Prisvärda Intel i5-konkurrenten AMD Ryzen 5 släpps i april

Robot
Prisvärda Intel i5-konkurrenten AMD Ryzen 5 släpps i april
Medlem
Prisvärda Intel i5-konkurrenten AMD Ryzen 5 släpps i april

Rätta mig om jag har fel men hur kan man veta att den är prisvärd när den inte har testats ännu. Den kanske presterar väldigt dåligt?

Medlem
Skrivet av Jowcke:

Rätta mig om jag har fel men hur kan man veta att den är prisvärd när den inte har testats ännu. Den kanske presterar väldigt dåligt?

Ryzen 5 1600X är i princip en Ryzen 7 1800X med två färre kärnor. Och 1800X har ju testats och presterar bra!

Så om spelet du kör ändå inte använder sig av fler än sex kärnor så borde det inte vara någon skillnad (tror de har samma klockfrekvens)

Medlem
Skrivet av Tune:
Skrivet av Jowcke:

Rätta mig om jag har fel men hur kan man veta att den är prisvärd när den inte har testats ännu. Den kanske presterar väldigt dåligt?

Ryzen 5 1600X är i princip en Ryzen 7 1800X med två färre kärnor. Och 1800X har ju testats och presterar bra!

Så om spelet du kör ändå inte använder sig av fler än sex kärnor så borde det inte vara någon skillnad (tror de har samma klockfrekvens)

Turbofrekvensen är densamma som 1800X, så 1600X förväntas vara prisvärd. Den lär vara mycket konkurrenskraftig i spel som GTA 5 etc som gillar fler trådar. Vet inte exakt hur många trådar GTA 5 använder, men om du har 16 trådar eller 12, kommer inte göra någon större skillnad. Det fina är ju att 1600X kostar ju ungefär lägre än hälften vs 1800X men ska prestera på förhand lika bra i samma frekvens som 1600X.

Avstängd

3500:- är inte särskilt mycket pengar, just sayin'

1
Skriv svar