Helgdiskussion: Vad tycker du om Ghost Recon: Wildlands?

Medlem

Jag jämför detta spelet med division då wildlands nästan är en kopia fast annan miljö. Jag tycker det är sådär, som någon sa så känns det inte riktigt rätt. Vet inte om det har med den ganska tråkiga storyn, men det hade ju division med och ändå lirade jag det ganska mycket. Kanske är de dåliga röst skådespelerna som förstör. Kan inte sätta tummen på det, men detta är inget för mig just nu iaf.

Medlem

Det här kändes inte det minsta bra (bortsett från det grafiska) den flöt kanon i 3440x1440 med allt på ultra, men fordons styrningen och deras fysik var patetiskt. Jag gillade inte iheller att AIn inte verkar ha koll på vad som sker omkring dom - och att på realistik kan reagerar inte dina teammates om du kastar en granat på dom. De bara stod där som de supermänniskorna de är.

Nej, det här föll inte mig i smaken. Något som stör mig för jag hade stora förhoppningar (kanske just det som var felet)

Vägar är överskattade i spelet - det gick snabbare att gå offroad (från otroliga höjder) med vilket fordon nu nu än valde att köra. Superfordon.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Tom Clancy skapade inte Red Storm för att göra arkadaktiga spel, han skapade utvecklaren för att göra spel som kändes realistiska (simulering). För att ens man ska kunna få ens AI att skjuta mer än en person så måste man låsa upp den färdigheten. Något som alltså används ofta av specialtrupper kan man inte ens göra innan man fått tilläckligt med XP. Man är alltså en s.k elit-styrka men kan inte ens ge order om att "synca" skotten. Det här är som att man inte skulle kunna ge order om att gå in ett rum samtidigt från olika håll i Rainbow Six. Resultatet hade i det spelet varit att gisslan antagligen blivit dödad eller att ens egna AI blivit skjuten. Det finns inte på kartan att verkliga styrkor inte hade gjort allting de kan för att minimera egna och andra förluster.

AI´n är A och O i ett spel som Ghost Recon, SWAT och Rainbow Six. Ubisoft verkar tro att utmanade AI är en AI som hela tiden vet var man är, väldigt träffsäker, tål många skott (såvida man inte träffar huvudet).

Medlem
Skrivet av Ankh:

Det här kändes inte det minsta bra (bortsett från det grafiska) den flöt kanon i 3440x1440 med allt på ultra, men fordons styrningen och deras fysik var patetiskt. Jag gillade inte iheller att AIn inte verkar ha koll på vad som sker omkring dom - och att på realistik kan reagerar inte dina teammates om du kastar en granat på dom. De bara stod där som de supermänniskorna de är.

Nej, det här föll inte mig i smaken. Något som stör mig för jag hade stora förhoppningar (kanske just det som var felet)

Vägar är överskattade i spelet - det gick snabbare att gå offroad (från otroliga höjder) med vilket fordon nu nu än valde att köra. Superfordon.

Märkte det med, var nog det första jag testade och efter det kunde jag lika gärna köra rakt mot målet istället för att använda den väg som spelet föreslog.

Vilket leder mig in på nästa problem med spelet, helikoptrar och flygplan. Ubisoft verkar helt ha struntat i hur dessa funkar i verkligeten. En helikopter ska kunna behålla samma höjd oavsett om den står still eller om man för joysticken fråmåt. Flygplanen var ännu sämre, nog inte spelat ett spel som haft sämre kontroller för helikoptrar och flygplan.

Medlem

Jag vill verkligen gilla det men...

Vart är friheten i uppdrag som dom pratade om? Stora ord om att man skulle kunna välja precis hur man vill döda/kidnappa/förhöra sina targets. Visserligen kan man ta tag i en del av sina offer och släpa iväg dom i en bil, men det har absolut ingen påverkan på storyn. Det slutar ändå med att man stannar och förhör snubben, sen slår man honom i huvudet and thats it. Huvudbossarna fick man ju ingen valfrihet alls över..."Åk hit, döda".

Spelet är repetitivt, känns litegrann som Mafia 3 i uppbyggnaden av uppdrag, sjukt trist om det bara är så att man åker till nästa del på kartan och gör samma sak om och om igen.

