Vi felsöker Joy-Con-kontrollerna

Robot
Vi felsöker Joy-Con-kontrollerna

Vad beror anslutningsproblemen egentligen på?


Medlem
Vi felsöker Joy-Con-kontrollerna

Ni har inte öppnat upp dom tre kontrollerna i fråga för att se hur det är med antenn inuti? Om det rentutav ska vara en antenn inuti som saknas i en del tillverkningsbatchar?


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Ni borde skruva upp och kolla i fall komponenterna skiljer i kontrollerna. Det är ju inte allt för ovanligt att man anlitar fler tillverkare och leverantörer för att kunna producera så många enheter som möjligt. Mina Joycons klara 5+ meter bakom både vägg och kropp utan problem, och har fullt med trådlös elektronik i vardagsrummet. Så jag kan inte tänka mig något annat än produktionsfel, och då antingen en speciellt batch (måndagsexemplar) eller att fler tillverkare är inblandade där kvalitén på komponenterna varierar.

Gnällkuk

Bra artikel!

"Vi har även noterat en viss känslighet när konsolen är placerad i närheten av områden med många aktiva radiosändare."

Vad syftar ni till när ni skriver "radiosändare"? Pratar vi generellt om routrar eller även radiomaster för mobiltelefoni? Generellt tror jag att just trådlös kommunikation är rätt utsatt. Man har helt enkelt inte tänkt på att folk bor tätt och har trådlöst nätverk i hemmet.

Lägg där till att det finns andra saker som kan störa ut trådlös kommunikation som t ex mikrovågsugnar. Kan också tänka mig att folk med modernare routrar de fått från sin ISP kör med alla tillgängliga band påslagna, även om de inte används.

Sagt det förut och säger det igen, Nintendo skulle må bra av att få en helt ny, yngre ledning som har någon koll på världsmarknaden och läget. De verkar vara så inbitna på att vara unika och innovativa att man tappar bort andra saker som framstår som självklara. En hel idog märkliga beslut de senaste åren som verkligen får en att undra om de medvetet vill kissa sig själva i munnen? :/


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Om Ni nu inte vill öppna själva kontrollerna, så kunde ni i alla fall ha lånat en spektrum analysator. Och mätt bakgrundsbrus samt signalstyrkor. Bara att kontakta närmaste Radioamatörsällskap.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Dave Lister:
Skrivet av Bojkott:

Vi har bara en recensions-enhet på kontoret som används till recensioner och andra typer av innehåll som görs på Switch, så vi vill ogärna riskera att kontrollerna inte går att använda (de är inte gratis direkt). De som har skruvat isär kontrollerna har noterat att upplägget i den vänstra kontrollen är suboptimalt för att ta emot och skicka radiosignaler, bland annat att en bit metall som hyser kretsarna för den analoga spaken befinner sig för nära Bluetooth-antennerna. Som med all massproducering av tekniska produkter blir den resulterande fysiska produkten inte alltid 100% identisk med de övriga, vilket leder till olika nivåer av problem med Joy-Cons. Det återstår att se vad Nintendo gör, om de nu gör något, åt det här problemet.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av tricky:

Bra artikel!

"Vi har även noterat en viss känslighet när konsolen är placerad i närheten av områden med många aktiva radiosändare."

Vad syftar ni till när ni skriver "radiosändare"? Pratar vi generellt om routrar eller även radiomaster för mobiltelefoni? Generellt tror jag att just trådlös kommunikation är rätt utsatt. Man har helt enkelt inte tänkt på att folk bor tätt och har trådlöst nätverk i hemmet.

Lägg där till att det finns andra saker som kan störa ut trådlös kommunikation som t ex mikrovågsugnar. Kan också tänka mig att folk med modernare routrar de fått från sin ISP kör med alla tillgängliga band påslagna, även om de inte används.

Sagt det förut och säger det igen, Nintendo skulle må bra av att få en helt ny, yngre ledning som har någon koll på världsmarknaden och läget. De verkar vara så inbitna på att vara unika och innovativa att man tappar bort andra saker som framstår som självklara. En hel idog märkliga beslut de senaste åren som verkligen får en att undra om de medvetet vill kissa sig själva i munnen? :/

Tack, kul att den uppskattades!

