Fotbolls-VM 2010

Medlem
Fotbolls-VM 2010

Jag tyckte att det behövdes en diskussionstråd om den stundande högtiden i juni nästa sommar - här är den!

Som fotbollsintresserade kanske vet så ägde lottningen rum idag (under vissa dramatiska omständigheter?) och jag tänkte börja med att ge mina tankar om de åtta grupperna. (Fetstilade nationer håller jag som gruppetta.)

Grupp A
Sydafrika
Mexiko
Uruguay
Frankrike

Kommentar: I pressen framstår det som att Frankrike hade tur med lottningen i en "lätt grupp". Delvis har de självklart rätt, men av det man sett hittills och senare tid av Frankrike så tror jag faktiskt att det kan bli svårt. För mig känns gruppen som den jämnaste detta året.
Sydafrika tycker jag är roliga att se på, men tyvärr har de tappat målskyttet. Mexiko har haft det tungt, och hamnade efter USA i sin kvalregion. Dock finns det potential där. Uruguay som "alltid" hamnar bakom de tre stora inom sydamerikansk fotboll, men har överraskat en hel del lag.
Men jag gör en fegis ändå, och håller Frankrike som favorit och sen går Mexiko vidare på målskillnad.

Grupp B
Argentina
Nigeria
Sydkorea
Grekland

Kommentar: Argentina, trots ett relativt blekt kval, som solklar etta med tre raka vinster. Sydkorea räcker inte till denna gången, trots ett bra kval. Grekland tycker jag tappat, främst inom klubbfotbollen. De kan inte spela någon annanstans än hemmaplan - sist i gruppen. Nigeria hade svårt att hålla i ledningar i sin andra kvalomgång, men en målvakt som kan göra riktigt bra matcher och målskytte har de, jag tror de kniper den andra platsen.

Grupp C
England
USA
Algeriet
Slovenien

Kommentar: En av VM:s mest intressanta grupper. England som gjorde ett riktigt bra kval håller jag som favorit. Jag tror Slovenien får det svårt att gå vidare, men de lär inte nollas. Det intressanta är USA och Algeriet. Två lag som väldigt ofta underskattas av sydamerikanska och europeiska lag. Jag tror USA drar det längsta strået och går vidare på uddamålsvinst mot Algeriet.

Grupp D
Tyskland
Australien
Serbien
Ghana

Kommentar: Tyskland känns som den säkraste gruppettan i 2010 års version av fotbolls-VM. Ett lag som alltid är bra i VM och möts den här gången inte av något höjdarmotstånd. Tyskland har även den där speciella egenskapen att lägga mål, även i riktigt usla matcher. Australien tror jag kniper tvåan, trots att Ghana vann alla sina matcher i sin sista kvalomgång - mot blekt motstånd. Serbien är med för att få visa upp några av sina sällsynta bra spelare.

Grupp E
Holland
Danmark
Japan
Kamerun

Kommentar: Holland, som vann alla sina åtta matcher och bara släppte in två mål står som etta. Två i gruppen kommer Danmark bli, som visat sig riktigt jämna - jag tror på Danmark. Japan som spelade lika mot riktigt dåligt motstånd i sitt kval tror jag inte kommer ta ett poäng. Kamerun vinner mot Japan, men sopar inte hem några andra poäng.

Grupp F
Italien
Slovakien
Paraguay
Nya Zeeland

Kommentar: (edit) Jämnare grupp än vad det först kändes. Slovakien känns mycket starkare nu när jag studerade lite matchreferat. De vann sin kvalgrupp, slog bland annat ut Tjeckien, och gjorde framförallt mål i den defensivt jämna gruppen. Italien tar dock hem gruppen, före Slovakien som slår Paraguay.
Nya Zeeland - som har världens lättaste kval (där de faktiskt förlorade en match) - blir avhängt.

Grupp G
Brasilien
Nordkorea
Elfenbenskusten
Portugal

Kommentar: Brasilien som enkel etta. Sen står det mellan Portugal och Elfenbenskusten. Om Drogba är i högform så kan det smälla till ordentligt inom målramen hos Portugal - men är han ur fokus blir det svårt. Men han har visat förut att han kan pricka formkurvor, så jag tror faktiskt Elfenbenskusten tar Portugal den här gången. Nordkorea får det riktigt tufft.

Grupp H
Spanien
Schweiz
Honduras
Chile

Kommentar: Spanien går vidare, och vinner tillslut hela VM. Schweiz var med i EM för att "lära och se", vilket de även får göra i VM. Honduras och Chile gör upp om andra platsen, och jag skulle nästan vilja säga att det avgörs på målskillnad - till Chiles fördel.

Slutsats: De "seedade" (lag från lottningsgrupp 1) lagen får en enklare resa detta VM än på mycket länge. De nya lagen får det riktigt tufft - att ens ta poäng.

