Dom i dag – Bredbandsbolaget måste blockera The Pirate Bay

Robot
Dom i dag – Bredbandsbolaget måste blockera The Pirate Bay
Quake-konnässsör
Dom i dag – Bredbandsbolaget måste blockera The Pirate Bay

VPN Service here they come!

Medlem

Heh, lycka till!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Sverige är så r-vkn@@@@@@ av USA och "its all about the money, dum dum darare dum...."

Medlem

Och jag trodde Sverige skulle stå för NET Neutrality. Åtminstone har jag VPN.


signatur

"If I am focusing on religion, should I not research education?"

Medlem

Trodde jag bodde i Sverige, och inte Kina.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Heh, lycka till!

Vad menar du med den kommentaren?

Det är såklart man kan BBB kan blockera TPB för direktaccess
Att man sedan kan gå runt deras beslut är en annan femma.

Medlem

Ser inget problem med det. De förlorar ju pengar på't så då har de väl rätt att vidta sådana åtgärder.

Medlem
Skrivet av marway:

Ser inget problem med det. De förlorar ju pengar på't så då har de väl rätt att vidta sådana åtgärder.

hehe, ja. Jag vill också se det så. Men jag är så kluvet på de bevis samt motbevis på att de verkligen förlorar pengar. Hur mäter man något man inte fått intäkt på?

Grundproblemet, i stort, försvinner ju oavsett inte med en blockering.

Medlem
Skrivet av marway:

Ser inget problem med det. De förlorar ju pengar på't så då har de väl rätt att vidta sådana åtgärder.

Du är inte riktigt klok om du tror att 1 nedladdning = 1 missat köp.

Medlem

jag använder mig ej av piratebay men detta är ett stort slag imot den frihet vi har på nätet å detta är bara början :/ har dom fått smaka på en kaka så vill dom ha fler.

Skrivet av Kaldeman:

Och jag trodde Sverige skulle stå för NET Neutrality. Åtminstone har jag VPN.

Vilken tjänst rekommenderar du?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Makkapakka:
Skrivet av marway:

Ser inget problem med det. De förlorar ju pengar på't så då har de väl rätt att vidta sådana åtgärder.

Du är inte riktigt klok om du tror att 1 nedladdning = 1 missat köp.

Det skrev han inte heller.

Medlem
Skrivet av marway:

Ser inget problem med det. De förlorar ju pengar på't så då har de väl rätt att vidta sådana åtgärder.

Att tvinga internetoperatörer att blockera siter, när det enda dom gör är att tillhandahålla en internetaccess tycker du alltså är rätt?

Wow..

Medlem

jävla sverige alltså, ner från stegen

Medlem
Skrivet av Eight08:
Skrivet av marway:

Ser inget problem med det. De förlorar ju pengar på't så då har de väl rätt att vidta sådana åtgärder.

Att tvinga internetoperatörer att blockera siter, när det enda dom gör är att tillhandahålla en internetaccess tycker du alltså är rätt?

Wow..

Låt oss blockera vägar! Där dör ju folk!
Eller, varför inte mobiler? Folk spelar ju pokemon och går mot rött :/

Medlem
Skrivet av anon_1418:

Sverige är så r-vkn@@@@@@ av USA och "its all about the money, dum dum darare dum...."

Eller. Bara eller. Så handlar det som lagen?

Medlem
Skrivet av hansen:
Skrivet av Soulless:

Heh, lycka till!

Vad menar du med den kommentaren?

Det är såklart man kan BBB kan blockera TPB för direktaccess
Att man sedan kan gå runt deras beslut är en annan femma.

Jag menar att vad än BBB gör/tvingas göra så kommer folk ta sig runt det, som du själv skriver. Detta kan få en kortvarit effekt men snart är fildelningen ett lika stort "problem" som före beslutet.

Vad som är oroväckande i frågan är hur domstolen kan finna BBB ansvariga för vad och hur deras kunder använder sitt internet.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av jawik:
Skrivet av Makkapakka:
Skrivet av marway:

Ser inget problem med det. De förlorar ju pengar på't så då har de väl rätt att vidta sådana åtgärder.