Vi syftar på elektronikprodukter i hemmen som är utrustade med radiosändare för exempelvis wifi, Bluetooth och andra tekniker som används inom hemmet. Det finns många aktiva radiosändare i dagens hem, fler än de flesta lär reflektera över. Det finns dels mobiltelefoner, som kan sända både wifi och Bluetooth, och plattor som gör detsamma. Datorer, spelkonsoler, tv-apparater som har både wifi och Bluetooth, routrar, smarta hemmet-prylar, smarta klockor, etc etc. Det är en hel del signaler det, ofta i samma frekvensband. Om alla dessa som stöder 5 GHz-bandet körs i det kanske problemet kan minskas något (eftersom Bluetooth körs nära wifi-frekvenserna i 2,4 Ghz-bandet), men om grannarna runtomkring har satt upp en myriad av 2,4 GHz-nätverk kan det ändå ge störningar.

Ja Nintendo behöver inte bara nytt blod vad det gäller hårdvaran, även mjukvaran har varit ett riktigt sorgebarn de senaste åren. Att Switch kan lanseras utan vare sig möjlighet att säkerhetskopiera systemet eller sparfiler är smått obegripligt, det är något som Sony och Microsoft har erbjudit i snart tio år. Inte heller någon skärminspelning vid lansering, och onlinetjänster kommer i efterhand. The Legend of Zelda: Breath of the Wild är ett lysande exempel på hur bra det kan bli när en yngre generation utvecklare får ta större ansvar inom företaget.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Gnällkuk
Skrivet av Loevet:
Skrivet av tricky:

Bra artikel!

"Vi har även noterat en viss känslighet när konsolen är placerad i närheten av områden med många aktiva radiosändare."

Vad syftar ni till när ni skriver "radiosändare"? Pratar vi generellt om routrar eller även radiomaster för mobiltelefoni? Generellt tror jag att just trådlös kommunikation är rätt utsatt. Man har helt enkelt inte tänkt på att folk bor tätt och har trådlöst nätverk i hemmet.

Lägg där till att det finns andra saker som kan störa ut trådlös kommunikation som t ex mikrovågsugnar. Kan också tänka mig att folk med modernare routrar de fått från sin ISP kör med alla tillgängliga band påslagna, även om de inte används.

Sagt det förut och säger det igen, Nintendo skulle må bra av att få en helt ny, yngre ledning som har någon koll på världsmarknaden och läget. De verkar vara så inbitna på att vara unika och innovativa att man tappar bort andra saker som framstår som självklara. En hel idog märkliga beslut de senaste åren som verkligen får en att undra om de medvetet vill kissa sig själva i munnen? :/

Tack, kul att den uppskattades!

Vi syftar på elektronikprodukter i hemmen som är utrustade med radiosändare för exempelvis wifi, Bluetooth och andra tekniker som används inom hemmet. Det finns många aktiva radiosändare i dagens hem, fler än de flesta lär reflektera över. Det finns dels mobiltelefoner, som kan sända både wifi och Bluetooth, och plattor som gör detsamma. Datorer, spelkonsoler, tv-apparater som har både wifi och Bluetooth, routrar, smarta hemmet-prylar, smarta klockor, etc etc. Det är en hel del signaler det, ofta i samma frekvensband. Om alla dessa som stöder 5 GHz-bandet körs i det kanske problemet kan minskas något (eftersom Bluetooth körs nära wifi-frekvenserna i 2,4 Ghz-bandet), men om grannarna runtomkring har satt upp en myriad av 2,4 GHz-nätverk kan det ändå ge störningar.

Ja Nintendo behöver inte bara nytt blod vad det gäller hårdvaran, även mjukvaran har varit ett riktigt sorgebarn de senaste åren. Att Switch kan lanseras utan vare sig möjlighet att säkerhetskopiera systemet eller sparfiler är smått obegripligt, det är något som Sony och Microsoft har erbjudit i snart tio år. Inte heller någon skärminspelning vid lansering, och onlinetjänster kommer i efterhand. The Legend of Zelda: Breath of the Wild är ett lysande exempel på hur bra det kan bli när en yngre generation utvecklare får ta större ansvar inom företaget.

