Jag har gjort en TV-tablå för e-sport

Medlem
Jag har gjort en TV-tablå för e-sport

Hallå,

Jag har gjort en TV/stream-tablå för e-sport. Hoppas det är okej att posta om det här, helt utan vinstintresse, reklam och betting.

Egentligen började jag tänka på det här för över ett år sedan men har nyligen tagit tag i saken och börjat arbeta på det här. Det är mitt första riktiga hemsideprojekt på säkert åtta år men jag tror att den kan fylla ett tomrum. Tanken är att samla så många spel som möjligt under en site för att göra det enkelt för en casual-följare av e-sport att veta vad som händer. Jag ville dessutom ha en enkel och clean design som gör det lätt att hitta vad man letar efter. Jag har dessutom alltid velat bidra med någonting till e-sportscenen som jag har följt sedan 1.5/SC:BW-dagarna.

Jag vet att det finns alternativ men jag är ute efter att fylla ett tomrum för casualtittaren som jag inte tycker att dessa fyller.

Angående antalet spel, just nu lägger jag in LoL, CSGO och Dota2. Fler spel kommer. Overwatch, SSMB Melee, Hearthstone och SC2 finns på listan men eftersom jag arbetar ensam med det här just nu vill jag se hur mycket tid det tar i anspråk att underhålla de spelen först.

Kan också säga att jag inte planerar att ha någon reklam och framförallt inget bettingrelaterat på sidan. Om inte kostnaderna eskalerar något rejält betalar jag gärna serverkostnaderna själv.

Hemsidan finns på http://ggnow.tv

Hoppas ni tycker om den och kom gärna med feedback.

Medlem

Kollade bara in lite snabbt men verkar otroligt bra och välgjord sida. Undrar dock vart du får tag på alla tider just nu? Liquipedia? Vart du än får tiderna ifrån så sammanställer du dom bättre än alla andra sidor jag sett. Mycket lätt att följa och se exakt vilka matcher och vilka spel som är vilken tid Till skillnad från Liquipedia eller gosu där man måste kolla matcher per spel ^^

Medlem
Skrivet av Welo:

Kollade bara in lite snabbt men verkar otroligt bra och välgjord sida. Undrar dock vart du får tag på alla tider just nu? Liquipedia? Vart du än får tiderna ifrån så sammanställer du dom bättre än alla andra sidor jag sett. Mycket lätt att följa och se exakt vilka matcher och vilka spel som är vilken tid Till skillnad från Liquipedia eller gosu där man måste kolla matcher per spel ^^

Tack!

Jag letar efter på en massa olika sidor. Liquipedia, lolpedia, officiella turneringshemsidor, GosuGamers etc. Väldigt många kör på samma API från Abios eller baserar sin information enbart på sidor som gör det vilket innebär att dom flesta siter har precis samma information. Det är en massa manuellt jobb att göra som jag gör men det ger förhoppningsvis en bättre täckning. Enda problemet är att jag kan få svårt att ensam uppdatera sista minuten ändringar. Generellt så sammanställer jag en hel liga eller turnering, bearbetar den i Excel och häller in hela direkt i databasen. Matcher där lag inte är bestämda landar som TBD. Så har jag byggt en enkel adminpanel där jag kan ändra enskilda matcher för de matcherna sen.

Det är lite det som jag har velat komma åt att ändra med. Jag gillar all e-sport men det har inte funnits något riktigt bra som inte är plottrigt eller "svårt att använda som casual" enligt mig. Vill göra det lätt för alla att följa e-sport

Medlem
Skrivet av Nien:
Skrivet av Welo:

Kollade bara in lite snabbt men verkar otroligt bra och välgjord sida. Undrar dock vart du får tag på alla tider just nu? Liquipedia? Vart du än får tiderna ifrån så sammanställer du dom bättre än alla andra sidor jag sett. Mycket lätt att följa och se exakt vilka matcher och vilka spel som är vilken tid Till skillnad från Liquipedia eller gosu där man måste kolla matcher per spel ^^

Tack!

Jag letar efter på en massa olika sidor. Liquipedia, lolpedia, officiella turneringshemsidor, GosuGamers etc. Väldigt många kör på samma API från Abios eller baserar sin information enbart på sidor som gör det vilket innebär att dom flesta siter har precis samma information. Det är en massa manuellt jobb att göra som jag gör men det ger förhoppningsvis en bättre täckning. Enda problemet är att jag kan få svårt att ensam uppdatera sista minuten ändringar. Generellt så sammanställer jag en hel liga eller turnering, bearbetar den i Excel och häller in hela direkt i databasen. Matcher där lag inte är bestämda landar som TBD. Så har jag byggt en enkel adminpanel där jag kan ändra enskilda matcher för de matcherna sen.

