Vad du än gör, spela inte Skyrim i för hög fps

Robot
Vad du än gör, spela inte Skyrim i för hög fps

Hästarna kommer att tacka dig.


Medlem
Vad du än gör, spela inte Skyrim i för hög fps

Tur det, redan vid 60 fps går den cinematiska känslan förlorad. 24 fps är svårslaget.

Medlem

Märkte detta när jag testade special edition versionen.. Skrattade högt för mig själv en liten stund innan jag stängde av spelet och avinstallerade det igen.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kebbe:

Tur det, redan vid 60 fps går den cinematiska känslan förlorad. 24 fps är svårslaget.

Hästen tackar dig.


signatur
Medlem

Man kan trimma FPS:en lite, köra FPS limiter.
När jag kört Skyrim och Fallout så sätter jag en limiter på 72 FPS, det brukar funka rätt ok.

Så länge man kan köra över 60 FPS men inte över 72 fps så ska det inte bugga för mycket

Sorgligt att det ska vara så, men eftersom grafikmotorn är från 1847 och de kör vidare på samma så kan man inte göra så mycket åt det tyvärr.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Man kan trimma FPS:en lite, köra FPS limiter.
När jag kört Skyrim och Fallout så sätter jag en limiter på 72 FPS, det brukar funka rätt ok.

Så länge man kan köra över 60 FPS men inte över 72 fps så ska det inte bugga för mycket

Sorgligt att det ska vara så, men eftersom grafikmotorn är från 1847 och de kör vidare på samma så kan man inte göra så mycket åt det tyvärr.

Om nästa Bethesda spel kör på samma motor blir det bojkott från mig.

Medlem

Förmodligen så håller dom på med en ny spelmotor. Skulle inte förvåna mig om det blir med VR stöd också. Dom har sagt att det kommer ta några år längre innan nästa äventyr kommer.

Medlem
Skrivet av Pugster:

Förmodligen så håller dom på med en ny spelmotor. Skulle inte förvåna mig om det blir med VR stöd också. Dom har sagt att det kommer ta några år längre innan nästa äventyr kommer.

Det låter bra, för det är väl ungefär den tiden det kommer att ta för mig att spela igenom Skyrim i nuvarande takt + obligatorisk väntetid på 3-4 år innan GoTY- och Legendary-versionen av spelet har dykt upp!

Medlem

Samma sak med Fallout 3

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Man kan trimma FPS:en lite, köra FPS limiter.
När jag kört Skyrim och Fallout så sätter jag en limiter på 72 FPS, det brukar funka rätt ok.

Så länge man kan köra över 60 FPS men inte över 72 fps så ska det inte bugga för mycket

Sorgligt att det ska vara så, men eftersom grafikmotorn är från 1847 och de kör vidare på samma så kan man inte göra så mycket åt det tyvärr.

Jag har spelat 250 timmar i 90 FPS, hade aldrig några problem med fysiken, över det kunde jag dock inte gå in i en shop utan att alla objekt fick eget liv.

Verkar vara väldigt random fel och bero på fler faktorer än ens framerate.

Medlem

Finns en anledning till att spelet är låst till 60FPS i Special Edition Går ju att plocka bort spärren om man vill.

Medlem

Detta gäller mer eller mindre samtliga Bethesdaspel, jag läste någonstans att det har att göra med att motorn använder FPS när fysikberäkningar görs, vilket säkert funkade bra nittonhundrafrösihjäl när motorn skapades, men inte lika bra på 2010-talet. xD

Inaktiv

Ursäkta men är inte den här "nyheten" lika gammal som Skyrim själv? Jag vill minnas att det var snack om hur fysikmotorn använde sig av frameraten och att man därför inte skulle överstiga 60 fps.

Där ser man. Har inte spelat ut spelet ... än. Hopplöst när man har många spel och liten tid.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_119148:

Ursäkta men är inte den här "nyheten" lika gammal som Skyrim själv? Jag vill minnas att det var snack om hur fysikmotorn använde sig av frameraten och att man därför inte skulle överstiga 60 fps.

Men du fick ju i alla fall ett kul klipp!

Skämt åsido, kan tycka att det är anmärkningsvärt att detta fortfarande är ett problem, snart sex år senare, och det lyftes upp tack vare ett blogginlägg här på sajten.


signatur
Medlem

Har märkt detta, vattnet fuckar också ur och andra roliga saker som händer om man råkar köra det i 144fps.

Avstängd

fem år gammal nyhet...nyhetstorka ?

Medlem
Skrivet av Krejsy:
Skrivet av DeFeCT:

Man kan trimma FPS:en lite, köra FPS limiter.
När jag kört Skyrim och Fallout så sätter jag en limiter på 72 FPS, det brukar funka rätt ok.

