Så mycket tjänade svenska e-sportare 2016

Robot
Så mycket tjänade svenska e-sportare 2016

Miljonregn för många blågula proffs efter ett framgångsrikt år.

#counter-strike-global-offensive, #dota-2, #smite


Medlem
Så mycket tjänade svenska e-sportare 2016

Finns det några uppgifter om löner och sponsor intäkter alls?


signatur

MattiAceGaming

Medlem

"ingen del går till organisationen bakom laget"

Det må göra beräkningarna enkla iom att kontrakten kanske är svåra att få se, men det stämmer ju inte för något seriöst lag.

EDIT: Glömde det obligatoriska "Heja Sverige!".


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dunder:

"ingen del går till organisationen bakom laget"

Det må göra beräkningarna enkla iom att kontrakten kanske är svåra att få se, men det stämmer ju inte för något seriöst lag.

EDIT: Glömde det obligatoriska "Heja Sverige!".

Så var det iaf förr, men det kanske har ändrats?


signatur
Releasehästryttare

Synd man inte fick spela mer för sina föräldrar när man va yngre

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Newklear:

"ingen del går till organisationen bakom laget"

Det må göra beräkningarna enkla iom att kontrakten kanske är svåra att få se, men det stämmer ju inte för något seriöst lag.

EDIT: Glömde det obligatoriska "Heja Sverige!".

Så var det iaf förr, men det kanske har ändrats?

Med tanke på dramat kring Dota2-laget Team Secret förra året så står det rätt klart att de större organisationerna tar sin del av prispengarna. Nu poppar det ju upp fler och fler spelardrivna organisationer så tids nog har du nog rätt Calle.

Medlem

Grymt! Synd att smash inte har större pris summor dock. Armada är ett monster å vinner nästan allt. Hade varit trevligt att se nintendo stötta scenen eller hur nu dota gör.

Medlem
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Newklear:

"ingen del går till organisationen bakom laget"

Det må göra beräkningarna enkla iom att kontrakten kanske är svåra att få se, men det stämmer ju inte för något seriöst lag.

EDIT: Glömde det obligatoriska "Heja Sverige!".

Så var det iaf förr, men det kanske har ändrats?

Med tanke på dramat kring Dota2-laget Team Secret förra året så står det rätt klart att de större organisationerna tar sin del av prispengarna. Nu poppar det ju upp fler och fler spelardrivna organisationer så tids nog har du nog rätt Calle.

Jag har hört från flera kommentatorer (husky et.c.) säga att just prispengar alltid går till spelaren
Andra intäkter delas upp mellan spelare och organisation. Detta var i SC2 för några år sedan


signatur

MattiAceGaming

Medlem

Trött och förmodligen dum, MEN det står ju att f0rest dragit in $509,110.90. Borde inte alla i NiP dragit in samma summa iom att det går på prispengar. Även om han spelat nån liten grej för Inet eller Pantamera borde väl inte skillnaden bli så extrem (Fribbe $319,206.61).

Och sen står det som sagt $509,110. Vart kommer siffrorna ifrån i bilden som visas?
Zai ska ha dragit in $1,184,448.04

Förmodligen är jag rejält korkad nu, men det blir jag nog varse om snart!

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Trött och förmodligen dum, MEN det står ju att f0rest dragit in $509,110.90. Borde inte alla i NiP dragit in samma summa iom att det går på prispengar. Även om han spelat nån liten grej för Inet eller Pantamera borde väl inte skillnaden bli så extrem (Fribbe $319,206.61).

Och sen står det som sagt $509,110. Vart kommer siffrorna ifrån i bilden som visas?
Zai ska ha dragit in $1,184,448.04

Förmodligen är jag rejält korkad nu, men det blir jag nog varse om snart!

Var inte sammanställningen alla lag han spelat i? Därav skillnaden tänker jag.

Medlem
Skrivet av musse1:

Var inte sammanställningen alla lag han spelat i? Därav skillnaden tänker jag.

Ahh, så den summan är hans totala turnerings-intäkter över hans år som proffs?

Medlem
Skrivet av Devan:

http://i.imgur.com/2ylKatb.gif

Synd man inte fick spela mer för sina föräldrar när man va yngre

Ganska många som spelar och som inte får dessa summor. Sen är det skatt på det där också :). Och sen så måste du också tänka på din framtid. Det är inte framtids säkert att satsa på elit proffs i e-sport. Jag känner redan minst 5-10 pers redan nu från cs 1.6 tiden som sitter på socialbidrag :D, och dom spelade och vann pengar!