Svårighetsgraden är LÖJLIG, körde på extreme och kunde i stort sett valsa igenom alla baser. Visst, blir man beskjuten så dör man på två skott, men det var ingen utmaning alls att inte bli upptäckt och det fanns ingen spänning i att smyga runt. Bara en sån grej att när man har spottat sina fiender så stannar spotten hela tiden, det finns ingen tidsbegränsning innan den försvinner. Jag tycker att det tar bort en hel del utmaning om man vet vart gubbarna är hela tiden. På extreme borde det inte ens finnas någon spotting...

AI:n är korkad som vanligt. Det är 2017, kan vi inte fixa någorlunda bra AI ännu? Och jag stör mig nästan mer på AI:n som man har med sig i sitt team om man vill köra lite själv än vad jag stör mig på fienderna. Dom springer in helt hjärndött, teleporterar sig till en om man är för långt bort, skjuter på allt som rör sig. Snälla låt oss välja om vi vill ha med dom eller inte...

Fysiken i fordon. Det finns ingen tyngd alls i bilarna och helikoptern beter sig helt som den själv vill (Försök att träffa något med en minigun på helikoptern...). Det här är ingen dealbreaker för mig men ändå lite trist. Det verkar även vara dålig variation på olika bilar/helikoptrar/flygplan, det kanske blir bättre i det färdiga spelet men just nu känns det futtigt.

Det finns tyvärr hur mycket som helst som jag blev besviken på. MEN, grafiken är fin och världen enorm, sen har dom faktiskt lyckats att fått in ganska mycket liv i den stora världen så den känns inte tom. Det finns enormt många inställningsmöjligheter på din karaktär och dina vapen vilket är väldigt trevligt.

Jag kanske är gnällig, men som vanligt så lovade deras tidiga trailers så mycket mer än vad dom verkar kunna leverera. Jag kommer säkert att köpa spelet ändå, mest för att jag är en idiot som verkligen hoppas att det ska bli så bra som man trodde från början...


signatur

En riktig svensk föds skrikande, lever klagande och dör besviken.

Medlem

Efter ha läst här verkar spelkänslan inte vara något vidare, och jag är ganska petig, kan inte spela shooters som känns stela eller konstiga.

Så hur är känslan i styrningen och vapen jämfört med The Division?
Jag tycker ändå The Division hade rätt bra flow, därav frågan.

Medlem

Har haft väldigt roligt i Ghost Recon: Wildlands.

Medlem

Känns plastigt och ofärdigt, fysiken och fordornen måste vara det största skämtet detta året

Medlem

Glömde nämna det som kanske är mest frustrerande, det går inte att köra det här spelet som ett taktiskt spel. Om fienden ser dig spelar det ingen roll om du sett till så att varje rum är "säkrat", det kommer spawna fiender från ingenstans och nu är du omringad. Förvänta dig inte att din egna AI kommer vara till mycket hjälp den är helt okapabel att agera utan order från spelaren. Så här arbeter inte en specialstyrka, de skulle aldrig springa in i en byggnad utan att veta att den är "säkrad".

Medlem

testa betan ni som är osäkra imo jag tyckte det va skit skoj ni har ju betan så bara testa så vet ni

Medlem
Skrivet av shelter:

Efter ha läst här verkar spelkänslan inte vara något vidare, och jag är ganska petig, kan inte spela shooters som känns stela eller konstiga.

Så hur är känslan i styrningen och vapen jämfört med The Division?
Jag tycker ändå The Division hade rätt bra flow, därav frågan.

Det är precis som i Division, när det kommer till vapnen.

Medlem

The Division hade ett otroligt atmosfär om man plockade upp alla noter och ljudfiler.....jag brydde mig om vad som har hänt med familjer osv.

Här......zero av det.
Detta är bara ett Far Cry(Just Cause klon tycker jag.

Medlem
Skrivet av Ernom:

The Division hade ett otroligt atmosfär om man plockade upp alla noter och ljudfiler.....jag brydde mig om vad som har hänt med familjer osv.

Här......zero av det.
Detta är bara ett Far Cry(Just Cause klon tycker jag.

Det är precis som du säger. Jag testade spelet ändå och Wildlands känns själlöst och det är lite för mycket arkad över det, pallade inte med det alls.

Men det är ganska snyggt som de flesta Ubisoft spelen, fast på Very high tycker jag det ändå var nån slags "LOD-popping" som befann sig, det såg däremot inte bra ut.

