Lista – De 10 bästa Zelda-spelen

Robot
Lista – De 10 bästa Zelda-spelen

Inför Breath of the Wild – FZ:s Zelda-expert listar sina 10 favoriter.

#the-legend-of-zelda-breath-of-the-wild


Medlem
Lista – De 10 bästa Zelda-spelen

A Link To The Past.

"Myskänslan" man får av det spelet går inte att överträffa.

Medlem

Min favorit släpps först på fredag.

Medlem
Skrivet av rickuz:

A Link To The Past.

"Myskänslan" man får av det spelet går inte att överträffa.

https://www.youtube.com/embed/8JU0C_l4aac

Håller med! Och jäklar vad klurigt det var att hitta alla gömda saker i spelet, gav otroligt måna speltimmar när det begav sig

Medlem

Kan inte hålla med om TP på förstaplatsen, tyckte spelet var alldeles för enkelt så tröttnade av bristen på utmaning

Medlem

Zelda 2 är bäst

Inaktiv

A Link to the Past eller Wind Waker. Dom är väldigt olika på sina sätt så det är mycket svårt att bara välja en. Första Zelda till NES är också riktigt bra.

Har knappt spelat de till N64 och Wii så kan inte uttala mig om dom.

Medlem

Minns att jag tyckte att "A Link to the Past" var för kort, annars väldigt underhållande.

Mina personliga favoriter är de två som kom till NES.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

A Link to the Past är, och kommer alltid vara min favorit.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Zelda 2 är bäst

Zelda 2 är superbra och innehåller coola Kings Tomb och personligheten Error.

Men första Zelda kommer alltid vara bästa Zelda.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Inaktiv

Tycker Ocarina of Time är absolut bäst av de jag spelat. Men det var också mitt första Zelda så när jag senare spelade Link to the Past kändes gameplayet trist för att det var 2d och jag blev inte lika immersed i världen heller.

Majoras Mask är sämre än OoT på de flesta sätt. Sämre musik, sämre dungeons, extremt ful och klaustrofobisk overworld. Mer gimmick-gameplay istället för att bygga vidare på en bra grund i OoT.

Finns inget i MM som kan mäta sig med Water Temple, Forest Temple eller Spirit Temple.

Wind Waker var trevligt men templen var mycket sämre än OoT:s.

Men det är omöjligt att inte vara biased när det kommer till detta. Ocarina of Time representerar min barndom på så många sätt, och ibland önskar jag att jag hade ett IRL master sword som jag kunde sätta tillbaka i Temple of Time-stenen för att få färdas tillbaka.

Medlem

1 - Majoras mask
2 - Ocarina of time
3 - Links awakening
4 - Zelda (NES)
5 - Twilight princess

Spelade alldrig Link to the past men av det jag sett skulle det absolut in på top 5 nånstans om jag hade spelat det.


signatur
Medlem

Jag kan på sätt o vis hålla med om att Twilight Princess är det bästa i serien. Min personliga favorit är däremot A Link to the Past. Dessutom får man inte glömma bort det ursprungliga Legend of Zelda. Släppt 1986 (i Japan) var det ljusår före allt annat på marknaden. Samma år släpptes jämförbara spel som Popeye, Urban Champion och Clu Clu Land... Är väl bara Super Mario och Doom som revolutionerat spelen i liknande omfattning.

Medlem

Helt klart Link's Crossbow Training.

Medlem

Har inte lirat alla.. men Links Awakening får nog priset. Många sena kvällar i sängen med gameboyen på den tiden. Underbart spel, rekommenderas till de som inte lirade/lirat bärbart. Oracle of ages/seasons är också bra, men 2a på min lista blir snes klassikern.

Medlem

Jag valde OoT, dock hårfint.
WW är nog tvåa tätt följt av ATTP


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Ocarina of Time på plats 7? What u been smokin? Can i have some?

Medlem

Ocarina of Time på 7:e plats? Utan tvekan det bästa spelet i Zelda-serien, följt av A Link to the Past.

Skägg.
10 Chambers

När jag växte upp var Zelda 2 ett skämt bland de jag kände. Alltid trott att det var ett kasst spel?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

När jag växte upp var Zelda 2 ett skämt bland de jag kände. Alltid trott att det var ett kasst spel?

