Nintendo bekräftar – sparfiler kan inte flyttas i Switch

Robot
Nintendo bekräftar – sparfiler kan inte flyttas i Switch
Medlem
Nintendo bekräftar – sparfiler kan inte flyttas i Switch

Framtiden är här allesammans!

Medlem

detta är ju så amatörmässigt och illa att jag förstår inte hur dom lyckats missa en sådan simpel sak under produktionen.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

detta är ju så amatörmässigt och illa att jag förstår inte hur dom lyckats missa en sådan simpel sak under produktionen.

Jag gissar att detta INTE är en miss.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av FuzioN:

detta är ju så amatörmässigt och illa att jag förstår inte hur dom lyckats missa en sådan simpel sak under produktionen.

Jag gissar att detta INTE är en miss.

Håller med, men,Vi kan kalla det ett tankefel?

Avstängd

Bör väl vara enkelt att rätta till med en simpel uppdatering?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Andra next-gen-funktioner inkluderar screenshots nedskalade till 720p oavsett om de tas i 1080p från det stationära läget samt att konsolen anger alla filer som skapade 1 Januari 1980, 12:00.

Medlem

Rätta mig om jag har fel, men var det inte samma sak med wii u?

Medlem
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av FuzioN:

detta är ju så amatörmässigt och illa att jag förstår inte hur dom lyckats missa en sådan simpel sak under produktionen.

Jag gissar att detta INTE är en miss.

Håller med, men,Vi kan kalla det ett tankefel?

Där tanken är ju att du tar med dig switchen vart du än i världen vänder...

Kanske mycket väl kommer en patch, men det är detta jag tror dom tänkte sig.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Smidigt av Nintendo:(
Lever vi verkligen på 2017?

Medlem

Men herregud, man måste ju kunna få spara på externa SD kortet -_-


signatur

Game long and prosper

Medlem

Det enda problemet är väl om ett tag om ens switch går sönder. byter man inte konsol så spelar det ju ingen större roll egentligen

Medlem
Skrivet av Manna:

Det enda problemet är väl om ett tag om ens switch går sönder. byter man inte konsol så spelar det ju ingen större roll egentligen

Precis och den är ju bärbar med - så det är typ inget problem.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

eld
Medlem

Yep, detta är planerat.

Sparfiler är ett vanligt sätt att nyttja svagheter för att köra icke-signad kod. Om vi får något så blir det cloud saves.

Gen
Medlem
Skrivet av eld:

Om vi får något så blir det cloud saves.

...något som borde vart med från början men Nintendo är snåla som vanligt ser jag. Om min polares konsol plötsligt går sönder och måste bytas ut så förlorar han allt. Tänkte de att alla enheter skulle hålla för alltid?

Medlem
Skrivet av FuzioN:

detta är ju så amatörmässigt och illa att jag förstår inte hur dom lyckats missa en sådan simpel sak under produktionen.

Du menar under produktutvecklingen.
Produktion sker efter att produkten är utvecklad. Det är två olika faser.

Medlem

Nintendo är mästare på att både kunna vara extremt kreativa samtidigt som de är extremt fyrkantiga.

Medlem

Varför har ingen ställt frågan hur stora sparfilerna generellt är?

Är sparfilerna inte större än 500kb - 1mb per spel ungefär, är det ju inte hela världen. Det enda som faktiskt är den stora bromsklossen då är ju om switchen går sönder.

För så många olika spel finns det inte till switch att sparfilerna skulle utgöra ett problem ändå tror jag


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Störigt, men knappast en överraskning. Med andra ord säkerligen inte en miss i betydelsen "Shit, vi glömde det här". Mer rimligt är väl att de kort och gott inte är klara med sin online-service ännu. Istället för att möjliggöra för exploits som kommer att ta extra resurser att täppa till (ifall sparfilerna skulle kunna användas för att hacka konsolen) så väljer de att stänga möjligheten att flytta sparfiler. För min del helt i linje med år 2017. Sen lär det ju komma cloud när online-tjänsterna är uppe och rullar mer seriöst.

Sen bara, rent allmänt: vilken jävla tur att Nintendo finns kvar på scenen och hjälper till att dra spelutvecklingen i oförutsedda riktningar. Nu har jag ju iofs möjligheten att köpa både ps4 och switch, så jag kan förstå frustrationen för de som måste välja. om inte så känns Switch som en No-brainer. Det som snarare ska motiveras är väl dator vs ps4 vs xbox.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Varför har ingen ställt frågan hur stora sparfilerna generellt är?

Är sparfilerna inte större än 500kb - 1mb per spel ungefär, är det ju inte hela världen. Det enda som faktiskt är den stora bromsklossen då är ju om switchen går sönder.