Det är lite det som jag har velat komma åt att ändra med. Jag gillar all e-sport men det har inte funnits något riktigt bra som inte är plottrigt eller "svårt att använda som casual" enligt mig. Vill göra det lätt för alla att följa e-sport

Du verkar otroligt driven i din idé vilket är grymt kul att se. Sen verkar du kunna din sak så tror denna sida kan bli stor. Men ta inte på dig allt för mycket göra då de kan bli stressigt så försök hitta fler som vill arbeta med det ^^

Medlem
Skrivet av Welo:
Skrivet av Nien:
Skrivet av Welo:

Kollade bara in lite snabbt men verkar otroligt bra och välgjord sida. Undrar dock vart du får tag på alla tider just nu? Liquipedia? Vart du än får tiderna ifrån så sammanställer du dom bättre än alla andra sidor jag sett. Mycket lätt att följa och se exakt vilka matcher och vilka spel som är vilken tid Till skillnad från Liquipedia eller gosu där man måste kolla matcher per spel ^^

Tack!

Jag letar efter på en massa olika sidor. Liquipedia, lolpedia, officiella turneringshemsidor, GosuGamers etc. Väldigt många kör på samma API från Abios eller baserar sin information enbart på sidor som gör det vilket innebär att dom flesta siter har precis samma information. Det är en massa manuellt jobb att göra som jag gör men det ger förhoppningsvis en bättre täckning. Enda problemet är att jag kan få svårt att ensam uppdatera sista minuten ändringar. Generellt så sammanställer jag en hel liga eller turnering, bearbetar den i Excel och häller in hela direkt i databasen. Matcher där lag inte är bestämda landar som TBD. Så har jag byggt en enkel adminpanel där jag kan ändra enskilda matcher för de matcherna sen.

Det är lite det som jag har velat komma åt att ändra med. Jag gillar all e-sport men det har inte funnits något riktigt bra som inte är plottrigt eller "svårt att använda som casual" enligt mig. Vill göra det lätt för alla att följa e-sport

Du verkar otroligt driven i din idé vilket är grymt kul att se. Sen verkar du kunna din sak så tror denna sida kan bli stor. Men ta inte på dig allt för mycket göra då de kan bli stressigt så försök hitta fler som vill arbeta med det ^^

Hehe, jo jag började faktiskt bygga den här hemsidan som ett sätt att ta upp en gammal hobby (webbutveckling) på rekommendation av min läkare efter att jag blivit sjukskriven för utbrändhet/depression... vilket orsakades bl.a. av just att jag tog på mig för mycket på jobbet. Så du har helt rätt, ska leta fler som vill hjälpa till så att det inte faller helt på mig själv. Just därför det inte finns fler spel inlagda just nu med, vill se att jag klarar av det här först utan att det blir för mycket.

Medlem

Grymt!
Skulle gärna se klockslag också, inte bara xDay yHour zMin.

Medlem
Skrivet av crulltan:

Grymt!
Skulle gärna se klockslag också, inte bara xDay yHour zMin.

Det finns med på min lista :). Om du klickar på tiden så kommer du till matchsidan, där kan du se klockslag i CET. Jag vill bli klar med funktion att visa i besökarens tidszon innan jag pushar det på fler ställen, innan det är nedräkningen att föredra (IMO) över att bara visa CET.

Bra sida, vilka andra "talanger" har du? Kan du bygga appar?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Bra sida, vilka andra "talanger" har du? Kan du bygga appar?

Tyvärr får jag i bästa fall koden att göra det jag vill efter ett par försök :), är första gången på säkert åtta år som jag gör slag i saken och faktiskt bygger en hemsida. Jobbar inom telekom/datakom om dagarna annars.

Medlem

Riktigt bra hemsida detta, kommer garanterat börja använda!

Medlem

Svinbra initiativ. Har själv sökt efter en liknande sida.
Detta blir helt klart en favorit!

Medlem

Kanonsite med ett orosmoln. Om du behöver sitta och göra så mycket manuellt undrar jag ju lite smått hur länge du kommer orka driva sidan.

Medlem
Skrivet av ShciZo:

Kanonsite med ett orosmoln. Om du behöver sitta och göra så mycket manuellt undrar jag ju lite smått hur länge du kommer orka driva sidan.

Tack! :),

Jag har ett par personer som hjälper till just nu. Anledningen att fler spel dröjer är för att se just hur mycket tid det tar i anspråk och att vi klarar av att hantera det på en bra nivå.

