Zelda: Breath of the Wild – Switch-versionen har bäst prestanda i bärbart läge

Medlem

Jag är så sjukt nöjd över konsolen hittils. Ifs den första jag köpt sedan Ps3. Zelda är ett helt underbart spel där jag har blivit helt fast dess värld. Tycker konsolen presterar bra för vad den är och utför.

Från stängt läge till att vara inne och spela Zelda tar det ungeför 8 sekunder, och laddningstiderna är dessutom väldigt korta för en sådan öppen värld och konsolens prestanda

Medlem

jag har haft lite ställen där det sjunkit i fps, dock försvinner det väldigt fort. Det kan vara lite störande, men allt som allt är zelda och min switch underbara <3

Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av devilrat:
Skrivet av eld:

Det finns inga typer av spel som är ute idag som inte kan göras till switch.

Ren okunskap. Maskinen är för klen helt enkelt att kunna hantera moderna spelmotorer, som återfinns i spel till PC/PS4/Xbone. Tänk på att Switch är en BÄRBAR konsoll, som visserligen dockas till TV, men det sitter ingen hårdvaru relaterad teknik i själva dockan mer än utgångar till TV. Således sitter alla chip inne, kompakt ihopa i den bärbara enheten. Vad tror du själv? Att detta motsvarar en en PS4 med fläktkylning och allt som väger flera kilo? GPU´n i Switch är en skräddarsydd Tegra X1, som är låst till 768MHz. Den klockas dessutom NED till 307MHz vid bärbart läge, eftersom man måste hålla sig inom vissa ramar gällandes värme och batteritid. Switch må vara den starkaste bärbara konsollen som sett dagens ljus ja, men både PS4 och Xbone sopar mattan med den rent tekniskt. Jag har alltid gillat nintendo, speciellt NES och SNES som var banbrytande när det begav sig men hade helt klart hellre sett en mycket starkare maskin utan fokus på bärbart från dem än vad de levererat. Tänk nya Zelda i samma grafiska anda som Horizon Zero dawn istället för i halvassiga pastellfärger. Vilken dröm det hade varit. Och gärna i samma koncept som i Zelda III: A link to the past, med dungeons/byggnader i flera våningar fulla med föremål att hitta, fällor att ta sig förbi och magi som påverkade väggar och dyligt. Tyvärr blev så inte fallet, och man valde istället en stor, öppen spelvärld med mycket tomma ytor och långa vandringar.

"TYPER AV SPEL",

Jag jobbar med spel, har gjort det otroligt länge, jag vet vad jag pratar om.

Mycket fantastisk innovation i det grafiska har gjorts den senaste tiden och med ps4 pro och microsofts kommande hårdvara så har vi möjligheten för spelgrafiker att göra mycket vacker grafik.

Men det är inte här gameplay-innovation uppstår, och gameplay är inte längre begränsad på något sätt av hårdvaran. Otroliga spel släpptes på dom förra generationens konsoller och switchen är snabbare och portabel, samt har mycket mer RAM.

Så åter igen: det finns ingen typ av spel som inte kan göras till switch, det finns inget sorts gameplay som begränsas av en switch.

Ehm VR spel tex?

Typ alla spel som är speciefikt anpassade för tex mus/tangentbord eller någon speciell kontroller kommer ju självklart gameplayet behöva begränsas och anpassas efter för en platform som inte har dem möjligheterna.

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av Kerrai:

30 fps, jo ja tackar ja. Får hoppas på en switch plus om något år så man får uppleva det i 60fps iaf

Konsolen har inga some helst problem att köra spelet i 60FPS, men de valde att göra spelet på det här sättet eftersom att de även gjordes till WiiU, så för att slippa två helt separat utvecklade spel så skar man på prestandan på switch versionen.

Konstigt att den inte ens klarar hålla 30 fps stabila då...
https://www.youtube.com/watch?v=gpqaTdflkNU


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Medlem

Flyter på fint på wiiu än så länge.
Men ärlighetens namn 10 av 10 i betyg?
7 av 10 hade varit mer sanning.
Knappt några fiende alls på 4h in i spelet.
Sen svårighetsgrad 3 av 10 och ganska dött på liv.
Sen ett spel till en ny maskin som droppar under 20 bilder titt som tätt på grannens Switch kan man inte acceptera.
Har detta varit på ps4 eller xbox one så hade det blivit klassat som ett söndriga spel.

Medlem

Så är fps problemen något dom kan / kommer fixa ? Blev ju direkt mindre sugen på att köpa en switch när man läser detta. Hade ju tänkt att spela om inte allt, i allafall majoriteten dockad.

Medlem

Det här är väl första gången i mannaminne som Nintendo släppt ett spel som inte fungerar till 100% vid release och problemet är att fps:en dippar lite vid vissa tillfällen vid ett visst spelläge. Ett problem man kan leva med är min åsikt.

Med tanke på alla rätt Nintendo haft med sina spelsläpp sedan Nils Dackes bondeuppror mot Gustav Vasa, så känns det jävligt märkligt hur folk kan krypa upp ur sina hålor och börja härja om att spel ska släppas färdiga och att Nintendo borde skämmas ta er fan.

