Joycon-problemet hos Switch verkar gå att lösa

Robot
Joycon-problemet hos Switch verkar gå att lösa
Medlem
Joycon-problemet hos Switch verkar gå att lösa

Hur kommer det sig att vissa har problem med den men inte andra?
De lär ju inte vara uppbyggda på olika sätt, beror det då på hur man använder sig av kontrollen samt var man har Switch konsolen och hur man håller den vinklad?

Redaktör
Skrivet av MrPeters:

Hur kommer det sig att vissa har problem med den men inte andra?
De lär ju inte vara uppbyggda på olika sätt, beror det då på hur man använder sig av kontrollen samt var man har Switch konsolen och hur man håller den vinklad?

Vet inte säkert, men det kan finnas flera skäl. Att olika batchar funkar lite olika, att de störs ut i vissa miljöer eller av olika elektronisk utrustning i närheten, m.m. Vi håller på och testar nu för att se om vi kommer fram till något.


signatur
Medlem

Ja å man blev bashad i en annan tråd för okunskap när man kritieserade den dåliga signalstyrkan i kontrollen... krävs inget geni för att fatta att något inte stod rätt till. Köper en Switch när Nintendo åtgärdat designmissen, om dom gör det.

Medlem

Det har också kommit fram att Nintendo har gjort en "3ds" igen med att variera mellan tn och ips panel, skulle inte förvåna mig att konstruktionen i joykonsen varierar med varandra också, olika tillverksre/fabriker


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag förstår inte varför någon köpt Switch så här tidigt, även om jag principiellt är intresserad av konsolen. Bristerna :
- bara ett vettigt spel vid relase
- glappande kontakter
- går bara att lagra savefiler på enheten
- ingen online-tjänst

Allt pekar på avvakta

Medlem
Skrivet av Stich:

Jag förstår inte varför någon köpt Switch så här tidigt, även om jag principiellt är intresserad av konsolen. Bristerna :
- bara ett vettigt spel vid relase
- glappande kontakter
- går bara att lagra savefiler på enheten
- ingen online-tjänst

Allt pekar på avvakta

Anledningen varför jag ej köpt är priset. Menar 3700kr är fan för dyrt för bara konsolen. Vet att Sverige lägger på priset men när man kan få en ps4 PRO för nästan samma peng känna det inte helt prisvärt även o den lockar mig mer än någon annan konsol.

Sen enligt mig glömde du 2 viktiga saker.
Att vissa har IPS panel och andra har TN panel. Vill verkligen inte ha en TN om IPS finns. Känns som man blir lurad då.

Sen även att skärmen är gjord i plast så den repas av exempelvis dockningsstationen om du ej är rädd när du sätter i den. Att dom inte använder gorilla glass på. Vilket betyder att man måste passa ett skärmskydd bara för att plasten repas för lätt. Dom har verkligen skippat vissa viktiga saker enligt mig.

Men konsolen är fortfarande något jag vill ha. Första konsolen sen wii jag är sugen på. Dock var wii inte lika hög vill ha faktor som denna. Hoppas verkligen att Mario maker kommer till den.

Medlem

Min vänstra Joycon tappar anslutning när Switchen står bakom tv:n, rätt irriterande. måste ställa fram den för att det ska funka. har inget annat i närheten som stör. sitter ca 3 meter från enheten.

Medlem
Skrivet av SaunaWarrior:

Min vänstra Joycon tappar anslutning när Switchen står bakom tv:n, rätt irriterande. måste ställa fram den för att det ska funka. har inget annat i närheten som stör. sitter ca 3 meter från enheten.

Varför har man en consol bakom tv.n ?


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Varför har man en consol bakom tv.n ?

Dels för husfriden och att de inte är så praktiskt när de står framför skärmen och döljer bilden.

Medlem

Jag väntar med Switch tills de fixat alla barnsjukdomar.

Ambassadör
Xbox

Verkligen kvalitet.


signatur

Jump in.

Medlem

Precis... rätt löjligt faktiskt... men leksaker har ju ganska ofta dålig kvalité så.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Verkligen kvalitet.

Brukar inte inte va likt Nintendo :/

Medlem

Kan det att ha och göra med att det är ny vd på Nintendo? Cashen måste in va.

Med vänlig hälsning, offer för #joycongate och #scratchgate

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:
Skrivet av SaunaWarrior:

Min vänstra Joycon tappar anslutning när Switchen står bakom tv:n, rätt irriterande. måste ställa fram den för att det ska funka. har inget annat i närheten som stör. sitter ca 3 meter från enheten.

Varför har man en consol bakom tv.n ?

Konstig fråga. Varför inte? Klämmer in så mycket jag kan bakom TV:n. Har till och med satt en del prylar fast med kardborreband på baksidan av TV:n, bland annat en Wii, 10-portars USB hub, ett par externa hårddiskar, och en Raspberry Pi.