Medlem

Gör om Gör rätt
älskar gamla GR spelen men det här är tyvärr inget vidare...
hur fan tänker dom idag ? Cash e väl svaret. varför gjorde dom så roliga spel förr ?
(inte alla spel dock) men dagens spel e ju lika roliga som att se på när målarfärg torkar...förutom W3
ps. dom kunde ju snegla lite på Witcher 3 grafiken

Medlem

Hur kan folk ha problem med helikopterflygning? Smått omöjligt att träffa med dom, får köra strafe runs i dagsläget. Men den håller ju höjden om du flyger framåt..

Medlem

Jag hann inte så långt då jag varit borta i helgen, körde bara SP. Men älskar världen, karaktärerna och storyn. Den är fängslande, men tyvärr är inte spelet riktigt lika fängslande. Helikoptrarna har nämnts, får inte kläm på dem.

Verkar som att de försöker efterlikna hur det är att flyga riktiga helikoptrar med trimningar osv, dvs. riktigt svårt, men det fungerar inte i ett skjutaspel. Då ska det vara enkelt.

Jämför man med Ubisofts Far Cry-serie där man behöver 5 sek för att förstå sig på vapenfysiken och hur man styr saker så känns GR: Wildlands betydligt mer spretigt, ojämnt och tyngdlöst för att vara en shooter och för korkat för att vara en taktisk upplevelse. Jag hoppas att lite av det putsas bort till den färdiga releasen, vill väldigt gärna köpa spelet, men känner mig tveksam än så länge.

Medlem

Spelet får mycket flack både här och på övriga internet, men jag och mina kompisar hade svinkul i båda den stängda och den öppna betan.

Spelets riktiga styrkor är omgivningarna och anpassningsmöjligheterna av både utseende och vapen.

Mycket klagomål på AI och hur styrningen på alla fordon fungerar. Jag kan hålla med om att helikopter är ett härke att flyga, i synnerhet om man dessutom ska försöka skjuta på något. Men bilarna och motorcyklarna växer på en.

Spelet är väldigt enkelt med alla default inställningar och på lägre svårighetsgrader, men stäng av HUD och kör på expert så får vi se hur lätt det är.

Vi förhandsbeställde hela högen.

Medlem

Styrningen av karaktären är helt fel, fordonsmekaniken känns 80-tal (fick vibbar av Test Drive 3 när jag försökte köra en bil i Wildlands) och spelet kräver alldeles för mycket för det man får. Sedan det faktum att du kan bränna full fart nedför en 60% berg utan att ta skada eller krascha gör ju spelet värdelöst... Spelet känns väldigt ofärdigt och all kraft verkar ha lagts på grafiken och väldigt lite på styrning och övrigt.

Tyvärr, såg fram emot spelet men efter att ha kört det i ca två timmar så stängde jag av och avinstallerade. Det såg fint ut, men spelet kändes väldigt 90-tal i styrning och realism.

Medlem

Min sammanfattning.
Kul med polarna men lite för lätt.
Vill ha fler sorters skägg.
Bilkörning i terrängen... Seriöst! Kändes lite som Just Cause 1. Vägar va ju bara onödiga för där fanns det mottrafikanter. Naturen gick snabbare och så gott som obefintlig crashdamage i förhållande till bulletdamage. Krocka med ett träd ska göra mer skada och bilen ska kunna välta nån gång ibland.
Synd att det är 4 spelar coop nu när vi är ett gäng på 5 som spelat R6:S

Men kul som sagt. Köp beror mest på om polarna köper.

Medlem

kunde ej få spelet i stabila 60fps/1440p+gtx1080 så la ner det.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Jo tycker det var kul som fan spela med kompisarna och öppen värld grafic ect helt ok men måste fin slipa bil körning ect så blir den rolig bra. Lite små fel

Medlem

Generellt allergisk mot UBI spel, men det har potential som Open world spel, men de får göra om spelet till ett spel för vuxna innan jag lägger en kroma på det.

Testosteronsnack och det andra jag läst om ovan i tråden hör inte hemma i Clancy-spel. Brukade lira de första spelen i serien, men tröttnade fort när spelvärde ersattes av cool grafik och flashiga effekter.

Jag har redan Just Cause, gör inte en kopia tack - gör en riktig TC titel.