Precis sånt här jag känner att jag saknat på FZ. Vi (eller åtminstone jag) vill ha lite mer artiklar som inte bara är nyheter eller spelrecensioner, det finns så mycket mer. Artikeln som nyligen kom upp angående SSHD och PS4 kanske var lite tam, men det är ett steg i rätt riktning tycker jag, det här känns även högaktuellt och det är kul att läsa att ni faktiskt tog er tid och testade flera olika scenarion för att försöka luska fram vart problemet kunde ligga.

Synd att ni inte kunde köra stenhårda varianten med att skruva isär alla kontroller, men det känns rätt hardcore och som du säger, de är inte direkt gratis vilket gör att FZ som kanske inte direkt har samma budget och sponsorer som LTT får välja vad man ska lägga några kronor på. Däremot gjorde ni det bra utefter förmåga och budget, kudos!

Kollar man på spel så är det ju helt klart att Nintendo sitter på överlägset bästa in-house studious world wide. År efter år så återfinns flera av de spel som fått högst betyg på någon av Nintendos konsoler, då är det väldigt märkligt att man "slösar" bort denna oerhörda kunskap och kreativitet genom att handikappa sig själva genom en generellt svag plattform, både i teknik och mjukvara.

Den stora frågan är ju mer när detta "paradigmskifte" kan tänkas att komma... Risken finns att det blir för sent, vilket är väldigt synd. Nu har man ju dessutom skjutit sig själva i foten lite grann med att släppa en ny konsol igen som är tekniskt klen.

Till julen kommer Scropio, jag gissar på att vi kommer se PlayStation 5 inom ett par år efter det, om inte tidigare. Det återstår nog att se hur pass stort kliv den nya konsolen innebär och hur detta hanteras av Microsoft samt utvecklarna. Sony tror jag faktiskt var smarta när de släppte PRO. De får drygt ett år där de kan ha den starkaste konsolen och sedan försöka att optimera spelupplevelsen på konsolen samtidigt som de fortsätter att satsa på PSVR.

Jag hade uppskattat en artikel (gärna hyfsat lång) alternativt en längre podcast (lämpligare format, men då tappar ni reklampengarna från annonser) där ni diskuterar framtiden kring konsolerna. Vilka går vinnande ur striden? Kommer Microsoft att lansera sin egna VR-lösning (troligtvis, därav den kraftigare konsolen), hur svarar Nintendo resp. Sony?

En annan intressant del är.... när ser vi den fjärde konsolen? Det finns en otrolig marknad och det känns inte helt orimligt att vi får se en fjärde eller kanske femte aktör inom snar framtid. Gissar på att det blir från Kina, eller USA i form av Amazon.

Sorry för fett OT


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

eld
Medlem
Citat:

Resultatet blev att kontorets kontroll fungerade betydligt bättre än mina privata kontroller, vilket är en indikation på att olika batchar har olika stora problem med den trådlösa kommunikationen.

Tack så mycket!

Det här testet har behövts, det skvallrar om mer än bara ett designfel och faktiskt felaktiga batches som Nintendo måste byta ut.

Medlem

Låter som xbox rrod, och som eld skriver, dålig batch.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av neocon:
Skrivet av Dave Lister:

Ni har inte öppnat upp dom tre kontrollerna i fråga för att se hur det är med antenn inuti? Om det rentutav ska vara en antenn inuti som saknas i en del tillverkningsbatchar?

Antennen är etsad rakt på kretskortet. Behändigt och elegant men inte bästa sättet att få stark signal. När han i videon nedan löder på en tråd blir det genast bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=ZnMnke6lF0c

Tråden behövdes nog egentligen inte, någon kommenterade på videon att det det tydligen bara är en kallödning som uppstått på grund av en last minute fix de gjorde exakt där han fäste sladden. Tydligen skall det räcka med att bara värma upp och smälta om lödpunkten.

Medlem

Kan bekräfta att jag har exakt samma problem.

