Twitch utmanar Steam - blir spelåterförsäljare

aus
Medlem
Skrivet av Araxes:
Skrivet av Bojkott:

Fan vad ni lipar, jävla mesar. Hade ni lipat lika mycket om det öppnades fler konkurrenter till Systembolaget?

Ju mer konkurrens Valve får desto bättre. Större skitföretag får man ju leta efter.

Kass jämförelse, då Valve inte har monopol på att sälja spel.

Steam som plattform för ens spelbibliotek är det verkligen inget fel på.

Jo!, men det är det väl. Min bokhylla i vårt bibliotek känns bra mycket bättre. Flukturerar inte på långa vägar som Valve gör. Sen om dadaisterna hos Twitch öppnar med en plattform där N.......fanboys med vänner kan florera, jag menar, du vet...........bli lämnad ifred?

aus
Medlem
Skrivet av Rh3nium:
Skrivet av Cirdane:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Araxes:
Skrivet av Bojkott:

Fan vad ni lipar, jävla mesar. Hade ni lipat lika mycket om det öppnades fler konkurrenter till Systembolaget?

Ju mer konkurrens Valve får desto bättre. Större skitföretag får man ju leta efter.

Kass jämförelse, då Valve inte har monopol på att sälja spel.

Steam som plattform för ens spelbibliotek är det verkligen inget fel på.

Kasst motargument i och med att Valve har monopol på en hel del spel.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_using_Steam_authe...

Och då är denna lista inte komplett heller.

Hur menar du att steam authentication = monopol?

Finns en mängd olika digital distributörer som säljer spel från den listan med varierande prissättning. Huruvida spelen som säljs är i form av steam keys eller inte är väl irrelevant för slutpriset?

Kan det vara så att man kan köpa på olika ställen men att du *måste* launcha spelet via Steam iaf? Då är det ju ett slags monopol.
Det är som att köpa alkohol var som helst men får enbart dricka på ett visst krog.... Då stämmer den typen av jämförelsen iaf...

Steam är i särklass det största multimediabedrägeriet i historien.

Medlem
Skrivet av aus:
Skrivet av Rh3nium:
Skrivet av Cirdane:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Araxes:
Skrivet av Bojkott:

Fan vad ni lipar, jävla mesar. Hade ni lipat lika mycket om det öppnades fler konkurrenter till Systembolaget?

Ju mer konkurrens Valve får desto bättre. Större skitföretag får man ju leta efter.

Kass jämförelse, då Valve inte har monopol på att sälja spel.

Steam som plattform för ens spelbibliotek är det verkligen inget fel på.

Kasst motargument i och med att Valve har monopol på en hel del spel.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_using_Steam_authe...

Och då är denna lista inte komplett heller.

Hur menar du att steam authentication = monopol?

Finns en mängd olika digital distributörer som säljer spel från den listan med varierande prissättning. Huruvida spelen som säljs är i form av steam keys eller inte är väl irrelevant för slutpriset?

Kan det vara så att man kan köpa på olika ställen men att du *måste* launcha spelet via Steam iaf? Då är det ju ett slags monopol.
Det är som att köpa alkohol var som helst men får enbart dricka på ett visst krog.... Då stämmer den typen av jämförelsen iaf...

Steam är i särklass det största multimediabedrägeriet i historien.

Jepp igentligen är de det dock, är det inte steam:s fel jag väntar fortf tills vi rör oss till en världs site där alla köper filmer spel m.m dock kommer vi få vänta BRA länge och med tanke på hur bakåtsträvande världen är kommer jag nog inte leva när det händer

Medlem

Massa konstiga liknelser här.

Steam (eller Twitch launcher, om den skulle fungera liknande) är snarare som att man alltid måste dricka produkten med samma coaster under glaset. Problemet som uppstår för vissa är att man som konsument sitter där med en hel bunt med coasters under samma glas, vilket känns litet onödigt, speciellt då vissa är litet ojämna till ytan och ibland inte ens behövs - utöver en coasters lätt uppsluppna betydelse från början då - men ändå finns där.

edit: C != T

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Danternas:
Skrivet av Bojkott:

Fan vad ni lipar, jävla mesar. Hade ni lipat lika mycket om det öppnades fler konkurrenter till Systembolaget?

https://en.wikipedia.org/wiki/False_equivalence

På vilket sätt är det en felaktig jämförelse? Alla här verkar tycka att det är en idiotisk idé att Twitch blir en återförsäljare bara för att de redan kör Steam och inte vill ha fler tjänster att hålla reda på. Tycker man att fler återförsäljare är ett idiotiskt koncept så borde man även vara emot att Systembolaget förlorar sitt monopol. Annars är man bara en hycklare.

