Snabbaste AMD Ryzen-processorn kraftig som Intel i7 – kostar drygt hälften

Robot
Snabbaste AMD Ryzen-processorn kraftig som Intel i7 – kostar drygt hälften
Medlem
Snabbaste AMD Ryzen-processorn kraftig som Intel i7 – kostar drygt hälften

Oavsett vad man tycker om AMD så hoppas jag verkligen på Ryzen. Konkurrensbilden behöver detta!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Medlem

Och ändå tänker jag inte röra AMD

Oavsett vad alla säger så har min bild helt enkelt ritats upp som AMD är "budgetmärket" och oftare ostabilt, kritiska buggar, och mycket fler spel har problem med deras grejer

Medlem

Billigare ? samma pris som nya I7 på inet

Medlem
Skrivet av lulepower:

Billigare ? samma pris som nya I7 på inet

Var får du tag på en 6900k för 6000kr?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av lulepower:

Billigare ? samma pris som nya I7 på inet

Var får du tag på en 6900k för 6000kr?

Det får han inte, han vet bara inte vad en korrekt jämförelse är.

Skrivet av totte1015:

Och ändå tänker jag inte röra AMD

Oavsett vad alla säger så har min bild helt enkelt ritats upp som AMD är "budgetmärket" och oftare ostabilt, kritiska buggar, och mycket fler spel har problem med deras grejer

Kritiska buggar i en processor? Nu får du allt förklara.

Väldigt konstigt tankesätt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av lulepower:

Billigare ? samma pris som nya I7 på inet

Det är dessa som jämförs i prestanda och pris.

https://www.inet.se/produkt/5300053/intel-core-i7-6900k-3-2-g...

https://www.inet.se/produkt/5300230/amd-ryzen-7-1800x-4-0ghz-...

Medlem
Skrivet av totte1015:

Och ändå tänker jag inte röra AMD

Oavsett vad alla säger så har min bild helt enkelt ritats upp som AMD är "budgetmärket" och oftare ostabilt, kritiska buggar, och mycket fler spel har problem med deras grejer

Vad menar du?

En kritisk bugg i en processor skulle vara t ex ett logiskt fel där ALU:n räknar 1+1 som 3. Men då kan jag garantera att det skulle upptäckts i QA.

Jag köper det som passar mig bäst, och det brukar vara det som är mest prisvärt. Just nu ser det ut att vara AMD, men bäst att vänta på testerna innan man köper något.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av lulepower:

Billigare ? samma pris som nya I7 på inet

Var får du tag på en 6900k för 6000kr?

Det får han inte, han vet bara inte vad en korrekt jämförelse är.

Skrivet av totte1015:

Och ändå tänker jag inte röra AMD

Oavsett vad alla säger så har min bild helt enkelt ritats upp som AMD är "budgetmärket" och oftare ostabilt, kritiska buggar, och mycket fler spel har problem med deras grejer

Kritiska buggar i en processor? Nu får du allt förklara.

Väldigt konstigt tankesätt.

Om inte mitt minne sviker hade AMD problem med deras Phenom 2 X6 cpu i en del spel bland annat Age of Conan.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

AMD Ryzen ägde just upp Intel helt.
snabbaste 8 kärnade prollen för desktop tillhör AMD
gudabra
Keller + zengineers = Magic

Medlem
Skrivet av totte1015:

Och ändå tänker jag inte röra AMD

Oavsett vad alla säger så har min bild helt enkelt ritats upp som AMD är "budgetmärket" och oftare ostabilt, kritiska buggar, och mycket fler spel har problem med deras grejer

Du får tycka vad du vill, men som ägare av över 30 processorer (både Intel och AMD) kan jag intyga att det är en av de få komponenter jag aldrig haft några tekniska problem alls med (vilket inte är så konstigt då CPUn inte behöver några separata drivrutiner som kan krångla, det bara fungerar). CPUer verkar helt enkelt inte slitas ut så länge man inte överklockar dom, klantar sig med ESD eller har undermålig kylning. Min äldsta CPU som är snart 30 år gammal tickar på precis som när den var ny än idag.