Köpte Switch med de grå handkontrollerna och den vänstra tappar kontakten, eller det blir mer som något slags jobbigt glapp som kommer och går, ca2m från basenheten. Har provat att flytta runt basenheten, men inte hittat ett bra ställe för den. Man kan ju inte ha den stående mitt på golvet med småbarn som springer omkring. Problemet blir störst om man kör med båda joy-con löst i "avslappnat läge" - sittande i soffan med armarna längs sidorna, joy-con hamnar då vid benen. Gärna så att basenheten blir aningen skymd av vänster ben. Problemet jag upplever är att styrningen ibland hänger sig = Link fortsätter rakt fram utför stup eller att man inte lyckas undvika fiendeattacker. Problemet är aningen mindre när man använder joy-con hållaren, men finns fortfarande där. Även bekräftat detta med joystick kalibreringen i system-menyn.

Lånade en orange-röd vänster, från extra handkontroll kittet, och den har betydligt bättre prestanda. Den tappar bara kontakten, eller "glappar"/tappar paket, om jag håller hela handen runt den och lägger den tätt intill benet när jag sitter i soffan. As expected helt enkelt. Vilket känns som det är batch- eller sample-relaterat.

Skrivet av LentoMan:

Tråden behövdes nog egentligen inte, någon kommenterade på videon att det det tydligen bara är en kallödning som uppstått på grund av en last minute fix de gjorde exakt där han fäste sladden. Tydligen skall det räcka med att bara värma upp och smälta om lödpunkten.

Är inte allt för sugen på att modda in en extra antenn. Att det skulle kunna vara en kallödning låter ju helt klart som en rimlig förklaring. Värt att testa. Återkommer...

Edit: Använde min hobbylödkolv och smälte om lödkulan på den integrerade PCB-antennen. Ingen skillnad. Fortfarande glappig kontant, inte ens en placebo effekt...

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av tricky:

Precis sånt här jag känner att jag saknat på FZ. Vi (eller åtminstone jag) vill ha lite mer artiklar som inte bara är nyheter eller spelrecensioner, det finns så mycket mer. Artikeln som nyligen kom upp angående SSHD och PS4 kanske var lite tam, men det är ett steg i rätt riktning tycker jag, det här känns även högaktuellt och det är kul att läsa att ni faktiskt tog er tid och testade flera olika scenarion för att försöka luska fram vart problemet kunde ligga.

Synd att ni inte kunde köra stenhårda varianten med att skruva isär alla kontroller, men det känns rätt hardcore och som du säger, de är inte direkt gratis vilket gör att FZ som kanske inte direkt har samma budget och sponsorer som LTT får välja vad man ska lägga några kronor på. Däremot gjorde ni det bra utefter förmåga och budget, kudos!

Kollar man på spel så är det ju helt klart att Nintendo sitter på överlägset bästa in-house studious world wide. År efter år så återfinns flera av de spel som fått högst betyg på någon av Nintendos konsoler, då är det väldigt märkligt att man "slösar" bort denna oerhörda kunskap och kreativitet genom att handikappa sig själva genom en generellt svag plattform, både i teknik och mjukvara.

Den stora frågan är ju mer när detta "paradigmskifte" kan tänkas att komma... Risken finns att det blir för sent, vilket är väldigt synd. Nu har man ju dessutom skjutit sig själva i foten lite grann med att släppa en ny konsol igen som är tekniskt klen.

Till julen kommer Scropio, jag gissar på att vi kommer se PlayStation 5 inom ett par år efter det, om inte tidigare. Det återstår nog att se hur pass stort kliv den nya konsolen innebär och hur detta hanteras av Microsoft samt utvecklarna. Sony tror jag faktiskt var smarta när de släppte PRO. De får drygt ett år där de kan ha den starkaste konsolen och sedan försöka att optimera spelupplevelsen på konsolen samtidigt som de fortsätter att satsa på PSVR.

Jag hade uppskattat en artikel (gärna hyfsat lång) alternativt en längre podcast (lämpligare format, men då tappar ni reklampengarna från annonser) där ni diskuterar framtiden kring konsolerna. Vilka går vinnande ur striden? Kommer Microsoft att lansera sin egna VR-lösning (troligtvis, därav den kraftigare konsolen), hur svarar Nintendo resp. Sony?

En annan intressant del är.... när ser vi den fjärde konsolen? Det finns en otrolig marknad och det känns inte helt orimligt att vi får se en fjärde eller kanske femte aktör inom snar framtid. Gissar på att det blir från Kina, eller USA i form av Amazon.

