Titan x Maxwell problem!

Medlem
Titan x Maxwell problem!

Hej, hade en tråd uppe ang grafikkorts köp förut och till slut blev det ett Titan x hybrid (Evga).
Jag har ett system som är...

Intel I5 4440
Corsair vengience 2x4gb 1600mhz (oklockade) så dem kör i 1333
Asus z97-a
Evga titan X hybrid.

Och jag kollar i Precision x och gpu temp ligger runt 40 grader.

Problemet är att jag märker ingen jätte skillnad från mitt gamla gtx960. Provade nyss Black dessert och maxxade inställningar och låg ibland under 55 fps. BF1 ultra settings, så ligger jag på ungefär 100 fps men droppar ibland.

Någon som kanske kan tipsa om någon återgärd?

Mvh, sorry för dålig stavning.

Medlem

Kan ju helt klart vara att du har en flaskhals i processorn som gör att grafikkortsbytet inte spelar någon större roll.. Då är det inte så mycket du kan göra utan mer uppgradering.

Dock hade jag ett liknande problem med mitt 1080 när jag skaffade det. Tydligen trodde mitt moderkort att kortet var inkopplat i en pci-e x1 slot istället för en pci-e x16 vilket rejält påverkade prestandan. Allt jag behövde göra för att lösa det var att plocka ur kortet och koppla in det igen. När jag startade datorn igen så kändes det igen som om det körde i x16.

Enklast att kolla ifall detta är fallet är att köra igång nvidias kontrollpanel, klicka hjälp längst upp och därefter systeminformation. Där kan du scrolla ned till botten för att kolla hur ditt kort körs under "Buss:". Hoppas det hjälper, annars är jag inte till mycket mer hjälp tyvärr

Medlem
Skrivet av ichnusa:

Kan ju helt klart vara att du har en flaskhals i processorn som gör att grafikkortsbytet inte spelar någon större roll.. Då är det inte så mycket du kan göra utan mer uppgradering.

Dock hade jag ett liknande problem med mitt 1080 när jag skaffade det. Tydligen trodde mitt moderkort att kortet var inkopplat i en pci-e x1 slot istället för en pci-e x16 vilket rejält påverkade prestandan. Allt jag behövde göra för att lösa det var att plocka ur kortet och koppla in det igen. När jag startade datorn igen så kändes det igen som om det körde i x16.

Enklast att kolla ifall detta är fallet är att köra igång nvidias kontrollpanel, klicka hjälp längst upp och därefter systeminformation. Där kan du scrolla ned till botten för att kolla hur ditt kort körs under "Buss:". Hoppas det hjälper, annars är jag inte till mycket mer hjälp tyvärr

Okej, det sitteri16x gen 3.

Unigine Heaven Benchmark 4.0

FPS:
92.4
Score:
2328
Min FPS:
9.0
Max FPS:
192.8

Render:
Direct3D11
Mode:
1920x1080 8xAA fullscreen
Preset
Custom
Quality
Ultra
Tessellation:
Extreme

Låg på 48 grader under stressen. men konstigt att jag droppar i spel. Kanske är min processor som krånglar då....

Medlem

Heaven siffrorna ser ju ok ut iaf. Håller med om att det är konstigt att du droppar i spel.. Vad har du satt "resolution scale" på i BF1?

Medlem
Skrivet av ichnusa:

Heaven siffrorna ser ju ok ut iaf. Håller med om att det är konstigt att du droppar i spel.. Vad har du satt "resolution scale" på i BF1?

Det som står som standard, vet inte om det brukar vara 200% Har bytt hdd i dag så har inte installerat det igen. Ja det är lite konstigt. Tack för att du visar intresse

Medlem

Har ett 1060 med i7-2700k cpu, För mig flaskar cpun.
Men, de spel jag spelar flyter på bättre än förut, Dock hade jag ett sunkigt GTX 770... så det är ju en smula skillnad.

Medlem
Skrivet av rhodin016@hotmail.com:
Skrivet av ichnusa:

Heaven siffrorna ser ju ok ut iaf. Håller med om att det är konstigt att du droppar i spel.. Vad har du satt "resolution scale" på i BF1?

Det som står som standard, vet inte om det brukar vara 200% Har bytt hdd i dag så har inte installerat det igen. Ja det är lite konstigt. Tack för att du visar intresse

Har för mig att 100% är standard. Om du har 200% har jag för mig att det betyder att du effektivt spelar på din upplösning gånger två. Dvs 1920x1080x2. Detta borde mest påverka grafikkortet men leder till förminskad prestanda så kan va värt att testa att minska på. Annars vet jag inte riktigt vad du kan göra ^^

Medlem

Du har verkligen köpt ett fint kort
Försökte hitta din gamla tråd om Titan X. men hittade inte..

Min fråga till dig är varför beslöt du dig att köpa ett Titan X med den hårdvaran du har i övrigt?
Visst det är dina pengar och du gör precis som du vill med dem men man kan tycka att det är en mindre bra "investering" du gjort, tyvärr.

Vad är planen för framtiden skall du uppgradera den övrig hårdvaran eller är tanken att du skall köra med den uppsättning hårdvara du har nu? Problemet bl.a. är att du kör "bara" med 1080p med ett TitanX som är byggt att hantera mycket högre upplösningar än så som skyfflar så mycket information till CPUn att den inte riktigt hänger med att behandla all information den får från grafikkortet. Det är inte förrän man går upp till 4K upplösning som grafikkortet får jobba lite mer och ge mindre belastning på cpun men då kommer nästa problem, då blir din processor lidande istället som inte klarar av att göra beräkningar i 4k upplösning i symbios med grafikkortet.

1. Du hade fått samma prestanda med ett 1070/1080 med den hårdvara som du har idag.
2. Det kommer mest troligt ett nytt Titan i år eftersom 1080Ti som släpps i Mars? kommer att prestera bättre än Titan X vilket innebär att Nvidia kommer att presentera ett nytt eller uppdaterat Titan kort. Precis just detta hände när GTX 980Ti släpptes.

Tyvärr så kan du nog inte vänta dig så mycket mer prestanda med den befintliga utrustningen i övrigt som du har.


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

1
Skriv svar