Tycker man att det är jobbigt att ha spel på flera olika ställen så finns det flera tjänster som samlar ihop spel från olika platser så du får dem på ett och samma ställe. Det sanna problemet är dock att folk bara inte kan erkänna att de är Steam-fanboys. Att Twitch börjar sälja spel är fan inte ens ett problem för Steam-användare, men ändå väcks det så starka känslor hos så många.

För att Systembolaget har en helt annan ställning så som statligt monopol än Steam som agerar i en marknad med ett dussintal olika stora aktörer. Således finns det redan, så som flera klagat på, gott om återförsäljare av spel med egen launcher och portal. I detta fall kan det till och med ge kunden mindre mervärde att tvingas konstant byta mellan olika tekniska lösningar.

Ska man ens behöva förklara detta? Din jämförelse var puckad även om din poäng om att mer konkurrens är bra var okej.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Utmana Steam? Tror inte något i de kommande åren har en chans att utmana Steam, let alone outmatch it.


signatur

Varför skriver ni om detta nu?

Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Yippie! Ännu en till game launcher, exakt vad vi behövde....

Nog dags att skaffa launcher launchers.

Medlem
Citat:

Fan vad ni lipar, jävla mesar. Hade ni lipat lika mycket om det öppnades fler konkurrenter till Systembolaget?

Dåligt. Systembolaget är världens mest välsorterade alkoholbutik. Som dessutom är viktig för folkhälsan.

Citat:

Ju mer konkurrens Valve får desto bättre. Större skitföretag får man ju leta efter.

Sant.

Citat:

Vad finns det för fördel med att sprida ut spelen i flera olika spelklienter? Totalt värdelöst är vad det är.

Inga fördelar alls, helt idiotiskt. Som att Adlibris bara skulle tillåta böcker köpta från dom stå i en bokhylla, helt omöjligt att stoppa in en bok från Akadamibokhandeln! Även om båda säljer exakt samma bok.

Citat:

Innan SJ blev av med sitt monopol så fanns det inte Lågpriskalendern. Innan Apoteket förlorade sitt monopol så fanns inga reor och erbjudanden. Systembolaget har fortfarande monopol, och aldrig är det rea. Sen kan regeringen komma med sina ursäkter om att rea på alkohol ökar alkoholismen, men i väldigt många länder där det inte finns statligt monopol på alkohol så reas spriten ut emellanåt.

Lågpriskalendern är ju något som kommit och gått, och skulle SJ förblivit statligt hade man kunnat föra en politik som gynnar tågresande framför flyg och bil. Apotek får fortfarande inte ha rea på mediciner, att ha det vore mycket märkligt.

Citat:

Vill du samla alla dina spel på ett och samma ställe så får du göra det, men då behöver du heller inte gnälla när det öppnas fler alternativ för oss som vill gynna en mer öppen marknad med konkurrens.

Gnäller...

Avstängd

Med tanke på hur lättvindigt Twitch bannar folk så...nej tack!

Medlem

Det finns en sak som kan få mig att investera i en ny speldator istället för att fortsätta på konsoll, och det är Steam med TV-läget så jag kan få en konsoll-lik upplevelse. Denna typ av nyhet är precis vad som gör att jag blev trött på PC som spelplattform och köpte en PS4. Dyrare spel? Japp. Sämre grafik? Japp. Spelar jag mer än nånsin eftersom jag bara behöver trycka på en knapp och välja spel och så fungerar det utan att ens behöva fundera? Helt klart.

Medlem
Skrivet av Lidodido:

Det finns en sak som kan få mig att investera i en ny speldator istället för att fortsätta på konsoll, och det är Steam med TV-läget så jag kan få en konsoll-lik upplevelse. Denna typ av nyhet är precis vad som gör att jag blev trött på PC som spelplattform och köpte en PS4. Dyrare spel? Japp. Sämre grafik? Japp. Spelar jag mer än nånsin eftersom jag bara behöver trycka på en knapp och välja spel och så fungerar det utan att ens behöva fundera? Helt klart.

Hört fler säga så.
Men har så svårt att förstå.
Jag behöver starta datorn och logga in, och med Windows på en SDD hinner jag inte ens tända alla lampor innan jag är på inloggningsskärmen. Steam startar upp automatiskt, ett klick för att välja spel och ett klick för att starta.
Så jäävla mycket snabbare kan det ju inte gå med konsol?

Medlem

Blir tyvärr svårare att hitta casters som ger sina genuina åsikter om spelen de testar när de tjänar på att sälja dem. Denna typen av provision går även runt de officiella sponsor/marknadsföringsavtalen där personen som streamar måste uppge att man får betalt för att reagera på ett visst sätt.

