Starbreeze satsar 107 miljoner på System Shock 3

Medlem
Starbreeze satsar 107 miljoner på System Shock 3

Ska bli intressant å se hur det går, håller tummarna för dom. Provade system chock 2 remake demot, inte alls så tokigt måste jag säga, lirade även 1a och 2a för många år sedan

Medlem

Nu hoppas jag på att utvecklarna vågar tänka lite nytt, eftersom System Shock ursprungligen egentligen är en korridorspangare. Korridorspangare fungerade på sena 90-talet.

I dagsläget kräver spelare mer av ett spel än att kuta omkring i korridorer och öppna dörrar, även om det handlar lite om att fippla med färdigheter, pilla i inventoryt och använda annorlunda vapen också. Det räcker nog inte att leva på endast nostalgi här...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Nu hoppas jag på att utvecklarna vågar tänka lite nytt, eftersom System Shock ursprungligen egentligen är en korridorspangare. Korridorspangare fungerade på sena 90-talet.

I dagsläget kräver spelare mer av ett spel än att kuta omkring i korridorer och öppna dörrar, även om det handlar lite om att fippla med färdigheter, pilla i inventoryt och använda annorlunda vapen också. Det räcker nog inte att leva på endast nostalgi här...

Alltid ett knepigt läge med uppföljare såhär många år senare. Ändrar man för mycket blir fansen arga. Ändrar man för lite köper ingen annan än fans spelet och lägger man sig någonstans emellan blir ingen glad överhuvudtaget.

Medlem

Sååå jäävla hypad! Har inte varit såhär hypad sen HL2!


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Nu hoppas jag på att utvecklarna vågar tänka lite nytt, eftersom System Shock ursprungligen egentligen är en korridorspangare. Korridorspangare fungerade på sena 90-talet.

I dagsläget kräver spelare mer av ett spel än att kuta omkring i korridorer och öppna dörrar, även om det handlar lite om att fippla med färdigheter, pilla i inventoryt och använda annorlunda vapen också. Det räcker nog inte att leva på endast nostalgi här...

Fast Systemshock-spelen var bra mycket mer än en korridor-pangare. Dom är båda två väldigt lika Bioshock-serien gameplay mässigt (förrutom strids-mekaniken i SS1 och inventory-systemen förstås), så varför skulle det inte funka för nya SS? Så länge man inte dummar ner RPG-aspekterna så tror jag man kan lyckas ganska bra utan att förändra hela konceptet.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:
Skrivet av T.Mani:

Nu hoppas jag på att utvecklarna vågar tänka lite nytt, eftersom System Shock ursprungligen egentligen är en korridorspangare. Korridorspangare fungerade på sena 90-talet.

I dagsläget kräver spelare mer av ett spel än att kuta omkring i korridorer och öppna dörrar, även om det handlar lite om att fippla med färdigheter, pilla i inventoryt och använda annorlunda vapen också. Det räcker nog inte att leva på endast nostalgi här...

Fast Systemshock-spelen var bra mycket mer än en korridor-pangare. Dom är båda två väldigt lika Bioshock-serien gameplay mässigt (förrutom strids-mekaniken i SS1 och inventory-systemen förstås), så varför skulle det inte funka för nya SS? Så länge man inte dummar ner RPG-aspekterna så tror jag man kan lyckas ganska bra utan att förändra hela konceptet.

Men jag tror inte heller att ett nytt Bioshock skulle gå hem lika bra ännu en gång om det släpptes ett nytt idag, om man inte tillför något drastiskt annorlunda och/eller nytt.

Bioshock, i alla fall ettan och även tvåan (om jag minns rätt) är också korridorspangare. Sen kom de med Bioshock infinite som ville göra något nytt, vilket spelet också gjorde till stor del, men var det tillräckligt? Jag har för mig att det inte gick hem lika bra som man hoppats. Infinite var fortfarande en korridorspangare i grunden även om man trollade bort väggarna


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Nu hoppas jag på att utvecklarna vågar tänka lite nytt, eftersom System Shock ursprungligen egentligen är en korridorspangare. Korridorspangare fungerade på sena 90-talet.

I dagsläget kräver spelare mer av ett spel än att kuta omkring i korridorer och öppna dörrar, även om det handlar lite om att fippla med färdigheter, pilla i inventoryt och använda annorlunda vapen också. Det räcker nog inte att leva på endast nostalgi här...

Bara det inte blir openworld á la Ubisoft, då tar jag hellre en linjär upplevelse. Nu tror jag inte att det ligger nära till hands, men ändå.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

eld
Medlem
Skrivet av T.Mani:

Nu hoppas jag på att utvecklarna vågar tänka lite nytt, eftersom System Shock ursprungligen egentligen är en korridorspangare. Korridorspangare fungerade på sena 90-talet.

I dagsläget kräver spelare mer av ett spel än att kuta omkring i korridorer och öppna dörrar, även om det handlar lite om att fippla med färdigheter, pilla i inventoryt och använda annorlunda vapen också. Det räcker nog inte att leva på endast nostalgi här...

Vänta lite, du pratar om systemshock 1 och 2 som gick hand i hand med ultima underworld och sen deus ex, spelen som mynnade begreppet immersive sim.

Finns väldigt få spel som faktiskt har levt upp till dessa titlar och det är först nu som fler spel börjar gå tillbaka till tanken bakom dessa spel.

Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av T.Mani:

Nu hoppas jag på att utvecklarna vågar tänka lite nytt, eftersom System Shock ursprungligen egentligen är en korridorspangare. Korridorspangare fungerade på sena 90-talet.

