Betatesta nya FZ!

Medlem

oj vad reklam.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Cyberz:

oj vad reklam.

Prio är helt klart att få upp mer innehåll ovanför scroll för att få bort den känslan. Vill även poängtera att reklampositioner och utförande inte är final heller.


signatur
Medlem

den här fyrkantiga saken med hur många som har kommenterat va fan heter den

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av MusseÖL:

den här fyrkantiga saken med hur många som har kommenterat va fan heter den

Den lilla pratbubblan?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av ClockWise:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av ClockWise:

Tycker den är snygg, men är mycket tomrum. I alla fall för mig. På höger sida är det typ 1/6 av fönstret som inte används. Tycker även previews är onödiga på kommentarer innan man klickat på "läsa alla kommentarer". Blir rätt pointless att läsa en halv kommentar av 10 person, hade snarare sett att man såg ett visst antal kommentarer istället. De mest gillade kanske.

Print screens
http://imgur.com/a/sT65z

Jag ser att adblocker är aktivt, så annonsytorna är såklart blanka. Sen ska det in mer innehåll i högerspalten.

Jaha, det är därför. Tyckte väl det var lite väl tomt

Busted!

Haha! Well, det är inte samma domän som vanliga FZ, så därför adblock var aktiverat då det är det på automatik. men allt med www.fz.se/* är ej blockat

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av MusseÖL:

den här fyrkantiga saken med hur många som har kommenterat va fan heter den

Den lilla pratbubblan?

Jusst det är därför jag förknippar med gamereactor ...ser så fattigt ut..

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av ClockWise:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av ClockWise:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av ClockWise:

Tycker den är snygg, men är mycket tomrum. I alla fall för mig. På höger sida är det typ 1/6 av fönstret som inte används. Tycker även previews är onödiga på kommentarer innan man klickat på "läsa alla kommentarer". Blir rätt pointless att läsa en halv kommentar av 10 person, hade snarare sett att man såg ett visst antal kommentarer istället. De mest gillade kanske.

Print screens
http://imgur.com/a/sT65z

Jag ser att adblocker är aktivt, så annonsytorna är såklart blanka. Sen ska det in mer innehåll i högerspalten.

Jaha, det är därför. Tyckte väl det var lite väl tomt

Busted!

Haha! Well, det är inte samma domän som vanliga FZ, så därför adblock var aktiverat då det är det på automatik. men allt med www.fz.se/* är ej blockat

Hehe, gott så.

Skrivet av MusseÖL:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av MusseÖL:

den här fyrkantiga saken med hur många som har kommenterat va fan heter den

Den lilla pratbubblan?

Jusst det är därför jag förknippar med gamereactor ...ser så fattigt ut..

Åfan. Är det färgen, formen eller något annat?


signatur

En spartansk design koncentrerar sig på innehållet, och i det här fallet kan jag nog också känna att det är för mycket "information" överallt.

Det behövs en lite tydligare distinktion mellan redaktionellt innehåll och reklam, sedan hade det varit önskvärt med fler färger. Ögonen blir trötta om det är för likartat.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Känns helt klart som en modern design och jag gillar den. Känns väldigt Windows 10.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Behåll den nuvarande designen!!

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

En spartansk design koncentrerar sig på innehållet, och i det här fallet kan jag nog också känna att det är för mycket "information" överallt.

Det behövs en lite tydligare distinktion mellan redaktionellt innehåll och reklam, sedan hade det varit önskvärt med fler färger. Ögonen blir trötta om det är för likartat.

Jag gillar den mörka mallen personligen. Sen tycker jag även att mer "avfärgade" mallar hjälper innehållet att synas bättre. Men håller med om att det kan kännas som lite plottrigt. Reklamens placering och nuvarande innehåll försvårar totalintrycket i nuläget.

Den nya bildvisaren med Lightbox (äntligen!) är ett monsterlyft! Kollar man t ex bilderna under Mass Effect: Andromeda-previewen ser det riktigt bra ut. Sådär vill man se screenshots! Suverän kvalitet och ingen onödig sidladdning.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Ok mina tankar:

+ Färgsättningen är helt ok, men det är också för att det är nyhetens behag, inom kort tröttnar man på den med.

Tyvärr tar det positiva slut där, men jag ska försöka vara konstruktiv i min kritik.

