John Carmack stämmer Zenimax på 203 miljoner kr

Robot
John Carmack stämmer Zenimax på 203 miljoner kr

Han tycker det är dags att få betalt för försäljningen av Id Software.


Medlem
John Carmack stämmer Zenimax på 203 miljoner kr

Inte riktigt likvärdiga summor

Medlem

Jag vet inte vem jag håller på. Oftast gillar man en part mer. Men i detta fallet så gillar jag båda parter. Båda har bidragit stort till mitt spelande.

Medlem

Vem är det som bestämmer summorna? Dom är ju skyhöga.

Medlem
Skrivet av slarron:

Vem är det som bestämmer summorna? Dom är ju skyhöga.

Carmacks är nog beräknat på aktier + beräknat pris. Säg att han fått 1 miljon aktier och dom var värderade till 203kr så har du uträkningen där.

Tror dock han haft antar fler aktier och lägre värderade per aktie. Kollar man i svenska bolag osv så är de vanligt att VD äger en större summa aktier tex.

Medlem
Skrivet av slarron:

Vem är det som bestämmer summorna? Dom är ju skyhöga.

Har för mig att advokaterna beräknar summan efter vad de tror att den kan landa på, brukar bli en bråkdel av det initiala beloppet. Är dock inte insatt så kan vara helt ute och cykla här.

Medlem

Tänkte nämligen om det var han själv som tänkte "JA 203 miljoner borde nog räcka" hehe =).

Medlem

Förlust beräkning / vinst beräkning. Aktie beräkning, marknadsföringsberäkning, media, spel, osv osv. många faktorer som spelar in när det kommer till stämningar.

Medlem
Skrivet av delli:
Skrivet av slarron:

Vem är det som bestämmer summorna? Dom är ju skyhöga.

Tror dock han haft antar fler aktier och lägre värderade per aktie. Kollar man i svenska bolag osv så är de vanligt att VD äger en större summa aktier tex.

Nej så är det inte förutom i mindre aktiebolag där VDn står som firmatecknare och då ägare av företaget. En VD i större bolag i Sverige är oftast som vilken anställd som helst förutom att denne har röstats fram av en styrelse. Dvs "bara" en titel på vilket uppdrag du har i företaget snarare än att man innehar massor av aktier. Visst kanske du blir tilldelad x antal aktier som bonus när du skriver på men det är en minimal procent.

Medlem

Vilken värld vi lever i ....

Medlem

Klart Carmack ska ha sina pengar. Han var synonym med ID Software, och den som i princip skapade hela 3D-spelsscenen som vi känner den idag. Ägde han en del av kakan innan försäljningen till Zenimax bör han efter åtta år ha fått sina pengar.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar