PS4 Pro-patch gör Final Fantasy XV hackigare

Robot
Medlem
PS4 Pro-patch gör Final Fantasy XV hackigare

PS 4.25


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

PS 4.25

Är pc som plattform kass när en utvecklare släpper ett dåligt optimerat spel? Förstår inte hur du kan få det till att detta på nåt sätt skulle bero på Playstation...

Medlem

Vill gärna spela spelet, men som tur var så väntar jag på PC version =D

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Hipshot:

PS 4.25

Är pc som plattform kass när en utvecklare släpper ett dåligt optimerat spel? Förstår inte hur du kan få det till att detta på nåt sätt skulle bero på Playstation...

Tycker inte den där Pron är så het alltså... men men

Det har nog med optimering att göra och kommer säkert fixas snarare än senare antar jag, annars blir det väl jobbigt att fasa ut den gamla ps4an - om företagen inte styr upp spelen sina.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Rise of the Tomb Raider leder fortfarande i tävlingen om hur man tacklar PS4 vs PS4 Pro.

Medlem

Jag föredrar olåst framerate. Mina ögon är tyvärr inte så korkade att de till slut tror att spelet flyter på grund av att frameraten är låst.

Gen
Medlem

Jag testade patchen igår och nya Lite versionen känns bättre än tidigare då FPSen ibland springer upp till 40-45 som i videon, dock känns det som att konsolen blir varmare av detta. Gamla High ser fortfarande bättre ut (speciellt skuggor) men känns verkligen "hackigt" pga framepacingen. Några 60fps är det bara att drömma vidare om.

Inaktiv
Skrivet av Natrium:

Vill gärna spela spelet, men som tur var så väntar jag på PC version =D

Jag med!

Medlem

Kör utan att kolla fps hastigheten slavisk och blev bara lite irriterad över att köra vissa bitar i dark souls så jag har antagligen rätt tur. Och får inget illamående av psvr. Detta vill jag tacka pc för som man satt och svettades framför i timmar på 90talet. Tills ögonen på något sätt vande sig vid skärmar och slutade göra ont efter ett långt pass framför civ och sim city.

Medlem

Det verkar som man är mer fokuserad på prestanda och snygga screenshots är att göra spelen roliga.
Verkar som inte många vet vad dom vill göra med "nya" konsoluppdateringarna.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

TV-apparaterna behöver Freesync!

Gen
Medlem
Skrivet av fzusr:

TV-apparaterna behöver Freesync!

Varför det?

Medlem

HAHAHAHAH vilket j-a skrot.

Medlem

Jag föredrar upplåst FPS alla dagar i veckan, för om man ligger vid 45 och får framedropp så hamnar man ner mot 40 istället för under 30, dessutom tycker jag flytet är bättre vid 45 än vid 30, och besides, varför skulle man spela på Lite när man har high?? Dom PC gamer som tar paus ifrån PC spelade, så är jag faktiskt förvånad över hur nöjd jag är:? det enda tråkiga var att Ryzen inte hittade in i maskinen, för just nu är det som att para ihop ett GTX 980 med lite nyare teknologier tsm 8 stycken Intel atom klenod, så hade maskinen kunnat haften Ryzen, för med starkare CPU hade den utan problem klarat 60 fps^^

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av fzusr:

TV-apparaterna behöver Freesync!

Varför det?

För att lösa problemet som den här artikeln tar upp såklart, judder.

Borde vara hyfsat lätt för TV-tillverkarna att implementera då Freesync är en öppen standard och dessutom kör ju både PS4 och Xbox One AMD-grafik.

Gen
Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Gen:
Skrivet av fzusr:

TV-apparaterna behöver Freesync!

Varför det?

För att lösa problemet som den här artikeln tar upp såklart, judder.

Borde vara hyfsat lätt för TV-tillverkarna att implementera då Freesync är en öppen standard och dessutom kör ju både PS4 och Xbox One AMD-grafik.