--

- Rörig! Det är oerhört svårt att få en överblick. Vad är huvudnyheten? vad är det som pushas? Var befinner man sig i strukturen (och då har jag inte ens börjat scrolla ner första sidan)
Den är helt enkelt ostrukturerad. typsnitten är inte anpassningabara, svårt att se vad som är rubrik, underrubrik, länk, brödtext, annons...etc

- Icke responsiv. Jag är ledsen men året är 2017 och inte 1997 eller 2007.
Hur tänkte ni här egentligen?

Att ha en fixerad "maxwidth" anpassad för 1024*768 upplösning är inte bara gammalt och amatörmässigt, det är dessutom feltänkt. När t.o.m. de flesta mobiltelefoner har minst en upplösning på 1080p för att inte tala om alla 1440p, och 4k skärmar så skulle jag hemskt gärna vilja ha lyssnat på argumentationen att begränsa bredden på hemsidan till en upplösning som inte har varit aktuell de senaste 10 åren...
Detta gör att texten blir för liten på större skärmar. Det blir en mängd tomt utrymme överallt och allt pressas ihop till en enda sörja...
Om sidan dessutom är responsiv så behöver man inte bry sig om skärmen har lägre upplösning..

Det finns en hel del mer att säga om den, men om man inte går tillbaka till ritbordet och fixar de två ovanstående problemen, så spelar det ingen roll...

Tyvärr blir betyget
1/5

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hapl0:

- Rörig! Det är oerhört svårt att få en överblick. Vad är huvudnyheten? vad är det som pushas? Var befinner man sig i strukturen (och då har jag inte ens börjat scrolla ner första sidan)
Den är helt enkelt ostrukturerad. typsnitten är inte anpassningabara, svårt att se vad som är rubrik, underrubrik, länk, brödtext, annons...etc

Vi har redan ett par designskissar på betasajten för att separera nyheter mer, och bytt ut en del reklam för att öka tydlighet. Vi jobbar också att få upp mer innehåll ovanför scroll.

Citat:

- Icke responsiv. Jag är ledsen men året är 2017 och inte 1997 eller 2007.
Hur tänkte ni här egentligen?

Att ha en fixerad "maxwidth" anpassad för 1024*768 upplösning är inte bara gammalt och amatörmässigt, det är dessutom feltänkt. När t.o.m. de flesta mobiltelefoner har minst en upplösning på 1080p för att inte tala om alla 1440p, och 4k skärmar så skulle jag hemskt gärna vilja ha lyssnat på argumentationen att begränsa bredden på hemsidan till en upplösning som inte har varit aktuell de senaste 10 åren...
Detta gör att texten blir för liten på större skärmar. Det blir en mängd tomt utrymme överallt och allt pressas ihop till en enda sörja...
Om sidan dessutom är responsiv så behöver man inte bry sig om skärmen har lägre upplösning..

Det finns en hel del mer att säga om den, men om man inte går tillbaka till ritbordet och fixar de två ovanstående problemen, så spelar det ingen roll...

Tyvärr blir betyget
1/5

Vår målsättning var att skapa en helt responsiv sajt, men tiden räckte inte till. Vi har en hård deadline den 1 april, då måste vi vara ute ur Egmonts gamla system som vi legat kvar på sedan vi blev en del av Geeks. Det ligger dock på todo men kommer inte hinna bli klart till (den första) lanseringen. Gällande bredder vet vår grafiker Magnus mer.


signatur
Medlem

+ Jag gillar den mörkare designen, det känns bättre för ögonen. Jag kan hålla med i om att den kanske ibland känns en aningen för mörk, kanske använda en mörk grå istället ? Iofs så kanske ni inte har rätt bakgrund just nu heller så det återstår att se efter release
+ men samtidigt lite - att designen på ramarna är platta. Samtidigt som det är snyggt så kan det kännas lite tråkigt. Jag har tyvärr inget tips på hur det skulle kunna bli bättre.

- Kommentarerna, jag har sett att ni svarat att det är en begränsning med systemet, synd. Jag hoppas verkligen att ni kan hitta en workaround då det inte är najs.
Helst skulle jag vilja se något som det typ redan är idag men att den visar 10 kommentarer innan man får välja att gå vidare till page 2 etc.
- Efter att ha varit inne på en artikel och skrollat ned så är det svårt att få en känsla för vart artikeln slutar, vart kommentarerna börjar och slutar. Känns som att allt man skrollar förbi sitter ihop, fast egentligen skrollar man ner till andra artiklar. Hoppas du förstår vad jag menar ^^

Förstår att ni har en kort deadline men designen går ju att ändra på i efterhand också om det skulle vara något som absolut inte går hem! Vilket en del kommentarsskrivare här inte verkar tänka på.

