Före detta EA-anställd uthängd som måltavla för Mass Effect-kontrovers

Robot
Före detta EA-anställd uthängd som måltavla för Mass Effect-kontrovers

Bioware sätter ner foten på Twitter.

#mass-effect-andromeda, #bioware


Medlem
Före detta EA-anställd uthängd som måltavla för Mass Effect-kontrovers

Finns för många efterblivna människor i denna värld.

Medlem

Alone a nerd is weak. Together nerds are relentless

Medlem

Bra gjort, det är inte en person utan många. Att attackera en person, kvinna eller man är aldrig rätt. Man får ha sin åsikt och talan. Men tala då med respekt och förståelse, det finns alltid två sidor utav ett mynt.

Medlem

Tyvär är gaming communityn inte längre vad den var. Sena 90-talet tidiga 00-talet var en gyllene era för gaming då var communityn inte var så hatisk och allmänt korkad som den är idag.

Detta visar bara för mig återigen att communityn sjunk allt djupare.

Releasehästryttare

Va det inte nått snack också om att nån som jobbade på andromeda va rasist och skrev att han ville att alla vita människor skulle dö ?

Medlem
Skrivet av Devan:

Va det inte nått snack också om att nån som jobbade på andromeda va rasist och skrev att han ville att alla vita människor skulle dö ?

Han heter Manveer Heir.

Medlem
Skrivet av Dergo218:

Tyvär är gaming communityn inte längre vad den var. Sena 90-talet tidiga 00-talet var en gyllene era för gaming då var communityn inte var så hatisk och allmänt korkad som den är idag.

Detta visar bara för mig återigen att communityn sjunk allt djupare.

Ju större community desto fler rötägg, tyvärr. Jag förstår att folk är besvikna på kvaliteten, men det är så sjukt ynkligt gjort att starta en häxjakt över en sån här struntsak. Tänk om folk skulle sätta samma energi på att förbättra samhället istället för att skrika på Twitter.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Dergo218:

Tyvär är gaming communityn inte längre vad den var. Sena 90-talet tidiga 00-talet var en gyllene era för gaming då var communityn inte var så hatisk och allmänt korkad som den är idag.

Detta visar bara för mig återigen att communityn sjunk allt djupare.

Jag minns den tiden.
Det var då inga andra visste vad datorspel var, det var en bra tid.
Det snackades mindre, spelades mer.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av nils45:
Skrivet av Devan:

Va det inte nått snack också om att nån som jobbade på andromeda va rasist och skrev att han ville att alla vita människor skulle dö ?

Han heter Manveer Heir.

https://www.youtube.com/embed/m7ADHqDevmE

Oj...visste inte om detta så det blev en rejäl pungdänga!

Medlem

Detta är löjligt. GamerGate handlade aldrig om hat och trakasserier, det handlade om korruption i media- och nyhetsbranchen. Jag har gått igenom deras twitterflöde (inte för att GamerGate är direkt relevant längre) och hittar inget där som stödjer vad ni säger. Vad sägs om lite bevisföring istället för grundlösa anklagelser? Men jag förväntar mig inget sådant, med tanke på att ni knappast är objektiva i detta hänseende. Skyl er FZ, er narrativ syns.

Inaktiv

Tragiskt av FZ att vinkla det såhär. Problemet var väl knappast att lead designern var en kvinna utan att det var en person helt utan erfarenhet som får det övergripande ansvaret gällandes animationer, eller?

Någon har uppenbarligen ljugit angående dessa uppgifter då personen i fråga tydligt skrivit att det var just för detta spel hon anställdes. Jag ser det som ett rykte, ingenting att fästa allt för mycket vikt vid.
Det tragiska är när en AAA-titel ser ut som denna gör vid release. Bra reklam om Unreal Engine om inte annat

Ambassadör
Xbox

Det är väldigt korkat att ge sig på en enskild person för något som den inte ensam har ansvaret för.

Med det sagt så är det ett par saker som kanske bör belysas, att personen i fråga är kvinna är irrelevant och att det i stort sett var ett misstag beroende på okunskap om titlar. "Lead Animator" låter för en utomstående som någon som faktiskt har ansvaret för animationer, i själva verket är det bara snäppet ovanför praktikant. Folk hoppade alltså på personen i fråga under föreställningen om att den faktiskt bar ansvaret.

