Nästan 400 000 svenskar kollar e-sport dagligen

Robot
Nästan 400 000 svenskar kollar e-sport dagligen

Enligt rapport från Mediavision.


Medlem
Nästan 400 000 svenskar kollar e-sport dagligen

Det är väl ändå ganska lite jämfört med antalet som tittar på gaming bortsett från eSport. Fast det är kanske inte rätt sätt att jämföra eftersom många av dessa tittare är samma personer


signatur

MattiAceGaming

Medlem

Lite fel att säga att nästan 400 000 svenskar kollar på esport när källan skriver "Nära 400 000 svenskar tittar på e-sport eller gaming en genomsnittlig dag". Skulle gissa på att esport fortfarande är ganska så få som tittar på dagligen.

Gnällkuk

Jag kollar gaming-klipp nästan dagligen, e-sport kan jag räkna på en hand de gånger jag sett något live.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Riktiga män kollar e-sport istället för fjantsporter som fotboll. #truefacts

Medlem
Skrivet av disinfect:

Riktiga män kollar e-sport istället för fjantsporter som fotboll. #truefacts

Riktiga män ser inte på sport dom utövar !

Medlem

Kollar bara på större Dota 2 turneringar, så bara dagligen när de pågår.

Medlem

Härligt att vara en medlem av gruppen "äldre", det vill säga >24år gammal. Tittar för övrigt varje dag om jag kan, ser alla matcher i efterhand på Youtube för att kolla live under en Major, det finns de inte plats för i schemat.

Medlem

Detta låter som riktiga låtsasnyheter..


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av onliner72:
Skrivet av disinfect:

Riktiga män kollar e-sport istället för fjantsporter som fotboll. #truefacts

Riktiga män ser inte på sport dom utövar !

"Riktiga män", om det nu är ett vedertaget begrepp, gör väl vad i helvete de vill (så länge det inte skadar andra) och skiter i vad andra tycker?

Medlem

Kollar inte på e-sport faktiskt. Har provat men fastnar inte för det. Att se det som sport ger mig inget däremot är det kul att kolla in filmklipp från YouTube om nya spel man är intresserade av.
Kollar på vanlig sport dock. Hockey och fotboll är skoj. Har spelat hockey i 14 års tid tidigare i livet och lirar fotboll idag.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Lite fel att säga att nästan 400 000 svenskar kollar på esport när källan skriver "Nära 400 000 svenskar tittar på e-sport eller gaming en genomsnittlig dag". Skulle gissa på att esport fortfarande är ganska så få som tittar på dagligen.

Vad är det som är fel menar du? "Under fjärde kvartalet 2016 lockade e-sport och gaming i snitt 370 000 tittare dagligen" direkt efter den meningen du har citerat.

Medlem
Skrivet av Sillgam:
Skrivet av Lasrod:

Lite fel att säga att nästan 400 000 svenskar kollar på esport när källan skriver "Nära 400 000 svenskar tittar på e-sport eller gaming en genomsnittlig dag". Skulle gissa på att esport fortfarande är ganska så få som tittar på dagligen.

Vad är det som är fel menar du? "Under fjärde kvartalet 2016 lockade e-sport och gaming i snitt 370 000 tittare dagligen" direkt efter den meningen du har citerat.

Jag menar att e-sport och gaming är inte samma sak. FZ nämner bara e-sport medan källan nämner e-sport och gaming.

KoP
Medlem

Sport och e-sport, dötrist att kolla på imo. Vill jag spela spelar jag själv.

Medlem

Kollar varken på sport eller e-sport.

Medlem

ska vi slå vad att de ska införas nån typ av licens för att titta på esport snart ? efter denna undersökningen


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Overwatch och r6 Siege rullar konstant på twitch när det matcher på g


signatur

#PCMR

Medlem

E-sport är ju när någon spelar ett spel som de tävlar i. Det måste inte vara turneringar eller organiserade matcher.

Skillnaden är bara att träningar inom vanlig sport sällan eller aldrig sänds (folk hade kollat frenetiskt om det sändes på twitch/youtube), medan detta segment troligtvis är det folk kollar mest på inom e-sport.

Så att kolla på din favoritspelare träna halva dagarna på Twitch bör absolut innebära att du kollar på e-sport.

Jämför uttrycken "att sporta" och "att e-sporta" så klarnar det.

Medlem

spelklipp på youtube innebär ju också att kolla när någon spelar typ minecraft...
så det kan ju inte räknas som e-sport.
skildnad på lets play och e-sport liksom.

Gnällkuk
Skrivet av disinfect:

Riktiga män kollar e-sport istället för fjantsporter som fotboll. #truefacts

Ditt inlägg är tragiskt på så många sätt. Att du inte intresserar dig för fysisk sport må vara en sak, men att klanka ned på alla som följer och älskar den sporten (vilket hyfsat mycket större än all E-sport) är bara idiotiskt.

Din åsikt är bara ren och skär elitism, att något är bättre än det andra bara för att du inte delar samma intresse och åsikt. Du blir nu samma typ av person som fördömer e-sport som en erkänd sport.

Jag förstår båda sidor, ena säger att det är 22 man som jagar en sfäriskt objekt som man ska sparka på, den andra tycker att de bara sitter vid datorn och klickar. Varför kan vi inte bara acceptera att vi alla har olika intressen?

Det här är samma synsätt som när nya musikstilar kom till liv, jazz, pop, rock, elektronisk dansmusik. Allt är precis lika mycket sport eller musik. Sluta vara så extremt trångsynt, det gynnar ingen.

Om vi vill ha förståelse för vår nya generation av sport kan vi inte samtidigt fördöma den gamla. Båda är minst lika rätt, men bara om du kan sluta döma andra för att de inte nödvändigtvis delar din åsikt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Och lägger man till alla som kollar på när andra spelar spel överlag, även om de inte alltid tävlar, så lär det vara fler än 400 000.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Gen
Medlem

Tycker det är skoj att titta på Let's Play klipp och kikar någon DOTA2 eller CS match då och då.

Medlem
Skrivet av tricky:

Ditt inlägg är tragiskt på så många sätt. Att du inte intresserar dig för fysisk sport må vara en sak, men att klanka ned på alla som följer och älskar den sporten (vilket hyfsat mycket större än all E-sport) är bara idiotiskt.

Din åsikt är bara ren och skär elitism, att något är bättre än det andra bara för att du inte delar samma intresse och åsikt. Du blir nu samma typ av person som fördömer e-sport som en erkänd sport.

Jag förstår båda sidor, ena säger att det är 22 man som jagar en sfäriskt objekt som man ska sparka på, den andra tycker att de bara sitter vid datorn och klickar. Varför kan vi inte bara acceptera att vi alla har olika intressen?

Det här är samma synsätt som när nya musikstilar kom till liv, jazz, pop, rock, elektronisk dansmusik. Allt är precis lika mycket sport eller musik. Sluta vara så extremt trångsynt, det gynnar ingen.

Om vi vill ha förståelse för vår nya generation av sport kan vi inte samtidigt fördöma den gamla. Båda är minst lika rätt, men bara om du kan sluta döma andra för att de inte nödvändigtvis delar din åsikt.

Hahah, fotboll är så hjärndött! Sparka på en boll! Wow, så svårt! Nä, det är en sport för småpojkar. Riktiga män med hår på snorren spelar Quake! Det är sanningen det och oavsett vad du säger har du fel.

Medlem

Jag har aldrig förstått poängen med att se någon annan spela spel oavsett om de streamar eller springer efter en boll.

1
Skriv svar