Men ni är något på banan i alla fall Ska bli spännande att se slutresultatet!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Rebecca:

+ Jag gillar den mörkare designen, det känns bättre för ögonen. Jag kan hålla med i om att den kanske ibland känns en aningen för mörk, kanske använda en mörk grå istället ? Iofs så kanske ni inte har rätt bakgrund just nu heller så det återstår att se efter release
+ men samtidigt lite - att designen på ramarna är platta. Samtidigt som det är snyggt så kan det kännas lite tråkigt. Jag har tyvärr inget tips på hur det skulle kunna bli bättre.

- Kommentarerna, jag har sett att ni svarat att det är en begränsning med systemet, synd. Jag hoppas verkligen att ni kan hitta en workaround då det inte är najs.
Helst skulle jag vilja se något som det typ redan är idag men att den visar 10 kommentarer innan man får välja att gå vidare till page 2 etc.
- Efter att ha varit inne på en artikel och skrollat ned så är det svårt att få en känsla för vart artikeln slutar, vart kommentarerna börjar och slutar. Känns som att allt man skrollar förbi sitter ihop, fast egentligen skrollar man ner till andra artiklar. Hoppas du förstår vad jag menar ^^

Förstår att ni har en kort deadline men designen går ju att ändra på i efterhand också om det skulle vara något som absolut inte går hem! Vilket en del kommentarsskrivare här inte verkar tänka på.

Men ni är något på banan i alla fall Ska bli spännande att se slutresultatet!

Tack för feedback! Vi jobbar på alla punkter du upplevde som negativa


signatur
Gen
Medlem

Jag tycker det var superfräscht och snällare mot ögonen. "Tiles" designen tilltalar mig iaf och det är lite mer överskådligt än tidigare. Det där med reklam som folk klagar på tycker jag är skitsamma. Den ligger där och man ser den vilket gör att FZ kan fortsätta leverera gratis content till oss men jag stör mig inte på den iaf. Nu är det beta och det finns ingen sådan "helsidebakgrundsreklam" men jag hoppas att den aldrig dyker upp igen för det är nog det mest störande ni har på den nuvarande sidan.

Medlem

Mja, startsidan såg ju iaf helt okey ut, testa dock inte att trycka mig runt dock, utan ville se vad allt snack om inte anpassat för mobil och oförmåga att veta vilka bilder hör till vilka nyheter osv. Antar ni fixat dom problemen (om nu inte andra klagomålet var exklusivt för pc?) Keep up the good work, ska väl kolla mer senare

Skägg.
10 Chambers

Vi har landat iatt rubriksbilder inte blir fullbredd, vilket gör det tydligare vilken nyhet de hör till.


signatur
Medlem

Tycker sidan som den är nu är perfekt

Medlem

Det viktiga i nuläget är att flytten från Egmonts gamla system blir så smidig som möjligt. Jag ser stor potential i betasajten redan nu, och designen kan i lugn och ro finputsas när migreringen väl är genomförd.

Prio ett måste vara att all data migreras över till Swecs system så smidigt som möjligt.

edit: Helt responsiva upplägg har varit på tapeten i åratal. Det kan dock gå överstyr när det bara blir gurksmörgås av allt för att sidans element stuffas runt och hamnar olyckligt i de sidbreddar som majoriteten faktiskt hamnar på när de besöker sidan. Det måste liksom finnas en maxbredd när innehållet presenteras så som elementen är tänkt att hamna relativt varandra. Naturligtvis hade det varit trevligt med ett max som var större än nuvarande för moderna skärmar. Mallen, hur all data presenteras, kan dock LÄTT ändras i framtiden när all data väl flyttats över till det nya systemet och det rullar som det primära. En sak i taget, och det är lätt att glömma att det här inte bara handlar om ett visuellt facelift utan en tämligen komplicerad totalmigrering.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

http://getbootstrap.com/

Borde vara enklaste alternativet för att göra en responsive hemsida

Medlem

Personligen tycker jag den är för plottrig.
Har aldrig gillat när "länk-rutor" på en hemsida är lika stora som reklamens rutor. Blir bara svårt när det är så mycket grafik intill varandra.

