Test – Så mycket snabbare blir PS4 Pro med hybriddisk

Robot
Test – Så mycket snabbare blir PS4 Pro med hybriddisk

SSD är för dyrt, hårddisk för långsamt. Så vi testar om en hybriddisk är den ultimata lagringen i din Playstation 4.

#gta-v-2, #fallout-4, #the-witcher-3, #xcom-2, #just-cause-3, #rise-of-the-tomb-raider-20-year-celebration


Medlem
Test – Så mycket snabbare blir PS4 Pro med hybriddisk

Står folk normalt ut med laddningstider på över en minut?!

Medlem
Skrivet av superapan:

Står folk normalt ut med laddningstider på över en minut?!

Man minns när folk tvingade på en Titanfall och sedan fick man vänta i typ 5 minuter för att komma in på en server och sedan lika länge för att komma tillbaka till lobbyn.

GTA5Online var ännu värre...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vad är laddningstid?

(Pc master race, ssd master race)/s

KoP
Medlem
Skrivet av superapan:

Står folk normalt ut med laddningstider på över en minut?!

Har man ingen erfarenhet ifrån tiden då man satt och laddade in spel ifrån kassettband så nej, troligtvis inte. Vi som varit med och är härdade, ja.

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Vad är laddningstid?

(Pc master race, ssd master race)/s

(Och Nintendo semi-master race)


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av superapan:

Står folk normalt ut med laddningstider på över en minut?!

Har man ingen erfarenhet ifrån tiden då man satt och laddade in spel ifrån kassettband så nej, troligtvis inte. Vi som varit med och är härdade, ja.

Commodore 64 med kassettband. Starta laddning, gå och fika, förhoppningsvis var det klart när man kom tillbaka, buggy boy.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av superapan:

Står folk normalt ut med laddningstider på över en minut?!

Man minns när folk tvingade på en Titanfall och sedan fick man vänta i typ 5 minuter för att komma in på en server och sedan lika länge för att komma tillbaka till lobbyn.

GTA5Online var ännu värre...

Laddningstiden i sig för GTA5 var inte överdrivet lång, problemet var att du först skulle starta spelet och automatiskt joina random online game, 1min. Hoppa ur till singelplayer, 1min till och sen joina ett eget game eller med polarna, 1min till. Rockstar var inte så duktiga på att lägga upp det där spelets online del direkt.

Gnällkuk

Ingen skillnad på fps? På min gamla ps3a var det skillnad på både laddningstider samt fps. Kanske inte är någon skillnad eftersom SSHD fortfarande kör med 5400rpm.

I just GTA V var det rätt stor skillnad faktiskt, spelet låg konstant och läste från hårddisken, kan tänka mig att det är liknande scenarion i andra open world-spel. Men just den där stora vinsten i laddningstider är en otrolig vinst.

Btw, det heter SSD-enhet, inte disk. En SSD har inga skivor (discs)


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av superapan:

Står folk normalt ut med laddningstider på över en minut?!

Man minns när folk tvingade på en Titanfall och sedan fick man vänta i typ 5 minuter för att komma in på en server och sedan lika länge för att komma tillbaka till lobbyn.

GTA5Online var ännu värre...

Fortfarande sjukt långa laddningstider. Minns chocken när jag köpte det till PC och upptäckte att det var minimal skillnad mot PS4.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Som PC spelare tycker jag detta låter som en artikel från 2014 eller nå't


signatur

MattiAceGaming

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av superapan:

Står folk normalt ut med laddningstider på över en minut?!

Man minns när folk tvingade på en Titanfall och sedan fick man vänta i typ 5 minuter för att komma in på en server och sedan lika länge för att komma tillbaka till lobbyn.

GTA5Online var ännu värre...

Laddningstiden i sig för GTA5 var inte överdrivet lång, problemet var att du först skulle starta spelet och automatiskt joina random online game, 1min. Hoppa ur till singelplayer, 1min till och sen joina ett eget game eller med polarna, 1min till. Rockstar var inte så duktiga på att lägga upp det där spelets online del direkt.