I dagsläget kräver spelare mer av ett spel än att kuta omkring i korridorer och öppna dörrar, även om det handlar lite om att fippla med färdigheter, pilla i inventoryt och använda annorlunda vapen också. Det räcker nog inte att leva på endast nostalgi här...

Vänta lite, du pratar om systemshock 1 och 2 som gick hand i hand med ultima underworld och sen deus ex, spelen som mynnade begreppet immersive sim.

Finns väldigt få spel som faktiskt har levt upp till dessa titlar och det är först nu som fler spel börjar gå tillbaka till tanken bakom dessa spel.

Ja, det gör jag. Och det funkade då, och det var bra på den tiden. Men man kan inte återskapa samma sak om och om igen för att det en gång var nytänkande och banbrytande. Idag är det inte det längre och därför behövs det något mer.

Därmed hoppas jag att utvecklarna tänker på detta, nu när de faktiskt tänker hosta upp rätt mycket pengar. De vågar alltså satsa och då vill man ju inte att de ska gå dåligt för att de försöker gå i gamla fotspår


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:
Skrivet av eld:
Skrivet av T.Mani:

Nu hoppas jag på att utvecklarna vågar tänka lite nytt, eftersom System Shock ursprungligen egentligen är en korridorspangare. Korridorspangare fungerade på sena 90-talet.

I dagsläget kräver spelare mer av ett spel än att kuta omkring i korridorer och öppna dörrar, även om det handlar lite om att fippla med färdigheter, pilla i inventoryt och använda annorlunda vapen också. Det räcker nog inte att leva på endast nostalgi här...

Vänta lite, du pratar om systemshock 1 och 2 som gick hand i hand med ultima underworld och sen deus ex, spelen som mynnade begreppet immersive sim.

Finns väldigt få spel som faktiskt har levt upp till dessa titlar och det är först nu som fler spel börjar gå tillbaka till tanken bakom dessa spel.

Ja, det gör jag. Och det funkade då, och det var bra på den tiden. Men man kan inte återskapa samma sak om och om igen för att det en gång var nytänkande och banbrytande. Idag är det inte det längre och därför behövs det något mer.

Därmed hoppas jag att utvecklarna tänker på detta, nu när de faktiskt tänker hosta upp rätt mycket pengar. De vågar alltså satsa och då vill man ju inte att de ska gå dåligt för att de försöker gå i gamla fotspår

Det som behövs är inte något banbrytande eller direkt nytänkande. Alla dessa spel byggde på inlevelse och story. Det är det enda riktigt viktiga för att göra en bra trea.

Sen är eventuella nymodigheter, nyheter och "quality of life"-förbätttringar ett givet plus. Men de är inte det viktiga i sammanhanget.

Medlem

om dom skulle lägga dom miljonerna på hemlösa och sånt skulle det verkligen bli en chock i systemet

Medlem

Fan vad kul. System Shock är ett av mina drömprojekt som jag missade på den tiden, konstigt nog. Och eftersom jag är så kräsen med grafik, så blir det ingen upplevelse för mig av dessa klassiker. Har önskat mig ett System Shock med dagens teknik så detta blir kanon.!


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Fan vad kul. System Shock är ett av mina drömprojekt som jag missade på den tiden, konstigt nog. Och eftersom jag är så kräsen med grafik, så blir det ingen upplevelse för mig av dessa klassiker. Har önskat mig ett System Shock med dagens teknik så detta blir kanon.!

System Shock Remastered lyckades på Kickstarter, och längtar redan efter det! Så det är inte för sent att prova.
http://systemshock.com/

System Shock 2 är riktigt bra, grafiken är inte så farlig när du väl kommer in i spelet, även vid dagens läge!


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Bra där Starbreeze!

Det här projektet och System Shock Remastered (som jag skänkte pengar till) är nog de två spel jag längtar mest till av allt.

Tänk dock om även en No One Lives Forever-kickstarter skulle dyka upp ur IP-träsket. Oj, oj, oj... (!)


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Personligen föredrar jag linjära spel över open-world spel. I open-world spel går alldeles för mycket av tiden ut på att ta sig runt. Tittar man på t.ex. DOOM är det alltid action.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

om dom skulle lägga dom miljonerna på hemlösa och sånt skulle det verkligen bli en chock i systemet

:'D

Medlem

...och "andra plattformar".

Fel svar.

Om man verkligen ska gå in för att göra ett hardcore fps/rpg PC lir ska man aldrig behöva tänka på hur spelet ska kunna fungera på en rutten jävla handkontroll.

Designa på det viset resulterar i att vilja men inte kunna, att försöka men inte genomföra. Som en grön rymdgubbe en gång sa "Do... or do not. There is no try".

Medlem
Skrivet av Preacher81:

Ska bli intressant å se hur det går, håller tummarna för dom. Provade system chock 2 remake demot, inte alls så tokigt måste jag säga, lirade även 1a och 2a för många år sedan

System shock 2 remake demo? Tror du tänker på remake demot av ettan.

Medlem

ojojoj
Bästa nyheterna man läst på länge.

Medlem
Skrivet av disinfect:
Skrivet av Preacher81:

Ska bli intressant å se hur det går, håller tummarna för dom. Provade system chock 2 remake demot, inte alls så tokigt måste jag säga, lirade även 1a och 2a för många år sedan

System shock 2 remake demo? Tror du tänker på remake demot av ettan.

Ja just det, av 1an, my bad.

1
Skriv svar