Vilket problem din kyckling?
Är det TV apparaternas fel att FFXV "hackar" menar du? Är ju knappast sync problem vi snackar om här. Jag har då ingen tearing i mina spel.

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Gen:
Skrivet av fzusr:

TV-apparaterna behöver Freesync!

Varför det?

För att lösa problemet som den här artikeln tar upp såklart, judder.

Borde vara hyfsat lätt för TV-tillverkarna att implementera då Freesync är en öppen standard och dessutom kör ju både PS4 och Xbox One AMD-grafik.

Vilket problem din kyckling?
Är det TV apparaternas fel att FFXV "hackar" menar du? Är ju knappast sync problem vi snackar om här. Jag har då ingen tearing i mina spel.

Läs min kommentar igen, som jag sa: Judder, det är det artikeln handlar om. Nej, det är inte TV-apparaternas fel, men problemet som den här artikeln beskriver skulle inte existerat om TV-apparater hade haft adaptive sync. Det löser mer än bara tearing, det sänker också input lag och motverkar judder.

Gen
Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Gen:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Gen:
Skrivet av fzusr:

TV-apparaterna behöver Freesync!

Varför det?

För att lösa problemet som den här artikeln tar upp såklart, judder.

Borde vara hyfsat lätt för TV-tillverkarna att implementera då Freesync är en öppen standard och dessutom kör ju både PS4 och Xbox One AMD-grafik.

Vilket problem din kyckling?
Är det TV apparaternas fel att FFXV "hackar" menar du? Är ju knappast sync problem vi snackar om här. Jag har då ingen tearing i mina spel.

Läs min kommentar igen, som jag sa: Judder, det är det artikeln handlar om. Nej, det är inte TV-apparaternas fel, men problemet som den här artikeln beskriver skulle inte existerat om TV-apparater hade haft adaptive sync. Det löser mer än bara tearing, det sänker också input lag och motverkar judder.

Jaha, trodde judder var ett skällsord Men du menade det engelska ordet.
Okej, det är mer än vad jag vet gällande att TV-apparater ska ha adaptive sync. Just nu har de väl bara vanlig V-sync? Vissa har ju dock ett game mode (som min samsung) som halverar inputlag, kanske är det någon sorts adaptiv sync?

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Gen:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Gen:
Skrivet av fzusr:

TV-apparaterna behöver Freesync!

Varför det?

För att lösa problemet som den här artikeln tar upp såklart, judder.

Borde vara hyfsat lätt för TV-tillverkarna att implementera då Freesync är en öppen standard och dessutom kör ju både PS4 och Xbox One AMD-grafik.

Vilket problem din kyckling?
Är det TV apparaternas fel att FFXV "hackar" menar du? Är ju knappast sync problem vi snackar om här. Jag har då ingen tearing i mina spel.

Läs min kommentar igen, som jag sa: Judder, det är det artikeln handlar om. Nej, det är inte TV-apparaternas fel, men problemet som den här artikeln beskriver skulle inte existerat om TV-apparater hade haft adaptive sync. Det löser mer än bara tearing, det sänker också input lag och motverkar judder.

Jaha, trodde judder var ett skällsord Men du menade det engelska ordet.
Okej, det är mer än vad jag vet gällande att TV-apparater ska ha adaptive sync. Just nu har de väl bara vanlig V-sync? Vissa har ju dock ett game mode (som min samsung) som halverar inputlag, kanske är det någon sorts adaptiv sync?

Jösses vad fel det kan bli när man skriver istället för att prata!

Vsync har inget med TV:n att göra, det ligger helt i mjukvaran. Det fungerar så att bildrutan renderas till en buffer istället för att skickas direkt till skärmen, där den ligger och väntar tills skärmen har ritat färdigt den föregående bildrutan. Detta för att motverka tearing. Bieffekten blir att det kan ge mer input lag. Därför har G-Sync och FreeSync skapats där skärmen istället anpassar sig genom att justera sin uppdateringsfrekvens i realtid.

