Mass Effect: Andromeda

Robot
Mass Effect: Andromeda

Ett kärt återseende, men med några varningslampor som blinkar. Så här tänker vi efter dryga tio timmar i rymden.

#mass-effect-andromeda, #bioware, #battlefield-1, #the-witcher-3


Avstängd
Mass Effect: Andromeda

Det där med forskning är likadant med alla spel med liknande system: det dyker alltid upp någonting som är bättre.

Medlem

Såg den här på Neogaf

Medlem

Kul att man ändå (ÄNTLIGEN) får testa ett spel i ett antal timmar innan det släpps och utan att betala för det tack vare origin access. Tack för det EA och buu på alla andra fega spelföretag som inte vågar ta det djärva beslutet som var branschstandard för 20-25 år sen.

Nå återstår det en nedladdning och 10 timmars spelande för att se om det är värt att lägga pengar på också, har dock inga höga förväntningar alls och tyvärr finns det i princip 0 konkurrens i sci/fi genren av rpg:s, vilket gjort Bioware lata och bekväma.

Vågar man hoppas på ett Witcher 3 i rymden som visar var skåpet ska stå där med som just Witcher gjorde för fantasy rollspelen?

Medlem
Skrivet av neocon:
Citat:

Utöver huvuduppdraget som går ut på att få igång koloniseringen av Andromeda, bjuds det även på ett gäng sidouppdrag, men hittills är jag rätt besviken på dem. Problemet är att många av dem bara går ut på att springa fram och tillbaka mellan områden och trycka på knappar. Vart tog inspirationen från The Witcher 3 vägen?

Som jag misstänkte. Mycket tråkigt att få bekräftat dock. Undrar om något spel kommer nå Witcher 3-kvalitet i side quests de kommande åren (Förutom Cyberpunk då). CD Projekt Red lade ribban i molnen.

Skrivet av Chomag:

Vågar man hoppas på ett Witcher 3 i rymden som visar var skåpet ska stå där med som just Witcher gjorde för fantasy rollspelen?

Nä.

Förstår aldrig riktigt jämförelserna med witcher 3. Eller jag tycker inte dom är rättvisa.

Håller med om att witchers "side quests" var ruskigt bra. Men alla verkar glömma att även the witchers karta var absolut smockad med "?", som i 95% av fallen var kistor med värdelöst loot, några random monster att döda för att se 10 npc som inte sa något hugga ved, eller ge ett treasure quest som ofta var en halvsides brev och ledde till en ny kista med kasst loot.

Jag är inte förtjust i dom bitarna, men så länge det finns side quests med djup också så tycker jag inte man kan säga att dom inte tagit inspiration från witcher 3, men får väl se när spelet är nere.

"Problemet är att många av dem bara går ut på att springa fram och tillbaka mellan områden och trycka på knappar. Vart tog inspirationen från The Witcher 3 vägen? Vissa av de små berättelserna antyder en viss form av djup, men när jag blir ombedd att skanna 16 olika stenar eller hitta 10 olika djur känns det som att Bioware inte lärt sig något alls från det polska mästerverket. "

Återigen witcher 3 hade också hade jädrigt mycket fetch grejer, även om dom inte kallade det för "side quests", men om man är completionist så blev dom där "?" det, och det blev en börda tillslut

Medlem

Inquisition in space...

Relik 📜

Låter rätt likt mina första intryck från tidigare. Oroande med sidouppdrag, hoppas de tar fart.

Är på förhand skeptisk men nyfiken. Blir att testa ikväll!


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Har läst en preview av John Walker och han hade inte mycket bra att säga om spelet.

Konstigt att de använder sig av samma story igen, en utvald som ska rädda världen..
Det är som senaste Star Wars, de har bara ändrat lite gentemot trilogin.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Vad för rigg spelade ni det på exakt, och hur flöt det?

Medlem
Skrivet av Chomag:

Kul att man ändå (ÄNTLIGEN) får testa ett spel i ett antal timmar innan det släpps och utan att betala för det tack vare origin access.

Utan att betala för det? Origin Access kostar 250 pix om året.

Citat:

...när jag blir ombedd att skanna 16 olika stenar eller hitta 10 olika djur känns det som att Bioware inte lärt sig något alls från det polska mästerverket.

Där sjönk hypenivån 2 punkter.

