ZeniMax fortsätter kampen mot Oculus – kan få allvarliga konsekvenser på försäljningen

Robot
ZeniMax fortsätter kampen mot Oculus – kan få allvarliga konsekvenser på försäljningen
Medlem
ZeniMax fortsätter kampen mot Oculus – kan få allvarliga konsekvenser på försäljningen

Oculus är ju sämre än Vive så ingen smärre förlust om de tvingas stoppa försäljning.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Lite osäker på vem jag vill skall vinna här i slutändan... hmm hmm...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Oculus är ju sämre än Vive så ingeb smärre förlust om de tvingas stoppa försäljning.

Exakt. Mycket bättre att det blir mindre alternativ och utvecklare som satsar på VR.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Oculus är ju sämre än Vive så ingeb smärre förlust om de tvingas stoppa försäljning.

Ja vem fan vill ha pressade priser till följd av konkurrens?

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Lite osäker på vem jag vill skall vinna här i slutändan... hmm hmm...

Skulle domen gå igenom väljer nog Facebook att lösa det utanför genom något typ av licensavtal. Typ av ZeniMax får en viss procent av alla intäkter. Men detta är enbart spekulationer. Jag tror personligen inte att det går så långt försäljningen i stort kommer påverkas.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kleptoman:

Oculus är ju sämre än Vive så ingeb smärre förlust om de tvingas stoppa försäljning.

Exakt. Mycket bättre att det blir mindre alternativ och utvecklare som satsar på VR.

Oculus bidrar knappast inte till utvecklingen av VR när deras system är så låst och alla deras spel exklusiva.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Kleptoman:

Oculus är ju sämre än Vive så ingeb smärre förlust om de tvingas stoppa försäljning.

Ja vem fan vill ha pressade priser till följd av konkurrens?

Varför bryr sig folk bara om pris idag och struntar fullständigt i kvalité?

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Kleptoman:

Oculus är ju sämre än Vive så ingeb smärre förlust om de tvingas stoppa försäljning.

Ja vem fan vill ha pressade priser till följd av konkurrens?

Varför bryr sig folk bara om pris idag och struntar fullständigt i kvalité?

Det är ju bra om man faktiskt kan köpa sakerna utan att bli ruinerad.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av adde111:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kleptoman:

Oculus är ju sämre än Vive så ingeb smärre förlust om de tvingas stoppa försäljning.

Exakt. Mycket bättre att det blir mindre alternativ och utvecklare som satsar på VR.

Oculus bidrar knappast inte till utvecklingen av VR när deras system är så låst och alla deras spel exklusiva.

Det är som att säga att apple inte bidragit eller kommer bidra till utvecklingen av smartphones.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det var Carmacks och Palmers sammarbete under NDA samt att man ansåg Oculus försökt dölja ursprunget av produkten varav Carmacks koder ska varit inblandat. Känns som absolut bullshit att produkten kom till på grund av Carmacks kod då utvecklingen pågått sedan långt innan Carmack hoppade på Oculus. Carmacks kod hade oerhört lite med den ursprungliga utvecklingen att göra.

Palmer Lucky jobbade hos Valve där de första prototyper kom till, Gabe Newell sa själv att palmer var rätt individ för jobbet. De första prototyperna kom till i samarbete mellan Valve och Oculus. Både Rift och Vive kommer från dessa prototyper på ett eller annat sätt.

Det värsta som borde hända är att Oculus måste betala licens, leasa licensen eller rakt av göra upp ett pris. Produktionstop vore idiotisk, enorma mobiljättar försöker stoppa varandras produktioner hela tiden på grund av mycket större övertramp utan framgång. Facebook kommer utan tvekan hosta upp lite pengar för att lösa det här.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Kleptoman:

Oculus är ju sämre än Vive så ingeb smärre förlust om de tvingas stoppa försäljning.

Ja vem fan vill ha pressade priser till följd av konkurrens?

Håller med i princip, men hur lång tid ska det ta innan vi ser dessa prissänkningar? Nästan ett år senare ligger Vive fortfarande på exakt samma prispunkt.

Medlem
Skrivet av Lombra:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Kleptoman:

Oculus är ju sämre än Vive så ingeb smärre förlust om de tvingas stoppa försäljning.