Det gör inte saken mer rätt, men förklarar kanske en del av bevekelsegrunderna.

Att det sen drog fram diverse kräk från båda sidor av det politiska spektrat är beklagligt men tyvärr standard och därifrån går det alltid utför.


signatur

Jump in.

Medlem

Samma företag är helt ok med att försvara och förknippas med en person som denna.

Självklart är det helt fel och barnsligt att attackera en person på detta sätt , men man måste ändå undra varför man hyr en person som " lead animator" till ett sådant stort projekt när denna knappt har någon erfarenhet och dess portfölj inte är något att hänga i julgranen. Kanske är inkvotering inte så bra ändå?

Ambassadör
Xbox

Skulle också vilja påpeka att rubriken på den här artikeln borde vara: "Bioware-anställd uthängd som måltavla för Mass Effect-kontrovers". Att personen är kvinna är relevant hur? Lägg ner.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Skulle också vilja påpeka att rubriken på den här artikeln borde vara: "Bioware-anställd uthängd som måltavla för Mass Effect-kontrovers". Att personen är kvinna är relevant hur? Lägg ner.

Mer clicks.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Och allt detta bleknar mot hur Sean Murray punktmarkerades efter No Man's Sky-släppet så "en KVINNA(!!!) attackerades!" är kanske fel vinkel att utgå från.

Medlem
Skrivet av Masacre:

Detta är löjligt. GamerGate handlade aldrig om hat och trakasserier, det handlade om korruption i media- och nyhetsbranchen. Jag har gått igenom deras twitterflöde (inte för att GamerGate är direkt relevant längre) och hittar inget där som stödjer vad ni säger. Vad sägs om lite bevisföring istället för grundlösa anklagelser? Men jag förväntar mig inget sådant, med tanke på att ni knappast är objektiva i detta hänseende. Skyl er FZ, er narrativ syns.

Tråkigt att Fz sjunker lika lågt som aftonbladet och andra skittidningar som struntar i vad som är sant och siktar på få så många klicks som möjligt.

Skärpning Fz!


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag ser en del underligheter här. Dels så är det underligt att vissa verkar veta bättre än Bioware vilken roll och hur mycket ansvar en viss anställd har.
Dels så förstår jag inte hur det är relevant för frågan att en annan anställd uttalat sig rasistiskt.

Dessutom så _är_ det intressant att det var en kvinna, då det visar på en tendens att troll ibland verkar tycka att det är värre att en kvinna gjort fel än då en man gjort fel.
Sean Murray var känd för sin insats och roll, och fick ta emot kritik därefter. I detta fallet är det alltså anmärkningsvärt att det "luskas ut" att den skyldige för problemen i detta fallet är en viss kvinna, istället för att kritiken riktas mot den faktiska designledningen eller huvudansvarige för projektet.

Alltså, problemet ligger inte i att FZ rapporterar att det var en kvinna, utan att kvinnliga syndabockar får ta emot värre skit och hot när de antas ha gjort fel, än män.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Skulle också vilja påpeka att rubriken på den här artikeln borde vara: "Bioware-anställd uthängd som måltavla för Mass Effect-kontrovers". Att personen är kvinna är relevant hur? Lägg ner.

Fast om det varit en man hade de ju skrivit "Man uthängd som...".
Jag tror folk "ser feminism" lite där de vill.

Skribent
Skrivet av Mortaigne:

Skulle också vilja påpeka att rubriken på den här artikeln borde vara: "Bioware-anställd uthängd som måltavla för Mass Effect-kontrovers". Att personen är kvinna är relevant hur? Lägg ner.

Det är oklart om personen verkligen var anställd på Bioware och i vilken befattning. I stället för att anta och skriva det, fick det bli den här rubriken i stället.

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Masacre:

Detta är löjligt. GamerGate handlade aldrig om hat och trakasserier, det handlade om korruption i media- och nyhetsbranchen. Jag har gått igenom deras twitterflöde (inte för att GamerGate är direkt relevant längre) och hittar inget där som stödjer vad ni säger. Vad sägs om lite bevisföring istället för grundlösa anklagelser? Men jag förväntar mig inget sådant, med tanke på att ni knappast är objektiva i detta hänseende. Skyl er FZ, er narrativ syns.