Skribent
Skrivet av Buio:

Allt blir bättre med ett laugh track! Att standardutförandet av Ryder sedan spränger uncanny valley gör ju inte saken bättre. Som tur väl är har jag nog lyckats rätt bra med min egen Ryder, för jag reagerar inte alls lika starkt på hennes minspel.

Skrivet av AHTF:

Förstår aldrig riktigt jämförelserna med witcher 3. Eller jag tycker inte dom är rättvisa.

Håller med om att witchers "side quests" var ruskigt bra. Men alla verkar glömma att även the witchers karta var absolut smockad med "?", som i 95% av fallen var kistor med värdelöst loot, några random monster att döda för att se 10 npc som inte sa något hugga ved, eller ge ett treasure quest som ofta var en halvsides brev och ledde till en ny kista med kasst loot.

Jag är inte förtjust i dom bitarna, men så länge det finns side quests med djup också så tycker jag inte man kan säga att dom inte tagit inspiration från witcher 3, men får väl se när spelet är nere.

"Problemet är att många av dem bara går ut på att springa fram och tillbaka mellan områden och trycka på knappar. Vart tog inspirationen från The Witcher 3 vägen? Vissa av de små berättelserna antyder en viss form av djup, men när jag blir ombedd att skanna 16 olika stenar eller hitta 10 olika djur känns det som att Bioware inte lärt sig något alls från det polska mästerverket. "

Återigen witcher 3 hade också hade jädrigt mycket fetch grejer, även om dom inte kallade det för "side quests", men om man är completionist så blev dom där "?" det, och det blev en börda tillslut

Får jag bara en tillräckligt rimlig anledning kan fetch quests vara okej, till en viss grad. Men när någon säger åt mig att skanna djur bara för att de finns där faller det helt platt för mig.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Vad för rigg spelade ni det på exakt, och hur flöt det?

What he said. Jag planerar att köra detta på PC, men mot 4K OLED TV:n och vill få en uppfattning om mitt 1080 kommer räcka till 60 FPS eller inte. Vägrar köra på 30 >.<

Medlem
Skrivet av AHTF:

Återigen witcher 3 hade också hade jädrigt mycket fetch grejer, även om dom inte kallade det för "side quests", men om man är completionist så blev dom där "?" det, och det blev en börda tillslut

Jag håller verkligen med dig, det verkar som att ingen kommer ihåg hur W3 faktiskt var. Även jag tröttnade ordentligt på att springa runt och göra sidequests då oerhört många var meningslösa "döda 5 gubbar vid lägereld och loota en kista med skit i". Jag tröttnade såpass att jag endast körde main story tillslut.

Sen tycker jag att W3 var ett fantastiskt spel men att påstå att det var en pionjär gällande sidequests tycker jag inte är rätt.

Skribent
Skrivet av Dudinkalv:

Vad för rigg spelade ni det på exakt, och hur flöt det?

Skrivet av Urgas:
Skrivet av Dudinkalv:

Vad för rigg spelade ni det på exakt, och hur flöt det?

What he said. Jag planerar att köra detta på PC, men mot 4K OLED TV:n och vill få en uppfattning om mitt 1080 kommer räcka till 60 FPS eller inte. Vägrar köra på 30 &gt;.&lt;

Även med ett 980-kort tycker jag att spelet flyter på riktigt bra och jag upplever inga framedrops. Jag tänker att röra mer på prestanda i den kompletta recensionen på måndag, men med ett 1070 eller 1080 ska man inte behöva oroa sig för att spela i sub 60fps.

Medlem
Skrivet av Marcus Grönskog:
Skrivet av Dudinkalv:

Vad för rigg spelade ni det på exakt, och hur flöt det?

Skrivet av Urgas:
Skrivet av Dudinkalv:

Vad för rigg spelade ni det på exakt, och hur flöt det?

What he said. Jag planerar att köra detta på PC, men mot 4K OLED TV:n och vill få en uppfattning om mitt 1080 kommer räcka till 60 FPS eller inte. Vägrar köra på 30 &amp;gt;.&amp;lt;

Även med ett 980-kort tycker jag att spelet flyter på riktigt bra och jag upplever inga framedrops. Jag tänker att röra mer på prestanda i den kompletta recensionen på måndag, men med ett 1070 eller 1080 ska man inte behöva oroa sig för att spela i sub 60fps.