Verkligen, det var online saken liksom, det sög. Vet inte hur det är med det idag, för vi slutade typ spela för att det ibland kunde ta halva lunchen att fixa upp ett bra parti där alla var i samma lobby och sådant.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:
Skrivet av KoP:
Skrivet av superapan:

Står folk normalt ut med laddningstider på över en minut?!

Har man ingen erfarenhet ifrån tiden då man satt och laddade in spel ifrån kassettband så nej, troligtvis inte. Vi som varit med och är härdade, ja.

Commodore 64 med kassettband. Starta laddning, gå och fika, förhoppningsvis var det klart när man kom tillbaka, buggy boy.

Hehe, vad var det nu igen.. ca 30 min att ladda ett spel? xD. Det var tider det

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Gamer-Tompa:
Skrivet av KoP:
Skrivet av superapan:

Står folk normalt ut med laddningstider på över en minut?!

Har man ingen erfarenhet ifrån tiden då man satt och laddade in spel ifrån kassettband så nej, troligtvis inte. Vi som varit med och är härdade, ja.

Commodore 64 med kassettband. Starta laddning, gå och fika, förhoppningsvis var det klart när man kom tillbaka, buggy boy.

Hehe, vad var det nu igen.. ca 30 min att ladda ett spel? xD. Det var tider det

Nej inte direkt, mellan 5-8min för majoriteten av spel. Det som kunde vara problem däremot var att banden var dåliga. Hade man en dålig kassettbandspelare så kunde de ta lite längre tid men extremt sällan var det längre än 10min.

Medlem

74 sek för att ladda sparfil, gäller detta varje gång du dör och laddar?!?!?!?!

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Gamer-Tompa:
Skrivet av KoP:
Skrivet av superapan:

Står folk normalt ut med laddningstider på över en minut?!

Har man ingen erfarenhet ifrån tiden då man satt och laddade in spel ifrån kassettband så nej, troligtvis inte. Vi som varit med och är härdade, ja.

Commodore 64 med kassettband. Starta laddning, gå och fika, förhoppningsvis var det klart när man kom tillbaka, buggy boy.

Hehe, vad var det nu igen.. ca 30 min att ladda ett spel? xD. Det var tider det

Nej inte direkt, mellan 5-8min för majoriteten av spel. Det som kunde vara problem däremot var att banden var dåliga. Hade man en dålig kassettbandspelare så kunde de ta lite längre tid men extremt sällan var det längre än 10min.

Ah minns jag lite fel då, men nära 10 min är mycket det med xD

Medlem

Lika fel som med hybridbilar.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Måste man starta spelet 5 gånger i rad för att ha någon nytta med en hybriddisk????? Jäklar vilken tidsvinst...

Medlem

Är som att spela BF 1, att ansluta till en match tar ju en halvdag. Att gå ur matchen lika lång tid.

Avstängd
Skrivet av KoP:
Skrivet av superapan:

Står folk normalt ut med laddningstider på över en minut?!

Har man ingen erfarenhet ifrån tiden då man satt och laddade in spel ifrån kassettband så nej, troligtvis inte. Vi som varit med och är härdade, ja.

Skitsnack! Jag var med på den tiden och jag skulle aldrig stå ut med så långa laddningstider idag.

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:
Skrivet av KoP:
Skrivet av superapan:

Står folk normalt ut med laddningstider på över en minut?!

Har man ingen erfarenhet ifrån tiden då man satt och laddade in spel ifrån kassettband så nej, troligtvis inte. Vi som varit med och är härdade, ja.

Commodore 64 med kassettband. Starta laddning, gå och fika, förhoppningsvis var det klart när man kom tillbaka, buggy boy.

1541 master race

Medlem

Väldigt konstig artikel...

"men det är en ren nedgradering i de flesta avseendena."

På vilket sätt då? Kanske om man sitter på en ADSL-lina från nittiotalet och måste ha alla spel installerade samtidigt.

"En SSD-disk på 1 TB, vilket är utrymmet på den disk vi testat, kostar runt 4 000 kronor"

De finns för 2700kr. Hur många sekunders research gjordes här egentligen?