Du är inte riktigt klok om du tror att 1 nedladdning = 1 missat köp.

Det skrev han inte heller.

Det antagandet eller motsvarande krävs dock för att kunna säga att de förlorar några större summor på detta.

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av hansen:
Skrivet av Soulless:

Heh, lycka till!

massa text

massa text
Vad som är oroväckande i frågan är hur domstolen kan finna BBB ansvariga för vad och hur deras kunder använder sitt internet.

http://www.svea.se/Om-Svea-hovratt/Nyheter-fran-Svea-hovratt/...

Föreslår att alla som postar i tråden läser denna och bildar sin uppfattning. (Inget elakt menat)

Medlem

Väldigt tråkigt och ett steg mot än mer reglerat internet, synd att vi ska sälla oss till diktaturerna i det anseéndet.

Vet inte vilken väg man borde gå, men sådana här domar ger för mycket rätt åt branscherna som vill bo kvar i dåtiden istället för att leva i år 2017, utöver det omoraliska att gå på operatören. De som verkligen tror att en nedladdning är en missad kund och att man kan fortsätta på samma sätt som alltid med prissättning och levererande av produkt. Regionslås och mycket annat.

Medlem

Svårt att hålla med företag som har så lätt att göra stora vinster. Den dagen då jag ser storföretagen gå under pga olagligheter då kan jag börja hålla med om deras argument. Men jag ser verkligen inte en kamp mot olagliga verksamheter skulle vara "stora bekymmer" för dem. Den konkurrensen ser jag ej. Bra produkter slåss alltid mot dåliga, och de bra produkterna idag gör alltid enorma vinster på aldrig tidigare skådade nivåer.

Samtidigt lägger jag ju ingen tanke åt pirater. På 10min så har de lärt sig ett nytt trick för att gå runt problemet. Deras lyx-besvär är inte värt 1min diskussion ens.

Men de finns ju den lilla skaran som använder tjänsterna på lagligt vis. Synd om de oskyldiga.

Medlem

Efter att ha skummat igenom kommentarerarna så blir jag nästan lite mörkrädd. Ser inget konstigt i att internetleverantörerna spärrar piratsidor. Fattar inte hur man kan säga att det är okey att ladda hem filmer/spel för att allt på internet ska vara fritt och gratis?!
Då borde det ju även vara det lagligt att kolla på barnporr på internet? Sen om dom är minderåriga spelar ju ingen roll för det ligger ju på internet och då är det lagligt. Det är lika mycket ett brott som att kopiera en film du hyr.

Känns om det är bara folk födda sent 90-tal och på 00-talet som fått för sig att allt ska vara fritt på internet. Så jävla omoget.

Medlem
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av jawik:
Skrivet av Makkapakka:
Skrivet av marway:

Ser inget problem med det. De förlorar ju pengar på't så då har de väl rätt att vidta sådana åtgärder.

Du är inte riktigt klok om du tror att 1 nedladdning = 1 missat köp.

Det skrev han inte heller.

Det antagandet eller motsvarande krävs dock för att kunna säga att de förlorar några större summor på detta.

Inte nödvändigtvis. Även om det bara är 1/20, eller någon annan siffra, som skulle genererat pengar så kan det ju bli stora summor beroende på mängden nedladdningar.

Oavsett så håller jag med om att bolagens sätt att räkna förluster på inte stämmer överens med verkligheten.

Medlem

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Kan någon upplysa mig om hur VPN funkar och vilka som är bra?

Jag har BBB och thepiratebay är inte direkt välbesökt men det händer när jag vill ladda ner The Walking dead bland annat (oj, jag erkände det )

Medlem
Skrivet av jawik:
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av jawik:
Skrivet av Makkapakka:
Skrivet av marway:

Ser inget problem med det. De förlorar ju pengar på't så då har de väl rätt att vidta sådana åtgärder.

Du är inte riktigt klok om du tror att 1 nedladdning = 1 missat köp.

Det skrev han inte heller.