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Mortaigne:

Verkligen kvalitet.

Brukar inte inte va likt Nintendo :/

https://www.youtube.com/embed/Cb-srOfRqNc

Ouch, helt missat att dockan repar Switchen. Va fan Nintendo... att Switchen stressats ut är ju inget nytt, men att det var så här allvarligt kunde nog ingen drömma om. Hur kan saker som det här ha undgått Nintendo?

Medlem
Skrivet av Divion:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Mortaigne:

Verkligen kvalitet.

Brukar inte inte va likt Nintendo :/

https://www.youtube.com/embed/Cb-srOfRqNc

Ouch, helt missat att dockan repar Switchen. Va fan Nintendo... att Switchen stressats ut är ju inget nytt, men att det var så här allvarligt kunde nog ingen drömma om. Hur kan saker som det här ha undgått Nintendo?

Denna har verkligen inte kvalitén av Nintendo :s sen verkar det som att det är överhettningsproblem. Om man kollar på videon. Sen att vissa switch har IPS skärm och vissa har TN är verkligen sjukt också hur dom kan göra så.

Medlem
Skrivet av Stich:

Jag förstår inte varför någon köpt Switch så här tidigt, även om jag principiellt är intresserad av konsolen. Bristerna :
- bara ett vettigt spel vid relase
- glappande kontakter
- går bara att lagra savefiler på enheten
- ingen online-tjänst

Allt pekar på avvakta

- Din åsikt. Jag personligen har haft skitskoj i Bomberman, Snipperclips och Fast RMX. Fyra roliga spel vid launch är nog ett rekord för min del, annars brukar det väl som bäst vara två spel.
- Inte drabbat mig, och vi vet ännu inte hur många som är drabbade, bara att det är förekommande.
- Detta håller jag med om, men knappast någon dealbreaker, åtminstone inte för mig.
- Online-tjänst finns och fungerar helt okej. Dock är den något begränsad fram till i höst. Vet dock inte vart du har fått info om att den inte ens existerar.

En sak som jag tycker var tråkigt var att displayen var av plast och därmed lätt att repa. Dock är det en familjekonsol så jag förstår varför man valde plast.

Och om Nintendo ska envisas med att bara lagra sparfiler på enheten så hoppas jag att de lägger till så att de även sparas i molnet, men allra helst att de fixar så man kan spara på SD-minne.

Medlem
Skrivet av fatcamp:
Skrivet av Divion:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Mortaigne:

Verkligen kvalitet.

Brukar inte inte va likt Nintendo :/

https://www.youtube.com/embed/Cb-srOfRqNc

Ouch, helt missat att dockan repar Switchen. Va fan Nintendo... att Switchen stressats ut är ju inget nytt, men att det var så här allvarligt kunde nog ingen drömma om. Hur kan saker som det här ha undgått Nintendo?

Denna har verkligen inte kvalitén av Nintendo :s sen verkar det som att det är överhettningsproblem. Om man kollar på videon. Sen att vissa switch har IPS skärm och vissa har TN är verkligen sjukt också hur dom kan göra så.

Lär vara överhettningsproblem ja, och olika paneler på samma produkt är helt galet även om Nintendo inte är det första företaget som gör så.

Medlem
Skrivet av Divion:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Mortaigne:

Verkligen kvalitet.

Brukar inte inte va likt Nintendo :/

https://www.youtube.com/embed/Cb-srOfRqNc

Ouch, helt missat att dockan repar Switchen. Va fan Nintendo... att Switchen stressats ut är ju inget nytt, men att det var så här allvarligt kunde nog ingen drömma om. Hur kan saker som det här ha undgått Nintendo?

Plastdisplay = Inga sprickor. Med andra ord rätt val för en konsol som kommer att spelas av många barn. Hade Nintendo valt glas så hade den inte repats lika lätt, men då hade den spruckit om man skulle råka tappa den i golvet.

Många har sagt att de åtminstone kunde gjort insidan av dockningsstationen mjuk, men då uppstår ett nytt problem i stället. Mjuka ytor samlar åt sig mer damm, och damm kan orsaka värre repor. Det bästa hade nog varit att göra en dockningsstation som inte täcker displayen. Något i stil med den till Wii U.

Är man rädd för repor så finns det många bra och billiga skärmskydd att köpa. Jag har beställt ett 2-pack skärmskydd av härdat glas för ca: 100kr. Skulle en olycka vara framme så finns det en reserv.

Gnällkuk

http://www.polygon.com/2017/3/3/14805574/nintendo-switch-hard...

Jag förstår inte hur man kan ha gjort så många grundläggande designfel med en konsol som är släppt för allmänheten. Jag tvivlar inte på att Switch-spelen kommer att vara bra, däremot verkar konsolen i dagsläget befinna sig i väldigt tidig beta-version.