Tråkigt att Fz sjunker lika lågt som aftonbladet och andra skittidningar som struntar i vad som är sant och siktar på få så många klicks som möjligt.

Skärpning Fz!

I det här fallet handlar det om dokumenterade trakasserier. Till exempel påståenden om att personen i fråga hade fått sitt jobb tack vare sitt kön och andra ytterst olämpliga anspelningar.

Artikeln som först identifierade den aktuella kvinnan skrevs dessutom av en person med erkänt starka kopplingar till gruppen GamerGate.

Skrivet av anon_319742:

Tragiskt av FZ att vinkla det såhär. Problemet var väl knappast att lead designern var en kvinna utan att det var en person helt utan erfarenhet som får det övergripande ansvaret gällandes animationer, eller?

Någon har uppenbarligen ljugit angående dessa uppgifter då personen i fråga tydligt skrivit att det var just för detta spel hon anställdes. Jag ser det som ett rykte, ingenting att fästa allt för mycket vikt vid.
Det tragiska är när en AAA-titel ser ut som denna gör vid release. Bra reklam om Unreal Engine om inte annat

Det är inget problem med att den påstådda utvecklaren var en kvinna. Det är efterspelet med trakasserier som är problemet.

Medlem

Så jävla löjligt. Gamercommunityn visar återigen hur många omogna, idoter till troll de finns bland oss. Så det går när hatare försöker hitta något att hata på. Alla spel har brister, vissa fler än andra. Förmedla kritiken istället för att förlöjliga er själva.

Finns titlar som sett bra mkt värre ut vid release och ändå så ska detta förstoras och hajpas upp nått så fruktansvärt. Hälften av glappkäftarna har väl inte ens spelat spelet i fråga utan hittade någon att trakassera och släppa ut sina finniga, oskuldsilskor på

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Masacre:

Detta är löjligt. GamerGate handlade aldrig om hat och trakasserier, det handlade om korruption i media- och nyhetsbranchen. Jag har gått igenom deras twitterflöde (inte för att GamerGate är direkt relevant längre) och hittar inget där som stödjer vad ni säger. Vad sägs om lite bevisföring istället för grundlösa anklagelser? Men jag förväntar mig inget sådant, med tanke på att ni knappast är objektiva i detta hänseende. Skyl er FZ, er narrativ syns.

Det stora problemet med Gamer Gate, och varför det fortfarande är en infekterad fråga, är att båda sidor hade en väldigt bestämd uppfattning om vad den andre stod för. Sanningen låg snarare i gråzonen däremellan.


signatur
Medlem
Medlem
Skrivet av mobmoben:

Samma företag är helt ok med att försvara och förknippas med en person som denna.
https://static2.gamespot.com/uploads/original/577/5771523/315...

Självklart är det helt fel och barnsligt att attackera en person på detta sätt , men man måste ändå undra varför man hyr en person som " lead animator" till ett sådant stort projekt när denna knappt har någon erfarenhet och dess portfölj inte är något att hänga i julgranen. Kanske är inkvotering inte så bra ändå?

Du vet naturligtvis vad Snowquester är? Det var en snöstorm som orsakade enormt kaos i delar av USA eftersom regeringen hade skurit ner budgeten för snöröjning mm.
Han uttrycker alltså sin avsky för stormen, inget annat.

Hatkampanjen mot Manveer Heir har pågått i åratal och han har nu slutat på Bioware på grund av den. Visst hade han stora problem med hur han uttrycker sig men kampanjen mot honom var ärligt talat sjukt överdriven och oftast baserad på underlag taget ur sitt sammanhang.

Det han förespråkade var större representation av icke vita i datorspel, detta vändes emot honom som rasism mot vita och eskalerade när han sedan gjorde narr av det påståendet och de 'vita' som kände sig kränkta.

Medlem
Skrivet av Marcus Grönskog:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Masacre:

Detta är löjligt. GamerGate handlade aldrig om hat och trakasserier, det handlade om korruption i media- och nyhetsbranchen. Jag har gått igenom deras twitterflöde (inte för att GamerGate är direkt relevant längre) och hittar inget där som stödjer vad ni säger. Vad sägs om lite bevisföring istället för grundlösa anklagelser? Men jag förväntar mig inget sådant, med tanke på att ni knappast är objektiva i detta hänseende. Skyl er FZ, er narrativ syns.