Jag själv sitter på ett 970. Tankar?

Skribent
Skrivet av Dudinkalv:
Skrivet av Marcus Grönskog:
Skrivet av Dudinkalv:

Vad för rigg spelade ni det på exakt, och hur flöt det?

Skrivet av Urgas:
Skrivet av Dudinkalv:

Vad för rigg spelade ni det på exakt, och hur flöt det?

What he said. Jag planerar att köra detta på PC, men mot 4K OLED TV:n och vill få en uppfattning om mitt 1080 kommer räcka till 60 FPS eller inte. Vägrar köra på 30 &amp;amp;gt;.&amp;amp;lt;

Även med ett 980-kort tycker jag att spelet flyter på riktigt bra och jag upplever inga framedrops. Jag tänker att röra mer på prestanda i den kompletta recensionen på måndag, men med ett 1070 eller 1080 ska man inte behöva oroa sig för att spela i sub 60fps.

Jag själv sitter på ett 970. Tankar?

Funderar du på att köra i högre upplösning än 1080p så finns det nog en risk för lite dippar. Annars vågar jag mig på att säga att det kommer funka fint!

Redaktör
Skrivet av Dudinkalv:
Skrivet av Marcus Grönskog:
Skrivet av Dudinkalv:

Vad för rigg spelade ni det på exakt, och hur flöt det?

Skrivet av Urgas:
Skrivet av Dudinkalv:

Vad för rigg spelade ni det på exakt, och hur flöt det?

What he said. Jag planerar att köra detta på PC, men mot 4K OLED TV:n och vill få en uppfattning om mitt 1080 kommer räcka till 60 FPS eller inte. Vägrar köra på 30 &amp;amp;gt;.&amp;amp;lt;

Även med ett 980-kort tycker jag att spelet flyter på riktigt bra och jag upplever inga framedrops. Jag tänker att röra mer på prestanda i den kompletta recensionen på måndag, men med ett 1070 eller 1080 ska man inte behöva oroa sig för att spela i sub 60fps.

Jag själv sitter på ett 970. Tankar?

Vi ska försöka få ut ett test av Andromeda med några vanliga grafikkort i dag. Stay tuned.


signatur
Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Jag tröttnade såpass att jag endast körde main story tillslut.

Såna fall missade du ju en hel del väldigt bra side quests, inte konstigt att ni inte förstår hur Witcher 3 skiljer sig från mängden om ni bara stirrar er blinda på alla de fetch quests som fanns.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:
Skrivet av Dudinkalv:
Skrivet av Marcus Grönskog:
Skrivet av Dudinkalv:

Vad för rigg spelade ni det på exakt, och hur flöt det?

Skrivet av Urgas:
Skrivet av Dudinkalv:

Vad för rigg spelade ni det på exakt, och hur flöt det?

What he said. Jag planerar att köra detta på PC, men mot 4K OLED TV:n och vill få en uppfattning om mitt 1080 kommer räcka till 60 FPS eller inte. Vägrar köra på 30 &amp;amp;amp;gt;.&amp;amp;amp;lt;

Även med ett 980-kort tycker jag att spelet flyter på riktigt bra och jag upplever inga framedrops. Jag tänker att röra mer på prestanda i den kompletta recensionen på måndag, men med ett 1070 eller 1080 ska man inte behöva oroa sig för att spela i sub 60fps.

Jag själv sitter på ett 970. Tankar?

Vi ska försöka få ut ett test av Andromeda med några vanliga grafikkort i dag. Stay tuned.

Då väntar jag spänt på detta!

Medlem

Måste säga att det är riktigt skönt att ni publicerar både recension och slutbetyg innan release. Kudos till er som hinner, och till EA/Bioware som inte höll hårt i recensionsexemplaren.

Medlem

När det gäller Dark Souls jublar folk över att man får noll information om saker och dess betydelse. Trail and error. I andra spel gnäller man på såna saker.

Skribent
Skrivet av Spectral:

När det gäller Dark Souls jublar folk över att man får noll information om saker och dess betydelse. Trail and error. I andra spel gnäller man på såna saker.

Folk tycker olika. Jag är ett stort fan av Souls-serien, men jag skulle inte hävda att bristen på information är seriens främsta styrka.

Medlem

så hur i helvete vi vanliga dödliga mer origin access tankar spelet ? går det ens än eller ?