Game mode handlar bara om att TV:n inaktiverar massa onödiga signalbehandlingsprocesser som vanligen är till för att förbättra bildkvalitén, något som lägger på ytterligare fördröjning. Detta är inget problem med icke-interaktivt material som TV-program och film, därav optimeras detta inte heller för fördröjning. Men när TV:n används till spel blir dessa funktioner plötsligt väldigt negativa och bör hellre stängas av. Det gör alltså enklast med hjälp av "Game mode" som inaktiverar alltihop med ett alternativ.

Gen
Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Gen:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Gen:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Gen:
Skrivet av fzusr:

TV-apparaterna behöver Freesync!

Varför det?

För att lösa problemet som den här artikeln tar upp såklart, judder.

Borde vara hyfsat lätt för TV-tillverkarna att implementera då Freesync är en öppen standard och dessutom kör ju både PS4 och Xbox One AMD-grafik.

Vilket problem din kyckling?
Är det TV apparaternas fel att FFXV "hackar" menar du? Är ju knappast sync problem vi snackar om här. Jag har då ingen tearing i mina spel.

Läs min kommentar igen, som jag sa: Judder, det är det artikeln handlar om. Nej, det är inte TV-apparaternas fel, men problemet som den här artikeln beskriver skulle inte existerat om TV-apparater hade haft adaptive sync. Det löser mer än bara tearing, det sänker också input lag och motverkar judder.

Jaha, trodde judder var ett skällsord Men du menade det engelska ordet.
Okej, det är mer än vad jag vet gällande att TV-apparater ska ha adaptive sync. Just nu har de väl bara vanlig V-sync? Vissa har ju dock ett game mode (som min samsung) som halverar inputlag, kanske är det någon sorts adaptiv sync?

Jösses vad fel det kan bli när man skriver istället för att prata!

Vsync har inget med TV:n att göra, det ligger helt i mjukvaran. Det fungerar så att bildrutan renderas till en buffer istället för att skickas direkt till skärmen, där den ligger och väntar tills skärmen har ritat färdigt den föregående bildrutan. Detta för att motverka tearing. Bieffekten blir att det kan ge mer input lag. Därför har G-Sync och FreeSync skapats där skärmen istället anpassar sig genom att justera sin uppdateringsfrekvens i realtid.

Game mode handlar bara om att TV:n inaktiverar massa onödiga signalbehandlingsprocesser som vanligen är till för att förbättra bildkvalitén, något som lägger på ytterligare fördröjning. Detta är inget problem med icke-interaktivt material som TV-program och film, därav optimeras detta inte heller för fördröjning. Men när TV:n används till spel blir dessa funktioner plötsligt väldigt negativa och bör hellre stängas av. Det gör alltså enklast med hjälp av "Game mode" som inaktiverar alltihop med ett alternativ.

Beklagar att jag kallade dig kyckling :<

Okej, tack för förklaringen. Så, om TV-apparaterna hade haftAdaptive sync, hur hade det hjälpt?

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Gen:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Gen:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Gen:
Skrivet av fzusr:

TV-apparaterna behöver Freesync!

Varför det?

För att lösa problemet som den här artikeln tar upp såklart, judder.

Borde vara hyfsat lätt för TV-tillverkarna att implementera då Freesync är en öppen standard och dessutom kör ju både PS4 och Xbox One AMD-grafik.

Vilket problem din kyckling?
Är det TV apparaternas fel att FFXV "hackar" menar du? Är ju knappast sync problem vi snackar om här. Jag har då ingen tearing i mina spel.

Läs min kommentar igen, som jag sa: Judder, det är det artikeln handlar om. Nej, det är inte TV-apparaternas fel, men problemet som den här artikeln beskriver skulle inte existerat om TV-apparater hade haft adaptive sync. Det löser mer än bara tearing, det sänker också input lag och motverkar judder.

Jaha, trodde judder var ett skällsord Men du menade det engelska ordet.
Okej, det är mer än vad jag vet gällande att TV-apparater ska ha adaptive sync. Just nu har de väl bara vanlig V-sync? Vissa har ju dock ett game mode (som min samsung) som halverar inputlag, kanske är det någon sorts adaptiv sync?