Det antagandet eller motsvarande krävs dock för att kunna säga att de förlorar några större summor på detta.

Inte nödvändigtvis. Även om det bara är 1/20, eller någon annan siffra, som skulle genererat pengar så kan det ju bli stora summor beroende på mängden nedladdningar.

Oavsett så håller jag med om att bolagens sätt att räkna förluster på inte stämmer överens med verkligheten.

Jag har ännu inte sett den torrentsida som har så många nedladdningar per fil, men jag använde formuleringen "eller motsvarande" för att inte göra ett fullt lika starkt påstående som den jag försvarade. Jag kanske ska nämna att jag dock inte ser detta som ett rimligt försvar av sidorna eftersom nedladdningen av upphovsrättsskyddat material, inte uteblivna vinster för utgivaren, är vad lagen förbjuder.

Medlem
Skrivet av robbis:

Efter att ha skummat igenom kommentarerarna så blir jag nästan lite mörkrädd. Ser inget konstigt i att internetleverantörerna spärrar piratsidor. Fattar inte hur man kan säga att det är okey att ladda hem filmer/spel för att allt på internet ska vara fritt och gratis?!
Då borde det ju även vara det lagligt att kolla på barnporr på internet? Sen om dom är minderåriga spelar ju ingen roll för det ligger ju på internet och då är det lagligt. Det är lika mycket ett brott som att kopiera en film du hyr.

Känns om det är bara folk födda sent 90-tal och på 00-talet som fått för sig att allt ska vara fritt på internet. Så jävla omoget.

Det handlar inte om det ska vara lagligt/olagligt att ladda hem filmer. Det står tydligt i lagen att det inte är tillåtet. Men att sätta Internetleverantörerna som ansvariga är detsamma som att säga att Postnord är ansvarig om någon skickar något ollagligt med paket/brev. Vilket det är fastslaget att dom inte är.

Inaktiv
Skrivet av robbis:

Efter att ha skummat igenom kommentarerarna så blir jag nästan lite mörkrädd. Ser inget konstigt i att internetleverantörerna spärrar piratsidor. Fattar inte hur man kan säga att det är okey att ladda hem filmer/spel för att allt på internet ska vara fritt och gratis?!
Då borde det ju även vara det lagligt att kolla på barnporr på internet? Sen om dom är minderåriga spelar ju ingen roll för det ligger ju på internet och då är det lagligt. Det är lika mycket ett brott som att kopiera en film du hyr.

Känns om det är bara folk födda sent 90-tal och på 00-talet som fått för sig att allt ska vara fritt på internet. Så jävla omoget.

du är nog aningen för ung eller okunnig för att kunna delta i diskussionen så surfa vidare du.

On topic: tragiskt fascistbeteende men inget man inte kan komma förbi med VPN.

Medlem
Skrivet av robbis:

Efter att ha skummat igenom kommentarerarna så blir jag nästan lite mörkrädd. Ser inget konstigt i att internetleverantörerna spärrar piratsidor. Fattar inte hur man kan säga att det är okey att ladda hem filmer/spel för att allt på internet ska vara fritt och gratis?!
Då borde det ju även vara det lagligt att kolla på barnporr på internet? Sen om dom är minderåriga spelar ju ingen roll för det ligger ju på internet och då är det lagligt. Det är lika mycket ett brott som att kopiera en film du hyr.

Känns om det är bara folk födda sent 90-tal och på 00-talet som fått för sig att allt ska vara fritt på internet. Så jävla omoget.

Nej din jämförelse är fel.
Att titta på barnporr är inte lagligt, och att ladda ner upphovsrättsskyddat material är inte heller lagligt.
Men BBB tillhandahåller varesig piratsidor eller barnporr. Och bör heller inte stå till svars för det.

En liknande jämförelse vore att ställa Volvo till svars för drograttfyllor som sker i deras bilar.

Dock kan man tycka att alla personbilar av lag måste utrustas med alkolås och ej tillåtas högre toppfart än våra vägar tillåter. Och att BBB spärrar de sidor som av lag förbjuds.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

123
Skriv svar