Disney bryter med Pewdiepie efter grova skämt om judar

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:
Skrivet av Barkbiten:

Okay jag börjar tro att du trollar mig, hur fan är det antisemitism att skämta om judar? Vadå är jag hatare av kristendomen om jag skämtar om jesus då eller? Eller är jag racist om jag skämtar om svenskar, japaner eller norrmen? Lägg ner för fan.

Lägg ned själv. Det är illa att skämta om att judar ska dö, jag fattar inte varför du stödjer sånt som borde förbjudas. Det har röstats igenom en lag om att i alla EU länder ska de som säger "jag tror inte på Förintelsen", straffas med fängelse flera år. Det är redan belagt med fängelsestraff
https://en.wikipedia.org/wiki/Holocaust_denial#Laws_against_H...

Att säga de orden är redan belagt med fängelsestraff i flera år, i många länder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Laws_against_Holocaust_denial

Och detta är en bra sak. Judar har råkat så illa ut hela tiden pga rykten om att de har mycket pengar och makt, så de måste skyddas. Därför är det bra att det stiftas lagar i alla länder om att judar måste skyddas. Och dit hör att inte skämta om dem. Det är därför vettiga människor blir upprörda när PewDiePie idioten gör så. Hade det varit annat land, så kanske han skulle få sitta i fängelse i flera år.

Var såg du mig skriva att det e okay att skämta om att judar ska dö? För jag ser det iaf inte. Jag skrev att det e okay att skämta om judar, sen om pewdiepie skämtar om att dom ska dö skiter jag i.

Men shit är du judarnas vita riddare eller? Om judar själva kan skämta om stereotypiska saker om sig själva varför skulle inte andra kunna göra det. Sen råkar ju nästan hela styrelsen av Disney vara judar så är ju inte direkt rykten om att de har pengar och makt (inte för att jag bryr mig). Men fortsätt du att skydda judarna, dom behöver det ju uppenbarligen i dagens samhälle där det dödas kristna varje dag, så utsatta.

Medlem
Skrivet av Sveakungen:

Blir helt mållös när jag läser kommentarerna här, eller snarare ledsen. Är inte första gången han "skämtar" om judar och Hitler, känns inte speciellt kul alls. Han har 50 miljoner följare, många unga precis som många här. "Bland dem finns en man klädd som Jesus som säger "Hitler gjorde absolut inget fel", och även han ska ha fått pengar för att göra detta." Svd idag. Känns väldigt roligt eller hur, speciellt för alla som överlevde förintelsen.

Man KAN skämta om allt, men man kan inte fly lika lätt från konsekvenserna.

Bland allt han har kläckt ur sig under alla de år han har pumpat ut klipp så är knappast nazistskämt något utmärkande.
Han har skämtat om precis allt du kan tänka dig och om du tar de runt fem tillfällen man har hittat jude/nazistskämt under hela den tid han har varit verksam så är det en försvinnande liten bråkdel av en procent.

Disney har sin image att tänka på och det är helt naturligt att de avlägsnar sig när en sån här grej kommer i media, i synnerhet nu när fascismen är på uppgång i hela västvärlden och är grejen alla talar om med avsky.

Skrivet av Earth and Wind:

undrar om Disney reagerat likadant om de bytt ut Jews mot
palestinians på skylten. skulle inte tro det.

På det sätt som U.S.A stöder Israel är äckligt. FY FAN.

Men du, lugna dig lite! Tagga ned, du behöver inte ha taggarna utåt! Skärpning! Tycker du det är fel att USA försöker hjälpa och stödja judarna? Det är ju mest synd om judarna genom historien. Inga andra har blivit förintade i samma skala. Som alla vettiga människor inser, måste man sätta stopp för antisemitism direkt!

Palestinierna är i hopfösta i vad som går att likna vid ett
konsentrationsläger av israel. Om du inte kan se att det är ett pågående folkmord som pågår så är du blind. Hur kan du på fulaste allvar tycka att det är ok att U.S.A finansierar detta?
Du motiverar detta folkmord med att det är synd om judar ?
Israel beter sig inte bättre än Nazityskarna gjorde.

och du för att förtydliga jag hatar inte judar/israeler eller några andra heller för den delen. Däremot tar jag mig friheten att tala om när jag tycker något är fel.

Jag tycker att du skall sluta titta på vad som hände för 70 år sen
( inte glömma ) och koncentrera dig på vad som pågår i nutid.


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

Är någon sugen på spel?


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Nilcrants:

Man ska kunna skämta om allt.

Det kan man – i rätt sammanhang.

Exakt, och sammanhanget i den fulla videon är ett helt acceptabelt sammanhang.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Ducci:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av sauna:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Nilcrants:

Man ska kunna skämta om allt.

Det kan man – i rätt sammanhang.