Jösses vad fel det kan bli när man skriver istället för att prata!

Vsync har inget med TV:n att göra, det ligger helt i mjukvaran. Det fungerar så att bildrutan renderas till en buffer istället för att skickas direkt till skärmen, där den ligger och väntar tills skärmen har ritat färdigt den föregående bildrutan. Detta för att motverka tearing. Bieffekten blir att det kan ge mer input lag. Därför har G-Sync och FreeSync skapats där skärmen istället anpassar sig genom att justera sin uppdateringsfrekvens i realtid.

Game mode handlar bara om att TV:n inaktiverar massa onödiga signalbehandlingsprocesser som vanligen är till för att förbättra bildkvalitén, något som lägger på ytterligare fördröjning. Detta är inget problem med icke-interaktivt material som TV-program och film, därav optimeras detta inte heller för fördröjning. Men när TV:n används till spel blir dessa funktioner plötsligt väldigt negativa och bör hellre stängas av. Det gör alltså enklast med hjälp av "Game mode" som inaktiverar alltihop med ett alternativ.

Beklagar att jag kallade dig kyckling :&lt;

Okej, tack för förklaringen. Så, om TV-apparaterna hade haftAdaptive sync, hur hade det hjälpt?

Det är lugnt, förstår ju varför nu så

Judder är när källmaterialets framerate inte matchar skärmens, på ett sätt där siffrorna rent matematiskt inte går så bra ihop. Skärmen kör ju alltid 60FPS (om den inte har adaptive sync) så om du då matar den med säg 50FPS så måste den visa några av bildrutorna 2 gånger för att det ska gå jämnt ut, men 60/50 = 1,2 och du kan inte visa 1,2 frames per skärmframe, så då får du visa dom flesta 1 gång och så dubblar du var 5:e frame för att det ska gå jämnt ut, eftersom det saknas 10 frames från 50 till 60. Gjorde en bild med exempel på judder: http://i.imgur.com/1lrE53W.png

Resultatet blir alltså att även om konsolen håller 50FPS jämnt så kör TV:n i 60 och spelet får inte ett jämnt flyt. Hade TVn istället haft adaptive sync så hade den bara automatiskt ändrat bildfrekvensen till 50 så att judder inte hade uppstått. Kör man däremot låst 30FPS så löser sig problemet mycket lättare, man dubblerar bara alla frames och får fortfarande en jämn framerate, inget judder uppstår.

Nu talar ju artikeln om att spelet höll 45FPS för det mesta, 60/45 = 1,3333... så det blir inte heller så bra. Judder kommer att uppstå, adaptive sync hade förbättrat situationen. Nu rörde det sig iofs inte heller om låst 45FPS så helt bra blir det inte iallafall, även med adaptive sync, men det hade iallafall blivit mycket bättre.

Gen
Medlem
Skrivet av fzusr:

Det är lugnt, förstår ju varför nu så

Judder är när källmaterialets framerate inte matchar skärmens, på ett sätt där siffrorna rent matematiskt inte går så bra ihop. Skärmen kör ju alltid 60FPS (om den inte har adaptive sync) så om du då matar den med säg 50FPS så måste den visa några av bildrutorna 2 gånger för att det ska gå jämnt ut, men 60/50 = 1,2 och du kan inte visa 1,2 frames per skärmframe, så då får du visa dom flesta 1 gång och så dubblar du var 5:e frame för att det ska gå jämnt ut, eftersom det saknas 10 frames från 50 till 60. Gjorde en bild med exempel på judder: http://i.imgur.com/1lrE53W.png

Resultatet blir alltså att även om konsolen håller 50FPS jämnt så kör TV:n i 60 och spelet får inte ett jämnt flyt. Hade TVn istället haft adaptive sync så hade den bara automatiskt ändrat bildfrekvensen till 50 så att judder inte hade uppstått. Kör man däremot låst 30FPS så löser sig problemet mycket lättare, man dubblerar bara alla frames och får fortfarande en jämn framerate, inget judder uppstår.

