Pewdiepie svarar på veckans kalabalik

Medlem

Bryr mig inte speciellt. Men det var ju inget vidare roligt skämt.. För att bevisa någon slags poäng så är det väl inte speciellt svårt att få två urfattiga indier att visa en skylt på något som knappast relaterar till deras värld alls...

Medlem

får man skriva media hora här?

Medlem
Skrivet av autograph:
Skrivet av adde111:
Skrivet av autograph:

Så, vad är poängen med skämtet om att han bad två indiska män att hålla upp en skylt med en text om judar?
Jag fattar inte.

Skämtet var att det stod "Subscribe to Keemstar" i slutet. När man tar bort den delen vilket alla sidor gjorde verkar det inte speciellt roligt

Jaha, och vad är det roliga med det? Låter långsökt?

Det roliga var väl att Keemstar är en ganska hemskt person och det låter som något han skulle säga. Jag tycker ju inte direkt det är det smartaste man kan göra som den största Youtubern men försöker bara förklara tankesättet bakom det.

Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Tycker det är fel att media har attackerat han så. Man måste ta reda på all fakta innan man publicerar en nyhetsartikel tycker jag.

Verkar uppenbart att WSJ har tagit reda på fakta men medvetet valt bort delar för att på värsta sätt förtala Felix och få så många klicks som möjligt.

Riktigt vidriga jävla människor, "journalisterna" och samtliga inblandade borde få sparken och betala grova skadestånd för förtal.

Har ingen respekt för sådana här parasiter, de använder vad som är tänkt att vara en av demokratins grundpelare att sprida dynga och rena osanningar.

Medlem
Skrivet av autograph:
Skrivet av adde111:
Skrivet av autograph:

Så, vad är poängen med skämtet om att han bad två indiska män att hålla upp en skylt med en text om judar?
Jag fattar inte.

Skämtet var att det stod "Subscribe to Keemstar" i slutet. När man tar bort den delen vilket alla sidor gjorde verkar det inte speciellt roligt

Jaha, och vad är det roliga med det? Låter långsökt?

Kontexten till skämtet är förmodligen att "Keemstar" är en notorisk rasist som gjort karriär på falsk journalistik, kändisskvaller och har blivit lite ökänd som någon som gillar att spela skurk och att utan verkliga bevis anklaga folk för grova brott som pedofili. Har sett smeknamn som "the hitler of Youtube" slängas runt honom i ett-två år nu.

Medlem

Objektiv och välskriven sammanfattning FZ!

+1

Medlem

Att det är sånt surr om detta är ju fan inte klokt. Sen när började man rapportera eller föra debatt över om ett skämt är osmakligt eller inte? Om jag går på en stand up och hör ett skämt som jag tycker var dåligt men som personen jämte tyckte var roligt, ska jag ställa mig och argumentera för att det var ett dåligt skämt och man istället kan dra andra, mer passande och roligare?

Det här är ju fan bisarrt. Tycker verkligen inte han gick för långt på något sätt, men återigen blir alla så jävla butthurt som inte ens har rätt till att bli butthurt. Att Disney och YouTube ens låter sig pressas av detta är ju ännu mer bisarrt. Tar ungefär 5 minuter att klippa ihop scener ur vilken film eller serie som helst för att rikta ett meddelande åt fel håll. Känns som om internet fortfarande är för ungt för att folk/företag vet hur det ska användas. Om en sådär 20 år kanske varenda människa lärt sig att man borde göra fact checks innan man börjar bryta avtal och stänga ner projekt.

Ur min synvinkel känns det som om Felix hade kunnat sänka WSJ för förtal, men jag har inte läst själva artiklarna ska jag erkänna så de kanske har tagit rygg för det på något vis

Har aldrig orkat titta klart på ett enda klipp av Felix, i princip, och länge tyckte jag bara han var i vägen. Lösningen var enkel - titta inte på klippen. Men på senare tid har jag sett en del, fram för allt de där han pratar snarare än spelar eller gör något shenanigans, och jag tycker han är oerhört vettig, min respekt för honom har växt enormt och jag hoppas han håller sig kvar i toppen då det känns som om han verkligen behövs.

