PS4 Pro-patch till Fallout 4 tar ett steg fram och skjuter sig i foten

Robot
PS4 Pro-patch till Fallout 4 tar ett steg fram och skjuter sig i foten

Höjer upplösningen och förbättrar effekter, men prestanda står still.


Medlem
PS4 Pro-patch till Fallout 4 tar ett steg fram och skjuter sig i foten

Men snälla.
Prestanda och framerate över upplösning.
Helt åt fel riktning.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Det var väl ingen som förväntade sig bättre prestanda med bättre hårdvara ändå?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag vill enbart ha en PS4 Pro för HD-spelen men fortfarande är den rätt dyr för att bara byta upp sig.

Medlem
Skrivet av MMO4Life:

Jag vill enbart ha en PS4 Pro för HD-spelen men fortfarande är den rätt dyr för att bara byta upp sig.

Samma här nu när jag införskaffat 4k tv. Känns rätt onödigt att köpa ny konsol så det är nog bättre att vänta på Ps5...suck :/


signatur

Game long and prosper

Medlem

Ganska självklart att fps inte ökar om man ökar upplösningen eller vad är det som är problemet ang det?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Relik 📜
Skrivet av Molotov:

Ganska självklart att fps inte ökar om man ökar upplösningen eller vad är det som är problemet ang det?

Frågan handlar mera om varför det är en hets att pressa upp just upplösning och "kvalitet".

Jag ser det som att Bethesda har en chans att ge stabil framerate, men väljer att slafsa på med ögongodis istället. Det hade väl varit okej om titeln låg på stabila 30, men så är det inte.

Om jag fattar rätt körs spelet alltid i 1440p nu, även på en 1080p-tv där allt helt enkelt skalas ned - supersampling i praktiken. Spontant gissar jag att många hellre ser stabila 1080p än den lösningen, eller i alla fall skulle uppskatta möjligheten att välja.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Gen
Medlem
Skrivet av emilakered:
Skrivet av Molotov:

Ganska självklart att fps inte ökar om man ökar upplösningen eller vad är det som är problemet ang det?

Frågan handlar mera om varför det är en hets att pressa upp just upplösning och "kvalitet".

Jag ser det som att Bethesda har en chans att ge stabil framerate, men väljer att slafsa på med ögongodis istället. Det hade väl varit okej om titeln låg på stabila 30, men så är det inte.

Om jag fattar rätt körs spelet alltid i 1440p nu, även på en 1080p-tv där allt helt enkelt skalas ned - supersampling i praktiken. Spontant gissar jag att många hellre ser stabila 1080p än den lösningen, eller i alla fall skulle uppskatta möjligheten att välja.

Nyckeln är just det som du säger - att kunna välja. Varför är det så svårt för spelutvecklare att förstå en sådan fundamental sak?

Medlem

Men vi fick bättre godrays, mycket bättre draw distance samt högre upplösning och bättre AA.

I värsta fall dippade det 3 fps, är det något att bråka om?

Turboläget gav väl bara lite bättre flyt, så varför skulle man vilja ha det? De få stackare som köper Pro, fast de inte köper 4K TV, som Pro är gjord för?

Medlem

Bethesda bör gå en lektion i hur man optimerar sina spel.


signatur

Ordo Ab Chao

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Star Lord:

Men vi fick bättre godrays, mycket bättre draw distance samt högre upplösning och bättre AA.

I värsta fall dippade det 3 fps, är det något att bråka om?

Turboläget gav väl bara lite bättre flyt, så varför skulle man vilja ha det? De få stackare som köper Pro, fast de inte köper 4K TV, som Pro är gjord för?

Jag skulle inte drista mig till att bråka om det, men nog är det synd att Bethesda inte valde att lägga till ett prestandaläge utöver det grafiskt förbättrade läget likt andra utvecklare har gjort. Bra bildflyt är för många en betydligt viktigare aspekt i ett spel än visuellt ögongodis, och eftersom Bethesda redan har ett 1080p-läge på plats borde ett prestandaläge inte vara ett allt för svårt åtagande.

Och ägare av 1080p-tv:s får också förbättrad bildkvalitet tack vare supersampling av 1440p-bilden som @emilakered är inne på, men de får inte heller möjligheten till förbättrat bildflyt.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av MMO4Life:

Jag vill enbart ha en PS4 Pro för HD-spelen men fortfarande är den rätt dyr för att bara byta upp sig.

Samma här nu när jag införskaffat 4k tv. Känns rätt onödigt att köpa ny konsol så det är nog bättre att vänta på Ps5...suck :/

Ps5an kommer säkert ha samma problem. Utvecklarna föredrar grafik framför fps.

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Star Lord:

Men vi fick bättre godrays, mycket bättre draw distance samt högre upplösning och bättre AA.

I värsta fall dippade det 3 fps, är det något att bråka om?

Turboläget gav väl bara lite bättre flyt, så varför skulle man vilja ha det? De få stackare som köper Pro, fast de inte köper 4K TV, som Pro är gjord för?

Jag skulle inte drista mig till att bråka om det, men nog är det synd att Bethesda inte valde att lägga till ett prestandaläge utöver det grafiskt förbättrade läget likt andra utvecklare har gjort. Bra bildflyt är för många en betydligt viktigare aspekt i ett spel än visuellt ögongodis, och eftersom Bethesda redan har ett 1080p-läge på plats borde ett prestandaläge inte vara ett allt för svårt åtagande.

Och ägare av 1080p-tv:s får också förbättrad bildkvalitet tack vare supersampling av 1440p-bilden som @emilakered är inne på, men de får inte heller möjligheten till förbättrat bildflyt.

Som vanligt är det ju Bethesda som inte kan optimera riktigt...

Gnällkuk

Det stora problemet med det här ser jag snarare i att det inte verkar vara en enda utvecklare(?) som gör som Naughty Dog med The Last of Us och faktiskt ger konsumenten ett alternativ där de kan välja vad de själva föredrar

Högre bilduppdateringsfrekvens med sämre grafisk kvalité eller tvärtom. Hur kan det vara så otroligt svårt för utvecklare att fixa? Enda problemet är ju om man har knutit t ex fysikmotorn till bilduppdateringsfrekvensen, men då har man ju börjat med att bajsa i sina egna byxor och sedan dra upp dom igen...

Suckpuck!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

KoP
Medlem

Kör nog vidare med min PS4'a och sen blir det att köpa en Xbox Scorpio. Rätt onödigt att "mellanlanda" med en PS4 Pro när fetare grejjer är på G.

Medlem

"och en förbättrad lösning för kantutjämning som får bilden att se mer 4K-lik trots att upplösningen inte inte riktigt når dit"

Var det vanligt att folk sa att 1080p med AA gjorde så det såg ut som en högre upplösning? Inte var jag kan minnas. Men när det kommer till 2160p (4K) så används alla möjliga knep för att kalla det "4K".

Kan vi inte bara sätta upp en lag om att endast om det är en gedigen upplösning (native resolution) som det får kallas som det. "upscaling" och "anti-aliasing" kommer inte få det att se ut som en högre upplösning. ...Det är det här som EU gör bäst; stoppa potentiell falsk marknadsföring.

1
Skriv svar