Nu talar ju artikeln om att spelet höll 45FPS för det mesta, 60/45 = 1,3333... så det blir inte heller så bra. Judder kommer att uppstå, adaptive sync hade förbättrat situationen. Nu rörde det sig iofs inte heller om låst 45FPS så helt bra blir det inte iallafall, även med adaptive sync, men det hade iallafall blivit mycket bättre.

Utförligt och glasklart Lärde mig något nytt!

Okej, ja då hade det verkligen inte varit fel med adaptive sync som du säger. Dock känns det väl kanske avlägset? Vet inte om det är en stor extra kostnad eller inte.

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av fzusr:

Det är lugnt, förstår ju varför nu så

Judder är när källmaterialets framerate inte matchar skärmens, på ett sätt där siffrorna rent matematiskt inte går så bra ihop. Skärmen kör ju alltid 60FPS (om den inte har adaptive sync) så om du då matar den med säg 50FPS så måste den visa några av bildrutorna 2 gånger för att det ska gå jämnt ut, men 60/50 = 1,2 och du kan inte visa 1,2 frames per skärmframe, så då får du visa dom flesta 1 gång och så dubblar du var 5:e frame för att det ska gå jämnt ut, eftersom det saknas 10 frames från 50 till 60. Gjorde en bild med exempel på judder: http://i.imgur.com/1lrE53W.png

Resultatet blir alltså att även om konsolen håller 50FPS jämnt så kör TV:n i 60 och spelet får inte ett jämnt flyt. Hade TVn istället haft adaptive sync så hade den bara automatiskt ändrat bildfrekvensen till 50 så att judder inte hade uppstått. Kör man däremot låst 30FPS så löser sig problemet mycket lättare, man dubblerar bara alla frames och får fortfarande en jämn framerate, inget judder uppstår.

Nu talar ju artikeln om att spelet höll 45FPS för det mesta, 60/45 = 1,3333... så det blir inte heller så bra. Judder kommer att uppstå, adaptive sync hade förbättrat situationen. Nu rörde det sig iofs inte heller om låst 45FPS så helt bra blir det inte iallafall, även med adaptive sync, men det hade iallafall blivit mycket bättre.

Utförligt och glasklart Lärde mig något nytt!

Okej, ja då hade det verkligen inte varit fel med adaptive sync som du säger. Dock känns det väl kanske avlägset? Vet inte om det är en stor extra kostnad eller inte.

Kul

Jag vet faktiskt inte hur sannolikt det är att det faktiskt skulle implementeras, TV-apparater är ju inte i första hand tänkta till gaming tyvärr. Vet inte hur stor andel av TV-ägare som använder dem till interaktivt material annat än att hoppa runt i digitalboxens menysystem med sin fjärrkontroll när de letar efter ett program att se på (något jag upplevt extremt laggigt/fördröjt på vissa modeller, men folk kanske inte bryr sig), så det är väl det som avgör tror jag. Blir efterfrågan tillräckligt stor ser jag inte varför det inte skulle inträffa, min platt-TV från 2010 stödjer t.ex. 24hz-signal vilket visar BluRay-filmer med 24FPS utan judder. Kan dom göra en sån justering tycker jag att dom borde kunna implementera adaptive sync också, men det krävs säkert mer för att utföra det.

På PC är ju det fina att (som jag förstått det iallafall) FreeSync är väldigt lätt att implementera då de i princip inte uppfunnit något nytt utan bara återanvänder delar utav DisplayPort-specifikationen som innehåller stöd för Adaptive Sync. Det är mycket därför FreeSync-skärmar blir så mycket billigare än G-Sync, dom kräver ingen extra hårdvara (G-Sync kräver att ett ganska dyrt extra kretskort installeras i skärmen, som tillverkarna får köpa av Nvidia).

Jag har inte sett några TV-apparater med DisplayPort, men jag har heller inte letat, det kanske är allt som krävs?

1
Skriv svar