Grafikkortstest – Mass Effect: Andromeda

Robot
Grafikkortstest – Mass Effect: Andromeda

Vi testar Biowares stekheta rymd-RPG med fem grafikkort.

#mass-effect-andromeda


Medlem
Grafikkortstest – Mass Effect: Andromeda

Testade med mitt GTX970. (med i7 6700k @stock, 16gb DDR4 RAM(4000mhz).

Får ca 50-60fps (hamnar oftast runt 53-55 trots open world combat, lite mer intense alltså) med inställningarna på 'High'. 1920x1080. Bra nog för mig!

Medlem

Skulle ni kunna klämma in GTX 980 Ti kortet eller skulle det vara jämnstarkt med 970?

Medlem
Skrivet av Shuriko:

Skulle ni kunna klämma in GTX 980 Ti kortet eller skulle det vara jämnstarkt med 970?

980Ti är betydligt kraftfullare än ett 970 väl?

Medlem

980Ti hamnar över 1060 och närmare 1080.

Medlem

Inga AMD kort?


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Redaktör
Skrivet av Hymer:

Inga AMD kort?

Tyvärr inte. Det blev prestandakort eller vanligt förekommande kort med bra tryck i främst. Radeon 480 var på tapeten men det hanns inte med denna gång.

Vi har inte gjort så många såna här tester innan. Feedback som din uppskattas.


signatur
Medlem

Inget GTX980? *gråta en skvätt*

Gnällkuk

Hur hittar man spelet? Hittade inget när jag sökte snabbt innan jag drog till jobbet


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Bra att det är optimerat som ett skrumpet rumphål.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Hymer:

Inga AMD kort?

Vad trodde du, detta är FZ Nvidia forum.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:
Skrivet av Hymer:

Inga AMD kort?

Tyvärr inte. Det blev prestandakort eller vanligt förekommande kort med bra tryck i främst. Radeon 480 var på tapeten men det hanns inte med denna gång.

Vi har inte gjort så många såna här tester innan. Feedback som din uppskattas.

Antar att ni lånar kort av Sweclockers, nått AMD kort har de väl liggandes? antar att ni inte är ute efter renodlade prestandatester likt de Sweclockers gör...

Vet att Sweclockers brukar göra lite snabbtester vid nya spel något ni kanske skulle publicera tillsammans med en video om hur ni tycker korten presterar / eventuella konstigheter med AMD/Nvidia kort/grafik buggar etc? bara tips "hålla de på lite snack nivå än bara grafer med fps"

Redaktör
Skrivet av onliner72:
Skrivet av Hymer:

Inga AMD kort?

Vad trodde du, detta är FZ Nvidia forum.

Vi testade några av de vanligaste korten som folk har i sina burkar. AMD har en väldigt liten del av marknaden i Sverige, därför föll det bort denna gång. Har inget med fanboyism att göra.


signatur
Avstängd

Någon som vet varför håret ser åt helvete ut i spelet? Självfallet har man hjälm på sig vid planeter, men ändå. (har aldrig spelat nått Mass Effect-spel som disclaimer)

Jag förstår varför face animations kritiseras; i princip 0% av animationerna dedikeras till ögonen och dess rörelser, blir lite uncanny valley av det hela då.

För övrigt tycker jag att miljöerna (vad jag sett på Twitch från CohhCarnage, ej sub där) ser riktigt mysiga ut för att vara sci-fi av sig.

Medlem

Får man se snart hur det flyter på titan xp då

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Bra att det är optimerat som ett skrumpet rumphål.

Snälla, vore skitbra om vi alla fick ta del av din djuågående expertis kring spelets utveckling samt din långa erfarenhet av spelet i sig då jag gissar på att du spelat spelet utförligt och kan förklara på vilket sätt spelet är dåligt optimerat. För jag utgår ju att du har en väldigt bred och lång kunskap av spelet, vad som renderas, hur det renderas och hur det påverkar prestandan.

Eller är du en sådan där som förväntar dig 200fps på ett 970 i 4K för annars är det "dåligt optimerat"? Jag tror att man behöver spela det lite mer och se lite mer djupgående speltester innan man kan komma fram till en sådan slutledning...

Själv så hade jag inga som helst förväntningar att jag skulle kunna maxa allt i 1080p ens med mitt gamla 970 då spelet, trots att det använder just en väloptimerad Frostbite-motor, säkert är krävande då det är nytt och inte designat för att kunna maxas på förra generationens grafikkort. Speciellt då andra spel med samma motor också är tungdrivna på max eller ens high settings (Battlefield 1, Star Wars Battlefront t.ex). Därför just investerade jag i ett nytt kort för att hålla jämna steg med de nya AAA-spel som kommer nu, och hade spelet varit "optimerat" för att kunna maxas på förra generationens grafikkort så hade jag blivit djupt besviken och kanske hoppat över spelet, hur bra det än må vara.

