Recension - Nier: Automata

Robot
Recension - Nier: Automata

Bayonetta-skaparna gör ett stridssystem så vasst att man förlåter slapp teknik och filosofier som inte tänkts klart.

#nier, #drakengard, #square-enix, #platinum-games, #nier-automata, #bayonetta, #vanquish, #horizon-zero-dawn, #diablo, #zelda-breath-of-the-wild


Medlem
Nier: Automata

Kommer ni göra någon uppdatering när PC-versionen släpps? Skulle vara intressant att veta hur pass bra portad den är.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Puscifer:

Kommer ni göra någon uppdatering när PC-versionen släpps? Skulle vara intressant att veta hur pass bra portad den är.

Vi lär få tillgång till Steam-versionen så fort den blir tillgänglig och återkommer med intryck om hur bra den versionen rullar på, kontroller, etc.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Bring it! Så sugen på att få hem min Black Box till samlingen och spela spelet!

För er som undrar hur Drakengard och NieR hänger ihop med varandra och Automata rekommenderar jag att ni kollar igenom Clemps analysvideos. Börja med Drakengard 1, 2 och 3 och se NieR sist.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Arizato:

Bring it! Så sugen på att få hem min Black Box till samlingen och spela spelet!

http://i.imgur.com/JxYfNgM.png

För er som undrar hur Drakengard och NieR hänger ihop med varandra och Automata rekommenderar jag att ni kollar igenom Clemps analysvideos. Börja med Drakengard 1, 2 och 3 och se NieR sist.

Det är en bra sammanfattning. Tänkte först skriva något om det i recensionen, men insåg att det hade blivit en vägg av text innan jag ens hade lämnat hur Drakengard förhåller sig till Nier Enjoy!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Arizato:

Bring it! Så sugen på att få hem min Black Box till samlingen och spela spelet!

http://i.imgur.com/JxYfNgM.png

För er som undrar hur Drakengard och NieR hänger ihop med varandra och Automata rekommenderar jag att ni kollar igenom Clemps analysvideos. Börja med Drakengard 1, 2 och 3 och se NieR sist.

Det är en bra sammanfattning. Tänkte först skriva något om det i recensionen, men insåg att det hade blivit en vägg av text innan jag ens hade lämnat hur Drakengard förhåller sig till Nier Enjoy!

Tack du! Och tack för en välskriven recension!

Medlem

Finns det någon ingame förklaring till varför en stridsrobot vars uppgift är att ta kål på andra robotar designats som en burleskdansös?
Eller är det "Because Japan"?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Nioh kom väl nyss och nu Nier? Jag trodde seriöst att det var samma spel!

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Nioh kom väl nyss och nu Nier? Jag trodde seriöst att det var samma spel!

Niäh, två olika spel.

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Puscifer:

Kommer ni göra någon uppdatering när PC-versionen släpps? Skulle vara intressant att veta hur pass bra portad den är.

Vi lär få tillgång till Steam-versionen så fort den blir tillgänglig och återkommer med intryck om hur bra den versionen rullar på, kontroller, etc.

Är det så tufft nu för tiden med release embargo?
Får inte spelsidor spel tidigare?

Medlem
Skrivet av PsyX:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Puscifer:

Kommer ni göra någon uppdatering när PC-versionen släpps? Skulle vara intressant att veta hur pass bra portad den är.

Mer och mer sällan känns det som. PC version släpps ju först på fredag nästa vecka också.
Vi lär få tillgång till Steam-versionen så fort den blir tillgänglig och återkommer med intryck om hur bra den versionen rullar på, kontroller, etc.

Är det så tufft nu för tiden med release embargo?
Får inte spelsidor spel tidigare?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av PsyX:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Puscifer:

Kommer ni göra någon uppdatering när PC-versionen släpps? Skulle vara intressant att veta hur pass bra portad den är.

Vi lär få tillgång till Steam-versionen så fort den blir tillgänglig och återkommer med intryck om hur bra den versionen rullar på, kontroller, etc.

Är det så tufft nu för tiden med release embargo?
Får inte spelsidor spel tidigare?

Väldigt olika. Detta fick vi i slutet av förra veckan, men då till konsol. Ibland har vi väldigt gott om tid, ibland väldigt lite.


signatur
Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av SID 6.7:

Finns det någon ingame förklaring till varför en stridsrobot vars uppgift är att ta kål på andra robotar designats som en burleskdansös?
Eller är det "Because Japan"?

Nej det ämnet tas inte upp över huvud taget, så det får nog antecknas som "Because Japan"


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av PsyX:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Puscifer:

Kommer ni göra någon uppdatering när PC-versionen släpps? Skulle vara intressant att veta hur pass bra portad den är.

Vi lär få tillgång till Steam-versionen så fort den blir tillgänglig och återkommer med intryck om hur bra den versionen rullar på, kontroller, etc.

Är det så tufft nu för tiden med release embargo?
Får inte spelsidor spel tidigare?

Precis som Calle skriver så är det olika. Eftersom vi har fått recensionskod för PS4 är det inte säkert att vi får förhandskod till PC-versionen eftersom det är ett redan lanserat spel, men jag kan höra med Square Enix PR om det är möjligt att få loss koder tidigare.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

blev glad när jag såg att detta kommer till pc också. hoppas bara att det funkar bra

FM-guru
F.d. Sisyr

En spelmekanisk orgasm, är min sammanfattning av intrycket från första 8-10 timmarna.

Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av PsyX:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Puscifer:

Kommer ni göra någon uppdatering när PC-versionen släpps? Skulle vara intressant att veta hur pass bra portad den är.

Vi lär få tillgång till Steam-versionen så fort den blir tillgänglig och återkommer med intryck om hur bra den versionen rullar på, kontroller, etc.