Väntar mig fler For Honor-situationer i framtiden där Ubisoft köpte halva Twitch för att framställa spelet som det bästa som hänt multiplayer sedan Internet (för att helt sluta spela efter releaseveckan), nu behövs dock igen storsatsning från utgivare.

Medlem
Skrivet av acrylamid:
Skrivet av Lidodido:

Det finns en sak som kan få mig att investera i en ny speldator istället för att fortsätta på konsoll, och det är Steam med TV-läget så jag kan få en konsoll-lik upplevelse. Denna typ av nyhet är precis vad som gör att jag blev trött på PC som spelplattform och köpte en PS4. Dyrare spel? Japp. Sämre grafik? Japp. Spelar jag mer än nånsin eftersom jag bara behöver trycka på en knapp och välja spel och så fungerar det utan att ens behöva fundera? Helt klart.

Hört fler säga så.
Men har så svårt att förstå.
Jag behöver starta datorn och logga in, och med Windows på en SDD hinner jag inte ens tända alla lampor innan jag är på inloggningsskärmen. Steam startar upp automatiskt, ett klick för att välja spel och ett klick för att starta.
Så jäävla mycket snabbare kan det ju inte gå med konsol?

Handlar inte om hur lång tid det tar, utan just det där att allt bara funkar. Bläddra till ett spel, tryck på spelet, klart. Min PC har inte spel som primär funktion så steam får på sin höjd starta i bakgrunden och ska ändå tryckas upp. Eftersom jag både vill kunna spela på TV:n och vid skrivbord (kan jag inte spela på TV är det ingen konkurrent till PS4, och tillför inget utöver konsollen om jag inte spelar vid skrivbord ibland) kan jag måsta välja ljudenhet och växla skärmläge (datorn känner av receivern än om den är i standby pga HDMI passthrough) och sen starta Steam. Många nackdelar kan ju bero på att jag inte spelar alltför ofta, men blir ingångströskeln för hög efter ett uppehåll så blir det ju ännu mer sällan jag spelar pga det.

Jag vet att Steam är smidigt och fungerar bra, men faktum kvarstår att PS4:an gjort att jag spelat mycket mycket mer än jag gjort på PC. Kanske de minskade möjligheterna och den minskade flexibiliteten i själva verket blir till en fördel?

Att ha en renodlad Spel-TV enbart för bruk vid TV:n kan bli verklighet för min del, men då tar den upp en jäkla massa plats och då har jag helt plötsligt två stationära datorer som ska hållas uppdaterade,uppgraderade och inloggade i alla launchers, plus att det då ska delas med flickvännen.

Medlem

Det är ju inte "bara" för att vi kör Steam, vi har redan Steam, Uplay och Origin. Sedan kan man köpa spel utanför dessa men det brukar oftast sluta med att man får en nyckel som man låser upp spelen på någon av dessa tre.

Jag tror inte att Twitch kommer att sätta någon större press på Steam, det jag ser är att det kanske blir risk för exklusiva spel som är fallet med Origin. Hade inte EA haft sina spel exklusivt på Origin så hade jag aldrig använt det. Om man jamför Uplay och Steam så är inte ens Ubisofts egna spel billigare på Uplay (iaf inte de nya) big fail och absolut ingen ide alls att använda... förstör ju lite iden med att kokurenns ger bättre priser, eller hur?

Medlem
Skrivet av hellspooned:
Skrivet av Foxmaner:

Yippie! Ännu en till game launcher, exakt vad vi behövde....

Nog dags att skaffa launcher launchers.

Haha bra idé. Kan man nog tjäna bra med pengar på!

Avstängd
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Danternas:
Skrivet av Bojkott:

Fan vad ni lipar, jävla mesar. Hade ni lipat lika mycket om det öppnades fler konkurrenter till Systembolaget?

https://en.wikipedia.org/wiki/False_equivalence

På vilket sätt är det en felaktig jämförelse? Alla här verkar tycka att det är en idiotisk idé att Twitch blir en återförsäljare bara för att de redan kör Steam och inte vill ha fler tjänster att hålla reda på. Tycker man att fler återförsäljare är ett idiotiskt koncept så borde man även vara emot att Systembolaget förlorar sitt monopol. Annars är man bara en hycklare.

Tycker man att det är jobbigt att ha spel på flera olika ställen så finns det flera tjänster som samlar ihop spel från olika platser så du får dem på ett och samma ställe. Det sanna problemet är dock att folk bara inte kan erkänna att de är Steam-fanboys. Att Twitch börjar sälja spel är fan inte ens ett problem för Steam-användare, men ändå väcks det så starka känslor hos så många.