Va...
Antingen kan man skämta om allt eller så kan man inte det.

Mel Brooks skulle vänt sig i sin framtida grav över det där påståendet.

Man kan skämta om allt men andra har såklart sin fulla rätt att avsluta samarbeten på grund av det.

Man kan skämta om allt så länge det inte är på någon annans bekostnad.

Håller inte alls med. Kan du fatta hur tråkigt ståuppkomedi hade varit ifall detta var sant?

Medlem
Skrivet av Araxes:
Skrivet av Sisyr:

Haha, det var ju rätt roligt. Men så hör jag till dem som kan ta det mesta med en klackspark och snudd på aldrig tycker någon går över gränsen. Allt har med ton och intention att göra.

det är alltid den kränktes fel att den blir kränkt istället för att inte bry sig

Som offer för mobbning...det är alltid deras fel. Att dem inte bara slutar bry sig...eller? Spännande inställning där.

Medlem
Skrivet av Theade:

Är någon sugen på spel?

Visst, här har du ett gäng andra rubriker du kan plocka ifrån ifall politik inte faller dig i smaken

http://www.fz.se/

zsm
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Nilcrants:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Nilcrants:

Man ska kunna skämta om allt.

Det kan man – i rätt sammanhang.

Sammanhanget ska inte spela någon roll, men man behöver inte vara otrevlig.

Folk i rullstolar är hopplösa. Relativt roligt, men inget jag går fram till någon som sitter i rullstol och säger rakt i ansiktet.

Disney har dock all rätt att avsluta sitt samarbete med honom om de vill det, men håller inte med om varför.

Men vi säger ju samma sak: att dra rullstolsskämt till rullstolsbundna kan vara fel sammanhang.

Ett annat ord för att beskriva det är taktkänsla. Något som pewdiepie saknar helt och hållet vad jag har sett.

Avstängd
Skrivet av Ender:
Skrivet av Araxes:
Skrivet av Sisyr:

Haha, det var ju rätt roligt. Men så hör jag till dem som kan ta det mesta med en klackspark och snudd på aldrig tycker någon går över gränsen. Allt har med ton och intention att göra.

det är alltid den kränktes fel att den blir kränkt istället för att inte bry sig

Som offer för mobbning...det är alltid deras fel. Att dem inte bara slutar bry sig...eller? Spännande inställning där.

Nej, mobbing är riktat direkt mot en person i syfte att mobba. Inte på långa vägar samma sak.

Jämför med de som blir kränkta och upprörda över muhammed-karikatyrer. De har valet att inte bli det, men väljer att göra en höna av en fjäder.

Problemet är att folk tar livet och sig själva på alldeles för stort allvar och helt saknar självdistans, inte att folk kläcker ur sig fel saker.

Medlem

åh nej, jag blir så upprörd /s

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av magiul:

Lite som att på skämt kolla om man kan gå runt i valfri kåkstad och försöka hitta någon som kan mörda en annan människa för 10 dollar. Alltså 4 real? Gör folk sånt för struntsummor? Oh ma gaawd så dumt!

Obs! Humor! LOLZ

- - -

Humor ska ju vara rolig också. Fast det känns som pewdiepie allt som oftast skyller på att det är humor när saker inte blir så bra. Som när han skulle "radera" sitt eget konto.

Ja, att beställa ett mord är onekligen på ungefär samma nivå. LUL.

Poängen var ju inte graden på brottet utan på vilket sätt är det humoristiskt?

Medlem

Samtidigt skrattar man gott åt diverse virala Hitler-reacts-to klipp. Pewdiepie är en sjukt friskt fläkt på nätet!

Medlem
Skrivet av Cheewie:

Samtidigt skrattar man gott åt diverse virala Hitler-reacts-to klipp. Pewdiepie är en sjukt friskt fläkt på nätet!

Men du måste väl förstå skillnaden i att skämta om gärningsmannen eller om offret?

Ps. Personligen tycker jag man kan skämta om allt, men alla kan inte göra det och inte i alla situationer. Pewdiepie lyckas sällan visa prov på komisk tajming.

Jaha...Kanske vore bra om ni faktiskt gjorde lite kritisk källgranskning innan ni bara blind kopierar vad "andra" sagt killen.

En bra start skulle kanske vara att höra vad en annan känd youtuber, som också råkar vara jude, tycker om hela denna soppa..

https://youtu.be/JLNSiFrS3n4

Medlem
Skrivet av Araxes:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Araxes:
Skrivet av Sisyr:

Haha, det var ju rätt roligt. Men så hör jag till dem som kan ta det mesta med en klackspark och snudd på aldrig tycker någon går över gränsen. Allt har med ton och intention att göra.

det är alltid den kränktes fel att den blir kränkt istället för att inte bry sig

Som offer för mobbning...det är alltid deras fel. Att dem inte bara slutar bry sig...eller? Spännande inställning där.

