Snabbaste AMD Ryzen-processorn kraftig som Intel i7 – kostar drygt hälften

Medlem
Skrivet av ArcticFire:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av ArcticFire:
Skrivet av flopper:

AMD Ryzen ägde just upp Intel helt.
snabbaste 8 kärnade prollen för desktop tillhör AMD
gudabra
Keller + zengineers = Magic

Ägde?
De presterade lika bra med samma frekvens singeltrådat och AMD var bättre multitrådat tack vare högre frekvens med alla kärnor aktiva.
De har alltså efter många år kommit ikapp Intel efter att ha varit totalägda.

Jisses... Hur orkar man vara sån fanboy att man slänger runt termer som "totalägda" för processortillverkare...

AMD var ju långt bakom i flera år, men nu när de är ikapp så äger de plötslig? Det var det jag reagerade på.
Jag är dessutom ingen fanboy, har själv tänkt köpa RyZen eftersom prestandan och priset är imponerande.

Skrivet av Ender:
Skrivet av ArcticFire:
Skrivet av flopper:

AMD Ryzen ägde just upp Intel helt.
snabbaste 8 kärnade prollen för desktop tillhör AMD
gudabra
Keller + zengineers = Magic

Ägde?
De presterade lika bra med samma frekvens singeltrådat och AMD var bättre multitrådat tack vare högre frekvens med alla kärnor aktiva.
De har alltså efter många år kommit ikapp Intel efter att ha varit totalägda.

Du har rätt, du bör absolut betala det dubbla för samma prestanda, Intel var faktiskt först.

Det är så det fungerar.

Varför skulle jag det?
Jag är inte låst till något företag och RyZen verkar ha väldigt bra prestanda och pris.
Intel kunde ha skyhöga priser eftersom de låg så långt före.

Poängen var ju att de inte bara kom ikapp prestandamässigt, utan att de dessutom gjorde det med halva priset. 1800K skulle inte vara lika imponerande ifall det inte var för priset. Jag är inte heller låst, utan sitter just nu och klurar på ifall jag behöver så mycket beräkningskraft i mitt spelande annat än för att det är kul att ha det under huven.
Sitter med en i5-2500K och klarar mig rätt fint fortfarande, men vill få ihop nya burken någon gång. Kaby Lake var inte riktigt värt det för mig då jag vill ha ett större prestandalyft.

Medlem

En påse popcorn behövs till denna tråd!

Medlem

Till alla AMD hatare : bra konkurrens kommer tvinga Intel att bli ännu bättre.

Medlem

Om nubbar amd gjort nåt sätt ta vara på energin emellan 2 olika hårdvara. Tänk er följande: sittandes med både en amd prosessor och ett amd vega i burken. Det finns inget annat företag där ute som både gör prosessor och grafikkort så om ingenjörerna på amd gör rätt så skulle dom göra nåt program som samkör dessa för en grym prestanda.

Det låter åminstone riktigt coolt om det hade gått å göra. Dock så kanske detta inte är så bra för konkurrensen om det skulle bli FÖR bra. Då skulle ju nvidia och Intel bli tvungna å samarbeta änmer å det skulle bara låsa konsumenten änmer än vad det är idag.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Jag gillar AMD men att dom envisas med 8 kärnor wtf lärde dom sig inte förra generations cpuer helt meningslöst för en gamer tex. ni som diggar cs o skit det skiten rullar på knappt 2 prollar kanske 6 threads då har ni inte en suck mot en i7:a my 2 cents

Medlem
Skrivet av wantedii:

Jag gillar AMD men att dom envisas med 8 kärnor wtf lärde dom sig inte förra generations cpuer helt meningslöst för en gamer tex. ni som diggar cs o skit det skiten rullar på knappt 2 prollar kanske 6 threads då har ni inte en suck mot en i7:a my 2 cents

Det är upp till spelutvecklarna att skriva bra motorer som kan utnyttja alla beräkningsenheter (kärnor/trådar) också. Se på Frostbite-motorn, den utnyttjar många beräkningsenheter effektivt.

Kort sagt, CPU-utvecklingen ligger före mjukvaruutvecklingen i vissa fall.

Just i fallet CS så är det ju också gjort för att vara ett extremt lättdrivet spel, där tjänar du mest på att investera i en bra GPU oavsett (om du ens behöver det).

Medlem
Skrivet av wantedii:

Jag gillar AMD men att dom envisas med 8 kärnor wtf lärde dom sig inte förra generations cpuer helt meningslöst för en gamer tex. ni som diggar cs o skit det skiten rullar på knappt 2 prollar kanske 6 threads då har ni inte en suck mot en i7:a my 2 cents

Många spel kör på fler cores än vad i7 ger.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12478?key=42a9bdc0...