Utöver problemet med joyconsen förstår jag inte beslutet att inte kunna spara sina savefiler i molnet? Hur jävla kul är det att ha lagt 50h på BotW och sen går konsolen sönder?

Det känns som att Nintendo skulle må otroligt gott av att bli av med en mängd personer som antingen är för gamla eller bara helt frånkopplade verkligheten. Nintendo besitter antagligen världens mest begåvade spelutverklare in-house, men vad gör det när man har en ledning/marknadsavdelning som är den överlägset mest inkompetenta?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av tricky:

http://www.polygon.com/2017/3/3/14805574/nintendo-switch-hard...

Jag förstår inte hur man kan ha gjort så många grundläggande designfel med en konsol som är släppt för allmänheten. Jag tvivlar inte på att Switch-spelen kommer att vara bra, däremot verkar konsolen i dagsläget befinna sig i väldigt tidig beta-version.

Utöver problemet med joyconsen förstår jag inte beslutet att inte kunna spara sina savefiler i molnet? Hur jävla kul är det att ha lagt 50h på BotW och sen går konsolen sönder?

Det känns som att Nintendo skulle må otroligt gott av att bli av med en mängd personer som antingen är för gamla eller bara helt frånkopplade verkligheten. Nintendo besitter antagligen världens mest begåvade spelutverklare in-house, men vad gör det när man har en ledning/marknadsavdelning som är den överlägset mest inkompetenta?

Ja, ibland undrar man om det inte är en japansk gammaldags kulturell fråga och att man inte har gjort marknadsundersökning för resten av världen, resp. den moderna japan?

Medlem

Min vänstra joycon tappar connection brutalt mycket när jag har den 1,5 meter bort med fri sikt utan något ivägen. Har den nu ca 10-20 cm bort med kontrollen precis framför den och den tappar bara connection lite då och då...
Åkte till webhallen och de var inte supersugna på att byta ut den utan tyckte jag skulle följa nån checklista från nintendo där man inte ens skulle göra nånting utan handlade bara om ifall man hade störande saker i närheten...

Medlem

Jag verkar haft flyt, har aldrig märkt av att Joycon:en tappar anslutningen. Och repor har jag inga... än... men ska uppenbarligen vara försiktigare framöver med tanke på hur lätt det verkar vara att få.

Och Zelda är helt fantastiskt. 10/10. För mig som brutal Zeldanörd är konsollen redan värd varenda öre

Medlem

Tycker detta fel inte ska kunna finns! Satt Nintendo och drack sak'e när dem gjorde hårdvaran! Sjukt förbannad stt ett sånt här jävla fel får hända och inte säger Nintendo nåt vad vi kunder får i kompensation. De kommer med lösningar att man i princip ska sitta i en bunker utan nåt annat än bara switchen! Jag har aldrig haft ett enda fel på min ps4 kontroll och då har jag massa olika saker som trådlöst wifi. Trådlösa högtalare och trådlöst headset. Gör om.gör rätt nintendo. Gillar er förövrigt men detta fel USCH!


signatur

Names are for friends,so i don`t need one.

Medlem

Det är ju tråkigt för de drabbade. Själv kan jag bara återskapa problemet genom att placera joy-con bakom min rygg, men det gäller även andra kontroller. Att endast täcka över med båda mina händer som demonstrerat i videos på Youtube gör ingenting alls på ett avstånd av 1-5m, vilket är vad jag har möjlighet att testa i rummet där min Switch står.

Förhoppningsvis vet Nintendo snart vart de felaktiga joy-con tillverkades så de kan ge ett bättre besked på problemet.

Medlem

Mina joy cons än så länge fungerar utan några problem alls....

Medlem

Min switch hittar inte mitt lokala nätverk. Allt annat jag har hemma hittar nätverket (Samsung tv, telefon, padda, dator) men inte switchen. Så jag fick lägga till nätverket och göra alla inställningar manuellt, vilket inte är helt enkelt om man inte är expert på området. Jag hade nog en del tur som fick det att fungera efter någon timme och en del svärande.

Är det ingen annan som har detta problem?

Dessutom har jag ibland problem med att vänster kontroll tappar kontakten.

Avstängd
Skrivet av Stich:

Jag förstår inte varför någon köpt Switch så här tidigt, även om jag principiellt är intresserad av konsolen. Bristerna :
- bara ett vettigt spel vid relase
- glappande kontakter
- går bara att lagra savefiler på enheten
- ingen online-tjänst

Allt pekar på avvakta

Märkligt logik. Folk måste köpa det för att bristerna ska vissa sig. Om ingen köper det hur vet man då om det finns brister med konsolen? Och om alla avvaktar då är konsolen ingen hit, vad gör Nintendo då? Om alla skulle avvakta som du och börja köpa senare då blir det som att konsolen säljer sen dag ett, d v s bristerna kommer att vissa sig.

12
Skriv svar