De kommer troligtvis lösa detta med en patch och kan ni ha överseende med att Bloodborne var en loading screen-fiesta vid sin release, och att majoriteten av spel som släpps idag är närmare en beta än final-version, så kan ni gott och väl njuta av hur bra Zelda faktiskt är och att det enda felet som finns i spelet just nu kommer lösas vid ett senare tillfälle.

Med det sagt så återgår jag till min flaska vin och Hyrule så här efter Melodifestivalens skrällkaramell.

Medlem
Skrivet av zn0r:

Så är fps problemen något dom kan / kommer fixa ? Blev ju direkt mindre sugen på att köpa en switch när man läser detta. Hade ju tänkt att spela om inte allt, i allafall majoriteten dockad.

fps är inte det enda problemet, en eller båda handkontrollerna kan tappa kontakten med switch titt som tätt om man har lite otur när man köper switch.

Medlem

Det är verkligen dåligt när det gäller grafik, det är ju år 2017. Ger inte ens betyg! Mycket sorgligt!

Medlem

Grafiken bryr jag mig inte i, har aldrig gjort det i Zelda spel av någon anledning. Gillar den som är i BotW. Men däremot den totala avsaknaden av musik (I ett Zelda?!) Varför Nintendo, serien är ju känd för sin fruktansvärt grymma soundtracks...

Bara det skulle dra ner betyget för mig

Medlem
Skrivet av pinky:

Det här är väl första gången i mannaminne som Nintendo släppt ett spel som inte fungerar till 100% vid release och problemet är att fps:en dippar lite vid vissa tillfällen vid ett visst spelläge. Ett problem man kan leva med är min åsikt.

Med tanke på alla rätt Nintendo haft med sina spelsläpp sedan Nils Dackes bondeuppror mot Gustav Vasa, så känns det jävligt märkligt hur folk kan krypa upp ur sina hålor och börja härja om att spel ska släppas färdiga och att Nintendo borde skämmas ta er fan.

De kommer troligtvis lösa detta med en patch och kan ni ha överseende med att Bloodborne var en loading screen-fiesta vid sin release, och att majoriteten av spel som släpps idag är närmare en beta än final-version, så kan ni gott och väl njuta av hur bra Zelda faktiskt är och att det enda felet som finns i spelet just nu kommer lösas vid ett senare tillfälle.

Med det sagt så återgår jag till min flaska vin och Hyrule så här efter Melodifestivalens skrällkaramell.

Äsch, om du tar av dig Nintendo-skruden för ett ögonblick så bör du se att "folkets" kritik i stora drag inte riktas mot Nintendo specifikt. Det startade med en kommentar som menade att problem ska vara att vänta vid spelsläpp. Jag tycker inte om den mentaliteten. Om något visar väl Nintendo, rent historiskt, på motsatsen (som du påpekar).

Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Grafiken bryr jag mig inte i, har aldrig gjort det i Zelda spel av någon anledning. Gillar den som är i BotW. Men däremot den totala avsaknaden av musik (I ett Zelda?!) Varför Nintendo, serien är ju känd för sin fruktansvärt grymma soundtracks...

Bara det skulle dra ner betyget för mig

Det var mer än jag kände till. Riktigt, riktigt tråkigt :-(. Självklart var en stor del av Zelda spelen själva musiken, ta bara Link to the past t ex helt outstanding!
Här har du en länk till härlig Overworld Theme Acapella från Smooth McGroove:
https://www.youtube.com/watch?v=CgAEMZBRGI0

Medlem
Skrivet av Kiske:
Skrivet av Ankh:

Det är dock inte hårdvaran som gör spelet bra

Nej men hårdvaran kan göra spelet sämre.

Går man loss på beräkningskraft så ja, då kan spel bli sämre pga hårdvaran. Enligt mig så är det bara utvecklarna som kan göra ett spel sämre. Någonstans under utvecklingens gång så har någon/några på Nintendo gjort en miss när det gäller Zelda i dockat läge. Har ingenting med hårdvaran i sig att göra, utan snarare några som inte är tillräckligt bekant med hårdvaran de jobbar med.

Vi vet ännu inte de officiella klockfrekvenserna eller hur många kärnor det är och hur de används i dockat respektive odockat läge. Dock tycker man att en ökning på upplösningen med 25% inte ska resultera i såna här allvarliga drops.

Nu tycker jag att 5 fps frame drop inte är det värsta tänkbara. Man har varit med om betydligt värre problem. Men man ska som konsument inte behöva acceptera det som något vanligt heller, även om det tyvärr har gått och blivit så. Det är ganska så uppenbart att Nintendo stressade i slutet av utvecklingen för att hinna få ut det till launch, vilket resulterade i att det inte blev fullt optimerat.

Det är nog mycket de kan göra för att få stabila 30 fps. En sak som jag tror kommer bli en självklarhet är att dra ner på antalet grässtrån. Det är onödigt många just nu och en minskning är förmodligen något som vi inte ens kommer märka av.

12
Skriv svar