Medlem

Som jag skrev innan, spelar man det här spelet utan att uppgradera någoting så märker man av hur stora brister som finns. Bestämde mig för att spela om det (detta gick endast att göra genom att radera filer, fanns ingen inställning för det) och testa uppdragen igen, den här gången med fokus på att så mycket som möjligt använda enbart pistol. Det var en studie i ren och skär frustration.

AI´n verkar använda sig av tre inställningar:
1. Den är inte "triggad", går att döda samtliga med ett enda skott mot huvudet. Om man kryper kan man komma väldigt nära, i verkligheten hade man nu varit upptäckt. Går man på huk kan man komma tillräckligt nära för att med enkelhet kunna träffa huvudet.

2. Den har nu blivit uppmärksammad på att något inte är rätt, krävs nu även fler än ett skott mot huvudet beroende på om den har "skydd" eller inte.

3. Fullt larm, kräver inte mycket tid innan spelaren blir "märkt" när det väl sker är den otroligt träffsäker, vet hela tiden var spelaren är.

Jag kör på vad Ubisoft kallar för simulering, trots detta så märker AI´n inte av när en bil kommer från ingenstans, när min egna AI är mitt framför nosen på den, när spelaren springer mitt framför för att sekunden senare vara borta.

Det finns så mycket brister i det här spelet som förstör för mig som gillar spel som eftersträvar realism (återigen jag kör på svåraste). Det påminner mer om Splinter Cell än Ghost Recon. Det är rätt komiskt att man får 120 XP om man griper en fiende och sedan knockar den utan att bli upptäckt. Om man däremot skjuter den utan att någon ser det får man inte mer än 15 XP. Det svåraste uppdraget ger spelaren 1000 XP, man får alltså mer XP i Betan om man "stealth knockar" en fiende än vad man får om man klarar ett uppdrag.

När jag kollar på alla skills och uppgraderingar som finns i Betan så blir det väldigt tydligt vart utvecklaren har lagt fokus. På att spelaren ska "levla", bättre level leder till att uppdragen blir avsevärt mycket enklare.

Stänger man av HUD så kan man inte längre ge order om "sync shoot", iaf lyckades inte jag med detta. Som jag skrev ovan går det inte att skjuta mer än en fiende utan uppgradering på det här sättet (två om man räknar med spelaren) och för att kunna skjuta tre (fyra med spelaren) så måste man uppgradera denna skill helt. Allting i spelet kräver skill, lycka till med att skjuta ner en helikopter utan att lägga en skill på ditt vapen. Det går även att få fordon som man sitter i att få bättre "armor" genom att lägga poäng på det. Om man spelar på det här sättet blir spelet löjligt enkelt mot att spela det utan alla dessa uppgraderingar.

När det kommer till fordonen och då främst helikopter så är det inte att de är svåra att köra, min främsta kritik är att de inte är realiska för fem öre. En helikopter ska kunna gå att köra sidled (verkar ha funkat innan men inte i den här Betan), man har mer kontroll i andra spel som jag kört och lycka till med att skjuta ner en annan helikopter med den det är i stort sett omöjligt. AI´n har däremot inga som helst problem med det här, kan träffa spelaren helikopter med raketer utan att missa. AI´n är för övrigt väldigt bra på att skjuta ner helikoptrar när man sitter i fordon (enda problemet är att att de tenderar att fokusera på helt fel fordon, de väljer mycket hellre en bil än en den helikopter som håller på att göra "slarvsylta" av fordonet de sitter i.

Jag har ägnat många timmar för att verkligen studera det här spelet från olika spelsätt men det krävs mycket mer tid än så för att se alla brister som finns i spelet. Jag har kört på de lägsta inställningarna och rent grafiskt är det ett spel som imponerat (visserligen inte spelat så många nya AAA-spel den senaste tiden, ägnat mycket tid åt att köra äldre spel och spel från mindre utvecklare) och det har inte, för mig iaf, varit något som påverkat spelet i övrigt, jag hade inte tyckt bättre eller sämre om spelet ifall jag körde med allt på max.