Då precis som nu blev personer besvikna när något som dom gillade förändrades allt för mycket i en uppföljare. Vet många i min barndom som kände samma sak om Castlevania 2, och det finns lite likheter i vad som ändrades i gameplay mellan zelda -> zelda 2 och castlevania -> castlevania 2. (rpg-elementen började bli populära)
Är man en person som kan se utanför sånt så är Zelda 2 ett bra spel. Iaf i min mening och har spelat igenom det några gånger under åren, senast för kanske 3 år sen.
Det jag tycker sämre om i spelet är att det har ett exp system för att uppgradera life och magic, vilket innebär farmande för att klara det om man inte är skicklig nog med kontrollerna.

Medlem

A Link to the past är en oslagbar favorit.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skribent

Jag är ingen hängiven Zelda-nörd, så får backa bandet ordentligt för att hitta min favorit: The Adventure of Link! Silvret går till originalet och bronspengen får Ocarina of Time.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

När jag växte upp var Zelda 2 ett skämt bland de jag kände. Alltid trott att det var ett kasst spel?

De du kände var ett skämt! Som waress redan skrivit blev nog många besvikna för att det inte var "The Legend of Zelda en gång till". En väldigt annorlunda och modig uppföljare. Dessutom svårt så in i bomben på sina ställen.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Spännande lista. Ocarina of Time på 7e plats och Twilight Princess på 1a plats. Det är nog inte många som skulle lägga dom i den ordningen!

Min top 5 är:
1. Wind Waker
2. Ocarina of Time
3. A Link to the Past
4. Twilight Princess
5. A Link Between Worlds

Medlem

Jag tillhör den generationen där N64 inföll med många andra intressen, typ moppe etc. så jag har missat dess stortitlar. Men då många hävdar att Ocarina of Time är det bästa Zeldaspelet tänkte jag att jag måste spela det och se om det stämmer.

Jag är inte helt övertygad hittills. Kom nyss ut från att ha rensat monster från en stor fisks mage.. Finns en del saker jag stör mig på. Främst styrningen, det där jäkla gula korset som siktar åt en, satan vad klumpigt det känns ibland. Återkommer när jag kommit längre i spelet..

Jag röstade på A Link to the Past - vilket jäkla lir det är! Fördelen med "2D-grafik" är att det står sig bra mot tidens tand. Samma sak kan inte sägas om N64-titlarna.. Those polygons!

Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag tillhör den generationen där N64 inföll med många andra intressen, typ moppe etc. så jag har missat dess stortitlar. Men då många hävdar att Ocarina of Time är det bästa Zeldaspelet tänkte jag att jag måste spela det och se om det stämmer.

Jag är inte helt övertygad hittills. Kom nyss ut från att ha rensat monster från en stor fisks mage.. Finns en del saker jag stör mig på. Främst styrningen, det där jäkla gula korset som siktar åt en, satan vad klumpigt det känns ibland. Återkommer när jag kommit längre i spelet..

Jag röstade på A Link to the Past - vilket jäkla lir det är! Fördelen med "2D-grafik" är att det står sig bra mot tidens tand. Samma sak kan inte sägas om N64-titlarna.. Those polygons!

Ocarina of Time är ett "time and place" spel skulle jag vilja påstå.
På sin tid var det revolutionerande men nu, 19 år senare, så är det ganska... gammalt. Det var ett tidigt 3D spel och vi vet väl alla att dom inte åldras som vin
Precis som du säger så står sig 2D väldigt bra. Speciellt med tanke på att A Link to the Past kom ut när 2D var som störst.

Testpilot

Det första Zelda spel du spelar är det bästa.

Medlem

Ocarina of time är helt klart bäst. Förstår inte varför han som skrev listan la den på 7de plats


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Ocarina of time är helt klart bäst. Förstår inte varför han som skrev listan la den på 7de plats

Motivera gärna! Kanske är det nostalgin som gör sig påmind? Jag håller på att spela igenom det just nu och även som inbitet Zelda-fan så tycker jag att det har lite problem

Medlem
Skrivet av Barak:

Jag valde OoT, dock hårfint.
WW är nog tvåa tätt följt av ATTP

ATTP?

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Ocarina of time är helt klart bäst. Förstår inte varför han som skrev listan la den på 7de plats

För att det inte var du som skrev listan?

12
Skriv svar