Ja vem fan vill ha pressade priser till följd av konkurrens?

Håller med i princip, men hur lång tid ska det ta innan vi ser dessa prissänkningar? Nästan ett år senare ligger Vive fortfarande på exakt samma prispunkt.

Jag har sett Vive vara prissänkt flera gånger. En kompis köpte sin på Elgiganten under mellandagsrean för 8000kr. Men detta är nog beslut ifrån återförsäljare och inte Valve.

Eftersom att Vive är det populärare headsetet av de två så är det inte där man ser prissänkningar i först hand, utan det är med Oculus Rift, och där ser man att priset har sjunkit med ca: 700kr sen lanseringen.

Medlem
Skrivet av adde111:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kleptoman:

Oculus är ju sämre än Vive så ingeb smärre förlust om de tvingas stoppa försäljning.

Exakt. Mycket bättre att det blir mindre alternativ och utvecklare som satsar på VR.

Oculus bidrar knappast inte till utvecklingen av VR när deras system är så låst och alla deras spel exklusiva.

Oculus betalar för utvecklingen av dessa spel därför är kvalitén på oculus spel generlet högre än så länge så är inte marknaden stor nog att bära sig själv där av är många vive spel små "demo" spel. Du kan köra Ocules spel på Vive med Revive.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:
Skrivet av Hipshot:

Lite osäker på vem jag vill skall vinna här i slutändan... hmm hmm...

Skulle domen gå igenom väljer nog Facebook att lösa det utanför genom något typ av licensavtal. Typ av ZeniMax får en viss procent av alla intäkter. Men detta är enbart spekulationer. Jag tror personligen inte att det går så långt försäljningen i stort kommer påverkas.

Skrivet av erikcedervall:
Skrivet av Hipshot:

Lite osäker på vem jag vill skall vinna här i slutändan... hmm hmm...

Skulle domen gå igenom väljer nog Facebook att lösa det utanför genom något typ av licensavtal. Typ av ZeniMax får en viss procent av alla intäkter. Men detta är enbart spekulationer. Jag tror personligen inte att det går så långt försäljningen i stort kommer påverkas.

Skrivet av erikcedervall:
Skrivet av Hipshot:

Lite osäker på vem jag vill skall vinna här i slutändan... hmm hmm...

Skulle domen gå igenom väljer nog Facebook att lösa det utanför genom något typ av licensavtal. Typ av ZeniMax får en viss procent av alla intäkter. Men detta är enbart spekulationer. Jag tror personligen inte att det går så långt försäljningen i stort kommer påverkas.

Annars så kan Facebook köpa Epic Problem Solved.

Medlem
Skrivet av adde111:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kleptoman:

Oculus är ju sämre än Vive så ingeb smärre förlust om de tvingas stoppa försäljning.

Exakt. Mycket bättre att det blir mindre alternativ och utvecklare som satsar på VR.

Oculus bidrar knappast inte till utvecklingen av VR när deras system är så låst och alla deras spel exklusiva.

Tja, all modern VR är ju baserad på deras research och utvecklingsarbete så det stämmer inte riktigt.

Medlem

Idioter som sätter käppar i hjulen för teknikens utveckling. Får mig att vilja hålla mig borta från Elder scrolls och övriga titlar jag spelat som kommer från dem i fortsättningen. Skyrim är ett av spelen jag skulle ha viljat spela i VR och andra kommande elder scrolls titlar. RPGs är det jag vill ha mer av till VR innan jag skaffar det.

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Kleptoman:

Oculus är ju sämre än Vive så ingeb smärre förlust om de tvingas stoppa försäljning.

Ja vem fan vill ha pressade priser till följd av konkurrens?

Varför bryr sig folk bara om pris idag och struntar fullständigt i kvalité?

Konkurrens pressar ner priser och sporrar utveckling.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Det är som att säga att apple inte bidragit eller kommer bidra till utvecklingen av smartphones.

Skrivet av Ahris:

Tja, all modern VR är ju baserad på deras research och utvecklingsarbete så det stämmer inte riktigt.

Jag skrev aldrig att Oculus inte har bidragit till utvecklingen av VR, men just nu så bidrar de inte direkt till framtiden av VR. Förresten så var Vive redan i utveckling innan Oculus kickstartern ens kom igång.