Tråkigt att Fz sjunker lika lågt som aftonbladet och andra skittidningar som struntar i vad som är sant och siktar på få så många klicks som möjligt.

Skärpning Fz!

I det här fallet handlar det om dokumenterade trakasserier. Till exempel påståenden om att personen i fråga hade fått sitt jobb tack vare sitt kön och andra ytterst olämpliga anspelningar.

Artikeln som först identifierade den aktuella kvinnan skrevs dessutom av en person med erkänt starka kopplingar till gruppen GamerGate.

Jag ser fortfarande ingen bevisföring, bara en massa desinformation och grundlösa anklagelser. Visa mig bevis på när denna person utövat trakasserier och bevisa sedan dennas påstådda starka koppling till GamerGate. Sedan måste du kunna lägga fram ytterligare bevis om att fler personer i rörelsen utövat trakasserier för att kunna påstå att rörelsen som helhet handlat om detta. Vad en enskild person gör säger inget om vad rörelsens mål är, speciellt inte i en så löst sammansatt gruppering som GamerGate. Eller tror du på guilt by association?

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Skulle också vilja påpeka att rubriken på den här artikeln borde vara: "Bioware-anställd uthängd som måltavla för Mass Effect-kontrovers". Att personen är kvinna är relevant hur? Lägg ner.

Om du ser lite noggrannare på alla kommentarerna så kanske du Förstår varför det är relevant. Lägg ner själv.

Skägg.
10 Chambers

Jag vill också uppmana till en sansad diskussion. Jag vet att ni vet hur man gör.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Masacre:

Detta är löjligt. GamerGate handlade aldrig om hat och trakasserier, det handlade om korruption i media- och nyhetsbranchen. Jag har gått igenom deras twitterflöde (inte för att GamerGate är direkt relevant längre) och hittar inget där som stödjer vad ni säger. Vad sägs om lite bevisföring istället för grundlösa anklagelser? Men jag förväntar mig inget sådant, med tanke på att ni knappast är objektiva i detta hänseende. Skyl er FZ, er narrativ syns.

Det stora problemet med Gamer Gate, och varför det fortfarande är en infekterad fråga, är att båda sidor hade en väldigt bestämd uppfattning om vad den andre stod för. Sanningen låg snarare i gråzonen däremellan.

Tyvärr, men jag följde den här debatten slaviskt när den var aktuell och med all data som jag kunde samla på mig så hittade jag ytterst få bevis för att GamerGate skulle handla om något annat än etik och korruption. En sammanställning som gjordes av hashtagdata visade på enbart några procent av alla tweets som kunde tolkats som trakasseri/trolling/hat m.m. och efter närmare undersökning av dessa twitterhandles så visade det sig generellt handla om ägg-konton (nyskapade konton) som nog använde taggen för allt annat än vad den var tänkt för. Så, jag återupprepar: Vill ni anklaga GamerGate för att ha varit någon sorts hatgrupp så vill jag se bevis för detta. Annars vill jag hävda att denna artikel innehåller desinformation och falska nyheter.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Masacre:

Detta är löjligt. GamerGate handlade aldrig om hat och trakasserier, det handlade om korruption i media- och nyhetsbranchen. Jag har gått igenom deras twitterflöde (inte för att GamerGate är direkt relevant längre) och hittar inget där som stödjer vad ni säger. Vad sägs om lite bevisföring istället för grundlösa anklagelser? Men jag förväntar mig inget sådant, med tanke på att ni knappast är objektiva i detta hänseende. Skyl er FZ, er narrativ syns.

Tråkigt att Fz sjunker lika lågt som aftonbladet och andra skittidningar som struntar i vad som är sant och siktar på få så många klicks som möjligt.

Skärpning Fz!

Jag vet inte hur många gånger jag har diskuterat detta om klick. Vad en enskild artikel får för träffar är i regel irrelevant i det stora hela. Såvida den inte får nationell spridning och når utanför spelnischen i Sverige. Det händer inte så ofta. Och lär garanterat inte hända med denna.


signatur
123
Skriv svar