Steam Greenlight är död – länge leve Steam Direct

Medlem

Spelar mindre roll för min del, köper knappt okända-skitspel.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Lyckligtvis finns det andra tjänster på nätet för att sälja utvecklade spel. 45 000 kr är det många som har svårt att bara hosta upp så där. Så varför då gå till Steam, när man kan gå till andra ställen som GoG, eller itch.io? Nackdelen med alternativen är att antalet besökare är betydligt mindre. Troligtvis blir dessa sajter betydligt mer välbesökta av indieutvecklare, om Steam tar 5000 dollar per spel.

Om Steam vill locka nya indieutvecklare behöver de hålla en lämplig prisnivå. Även om man får tillbaka pengarna, är det ändå pengar som måste läggas ut.

Det finns många bra indiespel på Steam, som aldrig kanske hamnat där, om det kostade 5000 dollar per spel!

Medlem
Skrivet av mh76:

Lyckligtvis finns det andra tjänster på nätet för att sälja utvecklade spel. 45 000 kr är det många som har svårt att bara hosta upp så där. Så varför då gå till Steam, när man kan gå till andra ställen som GoG, eller itch.io? Nackdelen med alternativen är att antalet besökare är betydligt mindre.

Meddellängden på GoG och itch.io är under 150 cm medans man på Steam är över 170 cm?

Avstängd
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av mh76:

Lyckligtvis finns det andra tjänster på nätet för att sälja utvecklade spel. 45 000 kr är det många som har svårt att bara hosta upp så där. Så varför då gå till Steam, när man kan gå till andra ställen som GoG, eller itch.io? Nackdelen med alternativen är att antalet besökare är betydligt mindre.

Meddellängden på GoG och itch.io är under 150 cm medans man på Steam är över 170 cm?

Han skrev ju att antalet besökare är mindre, inte att besökarna var det.

Medlem

Jaja lustigkurrar ;). Jag menade färre :). Men rätt ska vara rätt.

Medlem

Det märks tydligt att ni inte är indieutvecklare. När man som spelmakarna lever utan lön eller iaf väldigt lite lön så är 45000 kr oerhört mkt pengar att punga ut.

En paywall är helt fel väg IMHO.

Låt folk ladda upp skit om de vill, men låt också skiten försvinna. Saker som de kan göra ist:
- bättre sökning och sortering
- bättre topplistor
- visa tydligt hur många som refundat
- visa tydligare betyget på spelet som kunderna satt
osv

Kan tex jämföras med hur det fungerar på App Store. Var mkt problem med skit förr men nu flyter den inte upp till ytan lika lätt längre.

Medlem
Skrivet av mill:

Det märks tydligt att ni inte är indieutvecklare. När man som spelmakarna lever utan lön eller iaf väldigt lite lön så är 45000 kr oerhört mkt pengar att punga ut.

En paywall är helt fel väg IMHO.

Låt folk ladda upp skit om de vill, men låt också skiten försvinna. Saker som de kan göra ist:
- bättre sökning och sortering
- bättre topplistor
- visa tydligt hur många som refundat
- visa tydligare betyget på spelet som kunderna satt
osv

Kan tex jämföras med hur det fungerar på App Store. Var mkt problem med skit förr men nu flyter den inte upp till ytan lika lätt längre.

Gillar dina idéer. Ja 45 000kr är inte lätt hosta upp. Det är tillräckligt dyrt utveckla spel. Steam kommer tappa oerhört många bra nya spel. Nu tror jag inte att det blir sådana summor. Jag tror inte att de vill förlora många nya bra indieutvecklare. Tror inte heller att de vågar sätta det priset.

Medlem

Undrar om tex FTL hade kommit till Steam initialt.

Medlem

Jag håller mig oftast till diverse topplistor och spel som Steam-kuratorer tipsar om, så jag har inte sett - och således inte drabbats - speciellt mycket av de så kallade "skitspelen". Tycker att en avgift för att publicera ett spel låter som en bra lösning. Visst, det blir ännu en tröskel för en indieutvecklare att ta sig över, men om man verkligen tror på sitt spel så borde det vara något man kan räkna in i ekvationen för att ta fram sitt spel. Däremot låter 45 000 kronor lite väl saftigt, jag tror att det räcker med 10 000 till 15 000 kronor för att uppnå samma effekt, att det som publicerar skräp inte tycker att det är lika värt det (för att det äter upp den lilla vinst de får per spel).

Jag vill absolut inte ha en "jury" hos Valve som godkänner och inte godkänner vilka spel som ska få publiceras, det ska vara upp till oss spelare att avgöra vad som är ett bra spel. Men jag vill inte heller att det ska släppas fritt som det exempelvis är så gott som på Appstore och Google Play, som drunknar i skräp.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Avstängd
Skrivet av mh76:

Jaja lustigkurrar ;). Jag menade färre :). Men rätt ska vara rätt.

Fast du skrev rätt från början. Du skrev att antalet var mindre och det är helt rätt.

Medlem
Skrivet av Araxes:
Skrivet av mh76:

Jaja lustigkurrar ;). Jag menade färre :). Men rätt ska vara rätt.

Fast du skrev rätt från början. Du skrev att antalet var mindre och det är helt rätt.

Skrivet av Araxes:
Skrivet av mh76:

Jaja lustigkurrar ;). Jag menade färre :). Men rätt ska vara rätt.

Fast du skrev rätt från början. Du skrev att antalet var mindre och det är helt rätt.

Man ska inte läsa när man är trött :). Inser nu vad du menade längre upp :). Ja du har helt rätt :).

Medlem
Skrivet av mh76:
Skrivet av Araxes:
Skrivet av mh76:

Jaja lustigkurrar ;). Jag menade färre :). Men rätt ska vara rätt.

Fast du skrev rätt från början. Du skrev att antalet var mindre och det är helt rätt.

Skrivet av Araxes:
Skrivet av mh76:

Jaja lustigkurrar ;). Jag menade färre :). Men rätt ska vara rätt.

Fast du skrev rätt från början. Du skrev att antalet var mindre och det är helt rätt.

Man ska inte läsa när man är trött :). Inser nu vad du menade längre upp :). Ja du har helt rätt :).

Jupp!

Medlem
12
Skriv svar