Go Felix, go!

Medlem
Skrivet av adde111:
Skrivet av autograph:
Skrivet av adde111:
Skrivet av autograph:

Så, vad är poängen med skämtet om att han bad två indiska män att hålla upp en skylt med en text om judar?
Jag fattar inte.

Skämtet var att det stod "Subscribe to Keemstar" i slutet. När man tar bort den delen vilket alla sidor gjorde verkar det inte speciellt roligt

Jaha, och vad är det roliga med det? Låter långsökt?

Det roliga var väl att Keemstar är en ganska hemskt person och det låter som något han skulle säga. Jag tycker ju inte direkt det är det smartaste man kan göra som den största Youtubern men försöker bara förklara tankesättet bakom det.

Så värst hemsk låter inte den där Keemster(om det nu är denna som det pratas om), men på samma sätt som Pewdiepie gav mig cancer för några år sen skriver folk det om denna video. Man gillar olika saker...
https://youtu.be/lKkHWciKdSU

FM-guru
F.d. Sisyr

Har inte läst WSJ:s artikel eftersom den ligger bakom en betalvägg, men om innehållet är som det har beskrivits borde det ju rimligen vara åtalbart i form av förtal.

Ambassadör
Xbox

WSJ fick ordentligt med skit och dislikes på sin YT-video, i ett försök att resetta like/dislike-countern togs videon ned och uploadades igen. Det gick jättebra! I nuläget 73 likes och 17 000 dislikes. Kommentarsfältet är är också verkligen till WSJ's fördel...

Journalistiken nuförtiden är verkligen kass.

https://www.youtube.com/watch?v=k-Q1i3YXt5s


signatur

Jump in.

Medlem

Senaste året har jag verkligen börjat gilla pewds, tittar på mycket av det han lägger upp. Jag kan förstå att många uppfattar skämten som osmakliga. Jag tycker att de är precis som han säger, är tagna ur sin kontext vilket får det att verka mer grova än vad de faktiskt är.

Medlem

Ska bli väldigt intressant vad media skriver om detta denna gången, inb4 dem skriver inget alls. Inte ens nämner om videon alls.

Medlem

Han serverade mainstream median på ett silverfat åter igen.

Roligt hur median "redpillar" en hel generation av gamers. Hela den här häxjakten påminner mig om alla som började se kritiskt på median efter GamerGate "Gamers are Dead" drevet som hela spel median och stora delar av mainstream median drev.

Medlem

Trump ogillar media också :P., men honom gillar vi inte?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av nils45:

Trump ogillar media också :P., men honom gillar vi inte?

Det finns en jävla massa människor som ogillar media. Är inte det som är poängen.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Bojkott:

Läste något om att Disney gick med förlust på projektet som Felix var inblandad i pga att han fick för stor andel av vinsten, och att Disney därför ska ha anlitat Wall Street Journal för att dra hans namn i skiten bara för att få en skälig anledning att göra sig av med honom.

Oj, låter foliehattigt. Länk?

Det första stämmer till viss del, Pewdiepie är tydligen en ganska hård förhandlare och lyckades få en deal som gav honom en större del av vinsten än andra youtubers. Disney själva sa att största vinsten med att ha pewdiepie var pr, inte hur mycket pengar han själv drog ihop. Sen, maker studios(som pewd var med i) gick inte med plus, men det har inte så mycket med pewd själv att göra.

Att Youtube, och många inblandade företag, har svårt att hitta vinstmarginal är ingen nyhet. Steget till att de skulle "beställt" en artikel för att kunna sparka honom är väldigt långt.


signatur
Medlem
Skrivet av nils45:

Trump ogillar media också :P., men honom gillar vi inte?

Jag gillar Trump. Han är bra.