Du missar helt att problemet med att ha flera plattformar är att vissa spel blir plattformsexklusiva, vilket är galet störande när man har 400+ spel på Steam. Att utöver Steam behöva ha Uplay, Origin och fan och hans moster bara för en handfull spel är inget positivt för slutanvändaren.
Har inget med fanboyism att göra, utan är en ren praktisk fråga.

Medlem
Skrivet av Araxes:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Danternas:
Skrivet av Bojkott:

Fan vad ni lipar, jävla mesar. Hade ni lipat lika mycket om det öppnades fler konkurrenter till Systembolaget?

https://en.wikipedia.org/wiki/False_equivalence

På vilket sätt är det en felaktig jämförelse? Alla här verkar tycka att det är en idiotisk idé att Twitch blir en återförsäljare bara för att de redan kör Steam och inte vill ha fler tjänster att hålla reda på. Tycker man att fler återförsäljare är ett idiotiskt koncept så borde man även vara emot att Systembolaget förlorar sitt monopol. Annars är man bara en hycklare.

Tycker man att det är jobbigt att ha spel på flera olika ställen så finns det flera tjänster som samlar ihop spel från olika platser så du får dem på ett och samma ställe. Det sanna problemet är dock att folk bara inte kan erkänna att de är Steam-fanboys. Att Twitch börjar sälja spel är fan inte ens ett problem för Steam-användare, men ändå väcks det så starka känslor hos så många.

Du missar helt att problemet med att ha flera plattformar är att vissa spel blir plattformsexklusiva, vilket är galet störande när man har 400+ spel på Steam. Att utöver Steam behöva ha Uplay, Origin och fan och hans moster bara för en handfull spel är inget positivt för slutanvändaren.
Har inget med fanboyism att göra, utan är en ren praktisk fråga.

Det är aldrig positivt när spel blir exklusiva till en plattform. Detta ser vi framför allt med Origin. Men i det här fallet så är det inte frågan om exklusiva spel till Twitch, utan att de helt enkelt kommer göra det smidigt att köpa spelen som streamas. Valmöjligheter är alltid det bästa. Det är inte förrän girigheten kickar in och spelen blir låsta till endast en tjänst som det övergår till något negativt. Att de dessutom väljer att ge streamers en del av vinsten tycker jag också är bra, och kan dessutom vara något som får fler aktörer att haka på.

Medlem

Om priset är i dollar så är det ju helt klart intressant.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Lidodido:

Det finns en sak som kan få mig att investera i en ny speldator istället för att fortsätta på konsoll, och det är Steam med TV-läget så jag kan få en konsoll-lik upplevelse. Denna typ av nyhet är precis vad som gör att jag blev trött på PC som spelplattform och köpte en PS4. Dyrare spel? Japp. Sämre grafik? Japp. Spelar jag mer än nånsin eftersom jag bara behöver trycka på en knapp och välja spel och så fungerar det utan att ens behöva fundera? Helt klart.

Hur är detta relevant till nyheten? Det finns fler spel på Steam än någon annan konsol, flertalet gånger fler spel. Så jag förstår inte hur Twitch på något sätt gör PC sämre än någon konsol.

Sen kan du skalla en Steam Link om du vill ha det precis lika lätt som konsol, men det verkar efter tidigare svar som om att du bestämt dig att konsol är lättare och att ingen ska få rucka på den världsbilden.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Varför? Ja det faktum att vi ens har Steam-reor beror på att Steam har konkurrenter som GOG, Ubisoft och EA. I alla branscher där det finns konkurrens så finns det reor och erbjudanden. Innan SJ blev av med sitt monopol så fanns det inte Lågpriskalendern. Innan Apoteket förlorade sitt monopol så fanns inga reor och erbjudanden. Systembolaget har fortfarande monopol, och aldrig är det rea. Sen kan regeringen komma med sina ursäkter om att rea på alkohol ökar alkoholismen, men i väldigt många länder där det inte finns statligt monopol på alkohol så reas spriten ut emellanåt.

Vill du samla alla dina spel på ett och samma ställe så får du göra det, men då behöver du heller inte gnälla när det öppnas fler alternativ för oss som vill gynna en mer öppen marknad med konkurrens.

Nu är det ju trots allt möjligt att sälja spel utan att behöva låsa dem till specifika klienter. Vilket också görs idag.

GOG är trots allt det bästa alternativet där man inte behöver någon klient alls, samt att spelen inte har någon DRM.

12
Skriv svar