Generellt sett så fungerar det såhär just nu:

- Jag häller in samtliga matcher i en turnering eller liga vid ett tillfälle vilket bör ta max en eller två timmar i anspråk per vecka. Matcher som inte är bestämda än, t.ex. senare matcher i turneringar läggs till som TBD. För t.ex. LoL innebär det hela splitsen. D.v.s. matcher för fyra månader åt gången.
- Jag och två andra uppdaterar matcherna när vi hinner. Det innebär att en del matcher som är TBD kan slinka igenom till live. Men det syns ändå att det är en match på gång i den turneringen vilket jag hoppas besökarna kan leva med när det händer.

Vi uppdaterar inte resultat. Jag tror att det hade blivit övermäktigt men utesluter inget för framtiden.

Man kan säga att t.ex. League of Legends är enklast att hålla uppdaterat eftersom det egentligen bara kräver ett ordentligt underhåll en gång per split. CS:GO och Dota2 kräver lite mer eftersom det i princip enbart är turneringar snarare än löpande ligor (ESL Pro League och DreamLeague är undantagen).

Målet är såklart att vi ska vara fler som brinner för eSport som vill vara med och hjälpta till. Jag hade gärna sett ett par personer per spel. Själva uppdaterandet av enskilda matcher tar inte mer än en minut. Man ändrar bara TBD i en rullgardinslista till det lag som ska spela.

Mycket av det jag gör just nu går ut på att förbättra administrationsmöjligheterna så att det blir enklare för mig själv och för andra att hjälpa till, vilket jag hoppas leder till långsiktighet. Men jag inser också att jag såklart är beroende av att få hjälp av andra för att det ska gå ihop på sikt.

Så med det sagt, om någon är intresserad är det bara att höra av sig

Medlem

Det borde verkligen finnas API:er som du kan använda dig av. För CS:GO och Dota2 bör du kunna använda dig av Valves officiella API och de borde väl finnas för LoL med eller?

Medlem

För League vet jag att det inte finns möjlighet att läsa in information från LCS/LCK/LPL etc. De körs på andra servrar än de som Riots API tillåter att man hämtar data från. Med det sagt så är LoL det minsta problemet sett till tidsåtgång.

För CS:GO tror jag att man endast kan använda Steam Web API för att hämta data relaterat till ett konto/en profil och inte turneringar. Jag har ögnat igenom https://developer.valvesoftware.com/wiki/Steam_Web_API utan att se något intressant där.

Dota2 har ett eget API som tillåter att man hämtar mer information och turneringar. Jag ska börja titta igenom dokumentationen för det lite närmre så snart jag har tid.

Medlem

En liten bump eftersom jag har implementerat en del nya features som jag gärna tar emot feedback på.

  • Lagikoner

  • Minskat höjden på header/logo för att ge mer plats åt matcher

  • Ikoner för spelen i "spelmenyn" för att förtydliga vilket spel vilken ikon hör till i matchlistan

  • Bättre hantering av tid. Matcher som spelas inom 6 timmar representeras med en nedräkning.

  • Matcher som spelas längre fram i tiden än det representeras med faktisk dag + tid baserat på användaren. Rätt tidszon för användaren ska också stå i samma rad som spelen.

  • Röd text endast för matcher som är live

Utöver det har det mesta arbetet varit på back-end för att förenkla uppdateringar, vilket numera görs i en handvändning. Innebär att jag förhoppningsvis kommer kunna lägga till fler spel inom kort. Siktar på Overwatch och löpande ligor (Apex Season 2 och Carbon Series) under nästa vecka.

Medlem

Vore trevligt med fler filtreringsalternativ än ett eller alla spel.

Medlem
Skrivet av daver:

Vore trevligt med fler filtreringsalternativ än ett eller alla spel.

Det är definitivt något som kommer. Kan inte riktigt säga när men det finns med på min projektlista.

Skulle också jättegärna vilja komma i kontakt med någon eller några som besökt eller besöker sidan för att ställa ett par frågor för att hjälpa mig vidare. Om ni vill får ni gärna ta kontakt med mig här genom pm, på twitter @ggnowtv, facebook.com/ggnowtv eller mail info@ggnow.tv

Medlem

Liten uppdatering, om någon är intresserad så kan jag erbjuda ett enkelt API, utan kostnad såklart, där du får en JSON-feed med de matcher som spelas den kommande veckan. Skicka ett pm och berätta lite om vad du vill använda det till så kan vi ta det därifrån. Ett exempel på det svar man får är nedan;

1
Skriv svar