MEG
Medlem

Jag tror på vad Felix säger, av egen erfarenhet (via mitt jobb) så vet jag att det finns journalister som vinklar eller i vissa fall ljuger i tidningar, enbart för att sälja.
Visst jag håller med om att skämtet är osmakligt men denna häxjakt, nä det förtjänar han inte.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

När man har hela världen tittandes på en kanske man ska ha lite ansvar för sina handlingar. Varför ens be om ursäkt för skämtet i såfall om man inte känner att skämtet väl fel att göra. Inte första gången han gör något rasist relaterat skämt. Vissa kan det och andra inte. Själv förstår jag inte det roliga med att få folk att göra vad som helst för 50 spänn. Sorgligt skulle jag påstå det var.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Bojkott:

Läste något om att Disney gick med förlust på projektet som Felix var inblandad i pga att han fick för stor andel av vinsten, och att Disney därför ska ha anlitat Wall Street Journal för att dra hans namn i skiten bara för att få en skälig anledning att göra sig av med honom.

Oj, låter foliehattigt. Länk?

Det första stämmer till viss del, Pewdiepie är tydligen en ganska hård förhandlare och lyckades få en deal som gav honom en större del av vinsten än andra youtubers. Disney själva sa att största vinsten med att ha pewdiepie var pr, inte hur mycket pengar han själv drog ihop. Sen, maker studios(som pewd var med i) gick inte med plus, men det har inte så mycket med pewd själv att göra.

Att Youtube, och många inblandade företag, har svårt att hitta vinstmarginal är ingen nyhet. Steget till att de skulle "beställt" en artikel för att kunna sparka honom är väldigt långt.

Steget till att få Pewdiepie att också göra en video innehållande potentiellt "sparkningsbart" innehåll är väl ännu längre.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

WSJ fick ordentligt med skit och dislikes på sin YT-video, i ett försök att resetta like/dislike-countern togs videon ned och uploadades igen. Det gick jättebra! I nuläget 73 likes och 17 000 dislikes. Kommentarsfältet är är också verkligen till WSJ's fördel...

Journalistiken nuförtiden är verkligen kass.

https://www.youtube.com/watch?v=k-Q1i3YXt5s

25 206 tummen ner just nu och 101 tummen upp
Så jävla rätt åt WSJ.

Go Felix!

Medlem
Skrivet av Pholiage:

När man har hela världen tittandes på en kanske man ska ha lite ansvar för sina handlingar. Varför ens be om ursäkt för skämtet i såfall om man inte känner att skämtet väl fel att göra. Inte första gången han gör något rasist relaterat skämt. Vissa kan det och andra inte. Själv förstår jag inte det roliga med att få folk att göra vad som helst för 50 spänn. Sorgligt skulle jag påstå det var.

Det är väl just det han gör? Han tar ansvar och ber om ursäkt, pga att han påverkar så många med sin kanal. Det behöver inte betyda att skämtet egentligen var fel eller inte något han kanske gör igen. Ursäkten handlar ju snarare om att försöka påvisa att han INTE är det som medierna säger att han är. Samtidigt säger han att han är i en lärande process där han hela tiden lär sig vad han kan säga och inte säga, genom att testa gränserna, som en publik profil.

Att du inte ser det roliga i det hela är helt irrelevant i frågan också. Du kan tycka det är hur sorgligt som helst, innebär inte att det är fel av honom. Tycker inte heller det var roligt, men tycker det var intressant/skrämmande vad folk säger för lite pengar (vilket var vad han ville visa). Innan alla börjar klaga på att indierna inte visste vad det stod så finns det även ett klipp där en man utklädd till Jesus säger att Hitler inte gjorde något fel, och han engelskspråkig så han visste garanterat vad han sa.

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

får man skriva media hora här?

Edgelord. Jag blev varnad för ordet "tönt", så jag tvivlar på det. FZ <3

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Den här videon visar ganska tydligt vad jag tycker om media och alla som tycker att man inte får skämta om judar just nu.

https://www.youtube.com/embed/JLNSiFrS3n4

Så sjukt hur dom klipper och förvrider allt!

Medlem

Eeeh bara jag som missförstått Wall Street Journals video eller är det faktiskt så att de antyder att Felix sänder "gömda" och "kodade" meddelanden till hatgrupper i och med hans ursäkt?