Edit: Grupp F, Slovakien ska självklart stå före Nya Zeeland som inte kommer ta ett enda poäng. Och efter lite lite funderingar gjorde jag lite tillägg i kommentaren om grupp F också. Som inte ser så klar ut som jag trodde.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

europa - fotbollsnationen


signatur

thank you, come again

Medlem

Tror USA tar hem gruppsegern. Vann inte denna stormakt en cup i somras?

Medlem

Brasilien som enkel etta tro jag är att ta i. Visst, Portugal har inte rosat marknaden men nu är det mästerskap och de har tillsammans med Elfenbenskusten stor chans att knipa förstaplatsen.

Resterande grupper har på pappret självklara 1'or som jag tro kommer hålla.

Medlem

TobbeW: Förlorade "för-VM"-finalen mot Brasilien om det var det du menade. Vann mot Spanien i semifinalen, men jag har inte sett ett lag spela så bra utan att vinna som då. Tror inte det upprepas. Men USA är helt klart underskattat i internationell fotboll.
quesus: Brasilen visar gång på gång att de håller, och framförallt vinner de. Även de matcher där de spelar dåligt. Portugal är tvärt om: Vinner de matcher när de spelar riktigt bra. Nåt annat än 110% så går det inte lätt. Elfenbenskusten håller jag med om, dem ska man inte räkna bort. Men jag tror inte de håller. Brasiliens lag, tycker jag, ser starkare ut än på länge. Det är ett riktigt lag.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Dödens grupp (Grupp G) ser jävligt intressant ut:up:

Hoppas verkligen att Chile tar andra platsen:D


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem

Håller för det mesta med dig, då det finns en "självklar" etta i nästan varje grupp. Men vilka som får följa med dom har vi lite olika uppfattningar om.

Jag tror att Uruguay och Serbien tar sig vidare, båda har ganska starka lag och bör trivas med motståndet. Sen tror jag att du underskattar Schweiz och Kamerun här!


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Inaktiv

tror Usa kommer överraska med ett brons

Medlem

Känns faktiskt lite skönt att sverige inte spelar. Slipper man blir så sur när dom åker ut

Medlem

Grupp A

1.Frankrike
2.Mexico
3.Uruguay
4.Sydafrika

Grupp B

1.Argentina
2.Nigeria
3.Sydkorea
4.Grekland

Grupp C

1.England
2.USA
3.Algeriet
4.Slovenien

Grupp D

1.Tyskland
2.Ghana
3.Serbien
4.Australien

Grupp E

1.Holland
2.Kamerun
3.Danmark
4.Japan

Grupp F

1.Paraguay
2.Italien
3.Slovakien
4.Nya Zeeland

Grupp G

1.Brasilien
2.Elfenbenskusten
3.Portugal
4.Nordkorea

Grupp H

1.Spanien
2.Chile
3.Honduras
4.Schweiz

Så här tror jag att grupperna kommer att sluta.


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem

HinduTimes: Uruguay skulle kunna överraska, men ett ganska mediokert kval samt att deras stjärnor som Forlan inte har visat lika mycket som de gjort tidigare. Serbien tror jag dock inte kan sätta emot mycket. Starkt lag tycker jag inte de har, stark nationalitet kanske, men inte lag. Hemmaplan spelar en stor roll för ett sånt lag, tror jag.

93karlsson: Jag tror inte USA kommer komma så långt, går de vidare från gruppen så åker de ut i första omgången. De kan överraska, som mot Spanien. Men när det verkligen, verkligen gäller kommer inte större lag rubbas.

Tycker ni underskattar Australien. Stark backlinje, med främst spelare från engelska ligan. Mittfällt med Kewell från Galatasaray, som jag tycker har visat bra form den här säsongen. Deras defensiv är stark, dock har de inte satts på prov av fler än Japan. Men de har bara släppt in ett enda mål i kvalet, vilket visar att de ändå håller koncentrationen uppe.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Efter att jag har krossat allt vad religion heter så är ni på tur... fotboll... kom igen.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Tror på Brasilien. Ett lag från europa har aldrig kammat hem VM utanför europa och med lite spel på höga höjder osv. kan det nog passar Brasilien rätt så bra.

Spanien ser starkast ut, men deras lottning innebär att man på vägen mot finalen mycket troligt kommer att stöta på just nämnda Brasilien, Portugal eller Elfenbenskusten i åttondelen. Självklart kan de slå alla de här lagen, men samtliga av dem kan även sätta dit spanjorerna. Elfenbenskusten har ett riktigt, riktigt starkt lag med världens kanske bästa spelare för tillfället (Drogba) så de är allt annat än lätta för Spanien. Går de vidare ifrån åttondelen väntar troligtvis världsmästarna Italien som har en mycket överkomlig väg till kvarten. Snacka om att de är sugna på att sätta Spanien på plats och dessutom bör det vara en match som passar dem perfekt. Tuffa matcher för att ta sig till ännu tuffare semifinaler. Jag tror att det kommer att slita på Spanien och det bäddar ytterligare för Brasilien.