Är det så tufft nu för tiden med release embargo?
Får inte spelsidor spel tidigare?

Väldigt olika. Detta fick vi i slutet av förra veckan, men då till konsol. Ibland har vi väldigt gott om tid, ibland väldigt lite.

Generellt sett så känns det som om koder skickas ut rejält mycket senare idag än vad det var för, säg, kanske fyra-fem år sedan? Får verkligen hoppas man kommer in på betan för QC, annars kommer man ju få vänta tills releasedagen "för att det är mer rättvist för alla" *facepalm*


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Moderator | Testpilot

Jag vet inte. Det ser riktigt fattigt och linjärt ut i min mening. Typiskt sådant där när man går in i ett rum, inlåst tills du ska slåss och fortsätt. Tycker bara hela idén med ett sådant spel är så daterat och tråkigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag vet inte. Det ser riktigt fattigt och linjärt ut i min mening. Typiskt sådant där när man går in i ett rum, inlåst tills du ska slåss och fortsätt. Tycker bara hela idén med ett sådant spel är så daterat och tråkigt.

Det är faktiskt inte alls hur Nier: Automata är. Det finns sektioner i spelet där du slåss mot fiender i ett rum innan du kan gå vidare, men detta är en ytterst liten del av upplevelsen. Till största del består upplevelsen av att du springer runt på öppna ytor och köttar sönder fienderobotar med dina olika attackkombinationer. Så linjärt och inlåst är det inte, men huruvida du uppskattar striderna eller handlingen eller ej beror helt på din smak när det gäller action-rpg:s och Yoko Taros speciella berättarteknik. Om du inte har testat demoversionen kan jag rekommendera det.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Loevet:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag vet inte. Det ser riktigt fattigt och linjärt ut i min mening. Typiskt sådant där när man går in i ett rum, inlåst tills du ska slåss och fortsätt. Tycker bara hela idén med ett sådant spel är så daterat och tråkigt.

Det är faktiskt inte alls hur Nier: Automata är. Det finns sektioner i spelet där du slåss mot fiender i ett rum innan du kan gå vidare, men detta är en ytterst liten del av upplevelsen. Till största del består upplevelsen av att du springer runt på öppna ytor och köttar sönder fienderobotar med dina olika attackkombinationer. Så linjärt och inlåst är det inte, men huruvida du uppskattar striderna eller handlingen eller ej beror helt på din smak när det gäller action-rpg:s och Yoko Taros speciella berättarteknik. Om du inte har testat demoversionen kan jag rekommendera det.

Det skadar ju inte att testa iallafall. Tack för din synpunkt!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Wow har fått slut A och k. Körde igenom på 21 timmar och gjorde inte allt men så mycket tills jag blev nöjd

Medlem

Spelet är ju så upp och ner. Men när jag spelat det i ca5 timmar kom jag in i det. Älskar att uppleva nya och gamla upplevelser i spelet. Kan rekommendera alla att inte ge upp efter första genom spelningen utan att minst köra igenom det 3+gånger.

Medlem

Gillar verkligen combaten, måste köras på hard eller svårare dock annars blir det otroligt hjärndött

Medlem

Jag är inte ett jätte fan av Japanska-spel-stilar men jäklar vad jag gillade Nier:Automata, det är verkligen ett mästerverk! Dessutom så har spel med fantastiska Soundtracks en tendens att trollbinda mig lite extra!


signatur

Nämen!

Medlem

Synd att det inte fanns med Steams sommar-rea. :/


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Har inte spelat det, men det ser ju så sjukt grått och trist ut.

Gen
Medlem

@Ichabod: Detta är inget spel som uppger sig vara färgglatt utan kör med Souls stilen med en färgpalett och ett visst filter som i detta fallet verkar vara lite grådaskigt. Atmosfären och musiken gör dock att man snabbt glömmer bort det gråa filtret och koncentrerar sig på spelet. Måste dock säga att Souls världen är mer detaljerad, något NieR inte är vilket eventuellt kan kännas lite slappt.

Medlem
Skrivet av Gen:

@Ichabod: Detta är inget spel som uppger sig vara färgglatt utan kör med Souls stilen med en färgpalett och ett visst filter som i detta fallet verkar vara lite grådaskigt. Atmosfären och musiken gör dock att man snabbt glömmer bort det gråa filtret och koncentrerar sig på spelet. Måste dock säga att Souls världen är mer detaljerad, något NieR inte är vilket eventuellt kan kännas lite slappt.

Jo, grafik är ju inte allt. Men från screenshots ser det som sagt sjukt tråkigt ut.

Medlem

Jag fick intrycket av att spelet blev lite väl konstigt att köra. Efter typ 4e? Genomspelningen. Så jag orkade aldrig köra det absolut sista 1-2 eller 3 sluten. Förvirrande och ibland jobbigt att ta sig vidare. Men också väldigt fint ibland och jag ångrar inte att jag tog mig tid att spela det så länge som jag faktiskt gjorde. Att huvud personerna är så fina är också ett stort plus! Gillar verkligen att japanerna försöker att ta dig igenom vissa gränser även om dom ofta fastnar och nöter samma frågor. Något helt annat nu GoW känns lite japan inspirerat också eftersom japanska rpg spel(utväklare) älskar att blanda in fornnodiska grekiska mm element i sina spel.

Gen
Medlem
Skrivet av Ichabod:

Jo, grafik är ju inte allt. Men från screenshots ser det som sagt sjukt tråkigt ut.

Håller med om att det inte är det snyggaste spelet man spelat direkt Då ska du se ens "bas", det är minsann en riktigt grådaskig historia.

12
Skriv svar