Medlem
Skrivet av nils45:
Skrivet av Devan:

http://i.imgur.com/2ylKatb.gif

Synd man inte fick spela mer för sina föräldrar när man va yngre

Ganska många som spelar och som inte får dessa summor. Sen är det skatt på det där också :). Och sen så måste du också tänka på din framtid. Det är inte framtids säkert att satsa på elit proffs i e-sport. Jag känner redan minst 5-10 pers redan nu från cs 1.6 tiden som sitter på socialbidrag :D, och dom spelade och vann pengar!

Skatt, jaha? I vilket arbete behöver man inte betala skatt på sin lön?

Backloggens befriare
Skrivet av Dreijer:
Skrivet av nils45:
Skrivet av Devan:

http://i.imgur.com/2ylKatb.gif

Synd man inte fick spela mer för sina föräldrar när man va yngre

Ganska många som spelar och som inte får dessa summor. Sen är det skatt på det där också :). Och sen så måste du också tänka på din framtid. Det är inte framtids säkert att satsa på elit proffs i e-sport. Jag känner redan minst 5-10 pers redan nu från cs 1.6 tiden som sitter på socialbidrag :D, och dom spelade och vann pengar!

Skatt, jaha? I vilket arbete behöver man inte betala skatt på sin lön?

Knark- och människohandel, givetvis!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Dreijer:
Skrivet av nils45:
Skrivet av Devan:

http://i.imgur.com/2ylKatb.gif

Synd man inte fick spela mer för sina föräldrar när man va yngre

Ganska många som spelar och som inte får dessa summor. Sen är det skatt på det där också :). Och sen så måste du också tänka på din framtid. Det är inte framtids säkert att satsa på elit proffs i e-sport. Jag känner redan minst 5-10 pers redan nu från cs 1.6 tiden som sitter på socialbidrag :D, och dom spelade och vann pengar!

Skatt, jaha? I vilket arbete behöver man inte betala skatt på sin lön?

Jag tror du massuppfittade min poäng, att jag nämnde skatt var för att påpeka att den summan du ser här ovan, ej är den som de får ut, det var ingen attack om att en vanligt jobb är bättre än att spela spel.

Medlem
Skrivet av keffkebab:
Skrivet av Dreijer:
Skrivet av nils45:
Skrivet av Devan:

http://i.imgur.com/2ylKatb.gif

Synd man inte fick spela mer för sina föräldrar när man va yngre

Ganska många som spelar och som inte får dessa summor. Sen är det skatt på det där också :). Och sen så måste du också tänka på din framtid. Det är inte framtids säkert att satsa på elit proffs i e-sport. Jag känner redan minst 5-10 pers redan nu från cs 1.6 tiden som sitter på socialbidrag :D, och dom spelade och vann pengar!

Skatt, jaha? I vilket arbete behöver man inte betala skatt på sin lön?

Knark- och människohandel, givetvis!

Och tiggeri


signatur

Game long and prosper

Medlem

Finns det några games som tjänar pengar på att köra Formula 1 som esport?

Medlem
Skrivet av MattiAce:

Finns det några uppgifter om löner och sponsor intäkter alls?

Läste någonstans att spelarna i NiP plockar ut 36.000 per månad. Kan ju dock vara bs också

Medlem
Skrivet av nils45:
Skrivet av Devan:

http://i.imgur.com/2ylKatb.gif

Synd man inte fick spela mer för sina föräldrar när man va yngre

Ganska många som spelar och som inte får dessa summor. Sen är det skatt på det där också :). Och sen så måste du också tänka på din framtid. Det är inte framtids säkert att satsa på elit proffs i e-sport. Jag känner redan minst 5-10 pers redan nu från cs 1.6 tiden som sitter på socialbidrag :D, och dom spelade och vann pengar!

Varför skaffar dom inte något annat jobb istället för att bara sitta hemma?

Medlem

Vad hände med AdmiralBulldog??
Vet inte var info kommer ifrån men den stämmer inte med
http://www.esportsearnings.com/players

Medlem
Skrivet av Jacob82:

Vad hände med AdmiralBulldog??
Vet inte var info kommer ifrån men den stämmer inte med
http://www.esportsearnings.com/players

Han tjänar mängder med pengar från sin stream på Twitch istället. Han har i princip alltid flest tittare.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av MattiAce:

Finns det några uppgifter om löner och sponsor intäkter alls?

vet inte vad dota nissarna tjänar, men cs:go folket brukar ha nånstans kring 70 lök i månan i ren lön.

1
Skriv svar