rekommenderar helt klart, men spelet kräver både stålnerver och skicklighet. Dock är spelet inte obalanserat, även fast att många skriker hejvilt varje gång de förlorar en match. Alla karaktärer kan ta alla karaktärer, det handlar om mindgames och reaktionsförmåga. Vissa har bättre openers än andra, och vissa har längre dashes, längre range etc. Det gäller att anpassa sig till vad det är man går upp emot.

Personligen har jag inte upplevt några som helst problem med uppkopplingen, även fast att jag sitter på ADSL. Har spelat med vänner i stort sett hela tiden, och 0 krasher.

Rekommenderar handkontroll, men mina vänner har spelat med KB+M och även fast att jag är (för nuläget...) en bättre spelare än de är, så tror jag inte att jag kommer vara det länge till. Speciellt en av mina vänner börjar bli riktigt läskig att möta.

12
Skriv svar