Skrivet av marcus8958:

Om inte mitt minne sviker hade AMD problem med deras Phenom 2 X6 cpu i en del spel bland annat Age of Conan.

Du får gärna utveckla om du kan, försökte söka lite om detta men hittar inget.

Skrivet av baxtex:

Vad menar du?

En kritisk bugg i en processor skulle vara t ex ett logiskt fel där ALU:n räknar 1+1 som 3. Men då kan jag garantera att det skulle upptäckts i QA.

Det enda exemplet på något sådant jag kan komma på skulle vara den gamla Pentium-buggen: https://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_FDIV_bug
Men som det står där på sidan var det i praktiken i princip omöjligt att stöta på den om man inte försökte tvinga fram den.

Medlem
Skrivet av flopper:

AMD Ryzen ägde just upp Intel helt.
snabbaste 8 kärnade prollen för desktop tillhör AMD
gudabra
Keller + zengineers = Magic

Ägde?
De presterade lika bra med samma frekvens singeltrådat och AMD var bättre multitrådat tack vare högre frekvens med alla kärnor aktiva.
De har alltså efter många år kommit ikapp Intel efter att ha varit totalägda.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem
Skrivet av ArcticFire:
Skrivet av flopper:

AMD Ryzen ägde just upp Intel helt.
snabbaste 8 kärnade prollen för desktop tillhör AMD
gudabra
Keller + zengineers = Magic

Ägde?
De presterade lika bra med samma frekvens singeltrådat och AMD var bättre multitrådat tack vare högre frekvens med alla kärnor aktiva.
De har alltså efter många år kommit ikapp Intel efter att ha varit totalägda.

Jisses... Hur orkar man vara sån fanboy att man slänger runt termer som "totalägda" för processortillverkare...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv

Grymma nyheter, bra för branschen!

Medlem
Skrivet av flopper:

AMD Ryzen ägde just upp Intel helt.
snabbaste 8 kärnade prollen för desktop tillhör AMD
gudabra
Keller + zengineers = Magic

Är glad för Amd som haft det svårt lite väl många år nu och faktiskt glad för dig Flopper, har ju sett dig lite varstans många år nu.
Och glad för mig som kört Intel länge nog nu.
Få se om det blir en Ryzen i nästa burk.

Totte var inte med på Pentium och PBuggen, därför han pladdrar om Amd.
Totte skall ha en banan.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Väldigt många siter trycker upp att Ryzen ska vara lika kraftig men kosta hälften så mycket som en I7 men det är ju verkligen att gå på säljsnacket. Det är väl sant om man tittar på värstingmodellerna, men för genomsnittsgamern?

Går man ner ett steg från 3,8 GHz till 3,6 GHz och jämför (dvs 1700X mot I7-6800K) så är ju prisskillnaden enligt Sweclockers $399 mot $425, dvs ca 250-300kr och visst vinner Ryzen flertrådstesterna där med en hyfsad marginal (16 trådar mot 8 borde ju rimligtvis göra det) men på singletrådat så vinner fortfarande I7an.

Så för en gamer så blir ju snarare frågan om ens favoritspel kan dra nytta av alla extra trådar på ett vettigt sätt eller om det bara skapar overhead att synkronisera så många. För använder man inte mer än I7ans åtta trådar så är det nog inte så mycket värt.

Sen ska man ju också komma ihåg att dessa tester är gjorda på AMDs event på förinställda datorer, blir spännande att se hur jämförelserna blir i lite mer oberoende tester framöver, inte minst av siter som faktiskt testar mer än videoencoding.