En SSHD är i de flesta fall bortkastade pengar.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Väldigt konstig artikel...

"men det är en ren nedgradering i de flesta avseendena."

På vilket sätt då? Kanske om man sitter på en ADSL-lina från nittiotalet och måste ha alla spel installerade samtidigt.

"En SSD-disk på 1 TB, vilket är utrymmet på den disk vi testat, kostar runt 4 000 kronor"

De finns för 2700kr. Hur många sekunders research gjordes här egentligen?

En SSHD är i de flesta fall bortkastade pengar.

1600kr för 4tb sshd till standard ps4. Var lite bök i början men gav fantastisk skillnad jävligt billigt. 1tb är i minsta laget och jag kommer uppgradera min ps4 pro med en sshd.
Skulle kunna överväga en ssd med 2tb om priset sjunker till 2000kr.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Vore intressant och se artikeln utökad med test av en SSD som jämförelse mellan HD och SSHD.
Samsung 850 EVO 1TB vore en ypperlig kandidat att testa med.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av superapan:

Står folk normalt ut med laddningstider på över en minut?!

Har man ingen erfarenhet ifrån tiden då man satt och laddade in spel ifrån kassettband så nej, troligtvis inte. Vi som varit med och är härdade, ja.

Jag stod inte ut med kompisars C64 heller. Du sitter förstås kvar på 9600 baud för att du har ett otroligt tålamod?

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Gamer-Tompa:
Skrivet av KoP:
Skrivet av superapan:

Står folk normalt ut med laddningstider på över en minut?!

Har man ingen erfarenhet ifrån tiden då man satt och laddade in spel ifrån kassettband så nej, troligtvis inte. Vi som varit med och är härdade, ja.

Commodore 64 med kassettband. Starta laddning, gå och fika, förhoppningsvis var det klart när man kom tillbaka, buggy boy.

Hehe, vad var det nu igen.. ca 30 min att ladda ett spel? xD. Det var tider det

Nej inte direkt, mellan 5-8min för majoriteten av spel. Det som kunde vara problem däremot var att banden var dåliga. Hade man en dålig kassettbandspelare så kunde de ta lite längre tid men extremt sällan var det längre än 10min.

Eller att nån fått den lysande ideen att lägga in spel på musikband som var betydligt längre än banden avsedd för data


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av superapan:

Står folk normalt ut med laddningstider på över en minut?!

Har man spelat spel i många, många år så är det inte någonting. Minns när spel tog flera minuter att ladda och man var tvungen att byta disk konstant (Space Quest IV på Amiga 500 måste nog vara det spel som slår alla rekord)=).

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Gamer-Tompa:
Skrivet av KoP:
Skrivet av superapan:

Står folk normalt ut med laddningstider på över en minut?!

Har man ingen erfarenhet ifrån tiden då man satt och laddade in spel ifrån kassettband så nej, troligtvis inte. Vi som varit med och är härdade, ja.

Commodore 64 med kassettband. Starta laddning, gå och fika, förhoppningsvis var det klart när man kom tillbaka, buggy boy.

Hehe, vad var det nu igen.. ca 30 min att ladda ett spel? xD. Det var tider det

Kan inte minnas att det tog så lång tid att ladda spelen jag ägde men jämfört med idag är det ju en evighet (vill även minnas att man kunde ladda in ett program som gjorde att det tog kortare tid att ladda spelen). Vet inte hur många timmar som gått åt till att ladda Last Ninja. Dagens "gamers" vet inte hur bra de har det=).

Medlem

Mmm. Bra info för den nyfikne.

Själv kör jag en extern 4 TB på Xbox One.
Något kortare laddtider har jag dock inte märkt av direkt.

PC master race... Jag tillåter mig att skratta lite föraktfullt. Det finns gamers och sen finns det gamers med mindervärdeskomplex. Pfhh!


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av superapan:

Står folk normalt ut med laddningstider på över en minut?!

Har man ingen erfarenhet ifrån tiden då man satt och laddade in spel ifrån kassettband så nej, troligtvis inte. Vi som varit med och är härdade, ja.

Jag saknar inte kassettbanden..


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

12
Skriv svar