Sorry för fett OT

Du behöver definitivt inte be om ursäkt för OT, kul att artikeln uppskattades och att du förmedlar dina egna reflektioner runt ämnet! Angående att skruva isär kontrollerna hade det kanske varit intressant ur perspektivet att få bilder från oss, men det hade inte hjälpt med att lösa eller felsöka problemet. Vi har inte utrustning för att korrigera rena designfel, och eftersom problemen varierar mellan olika kontroller skulle eventuella tips kanske inte gälla för alla användare (för att inte tala om att garantin skulle brytas om folk försöker sig på att modifiera kontrollerna, vilket inte är önskvärt med tanke på priserna).

Jag tror nog att Nintendo fortfarande har en del optimering av mjukvaran och firmwaren för Switch att göra, så prestanda kommer nog överlag bli något bättre framöver. Utvecklarna kommer nog också bli bättre på att optimera spelen för att köras bra i bärbart och dockat läge, om man tittar på hur spelen utvecklats från lanseringen och några år framöver för andra konsoler finns det en del utvecklingspotential för Switch också.

Bra idé om konsolernas framtid! Det uppslaget tar jag med mig till nästa planeringsmöte, det är ett intressant ämne att diskutera, oavsett om det blir i artikelform,video eller podcast. Tack och bock för många intressanta punkter!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Ulk_Upp:

Kan bekräfta att jag har exakt samma problem.

Köpte Switch med de grå handkontrollerna och den vänstra tappar kontakten, eller det blir mer som något slags jobbigt glapp som kommer och går, ca2m från basenheten. Har provat att flytta runt basenheten, men inte hittat ett bra ställe för den. Man kan ju inte ha den stående mitt på golvet med småbarn som springer omkring. Problemet blir störst om man kör med båda joy-con löst i "avslappnat läge" - sittande i soffan med armarna längs sidorna, joy-con hamnar då vid benen. Gärna så att basenheten blir aningen skymd av vänster ben. Problemet jag upplever är att styrningen ibland hänger sig = Link fortsätter rakt fram utför stup eller att man inte lyckas undvika fiendeattacker. Problemet är aningen mindre när man använder joy-con hållaren, men finns fortfarande där. Även bekräftat detta med joystick kalibreringen i system-menyn.

Lånade en orange-röd vänster, från extra handkontroll kittet, och den har betydligt bättre prestanda. Den tappar bara kontakten, eller "glappar"/tappar paket, om jag håller hela handen runt den och lägger den tätt intill benet när jag sitter i soffan. As expected helt enkelt. Vilket känns som det är batch- eller sample-relaterat.

Skrivet av LentoMan:

Tråden behövdes nog egentligen inte, någon kommenterade på videon att det det tydligen bara är en kallödning som uppstått på grund av en last minute fix de gjorde exakt där han fäste sladden. Tydligen skall det räcka med att bara värma upp och smälta om lödpunkten.

Är inte allt för sugen på att modda in en extra antenn. Att det skulle kunna vara en kallödning låter ju helt klart som en rimlig förklaring. Värt att testa. Återkommer...

Jag har upplevt exakt samma sak, fast omvänt när det gäller färgerna. Mina personliga Joy-Cons är de blå och röda, och där tappar kontrollerna kontakt med konsolen när jag sitter och spelar med dem anslutna i Grip-fästet vilket tvingar mig att hålla upp kontrollen i konsolens riktning. Kontorets Switch har grå Joy-Cons, och de fungerar utmärkt både hemma hos mig och på kontoret. De kan också lagga lite ibland, men inte i närheten av mina privata kontroller. Det ska bli mycket intressant att se vad Nintendos slutsats blir efter att deras undersökning är klar.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Switch hade varit bättre utan Joy-Cons i mitt tycke. Fasta kontroller på enheten med en riktig d-pad och en medföljande Pro-kontroller för att spela på TV:n.

Avstängd
Skrivet av tricky:

Kan också tänka mig att folk med modernare routrar de fått från sin ISP kör med alla tillgängliga band påslagna, även om de inte används.