Till och med dota 2 som kör på source motorn får bättre prestanda med fler cores.

https://youtu.be/XlNqIeX-a_U

Det är väldigt många engines som utnyttjar mer än 4 cores. Sen är det också många som gör mer saker samtidigt. Exempelvis kollar jag oftast på en stream samtidigt och då bottleneckar min i5 om jag kör i source kvalité som är 720p 60fps eller 1080p 30 fps på mitt dåliga Gpu som är amd r9 280.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av ArcticFire:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av ArcticFire:
Skrivet av flopper:

AMD Ryzen ägde just upp Intel helt.
snabbaste 8 kärnade prollen för desktop tillhör AMD
gudabra
Keller + zengineers = Magic

Ägde?
De presterade lika bra med samma frekvens singeltrådat och AMD var bättre multitrådat tack vare högre frekvens med alla kärnor aktiva.
De har alltså efter många år kommit ikapp Intel efter att ha varit totalägda.

Jisses... Hur orkar man vara sån fanboy att man slänger runt termer som "totalägda" för processortillverkare...

AMD var ju långt bakom i flera år, men nu när de är ikapp så äger de plötslig? Det var det jag reagerade på.
Jag är dessutom ingen fanboy, har själv tänkt köpa RyZen eftersom prestandan och priset är imponerande.

Skrivet av Ender:
Skrivet av ArcticFire:
Skrivet av flopper:

AMD Ryzen ägde just upp Intel helt.
snabbaste 8 kärnade prollen för desktop tillhör AMD
gudabra
Keller + zengineers = Magic

Ägde?
De presterade lika bra med samma frekvens singeltrådat och AMD var bättre multitrådat tack vare högre frekvens med alla kärnor aktiva.
De har alltså efter många år kommit ikapp Intel efter att ha varit totalägda.

Du har rätt, du bör absolut betala det dubbla för samma prestanda, Intel var faktiskt först.

Det är så det fungerar.

Varför skulle jag det?
Jag är inte låst till något företag och RyZen verkar ha väldigt bra prestanda och pris.
Intel kunde ha skyhöga priser eftersom de låg så långt före.

Poängen var ju att de inte bara kom ikapp prestandamässigt, utan att de dessutom gjorde det med halva priset. 1800K skulle inte vara lika imponerande ifall det inte var för priset. Jag är inte heller låst, utan sitter just nu och klurar på ifall jag behöver så mycket beräkningskraft i mitt spelande annat än för att det är kul att ha det under huven.
Sitter med en i5-2500K och klarar mig rätt fint fortfarande, men vill få ihop nya burken någon gång. Kaby Lake var inte riktigt värt det för mig då jag vill ha ett större prestandalyft.

Inte heller helt korrekt. Ryzen är imponerande eftersom var AMD kommer ifrån. Den ekonomi AMD har samt att man varit borta från marknaden i sex år. Priset är bara en bonus..

Medlem
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Ender:

...
Poängen var ju att de inte bara kom ikapp prestandamässigt, utan att de dessutom gjorde det med halva priset. 1800K skulle inte vara lika imponerande ifall det inte var för priset. Jag är inte heller låst, utan sitter just nu och klurar på ifall jag behöver så mycket beräkningskraft i mitt spelande annat än för att det är kul att ha det under huven.
Sitter med en i5-2500K och klarar mig rätt fint fortfarande, men vill få ihop nya burken någon gång. Kaby Lake var inte riktigt värt det för mig då jag vill ha ett större prestandalyft.

Inte heller helt korrekt. Ryzen är imponerande eftersom var AMD kommer ifrån. Den ekonomi AMD har samt att man varit borta från marknaden i sex år. Priset är bara en bonus..

Vad var inte korrekt?

Medlem
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av totte1015:

Och ändå tänker jag inte röra AMD

Oavsett vad alla säger så har min bild helt enkelt ritats upp som AMD är "budgetmärket" och oftare ostabilt, kritiska buggar, och mycket fler spel har problem med deras grejer

Med andra ord så kommer du aldrig inhandla en datorkomponent igen. Alla märken har sina problem. Nvidias drivrutiner gjorde att vissa kort brickades, brann upp samt gav BSOD direkt i Windows. Intels drivrutiner är störtkassa och kommer ut en gång per år MAX etc. etc. Att AMDs komponenter oftast skulle vara ostabila är en ren myt. Så grattis.. Du är urtypen av vad företag vill ha. Någon som istället för att läsa på yttrar dig baserad vad andra (antagligen lika okunniga personer som dig själv) påstår sker pga. något annat än handhavandefel.

Jag har servetter som du kan låna om du vill

k3m
Medlem

så jädrans kul jag älskar AMD, i mina ögon har de alltid varit bäst. då Intel har hånat oss konsumenter med deras klara överpriser.

12
Skriv svar