Men om spelet är dåligt optimerat så kommer det framgå av mer djupgående analyser av spelet, analyser som inte har gjorts än med resultat som du inte kan komma fram till genom att endast se lite snabba benchmarks gjorda med 4 grafikkort och två upplösningar utan att ens ha gått in på vad för inställningar som användes.

My two cents. Nu ska jag hem och faktiskt testa spelet och bilda en egen uppfattning om spelet, fast jag redan vet att jag kommer kunna maxa spelet och ändå få mina 60fps.

Medlem

Vore intressant om ni hade testat 1070-kort också.

Medlem

Tack för detta testet! Får nöja mig bra med high på mitt 970

Gen
Medlem
Skrivet av mrpijey:
Skrivet av Godofcheese:

Bra att det är optimerat som ett skrumpet rumphål.

Snälla, vore skitbra om vi alla fick ta del av din djuågående expertis kring spelets utveckling samt din långa erfarenhet av spelet i sig då jag gissar på att du spelat spelet utförligt och kan förklara på vilket sätt spelet är dåligt optimerat. För jag utgår ju att du har en väldigt bred och lång kunskap av spelet, vad som renderas, hur det renderas och hur det påverkar prestandan.

Eller är du en sådan där som förväntar dig 200fps på ett 970 i 4K för annars är det "dåligt optimerat"? Jag tror att man behöver spela det lite mer och se lite mer djupgående speltester innan man kan komma fram till en sådan slutledning...

Själv så hade jag inga som helst förväntningar att jag skulle kunna maxa allt i 1080p ens med mitt gamla 970 då spelet, trots att det använder just en väloptimerad Frostbite-motor, säkert är krävande då det är nytt och inte designat för att kunna maxas på förra generationens grafikkort. Speciellt då andra spel med samma motor också är tungdrivna på max eller ens high settings (Battlefield 1, Star Wars Battlefront t.ex). Därför just investerade jag i ett nytt kort för att hålla jämna steg med de nya AAA-spel som kommer nu, och hade spelet varit "optimerat" för att kunna maxas på förra generationens grafikkort så hade jag blivit djupt besviken och kanske hoppat över spelet, hur bra det än må vara.

Men om spelet är dåligt optimerat så kommer det framgå av mer djupgående analyser av spelet, analyser som inte har gjorts än med resultat som du inte kan komma fram till genom att endast se lite snabba benchmarks gjorda med 4 grafikkort och två upplösningar utan att ens ha gått in på vad för inställningar som användes.

My two cents. Nu ska jag hem och faktiskt testa spelet och bilda en egen uppfattning om spelet, fast jag redan vet att jag kommer kunna maxa spelet och ändå få mina 60fps.

Bara för att Frostbite används betyder det inte automatiskt att det kommer flyta som smör på en het stekpanna. Visst, BF1 osv presterar fruktansvärt bra, får själv nästan 110fps på mitt 1080 i 1440p men enligt detta testet hade jag inte ens fått 60fps dvs hälften som bra som BF1. I min bok betyder det att BioWare slängt in assets som slöar ner spelet vilket inte är bra för någon. Att DICE lyckas få varje kort att känna sig som ett toppkort i sina spel beror på att de vet vad de sysslar med (det är trots allt deras egna motor). Men Dragon Age : Inquisition var ju knappast ett lättdrivet spel när det väl kom ut (använder en tidigare version av Frostbite motorn) så samma sak där.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:
Skrivet av Hymer:

Inga AMD kort?

Tyvärr inte. Det blev prestandakort eller vanligt förekommande kort med bra tryck i främst. Radeon 480 var på tapeten men det hanns inte med denna gång.

Vi har inte gjort så många såna här tester innan. Feedback som din uppskattas.

Åh va synd. Jag väntar spänt på hur mitt Fury X kommer stå sig... Jag får posta när jag vet helt enkelt, om det nu finns någon eftersläntrare med AMD som är intresserad

Medlem

Inga 1070-test? Ett av dom populäraste korten.

Medlem

Ni missade ett segment med 980 och 1070 som har liknande prestanda. 1070 är dessutom väldigt populärt i nya generationen. Ni borde också ha valt det preset som gav 60+ helst 75+ fps på varje. Helst med en idé om vilken Custom-inställning som är mest värd att slå av för att nå detta (minst skillnad i utseende/störst Gain i framerate).

Medlem

Enligt Steams statistik för februari så ligger AMD-grafikkorten på 23,62 % och Nvidia på 59,8 %. Cirka en fjärdedel av användarna har AMD mao. Så en väldigt liten del, nja.

