Ännu fler problem!

Medlem
Ännu fler problem!

Ni kanske minns att jag hade problem med mina windows appar (brandväggen, kalkylatorn osv). Fick veta av en polare som jobbar med att reparera å sälja datorer att det är visst ett vanligt problem och för att fixa det kan man skapa en ny användare eller formatera. Han rekommenderade det sistnämnda.

Jag pluggade ur mina två mekaniska diskar för att inte tappa datan på dem och startade sedan windows 10s egna återställningsmjukvara. So far so good. Problem var att den kom till 24% sen sa den att det misslyckades och att ingenting hade ändrats.

Tänkte att då går jag väll tillbaka in i windows och tankar hem windows via microsofts media creation tool. ... Jag kommer inte in i windows mer. Datorn kan inte längre hitta SSDn. Varken i Bios eller boot menyn (tekniskt sett samma sak?).

Så nu står jag här, med polaren som inte svarar mer, och har absolut noll ide på vad jag ska göra.

Antingen så har SSDn gått sönder eller så har någonting annat knepigt skett.

Någon som har någon idé på vad jag kan göra för att fixa detta?

Tack på förhand.

Edit: Testade att lägga in min gamla windows 7 skiva och då verkade det som att den hittade min SSD i boot menyn. Men den verkade inte kunna boota någonting från den. Problemet nu är att jag inte ens kommer in i BIOS längre.

Någonting verkar extremt galet med min stackars PC :c

Edit 2: Pluggade ur allting å kom in i bios igen. Då klagar den att det inte finns något att boota ifrån. Vilket är helt sant.

Testade sedan att plugga in min SSD å då kommer jag inte in i bios längre. Testade att plugga ur den å pluggade in en av mina mekaniska diskar å kommer fortfarande inte in i bios. Även testat olika uttag för disken.

Pluggade sedan ur allting igen å kommer nu ännu en gång inte in i bios.

Känns som att det är någonting fel på mitt moderkort.

sta
Medlem

Om du har data på disken som du inte har backup på...

Har du t ex en dvd läsare i datorn så kan du testa att sätta i en linux-live skiva och boota ifrån. Välj inte installation utan starta linux från skivan, utan att installera systemet. Sedan kan du förmodligen läsa av disken även om start-partitionen är skadad. Och på så sätt rädda data (komma åt mapparna) via "linux" filhanterare. (Ni måste underförstått ändra boot-ordningen i bios så att dvd-läsaren är första alternativet. alternativt köra det från ett usb-minne. Jag antar att man måste lägga en .iso avbildning på minnet eller så fungerar det direkt)

(Jag hade ett liknande problem, dvs att det inte gick att köra den automatiska reparationen) det slutade med att jag bytte disk och gjorde en ren installation.)

sta
Medlem

(Är det så att du vill skriva över hela ssd disken? I så fall måste du skapa ett boot media med media creation tool på en annan dator, sedan sätta i det. När du startar det så formaterar du om hela ssd disken. När du får frågan om du vill ange windows-nyckel klicka nej, systemet kommer aktivera windows automatiskt första gången du startar det och är online, så länge Ni har samma config (moderkort). Fast då kommer du ändå behöva installera om de program du har lagt på de mekaniska diskarna). (Däremot bör du ha de mekaniska diskarna urkopplade när du installerar om systemet. Det har tydligen med att "windows" annars kan lägga någon slags fil / info där. Har du bara en disk inkopplad läggs allt tillhörande operativsystemet där.)

Ni kanske kan komma åt bios via en linux-live skiva.)

Medlem

Jag är bara ledig tills på onsdag innan jag börjar jobba igen. Känner att jag inte har tid att jäklas med att försöka få moderkortet att fungera igen. Blev att jag helt enkelt körde en timme norrut för att komma till närmaste butik som sålde grejjer som var sådant jag sökte efter. Blev att lägga ut 8000kr på, tekniskt sett, en ny dator, för att få den att fungera igen.

Men nu sitter man å jäklas med att försöka få in windows 10 igen. Sitter på ett 2mbit uppkoppling så detta kommer ta ett tag.

1
Skriv svar