Nej, mobbing är riktat direkt mot en person i syfte att mobba. Inte på långa vägar samma sak.

Ja, och den personen väljer då tydligen att bli kränkt. Tror du alla mobbare är medvetna om att de mobbar eller? De flesta tycker nog bara att de "skojar" lite.

Skrivet av Araxes:

Jämför med de som blir kränkta och upprörda över muhammed-karikatyrer. De har valet att inte bli det, men väljer att göra en höna av en fjäder.

Ja, DU kanske tycker det är en bagatell, men då var det ju inte riktat mot dig, eller hur?

Skrivet av Araxes:

Problemet är att folk tar livet och sig själva på alldeles för stort allvar och helt saknar självdistans, inte att folk kläcker ur sig fel saker.

Och återigen, din egen åsikt. Poängen är, ifall du inte är målet för "skämtet" eller kränkningen så kanske du inte kan tycka åt denne heller.
Det är inte så att jag inte förstår vad du menar, vissa saker kan tyckas helt absurda för mig med (som rondellhundarna), men det är inte upp till dig eller mig att avgöra vad som är kränkande eller inte för andra. Vi kan ha åsikter om det, inte mer.

Avstängd
Skrivet av Ender:
Skrivet av Araxes:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Araxes:
Skrivet av Sisyr:

Haha, det var ju rätt roligt. Men så hör jag till dem som kan ta det mesta med en klackspark och snudd på aldrig tycker någon går över gränsen. Allt har med ton och intention att göra.

det är alltid den kränktes fel att den blir kränkt istället för att inte bry sig

Som offer för mobbning...det är alltid deras fel. Att dem inte bara slutar bry sig...eller? Spännande inställning där.

Nej, mobbing är riktat direkt mot en person i syfte att mobba. Inte på långa vägar samma sak.

Ja, och den personen väljer då tydligen att bli kränkt. Tror du alla mobbare är medvetna om att de mobbar eller? De flesta tycker nog bara att de "skojar" lite.

Skrivet av Araxes:

Jämför med de som blir kränkta och upprörda över muhammed-karikatyrer. De har valet att inte bli det, men väljer att göra en höna av en fjäder.

Ja, DU kanske tycker det är en bagatell, men då var det ju inte riktat mot dig, eller hur?

Skrivet av Araxes:

Problemet är att folk tar livet och sig själva på alldeles för stort allvar och helt saknar självdistans, inte att folk kläcker ur sig fel saker.

Och återigen, din egen åsikt. Poängen är, ifall du inte är målet för "skämtet" eller kränkningen så kanske du inte kan tycka åt denne heller.
Det är inte så att jag inte förstår vad du menar, vissa saker kan tyckas helt absurda för mig med (som rondellhundarna), men det är inte upp till dig eller mig att avgöra vad som är kränkande eller inte för andra. Vi kan ha åsikter om det, inte mer.

Vad du inte verkar fatta är det faktum att det är ett aktivt val att bli kränkt av saker man ser/hör.

Jag är norrlänning. Om nån skriver att norrlänningar är inavlade fjälltomtar, så inte fan bryr jag mig om det.
Rättare sagt, jag VÄLJER att inte göra det.

Ju mer absurt det är att bli kränkt för en viss sak, desto mer fel i huvet är det på den som väljer att bli det.

Medlem
Skrivet av Araxes:

Vad du inte verkar fatta är det faktum att det är ett aktivt val att bli kränkt av saker man ser/hör.

Jag är norrlänning. Om nån skriver att norrlänningar är inavlade fjälltomtar, så inte fan bryr jag mig om det.
Rättare sagt, jag VÄLJER att inte göra det.

Ju mer absurt det är att bli kränkt för en viss sak, desto mer fel i huvet är det på den som väljer att bli det.

Ifall du tror att känslor är ett aktivt val i alla lägen så kommer vi inte längre här. Hej svej.

Avstängd
Skrivet av Ender:
Skrivet av Araxes:

Vad du inte verkar fatta är det faktum att det är ett aktivt val att bli kränkt av saker man ser/hör.

Jag är norrlänning. Om nån skriver att norrlänningar är inavlade fjälltomtar, så inte fan bryr jag mig om det.
Rättare sagt, jag VÄLJER att inte göra det.

Ju mer absurt det är att bli kränkt för en viss sak, desto mer fel i huvet är det på den som väljer att bli det.

Ifall du tror att känslor är ett aktivt val i alla lägen så kommer vi inte längre här. Hej svej.

Man kan känna saker och ändå reagera rationellt. Det är med andra ord ett aktivt val att uttrycka känslorna i form av emotionell handling. Förstår du nu?

123
Skriv svar