För så många olika spel finns det inte till switch att sparfilerna skulle utgöra ett problem ändå tror jag

Ja och det är väl problem nog, kul om ens switch går sönder och man är halvlångt i fyra spel och måste börja från början igen. Nä fy fan vilken miss. Gör om gör rätt tokstolpar.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Varför har ingen ställt frågan hur stora sparfilerna generellt är?

Är sparfilerna inte större än 500kb - 1mb per spel ungefär, är det ju inte hela världen. Det enda som faktiskt är den stora bromsklossen då är ju om switchen går sönder.

För så många olika spel finns det inte till switch att sparfilerna skulle utgöra ett problem ändå tror jag

Blir genuint imponerad om sparfilerna på Switch-versionen av Skyrim ligger på 1mb. Får ju nästan ha en hdd dedikerad till dem på pc..

Medlem

Känns som att ni gör en höna av en fjäder.

eld
Medlem
Skrivet av mill:

Känns som att ni gör en höna av en fjäder.

Det hade varit otroligt lätt att låta folk kopiera filerna till sd-kortet, men det är något nintendo vill undvika.

Problemet här är att om ens switch går sönder så skickar du in den för reparation och får tillbaka en med alla sparfiler borta, och om du lämnar in den för att att få en ny i en affär så förlorar du även då alla sparfiler.

Medlem

Bait and SWITCH

Nu vet vi hur konsolen fick sitt namn

Medlem

Jag skulle gissa på att Nintendo har lagt in så få funktioner som möjligt för att få ut ett stabilt UI till launch för att sedan släppa uppdateringar eftersom.

Ser inget problem med detta så länge det löses inom en snar framtid och får hålla tummarna att min Switch inte går i golvet innan det är fixat!

Medlem

Cloud saves vore ju iaf en bra lösning. Man måste ju kunna backa upp sina saves på något sätt. Steam cloud rädda Fallout 4 för mig, annars så hade det dött lite för tidigt xD

Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av mill:

Känns som att ni gör en höna av en fjäder.

Det hade varit otroligt lätt att låta folk kopiera filerna till sd-kortet, men det är något nintendo vill undvika.

Problemet här är att om ens switch går sönder så skickar du in den för reparation och får tillbaka en med alla sparfiler borta, och om du lämnar in den för att att få en ny i en affär så förlorar du även då alla sparfiler.

Gissar snarare att de kapade vissa funktioner för att inte försena ytterligare, och det är inget som säger att det inte kommer senare i en patch.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Varför har ingen ställt frågan hur stora sparfilerna generellt är?

Är sparfilerna inte större än 500kb - 1mb per spel ungefär, är det ju inte hela världen. Det enda som faktiskt är den stora bromsklossen då är ju om switchen går sönder.

För så många olika spel finns det inte till switch att sparfilerna skulle utgöra ett problem ändå tror jag

Zelda tar just nu 216mb, samt att jag har tagit 3 bilder som tar 0,5mb.
Samt att mitt utrymme på konsolen är 25,7GB av 32.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

eld
Medlem
Skrivet av mill:
Skrivet av eld:
Skrivet av mill:

Känns som att ni gör en höna av en fjäder.

Det hade varit otroligt lätt att låta folk kopiera filerna till sd-kortet, men det är något nintendo vill undvika.

Problemet här är att om ens switch går sönder så skickar du in den för reparation och får tillbaka en med alla sparfiler borta, och om du lämnar in den för att att få en ny i en affär så förlorar du även då alla sparfiler.

Gissar snarare att de kapade vissa funktioner för att inte försena ytterligare, och det är inget som säger att det inte kommer senare i en patch.

Det är ingen komplicerad funktionalitet att spara eller kopiera filer till sd-kortet, nintendo har redan implementerat funktionalitet för spel att skriva och läsa från sd-kortet, samt installera spelen rakt där på.

Dom vill undvika en rätt stor potentiell attackvektor, om du tittar igenom rent historiskt på exploits på 3ds, wii eller wii-u så lär du se att det involverar modifierade sparfiler för att komma åt exploits i specifika spel.

Det dom inte haft tid att implementera än är cloud-saving, vilket lär ge folk det dom behöver men samtidigt undvika problemet med öppna sparfiler.

Medlem
Skrivet av Incal:
Skrivet av FuzioN:

detta är ju så amatörmässigt och illa att jag förstår inte hur dom lyckats missa en sådan simpel sak under produktionen.

Du menar under produktutvecklingen.
Produktion sker efter att produkten är utvecklad. Det är två olika faser.

Vart exakt vad jag menade men skrev snabbt så blev fel

12
Skriv svar