Sen håller jag med om att det behövs en seriös konkurrent till Intel, även om dom gör bra grejer så har dom fått ta lite för stor del av kakan på senare år för att det ska kännas riktigt bra.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av Droopydawg:
Skrivet av lulepower:

Billigare ? samma pris som nya I7 på inet

Det är dessa som jämförs i prestanda och pris.

https://www.inet.se/produkt/5300053/intel-core-i7-6900k-3-2-g...

https://www.inet.se/produkt/5300230/amd-ryzen-7-1800x-4-0ghz-...

Tänkte fel

Medlem
Skrivet av ArcticFire:
Skrivet av flopper:

AMD Ryzen ägde just upp Intel helt.
snabbaste 8 kärnade prollen för desktop tillhör AMD
gudabra
Keller + zengineers = Magic

Ägde?
De presterade lika bra med samma frekvens singeltrådat och AMD var bättre multitrådat tack vare högre frekvens med alla kärnor aktiva.
De har alltså efter många år kommit ikapp Intel efter att ha varit totalägda.

Du har rätt, du bör absolut betala det dubbla för samma prestanda, Intel var faktiskt först.

Det är så det fungerar.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av ArcticFire:
Skrivet av flopper:

AMD Ryzen ägde just upp Intel helt.
snabbaste 8 kärnade prollen för desktop tillhör AMD
gudabra
Keller + zengineers = Magic

Ägde?
De presterade lika bra med samma frekvens singeltrådat och AMD var bättre multitrådat tack vare högre frekvens med alla kärnor aktiva.
De har alltså efter många år kommit ikapp Intel efter att ha varit totalägda.

Jisses... Hur orkar man vara sån fanboy att man slänger runt termer som "totalägda" för processortillverkare...

AMD var ju långt bakom i flera år, men nu när de är ikapp så äger de plötslig? Det var det jag reagerade på.
Jag är dessutom ingen fanboy, har själv tänkt köpa RyZen eftersom prestandan och priset är imponerande.

Skrivet av Ender:
Skrivet av ArcticFire:
Skrivet av flopper:

AMD Ryzen ägde just upp Intel helt.
snabbaste 8 kärnade prollen för desktop tillhör AMD
gudabra
Keller + zengineers = Magic

Ägde?
De presterade lika bra med samma frekvens singeltrådat och AMD var bättre multitrådat tack vare högre frekvens med alla kärnor aktiva.
De har alltså efter många år kommit ikapp Intel efter att ha varit totalägda.

Du har rätt, du bör absolut betala det dubbla för samma prestanda, Intel var faktiskt först.

Det är så det fungerar.

Varför skulle jag det?
Jag är inte låst till något företag och RyZen verkar ha väldigt bra prestanda och pris.
Intel kunde ha skyhöga priser eftersom de låg så långt före.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem

Jösses vad patetiskt det är att se folk "försvara" sitt favoritföretag. När ska det förstås att företag skiter fullständigt i dig även om du inte hadde någon bra pappa eller mamma men tror dig se denna i ett företag.. För guds skull spara era slantar och köp från den billigaste av dom sedan lägg eran slant på en present till någon som ni tycker om som faktiskt bryr sig om er så får ni kanske ett bättre liv dessutom

Medlem

Noen som vet noe mer om hovedkortene for Ryzen støtter ECC ram eller ikke? Det er motsigende informasjon om dette i denne Reddit tråden:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5vlg7o/asus_updated_its...