Medlem
Medlem

Känns som det blir 1080p på medium för min del förutsatt att spelet får stöd för SLI hyffsat snabbt, kanske högre om dom har bra MultiGPU stöd då det ger mer VRAM men jag håller inte andan, kan säkert köra high med hyffsade resultat också men bra och stabil framerate är viktigast.

Medlem

De har gjort ett bra test med 4 olika kort. Tycker ett sånt här test visar ganska bra var prestandan hamnar. De kan ju inte gärna testa alla 400+ kort med olika klockning, märke och ledbelysning.
Kanon test! Kör nu vidare med recensionen.

Medlem

Till alla Xbone gamers. Köp Xboxvaluta i Amerikanska dollar från nån butik från nätet i form av presentkort. Sedan köper ni spelet i fråga därifrån. Det är väl en liten tvivelaktig lösning och priset är inte nån alls nämnvärd skillnad. Däremot får man tillgång till det 2 dagar tidigare och de finns nada repressalier.

Medlem

Jag kör Nvidia Surround 2x1080 SLI (5760x1080)
Om jag kör spelet på auto så är de mesta på ULTRA vad jag kan se detta ger mig mellan 37 - 60 fps Oftast verkar de ligga mellan 42 - 46 fps och jag upplever det spelbart och med inte för mycket "lagg" det upplevs flyta på rätt så hyfsat, lite tråkigt dock att man inte kan få ut mera... Båda korten jobbar 98%

Redaktör
Skrivet av Darkmage1971:

Enligt Steams statistik för februari så ligger AMD-grafikkorten på 23,62 % och Nvidia på 59,8 %. Cirka en fjärdedel av användarna har AMD mao. Så en väldigt liten del, nja.

AMD-siffran är betydligt lägre i Sverige, enligt en insatt jag pratat med. Ett Radeon RX 480 8 GB hade tagits med om tid funnits, men det hanns inte med i dag. Jag ska försöka hinna testa med det i morgon och uppdatera, men jag kan inte lova något än. Till saken hör att Origin-spel kan installeras på max fem datorer per dygn, och varje grafikkortsbyte räknas som en ny installation. I nuläget finns max en kvar på kontot, möjligen ingen. Men som sagt, jag ska försöka.


signatur
Medlem
Skrivet av Gen:

Bara för att Frostbite används betyder det inte automatiskt att det kommer flyta som smör på en het stekpanna. Visst, BF1 osv presterar fruktansvärt bra, får själv nästan 110fps på mitt 1080 i 1440p men enligt detta testet hade jag inte ens fått 60fps dvs hälften som bra som BF1. I min bok betyder det att BioWare slängt in assets som slöar ner spelet vilket inte är bra för någon. Att DICE lyckas få varje kort att känna sig som ett toppkort i sina spel beror på att de vet vad de sysslar med (det är trots allt deras egna motor). Men Dragon Age : Inquisition var ju knappast ett lättdrivet spel när det väl kom ut (använder en tidigare version av Frostbite motorn) så samma sak där.

Nej du har helt rätt, men om de slängt in fler assets så betyder de ju att spelet har utvecklats. Eller vill du hellre ha ett spel i Frostbite där det är ett enda träd i hela spelet, en enda sten och platta texturer? För det är mer av allt sånt som gör att spelet blir tyngre. Och tids nog så måste man ha mer assets för att få spelet mer detaljerat och "levande". Givetvis är det ju upp till motorn att hantera och rendera allt det och en dålig motor gör ju det på ett dåligt och slött sätt, men oavsett så betyder ju inte mer assets att det är sämre. Kan handla helt enkelt om att det är mycket fler objekt i en scen som måste renderas. Kanske massor med NPCs som går runt, massor med växter, dörrar som öppnas och stängs eller helt enkelt en mer detaljerad modellering av allt. Tycker ändå att systemkraven för spelet är relativt låga, och Frostbite är en bra motor men har inte använts på ett bra sätt än. Visst, Battlefield och Star Wars var snyggt, men det var inte speciellt detailjerat eller levande utan relativt statiskt. Frostbite har en väldigt speciell och bra ljussättning och med highres-texturer så ser det onekligen bra ut, men kreverar nog snabbt när man slänger på en massa saker, precis som alla andra motorer gör, för det är helt enkelt mycket mer att rendera, ljussätta och animera.

Så nej, Frostbite gör det inte automatiskt perfekt, men mer assets behöver inte göra ett spel sämre heller. Mer krävande, absolut då ett träd är klart enklare för grafikkortet att rendera än 1000. Hela grejen är dock att vi inte sett eller känt mycket av Andromeda än så min reaktion var helt enkelt baserat på att man inte ska skrika "kasst optimerat" bara för att det inte råkar köra i 400fps på en i5 och Geforce 8800 i 4K.... speciellt när man knappt sett spelet än och vet hur pass "levande" det är.

123
Skriv svar