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Bojkott:

Läste något om att Disney gick med förlust på projektet som Felix var inblandad i pga att han fick för stor andel av vinsten, och att Disney därför ska ha anlitat Wall Street Journal för att dra hans namn i skiten bara för att få en skälig anledning att göra sig av med honom.

Oj, låter foliehattigt. Länk?

Det första stämmer till viss del, Pewdiepie är tydligen en ganska hård förhandlare och lyckades få en deal som gav honom en större del av vinsten än andra youtubers. Disney själva sa att största vinsten med att ha pewdiepie var pr, inte hur mycket pengar han själv drog ihop. Sen, maker studios(som pewd var med i) gick inte med plus, men det har inte så mycket med pewd själv att göra.

Att Youtube, och många inblandade företag, har svårt att hitta vinstmarginal är ingen nyhet. Steget till att de skulle "beställt" en artikel för att kunna sparka honom är väldigt långt.

Nu måste jag tyvärr ta på mig "foliehatten". Det låter inte alls långsökt med tanke på att det är
i USA, där pengar går t.o.m. före människoliv. Bevis? Se på oljebolagen, försäkringsbolagen å
läkemedelsbolagen, samt hur "alternativ medicin" får säljas som smör i solsken till desperata
cancerpatienter. Jag spekulerar att t.o.m. gun control handlar om uteblivna intäkter om det
skulle bli mer strikt varav varför NRA kämpar hårt mot det, har inte ett skit med 2nd Amendment
å göra. Ajja, slut på mitt anti-USA nu. Jag ska ta en bärs med australiensare å fråga honom
varför de fortfarande inte har haft en ytterligare stor masskjutning i sitt land sedan 1996.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Eeeh bara jag som missförstått Wall Street Journals video eller är det faktiskt så att de antyder att Felix sänder "gömda" och "kodade" meddelanden till hatgrupper i och med hans ursäkt?

Jaha, jag ställde precis samma fråga i princip ordagrant på videon på Wall Street Journals Youtube kanal. Mitt inlägg verkar ha tagits bort nu, what the flyin' fuck?

Medlem

pew who?


signatur

Meep!

Medlem

Man sticker inte upp mot media ostraffat. Nu löper Pew gatlopp.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av ClockWise:
Skrivet av Pholiage:

När man har hela världen tittandes på en kanske man ska ha lite ansvar för sina handlingar. Varför ens be om ursäkt för skämtet i såfall om man inte känner att skämtet väl fel att göra. Inte första gången han gör något rasist relaterat skämt. Vissa kan det och andra inte. Själv förstår jag inte det roliga med att få folk att göra vad som helst för 50 spänn. Sorgligt skulle jag påstå det var.

Det är väl just det han gör? Han tar ansvar och ber om ursäkt, pga att han påverkar så många med sin kanal. Det behöver inte betyda att skämtet egentligen var fel eller inte något han kanske gör igen. Ursäkten handlar ju snarare om att försöka påvisa att han INTE är det som medierna säger att han är. Samtidigt säger han att han är i en lärande process där han hela tiden lär sig vad han kan säga och inte säga, genom att testa gränserna, som en publik profil.

Att du inte ser det roliga i det hela är helt irrelevant i frågan också. Du kan tycka det är hur sorgligt som helst, innebär inte att det är fel av honom. Tycker inte heller det var roligt, men tycker det var intressant/skrämmande vad folk säger för lite pengar (vilket var vad han ville visa). Innan alla börjar klaga på att indierna inte visste vad det stod så finns det även ett klipp där en man utklädd till Jesus säger att Hitler inte gjorde något fel, och han engelskspråkig så han visste garanterat vad han sa.

Som jag sa. Han visste ju vad han gjorde var fel ändå gjorde han det. Han utnyttjade oförstående personer att utföra en handling som kunde ha konsekvenser och vilket det nu hade. Kunde ju lika gärna varit att han bett en okunnig person rita en mustasch på en affish av kungen i Thailand. Man får ju ställa sig frågan är det värt risken när man har så många ögon på sig.

123
Skriv svar