Medlem

Äntligen! Ska bli intressant att se hur AMD cpuerna överklockar allternativt se tester där man sänkt dem till att använda samma frekvens så man ser den sanna Ipc skillnaden, Men jävlar vad taggad jag är^^ välkommen tillbaka AMD det får bli en 1800x för min del^^ WelcomeBackAmd# så jag hoppas SweClockers släpper lite överclocknings Resultat^^ eller om man måste vänta till den andra för det,

Extra imponerande är det med tanke på att Intel haft en bra arkitektur att jobba på sen Sandy bridge medans Ryzen är helt ny, de överträffade mina förväntningar iaf:)

Nu får man bara hoppas att folk inte är för mycket fanboys, så att det tänker vad bra med konkurrens nu kan jag köpa Intel billigare! Så att AMD går under ändå för att fanboysen fortsätter att bara köpa Intel, så AMD är knappast budget längre Men hittills har vi bara sett de 8 kärniga med 16 trådar modellerna, ska bli väldigt intressant hur mycket detta kommer att gynna konsumenterna i slutändan, för AMD den kan ju släppa 6C/12T 4C/8T 3C/6T 2C/4T och ju mindre kärnor desto högre frekvenser borde det kunna gå i, så Ryzen kanske kan Skalas då att man kan få exakt så bra prestanda man har råd me/behöver. Nu vill jag bara veta hur de överclockar Men jag är mäkta imponerad av AMD, Intel har kunnat finslipa på ditt sen Sandy bridge eller till och med 900 serien, så att få fram Ryzen men den löjligt mycket mindre R&D budgeten är inget annat än imponerande,

Detta bådar även jävligt gott för oss som gillar konsoler i framtiden^^ för nu är AMD ett företag som kan erbjuda Intel ipc och Radeon Grafik. Det första gick inte vid designen av ps4/Xbox One, och man känner av att grafikkortet i PS4Pro hålls tillbaka av jaguar cpun, Så att kunna erbjuda Intels topp prestanda för halva priset är inte budget, Det är jävligt imponerande och till den som sa någonstans att han kopplar AMD till buggar så händer det på båda sidor,

sist var det väll haswell vars inbyggda grafikdel som inte kunde leverera 23.7 fps eller vad sweetspotten för film är.

Jäklar jag hoppas de överklockar bra, det är det enda som fattas nu, det och apuer med ryzen och Vega kärnor,
Så kan AMD ta sig in på bärbara marknade igen med billiga apuer med Ryzen och Vega" bra dag att vara dator enthusiast på:)

Medlem

Ryzen kommer! Yes, där satt den...

Medlem
Skrivet av anon_319742:
Skrivet av totte1015:

Och ändå tänker jag inte röra AMD

Oavsett vad alla säger så har min bild helt enkelt ritats upp som AMD är "budgetmärket" och oftare ostabilt, kritiska buggar, och mycket fler spel har problem med deras grejer

Detta är ett bevis på att hjärntvätt inte bara fungerar utan är väldigt effektivt på vissa personer

Varning Wall of text från överträtt natt filosoferande.

Det är läskigt hur bra PR har blivit, Det är Väldigt läskigt att marknadsföretag får ta del av den senaste forskningen inom psykologi enbart för att kunna manipulera fram vår impulsivitet för att skapa den perfekta konsumenten som köper utan att ifrågasätta och försvarar företaget,

de har lyckats i många fall nu, Fanboys är ju en produkt företagen jobbat på att få till i decennier.

Apple är det mest uppenbara fallet där Steve jobs förvandlade produkten till en image, Som genom att de visade i reklamen diverse genier, pop ikoner osv, betalade kändisar att visas med produkten, vilket i sin tur skapar accosiationer till märket.

Vilket i sin tur gör att när du köper produkten så vill du att den ska säga något om dig själv som ett statement Vilket gör att produkten kopplas till ditt ego.

missförstå mig inte vi har alltid haft status prylar, Rolex, Ferraris you name it, men detta är mycket mer sinister, för varje form av kritik mot företaget och eventuella brister som pekas ut gör att folk tar det personligt angrepp.

Poängen är att till slut börjar förnekelsen mot tvivelaktigheterna företaget sysslar med bli jobbigt för egot eftersom man investerat så mycket i företaget, både pengar och känslomässigt och vi människor är fruktansvärt dåliga på att erkänna när vi har fel.

så istället börjar vi blint följa företaget och försvara det så att dey inte kan göra något fel för vid det laget har det slutat handlat om produkternas egna meritvärde. Hur förklarar man r, ex annars är Apple i det här exemplet gick om stora oljekongleramat i värde?.