Sen har jag lite svårt, även på den nuvarande sidan, att bilderna till nyheterna ska vara så pass stora. Blir så mycket att scrolla när man vill gå igenom dom lite snabbt.

Medlem
Skrivet av jonis:

Helt responsiva upplägg har varit på tapeten i åratal. Det kan dock gå överstyr när det bara blir gurksmörgås av allt för att sidans element stuffas runt och hamnar olyckligt i de sidbreddar som majoriteten faktiskt hamnar på när de besöker sidan. Det måste liksom finnas en maxbredd när innehållet presenteras så som elementen är tänkt att hamna relativt varandra. Naturligtvis hade det varit trevligt med ett max som var större än nuvarande för moderna skärmar. Mallen, hur all data presenteras, kan dock LÄTT ändras i framtiden när all data väl flyttats över till det nya systemet och det rullar som det primära. En sak i taget, och det är lätt att glömma att det här inte bara handlar om ett visuellt facelift utan en tämligen komplicerad totalmigrering.

Naturligtvis går designen att ändras i efterhand, då jag förutsätter att man inte har hårdkodat in de grafiska elementen.
Dock är det ju just betadesignen, presentationen och strukturen som vi bedömer...

En väldesignad helt responsive sajt tar höjd för de flesta olika scenarion, både framtida och orimliga...

Tyvärr känns betan både lite omodern och ostrukturerad i sin nuvarande form. Jag hade önskat att man faktiskt hade försökt sig på lite mer vågad, genomtänkt och intressant design....

Skägg.
10 Chambers

Vi har gjort lite förändringar, till exempel separation av olika nyheter samt kommentarsrutan. Kika gärna!


signatur
Medlem

edit: blev lite fel.

Medlem

Jag gillar den nya designen. Färgschemat påminner lite om gamla Fragzone. Jag hittar inte fliken för "Fräcka fredag" dock!

Medlem

Jag rör mig inom webbutveckling (som säkert många gör här) men jag reagerade direkt på den översta reklambannern; den tar bort fokusen från media-scrollern och gör mig förvirrad var jag ska fokusera på sidan. Helt ärligt får den mig att vilja sätta på adblock. Vill påpeka att jag inte har samma problem inuti ett inlägg då jag vet vad jag vill se, vilket gör att annonsen inte är lika mycket av ett problem.

Är det möjligt att göra er header sticky på huvudsidan? Det skulle göra det enklare att navigera sidan. Ett alternativ skulle vara en enkel "return to top", men tar då bort möjligheten att navigera direkt = extra tid att klicka runt.

Inuti ett inlägg skulle jag vilja göra sektionen för content större genom att ta bort "nytt i forumet"/annonsen delen. Ytan som jag ska fokusera på känns inte i centrum, något som återkommer när jag klickar mig runt.

Överlag känns sidan som att den fokuserar mer på annonser än tidigare även om den känns som en modern förbättring av en sida de flesta av oss gillar. Jag gillar grundidén men tror att content måste få komma in lite mer i centrum och ta mer plats än vad det gör just nu.

Det kan vara värt att göra en studie mer några utvalda personer från er målgrupp och spela in deras ansikten/tankar när de navigerar på sidan.

Betan är OK, kommer kännas mer modernt. Men känns som att jag som användare måste mer aktivt söka efter var jag ska hitta informationen än jag måste just nu, vilket sällan är bra. Dock gillar jag grundidén som sagt. 6/10, inte dåligt: bara medel.

Medlem

Tycker att bakgrunden bör vara grå eller vit, inte kolsvart. Annars är det bra. Tycker inte att det är så bra att allt smälter in i bakgrunden om ni förstår vad jag menar.


signatur

R00T B33R F0R L1F3

Jh
Medlem

Jag gillar den nya stilen. Men det är något som gör att det känns rörigt. Vet inte riktigt vad det är. Kanske den stora reklamen till höger? Eller som tidigare nämts den översta reklamen?
Hur som helst.. det ska bli kul med förändring


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem

Nu är jag inte den bästa på detta, men tycker att detta är ett mer stilrent alternativ!

http://imgur.com/Y8wUg2a


signatur

R00T B33R F0R L1F3

Skriv svar