Så länge man kan köra över 60 FPS men inte över 72 fps så ska det inte bugga för mycket

Sorgligt att det ska vara så, men eftersom grafikmotorn är från 1847 och de kör vidare på samma så kan man inte göra så mycket åt det tyvärr.

Jag har spelat 250 timmar i 90 FPS, hade aldrig några problem med fysiken, över det kunde jag dock inte gå in i en shop utan att alla objekt fick eget liv.

Verkar vara väldigt random fel och bero på fler faktorer än ens framerate.

Det vanligaste är nog att saker och ting flyger hej vilt, när man går in i ett hus tex och hela rummet "exploderar" och saker flyger kors och tvärs.

I Fallout 4 går man även snabbare har jag märkt, och att lockpick är buggat.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av grollo_92:

Ursäkta men är inte den här "nyheten" lika gammal som Skyrim själv? Jag vill minnas att det var snack om hur fysikmotorn använde sig av frameraten och att man därför inte skulle överstiga 60 fps.

Men du fick ju i alla fall ett kul klipp!

Skämt åsido, kan tycka att det är anmärkningsvärt att detta fortfarande är ett problem, snart sex år senare, och det lyftes upp tack vare ett blogginlägg här på sajten.

Absolut, jag klagar inte på nyheten i sig och du har helt rätt i att det är absurt hur det fortfarande kan vara så idag att stödet för högre bilduppdateringar än 60 är så dåligt som det är.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Krejsy:
Skrivet av DeFeCT:

Man kan trimma FPS:en lite, köra FPS limiter.
När jag kört Skyrim och Fallout så sätter jag en limiter på 72 FPS, det brukar funka rätt ok.

Så länge man kan köra över 60 FPS men inte över 72 fps så ska det inte bugga för mycket

Sorgligt att det ska vara så, men eftersom grafikmotorn är från 1847 och de kör vidare på samma så kan man inte göra så mycket åt det tyvärr.

Jag har spelat 250 timmar i 90 FPS, hade aldrig några problem med fysiken, över det kunde jag dock inte gå in i en shop utan att alla objekt fick eget liv.

Verkar vara väldigt random fel och bero på fler faktorer än ens framerate.

Det vanligaste är nog att saker och ting flyger hej vilt, när man går in i ett hus tex och hela rummet "exploderar" och saker flyger kors och tvärs.

I Fallout 4 går man även snabbare har jag märkt, och att lockpick är buggat.

När jag körde skyrim i 144fps och startade ett nytt spel så snurrade hästarna runt, vagnen stannade och vakterna flög iväg... kort och gott det gick inte att starta spelet :P.

Medlem

Fall för PETA

Medlem
Skrivet av Ronzem:
Skrivet av DeFeCT:

Man kan trimma FPS:en lite, köra FPS limiter.
När jag kört Skyrim och Fallout så sätter jag en limiter på 72 FPS, det brukar funka rätt ok.

Så länge man kan köra över 60 FPS men inte över 72 fps så ska det inte bugga för mycket

Sorgligt att det ska vara så, men eftersom grafikmotorn är från 1847 och de kör vidare på samma så kan man inte göra så mycket åt det tyvärr.

Om nästa Bethesda spel kör på samma motor blir det bojkott från mig.

De kommer alltid köra samma skit motor, de kommer aldrig göra ny.

Medlem

signatur

Nämen!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Araxes:

fem år gammal nyhet...nyhetstorka ?

Se ovan.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Väntade mig den


signatur
Medlem

Därför kör konsoler mest 30fps.
Och ni skrattar åt konsolerna med era 144hz skärmar och 4k i 120fps.

30fps FTW

Medlem

haha, jadu. Provade sätta högre än 60 fps i config-filen och spelet flippade ur rätt ordentligt, ja xD


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Gen
Medlem
Skrivet av PsyX:

Därför kör konsoler mest 30fps.
Och ni skrattar åt konsolerna med era 144hz skärmar och 4k i 120fps.

30fps FTW

Konsollerna kör inte 30fps pga eventuella fysikberäkningsproblem...lol...utan pga att de inte får kosta för mycket, vilket gör dem extremt klena.

Eller så föll jag för trollbait.

Medlem

"Detta är säkert ingen nyhet för Skyrim-veteraner men att påbörja detta äventyr sisådär fem år sedan releasen visade sig inte vara helt problematikt."

Dubbelfel? Dels var problematiskt felstavat, men jag tror ni menade problemfritt? (Dubbel negation!)
Eller var det delvis problematiskt?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av fzusr:

"Detta är säkert ingen nyhet för Skyrim-veteraner men att påbörja detta äventyr sisådär fem år sedan releasen visade sig inte vara helt problematikt."

Dubbelfel? Dels var problematiskt felstavat, men jag tror ni menade problemfritt? (Dubbel negation!)
Eller var det delvis problematiskt?

Jag ser detta som ett problem.


signatur
12
Skriv svar