Nu har det lugnat ner sig med Apple, och dem gör bra produkter men det är ju subjektivt, Min poäng är att en Fanboy är en ologisk existens, Just nu verkar iof kritiskt tänkande vara en brist i våra tider, men man ska inte låta sig manipuleras,ett företag kommer aldrig vilja vara din vän, aldrig. Om de inte är väldigt generösa med garantin t, ex.

Ta SweClockers t, ex när jag började läsa där och bygga datorer för 14 år sedan handlade det om vilka produkter som var bäst för pengarna och vilka produkter man skulle undvika.

man utgick alltså ifrån produktens egenskaper, jag hatade inte Nvidia för att deras FX 5000 serie var skräp. Deras 6000 serie var jättebra men det betydde inte att jag skulle köpa 7000 serien blint utan att titta på vad konkurrenten erbjöd. inte företagets image. Så att vara fanboys skadar din plånbok, konkurrensen och är emperiskt ologiskt.

Poängen är att bara för att ett företag släpper en sämre produkt vid ett tillfälle betyder inte att nästa inte passar dig bättre än konkurrentens.

Så nu är min Rant om meningslösheten i att acceptera ett företag som ens religion en dålig idé över, jag får säkert massa hat gör detta men jag behövde lätta lite på locket^^

Medlem
Skrivet av totte1015:

Och ändå tänker jag inte röra AMD

Oavsett vad alla säger så har min bild helt enkelt ritats upp som AMD är "budgetmärket" och oftare ostabilt, kritiska buggar, och mycket fler spel har problem med deras grejer

Med andra ord så kommer du aldrig inhandla en datorkomponent igen. Alla märken har sina problem. Nvidias drivrutiner gjorde att vissa kort brickades, brann upp samt gav BSOD direkt i Windows. Intels drivrutiner är störtkassa och kommer ut en gång per år MAX etc. etc. Att AMDs komponenter oftast skulle vara ostabila är en ren myt. Så grattis.. Du är urtypen av vad företag vill ha. Någon som istället för att läsa på yttrar dig baserad vad andra (antagligen lika okunniga personer som dig själv) påstår sker pga. något annat än handhavandefel.

Medlem

Detta är bra nyheter för alla. Bara se vad som händer på Microsoft där dom helt enkelt sket i att sälja nästa steg till hololens och fortsatte utveckla nästa steg istället pga ingen konkurrens.

Jag har givetvis inga belägg för det, men finns ingen drivkraft bakom ett företag att göra bättre produkt eftersom man har monopol så är givetvis risken överhanden att konsumenten blir lidande med höga priser och gammal vara.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

För AMDs del så hoppas jag att de lyckas. Var ju rätt fint tugg där i början utav 2000 när det fightades, likt klaner, mellan de två stallen.

Kommer fortfarande ihåg den där gu(uu!11)ud så lama Tomshardware kokandet utav en AMD processor --- Det var som stötestenen för grinande gamla gubbar som bara såg Intel som den enda riktiga processortillverkaren.

Var själv för AMD t om upp till Socket 939, sedan blev det i:et. Saknar lite DFI Lanparty korten nu när man tänker på det. Läckra färger.

En fördel för hemafixaren må då vara deras socket. Pinsen sitter kvar på processorn och inte på moderkortet. Det har ju varit en hel del tråkiga historier med krökta pinnar på LGA plattformen och få vill ju erkänna att det var deras fel.

Medlem

För oss som vill begala 3-4000 för en processor. Är det då billigare med än AMD än en Intel?

Medlem

detta är 8core man hoppas 6 core och 4 core kommer snart så kan få riktigt prisvärd spelproccesor


signatur

Nalta saker ska man kunna hinna idag

12
Skriv svar