Nej, så funkar det inte. På sin höjd används två kanaler; en på 2,4GHz- och en på 5GHz-bandet. Varav den senare inte ligger i samma omfång som trådlösa kontroller och dylika prylar.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Araxes:
Skrivet av tricky:

Kan också tänka mig att folk med modernare routrar de fått från sin ISP kör med alla tillgängliga band påslagna, även om de inte används.

Nej, så funkar det inte. På sin höjd används två kanaler; en på 2,4GHz- och en på 5GHz-bandet. Varav den senare inte ligger i samma omfång som trådlösa kontroller och dylika prylar.

Det stämmer, men moderna routrar kan ju sätta upp flera samtidiga nätverk över dessa frekvensband, det är exempelvis inte ovanligt att moderna prestandainriktade routrar låter användaren sätta upp minst ett 2,4 GHz-nätverk och två eller fler på 5 GHz.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Avstängd
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Araxes:
Skrivet av tricky:

Kan också tänka mig att folk med modernare routrar de fått från sin ISP kör med alla tillgängliga band påslagna, även om de inte används.

Nej, så funkar det inte. På sin höjd används två kanaler; en på 2,4GHz- och en på 5GHz-bandet. Varav den senare inte ligger i samma omfång som trådlösa kontroller och dylika prylar.

Det stämmer, men moderna routrar kan ju sätta upp flera samtidiga nätverk över dessa frekvensband, det är exempelvis inte ovanligt att moderna prestandainriktade routrar låter användaren sätta upp minst ett 2,4 GHz-nätverk och två eller fler på 5 GHz.

Vad har det att göra med de routrar folk får från sin ISP?

Sen är det aldrig default att göra så heller, för den delen.

Gnällkuk
Skrivet av Araxes:
Skrivet av tricky:

Kan också tänka mig att folk med modernare routrar de fått från sin ISP kör med alla tillgängliga band påslagna, även om de inte används.

Nej, så funkar det inte. På sin höjd används två kanaler; en på 2,4GHz- och en på 5GHz-bandet. Varav den senare inte ligger i samma omfång som trådlösa kontroller och dylika prylar.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar?

Skrivet av Araxes:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Araxes:
Skrivet av tricky:

Kan också tänka mig att folk med modernare routrar de fått från sin ISP kör med alla tillgängliga band påslagna, även om de inte används.

Nej, så funkar det inte. På sin höjd används två kanaler; en på 2,4GHz- och en på 5GHz-bandet. Varav den senare inte ligger i samma omfång som trådlösa kontroller och dylika prylar.

Det stämmer, men moderna routrar kan ju sätta upp flera samtidiga nätverk över dessa frekvensband, det är exempelvis inte ovanligt att moderna prestandainriktade routrar låter användaren sätta upp minst ett 2,4 GHz-nätverk och två eller fler på 5 GHz.

Vad har det att göra med de routrar folk får från sin ISP?

Sen är det aldrig default att göra så heller, för den delen.

För att de som har en router från sin ISP och inte gör ett aktivt val själv har antagligen mindre kunskap och/eller intresse av att ställa in sin router. Då känns det rätt troligt att om routern stödjer både 2,4 och 5 så är båda aktiverade per default. Min router (dock egenköpt) hade en 2,4 och två 5 aktiverade per default men eftersom jag bara använder 5ghz och endast har behov av en så inaktiverade jag de andra.

Känns märkligt att ett av banden skulle vara avstängt som default, eller du kanske har erfarenhet av att arbeta med support eller dylikt från någon av de större operatörerna?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Ulk_Upp:

Edit: Använde min hobbylödkolv och smälte om lödkulan på den integrerade PCB-antennen. Ingen skillnad. Fortfarande glappig kontant, inte ens en placebo effekt...

Ja, det var nog bara vissa som det gjorde skillnad för, om det nu inte bara var att de råkade hamnade aningen annorlunda när de togs isär och satte i hop dem igen. Någon på neogaf nämnde dock att det blev bättre:
http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=231847820&postcoun...

Det var en annan användare som analyserade problemet genom att proba och mäta signalstyrka etc:
http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=231920272&postcoun...

Nintendo löste väl officiellt problemet med något konduktivt skumgummifilter om jag inte minns fel, troligtvis för att filtrera bort störningar till/från kringliggande elektronik och ledare.

1
Skriv svar