MFC
Medlem

Jag tror på det laget domaren tror på..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Helt klar är grupp G den tuffaste på pappret, det är tre lag om bara ska taq sig vidare ifrån gruppspelet, men ajdå, de kan ju bara bli två, så någon nation kommer helt klart bli besviken. Portugal eller Elfenbenskusten kommer det att så i mellan, det känns verkligen som en 50/50 match.

Hoppas på en final mellan Spanien och Brasilien


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

CastorFiber: Fotboll och öl är det finaste som finns.

MFC: Haha, inte förvånad över att det var ditt bidrag till den här tråden!

Jericho: Blir svårt för de lagen att nå final tillsammans eftersom de kommer från grupp G och H.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

nordkorea + VM i fotboll --> does not compute? :S


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem
Skrivet av RagNy:

nordkorea + VM i fotboll --> does not compute? :S

Nja, de har allt varit med förr. 1966 gick de till kvartsfinal och slog Italien i gruppspelet. Man ledde även kvarten mot Portugal med 3-0 men torskade med 3-5 tillslut efter att Portugal fått två-tre straffar. Så helt blå är de inte... i alla fall inte historiskt sett

Medlem

Läste att Pepe, Portugals och Real Madrids mittback, har skadat knät och kan bli borta så länge att VM är i fara. Ett redan svagt defensivt Portugal kommer få det svårt utan Pepe.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av RagNy:

nordkorea + VM i fotboll --> does not compute? :S

Sverige hade ju VM ett år.. så varför inte nordkorea :)?

Medlem

Dags för en uppdatering, såhär när Afrikanska mästerskapet är i full gång.
Elfenbenskusten spelade bra, trots 0-0 efter full tid. Drogba som verkar mest vänta på VM (eller tagen av terrorattecken) var relativt osynlig. Trots de tror jag de kommer igång och till VM är de riktigt sugna. Algeriet tycker jag kom in på en räkmacka, Egypten tycker jag är det bättre laget - samt att de spelar mycket roligare och även ett av få lag som klarar av en trebackslinje. Nigeria var jag lite besviken av, spelar ganska bra men framför boxen imponerade de inte i första matchen.
Förutom det, så är jag positivt överraskad av de Afrikanska lagen. Tycker utvecklingen går stadigt uppåt och de blir mer och mer lika de stora lagen i söder (kanske pga. europeiska tränare?). Ska bli intressant att följa slutspelet (som jag tror Elfenbenskusten till slut vinner).


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

De afrikanska lagens problem är väl ofta att de har en del extremt bra spelare men de får sällan ihop ett samspelt lag. Det blir dock ofta rätt rolig fotboll att titta på eftersom det inte är lika taktiskt.

Den position där de brukar ha problem är väl ofta målvakten där standarden ibland är rent av bedrövlig.

I VM tror jag mest på Spanien och England.

Medlem

Kan hålla med om både taktik och målvakter. Därför tycker jag det är bra att det kommer dit europeiska tränare och ledare.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Då var det dags att bumpa den här tråden.
Medan "Chippen" tas ut till landslaget igen (sicket jävla skämt) så är det endast 100 dagar kvar tills VM börjar för de stora grabbarna.
Och är det då inte intressant att Lagerbäck tar hand om Nigeria? Vilka jag tror kommer klara sig vidare från gruppspelet.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Japp tror också att de tar sig vidare från gruppen tillsammans med Argentina.


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem

Det klassiska är ju att Afrikanska lag spelar alldeles för oorganiserat. När de väl får en tränare som kan få dom att spela som ett lag lyfter de rejält. Återstår att se om Lagerbäck kan lyckas göra det med Nigeria.

Jag hejar alltid på Zlatan, vilket lag han än spelar för...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Varför är inte Sverige med i år? Förlåt, kan inget om alla ligor och sånt inom fotboll

AW8
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Varför är inte Sverige med i år? Förlåt, kan inget om alla ligor och sånt inom fotboll

De, eller snarare vi, åkte ut i kvalet.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Då var det alltså klart, Svennis tar över Elfenbenskusten.

Jag som tidigare tyckt att Elfenbenskusten har varit ett av de mest intressanta lagen från Afrika just för tillfälligt. Och efter besvikelsen i Afrikanska mästerskapet var det väl inte förvånade att de skulle söka efter en ny förbundskapten.

Svennis som gjort bort sig de senaste gångerna vet jag inte är helt rätt alternativ heller... Men jag hoppas!
Framför allt kommer jag inte göra om mina tips, inte än iaf.

73 dagar kvar iaf!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skriv svar