Jag spelar inte Tom Clancy spel för den grafiska biten, jag spelar dem för att jag gillar utmaningen jag får eller kanske snarare fick för det här spelet saknar mycket av det jag förväntar mig att ett sådant spel. Det märks att Ubisoft försöker skapa ett spel som grundar sig i andra spel de gjort(som Splinter Cell och AC). Det funkar inte, ett spel som Ghost Recon kräver en AI som känns trovärdig. En AI som agerar som en människa hade gjort och så är verkligen inte fallet med Wildlands, finns ingen människa som hade kunnat träffa med sådan exakthet, kunna veta precis vad spelaren är. Se spelaren på flera meters avstånd medan den inte reagerar alls när en vakt får ett skott i huvudet mitt framför ögonen på den. För mig förstör detta inlevelsen, jag inte ta ett spel på allvar när jag ser sådana uppenbara brister i dess design.

Hade Ubisoft varit intresserade av att göra ett "riktigt" Ghost Recon så hade de inte haft med uppgraderingar alls. Tidigare spel i serien behövde inte detta, de lät spelaren själv välja vad denne ville använda. Det lät spelaren ge order som gick att utföra utan att man behövde vänta på någon "timer". Det stämmer, glömde nämna det här, "sync shoot" är inte begränsat till "skill" det tar även tid mellan varje gång, tiden går att minska (även detta genom en uppgradering).

Jag tror inte jag är ensam om att förvänta mig mycket mer från ett spel som bär namnet Ghost Recon. Tvivlar på att jag är den enda som är besviken på hur enkelt det är mot andra spel som har Tom Clancy i titeln. Om man förväntar sig ett spel där fokus ligger på realism kommer man nog bli oerhört besviken, Ubisoft har inte haft några som helst planer på att skapa ett sådant spel.

Medlem

Väldigt dåligt optimerat till PS4, dålig känsla på samtliga fordon, enformigt och stelt.

Körde en sväng på PC med maxade inställningar och 70-120fps och då var det riktigt skönt flyt i spelet. Känslan på fordon var otroligt nog bättre med tangenter än med PS4 kontrollen vilket känns konstigt då det bör vara tvärtom oftast.

Vsr skoj ett tag i Coop när man körde igenom en bas helt stealthy, men kommer inte hålla i längden.

Att det inte finns ett pvp läge är trist, pve kommer bli trist rätt fort i detta spel.

Medlem

Fick aldrig spela, det längsta jag kom var till att välja utseende ( 1 gång) annars krashade det under laddningen.
Tror jag försökte minst 30 ggr sen gav jag upp och avinstallerade.


signatur

Jag köpte den här eftersom jag bara kunde använda ethernet-kabel för att få wi-fi, efter jag köpte den så får jag väldigt bra wi-fi på min dator

Medlem

Spelade ju stängda betan och jag måste säga att dom har jobbat ganska bra med buggarna m.m de fick från oss spelare efter stängda betan.

Jag ser väldigt mycket fram emot detta spel. Gillar grafiken skarpt och dom har lyckats fånga in en skön känsla. Det här spelet är inget man kör själv. Det förstör hela spelupplevelsen tycker jag. Ska vara ett gäng glada människokrigare.

Det är här nog inget spel man spelar igenom så snabbt som vissa påstår. Det finns 21 regioner att kämpa sig igenom.

Jag har mycket bra att säga om detta spel om vad jag upplevt hittills men det skulle ta för mycket plats:

Lite negativt är att om man kör på sina fiender med tungt pansarfordon så ser jag gärna att dom inte flyger som käglor utan att dö. Bättre bilkörning för mycket arkad just nu. Flygningen kan också bli lite bättre.

Medlem
Medlem

Lirade betan ett par timmar med en polare till ps4 och vi båda fick oss några rejäla skratt. Jinxswe skrev att allt var på tok för lätt. Själv dog jag som en fluga flertalet gånger. Problemet med det var nog att jag var för het på gröten. Lovande spel som säkert kan bli enformigt i längden.

Tvekar starkt på att jag skulle införskaffa detta spel om jag inte hade polare att lira med. Det är för mig hela poängen med Wildlands.

Medlem

Wildlands är en tredje persons shooter som inte sätter "shooter" delen, horribla ljudeffekter, skitfula mussleflashes, dålig hitbox, dåligt crossair, dålig bullet impact, dålig ragdoll, dålig ai.

Till och med spel från tidigt 2000 har mer tillfredsställande pang pang än detta.

Det enda jag hade kul med i detta spel var att skratta åt buggar i co-op.

Synd att ubisoft aldrig ger tom clancy namnet någon rättvisa längre.
Synd att det var en nisch man bara övergav.

Medlem

Det var roligt att krocka bilar.

12
Skriv svar