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Kontentan efter att ha läst en förhandstittar verkar ligga på olika grader av besvikelse. Jag har sett alltifrån en arg rant över hur dåligt allt var, många konstateranden att starten var dålig men med försiktigt hopp om att det kanske blir bättre längre in i spelet. Samt flera som anser att spelet är gediget, men att det som gjorde ME bra för just den personen saknades eller var dåligt gjort...

Jag har inte sett en enda som har gett överhängande positiva åsikter, vilket ju är något som brukar förekomma då en betydande del av spelmediavärlden totalt verkar förlora förmågan att vara kritisk eller våga ställa krav på spel när det kommer till förhandsvisningar...
Det oroar mig väldigt...

Medlem

Vill inte välja mellan Köra fort eller klättra i backar...
Hört talas om låg och högväxel????
,

Skribent
Skrivet av ompalompa:

Kontentan efter att ha läst en förhandstittar verkar ligga på olika grader av besvikelse. Jag har sett alltifrån en arg rant över hur dåligt allt var, många konstateranden att starten var dålig men med försiktigt hopp om att det kanske blir bättre längre in i spelet. Samt flera som anser att spelet är gediget, men att det som gjorde ME bra för just den personen saknades eller var dåligt gjort...

Jag har inte sett en enda som har gett överhängande positiva åsikter, vilket ju är något som brukar förekomma då en betydande del av spelmediavärlden totalt verkar förlora förmågan att vara kritisk eller våga ställa krav på spel när det kommer till förhandsvisningar...
Det oroar mig väldigt...

Oroar det dig att du inte ser fler överhängande positiva röster?

Skrivet av roftg:

Vill inte välja mellan Köra fort eller klättra i backar...
Hört talas om låg och högväxel????
,

Frågan är vad det egentligen tillför det här spelet. Just nu är det mest ett irritationsmoment som framför allt medför onödiga extra klick.

Medlem
Skrivet av Marcus Grönskog:

Oroar det dig att du inte ser fler överhängande positiva röster?

Ja precis. För om media brukar vara mer lyriska och ösa beröm över förtittar på spel som är allt från knappt medelmåttiga till helt fantastiska, vad betyder det när medias reaktioner är ambivalenta och ljumna.

Jag tror att det finns en risk att spelet blir en flopp, men jag hoppas att det bara är så att det inte håller måttet mot tidigare ME-spel eller är för annorlunda, men ändå blir ett bra spel i sin egen rätt.
På samma sätt som Dragon age 2 i början blev ratat för att var för fundamentalt olikt ettan, men egentligen ansågs vara ett bra spel i slutändan, dock med en ganska annorlunda spelarbas.

Medlem

Finns säkert en förklaring som jag missat, men jag är glad att jag inte kollade på livestreamen. Sure jag har ADD, men en kulminering i form av några minuters springande i spelets första miljö efter en timmas extremt energilösa karaktärsskapande (som för övrigt jag älskar, men inte att titta på) så tror jag att vem som helst med något kortare tålamod skulle bli frustrerad. Bättre kan ni, och jag ser fram emot framtida shower som håller högre nivå än sämsta möjliga.

Medlem

Tänkte köpa detta. Blev såld på grafiken och jämförelsen med Witcher 3. Men av det jag har nu sett och hört ..... aj aj, blir nog inget köp.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Chomag:

Kul att man ändå (ÄNTLIGEN) får testa ett spel i ett antal timmar innan det släpps och utan att betala för det tack vare origin access.

Utan att betala för det? Origin Access kostar 250 pix om året..

Ja nåt liknande iaf. Det är dock bättre än inget alls, men visst är det inte gratis, dock så betalar jag personligen inte för att få testköra spel i ett par timmar, utan för att det var ett par andra spel jag var intresserad av, men inte ville punga ut 1000 kr plus för dem.

Kört spelet i dryga 6 timmar än så länge och det känns precis som Inquisition in space som någon annan nämnde ovan. Känns verkligen skitkul att plocka blommor och samla mineraler i stor, snygg och nästan folktom öken! Det är hittills inte ett dåligt spel alls, men knappast är det något spel som är revolutionerande heller eller kommer att hamna på topplistor över bästa spel i framtiden.

Makon är nästa lika usel som i den i ME1. Fastnade direkt i en bergsklyfta och var tvungen att reload när jag inte kom loss...

12
Skriv svar