Skrivet av Azlan1:

Oculus betalar för utvecklingen av dessa spel därför är kvalitén på oculus spel generlet högre än så länge så är inte marknaden stor nog att bära sig själv där av är många vive spel små "demo" spel. Du kan köra Ocules spel på Vive med Revive.

Antar att du aldrig varit nära en Vive om du tror att Oculus har högre kvalité av spel än Vive, tycker mestadels av Oculus store är full av korta demos.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Oculus är ju sämre än Vive så ingen smärre förlust om de tvingas stoppa försäljning.

Jaså det tycker du? Jag är benägen att säga emot


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Oculus är ju sämre än Vive så ingen smärre förlust om de tvingas stoppa försäljning.

På vilket sätt är Oculus sämre?

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Oculus är ju sämre än Vive så ingen smärre förlust om de tvingas stoppa försäljning.

Och vad baserar du det på?

Medlem
Skrivet av adde111:
Skrivet av marcus8958:

Det är som att säga att apple inte bidragit eller kommer bidra till utvecklingen av smartphones.

Skrivet av Ahris:

Tja, all modern VR är ju baserad på deras research och utvecklingsarbete så det stämmer inte riktigt.

Jag skrev aldrig att Oculus inte har bidragit till utvecklingen av VR, men just nu så bidrar de inte direkt till framtiden av VR.

Alla som utvecklar eller jobbar med någon form av VR hjälper till just nu. Om allt färre satsar på VR finns det risk att VR går samma öde till mötes som 3D-tv


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Lombra:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Kleptoman:

Oculus är ju sämre än Vive så ingeb smärre förlust om de tvingas stoppa försäljning.

Ja vem fan vill ha pressade priser till följd av konkurrens?

Håller med i princip, men hur lång tid ska det ta innan vi ser dessa prissänkningar? Nästan ett år senare ligger Vive fortfarande på exakt samma prispunkt.

Du borde kanske läsa på lite innan du skriver sånt här nonsens. Valve/HTC kämpar med att sänka priset. Dom har förenklat tekniken på deras lighthouse som gör dom billigare att producera.

Samtidigt är det svårt att sänka priset på en redan existerande produkt. Det är enklare att utveckla en ny och implementera billigare metoder och för det andra så är OLED skärmar fortfarande dyra att producera och efterfrågan av skärmarna gör att priserna går upp när företag som t.ex. Samsung vill ha OLED skärmar på sina nya mobiler.

Medlem
Skrivet av MaxWarp:
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Kleptoman:

Oculus är ju sämre än Vive så ingeb smärre förlust om de tvingas stoppa försäljning.

Ja vem fan vill ha pressade priser till följd av konkurrens?

Varför bryr sig folk bara om pris idag och struntar fullständigt i kvalité?

Konkurrens pressar ner priser och sporrar utveckling.

Håller med talare ovanför. Se bara vad hände på Intel när det började närma sej ett släpp för amds nya processorfamilj. Då sänkte dom priset illa kvickt på den dyraste processorn.

Enligt fz (för nån vecka sen) så skrev dom om att Microsoft struntat i att sälja nästa version av hololens och istället gått på att utveckla nästa steg pga att det inte finns nån konkurrens inom AR. Samma sak kan givetvis hända inom htc/valve.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Lombra:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Kleptoman:

Oculus är ju sämre än Vive så ingeb smärre förlust om de tvingas stoppa försäljning.

Ja vem fan vill ha pressade priser till följd av konkurrens?

Håller med i princip, men hur lång tid ska det ta innan vi ser dessa prissänkningar? Nästan ett år senare ligger Vive fortfarande på exakt samma prispunkt.

Jag köpte min för 10k när den kom ut, och har sett den nu studsa mellan 8k-9k så priset sjunker faktiskt lite. Kom ihåg också att detta är en ny produkt i sitt slag utan någon egentlig konkurrens (förutom Oculus som så sent som för ett par månader sedan äntligen var komplett, dock med irriterade exclusives osv som avskräcker en del) så det tar tid innan priset sjunker pga konkurrens eller ålder. Vive är fortfarande en fräsch produkt och i sin linda när det gäller VR... Priset kommer sjunka med nya iterationer och uppgraderingar och när andra företag börjar komma med sina modeller.

1
Skriv svar