Recension - Mass Effect: Andromeda

Robot
Recension - Mass Effect: Andromeda

Under alla sura miner gömmer sig en minnesvärd upplevelse.

#mass-effect-andromeda, #bioware, #mass-effect-3


Medlem
Mass Effect: Andromeda

Ungefär vad jag förväntade mig. Frugan är en Mass Effect-fanatiker och kommer köpa spelet (till Xbox) direkt, även om det hade tilldelats 1 av 5 i betyg. Själv kommer jag avvakta innan jag inhandlar PC-varianten. Vill se vilken typ av stöd spelet får med patchar och DLC innan jag bestämmer mig.

Medlem

Inquisition in space...

Medlem

Det här spelet verkar oerhört spretigt. Betygen är all over the place från riktigt bra till rätt mediokra till rent dåliga.

Nåja... det blir kanske o spela igenom det någon gång i framtiden.
Tack för en utläggande recension!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Tekniska tillkortakommanden till trots så räckte 10-timmars demot för att jag skulle glömma Breath of the Wild och andra spel jag sitter med för tillfället.

Det är något speciellt med Mass Effect som gör att jag känner mer för hjältarna och storyn än i något annat spel.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Marcus Grönskog:

...och regn som smattrar ner på min hjälm...

Det där stämmer dock inte. Ta en närmare titt nästa gång du spelar spelet, för här finns ytterligare ett exempel på de tekniska brister som spelet har. Regndropparna syns nämligen inte på visiret utan direkt på din karaktärs ansikte... Det ser så klart coolt ut när du inte har på dig någon hjälm, men med hjälm på... Ja inte ser det bra ut.

I den här videon tar han upp problemet i förbifarten (0:56 in i videon).

Medlem

Riktigt synd med animationerna och döda ansikten, Mass Effect 1 & 2 var några av mina favoritspel just tack vare flowet i konversationer och de snygga animationerna samt trovärdigheten i interaktionen mellan karaktärer. Om detta nu nedgraderats så kommer jag inte kunna att spela spelet.

Medlem

Vad jag har kört så älskar jag spelet. Har dock inte kört gamla triologin, kör heller inga sidouppdrag.

phi
Medlem

Nåja, det var kul så länge det varade. Tack för kaffet Bioware.

Releasehästryttare
Medlem

Plockar kanske upp det i någon digital rea-korg framöver. Känns inte som ett färdigt spel..

Medlem

jag som såg fram emot spelet
Känns som man ska vänta på rea-korgen istället.

Medlem

Har precis klarat ut 2an och ska till och spela ut 3an. Vill inte få 3an spoilad så går det att läsa denna recension om MEA utan att få 3an spoilad?

Medlem

Tack för en mycket bra nyanserad recension.
Ett klart plus även med att Emil kompletterade.

Betyget känns rimligt och jag hade höjt på ögonbrynen om det hade varit något annat.
Kommer helt klart att spela igenom det här spelet, men kommer nog att varsamt låta det marinera ett tag. Hoppas nu att EA förstår stundens allvar och tar riktiga krafttag med patchandet.

Medlem
Skrivet av Fusionn:

Har precis klarat ut 2an och ska till och spela ut 3an. Vill inte få 3an spoilad så går det att läsa denna recension om MEA utan att få 3an spoilad?

Denna är en standalone från trilogin så det är svårt att spoila när man recenserar ett nytt spel.

Jag spelade mina 10 timmar och jag fastnade direkt. Det är något med mass effect som är så underbart, även om animationerna inte är så bra. Ändrade region på min Xbox till USA och 463kr för spelet är helt acceptabelt.

Relik 📜

Jag har lirat cirka 20 timmar i helgen, majoriteten på Xbox One S. De tekniska aspekterna åt sidan (finns en kort genomgång på sista sidan), jag håller med Marcus i mer eller mindre allt han skriver.

Mass Effect: Andromeda är galet spredigt, där högt och lågt blandas hela tiden. De inledande timmarna är riktigt svaga, sedan tar sig både berättelse och karaktärer allt mer. Även det är dock inte en rak resa, utan med jämna mellanrum faller även storydelen tillbaka på onödigt utdragna bilresor.

Spelet är fullproppat av "system" för allt möjligt. Scannande, byggande, baser, resurssamlande, mining.. För att inte tala om det AVSKYVÄRDA rymd-sudokut. Jag får känslan av "det här är kul, det har vi med", sedan har ingen liksom satt stopp när antalet olika menyer och funktioner sprungit iväg. Det mesta blir bara ett enormt slöseri med tid, som tar fokus från de bättre bitarna.

Med det sagt växer spelet på mig. Jag gillar combat-systemet, speciellt med fler abilites upplåsta. Jag gillar även Ryder som karaktär, där min egen Sara formats till någon form av sarkastisk och dryg jävel. Även storyn i stort och kompanjoner man möter där räcker för att hålla mig intresserad. Just i detta nu tänker jag på vilket uppdrag jag ska köra ikväll, vilket ändå är ett bra tecken.

Kort och gott, jag kommer absolut spela vidare och plöja igenom titeln. Den är typiskt 3/5, bra utan att övertyga. Bergodalbana av högt och lågt.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av denza:
Skrivet av Fusionn:

Har precis klarat ut 2an och ska till och spela ut 3an. Vill inte få 3an spoilad så går det att läsa denna recension om MEA utan att få 3an spoilad?

Tackar då vet jag 4an var inget med 3an att göra. Men kan man importera sin gubbe från 3an till andromeda
Denna är en standalone från trilogin så det är svårt att spoila när man recenserar ett nytt spel.

Jag spelade mina 10 timmar och jag fastnade direkt. Det är något med mass effect som är så underbart, även om animationerna inte är så bra. Ändrade region på min Xbox till USA och 463kr för spelet är helt acceptabelt.

OML
Medlem

Jag hade hoppats på mer och jag ville verkligen att det skulle vara så bra att jag kunde skaffa det på release. Nu blir det nog att vänta och se hur det utvecklar sig.

Medlem
Skrivet av emilakered:

Den är typiskt 3/5, bra utan att övertyga. Bergodalbana av högt och lågt.

Tror ni spelets narrativ/dialog (och även andra aspekter) hade fått mindre kritik om t. ex. Witcher 3 inte hade släppts? Jag menar, för egen del så höjde Witcher 3 ribban en hel del för hur rollspel ska se ut/låta/skrivas.

Medlem

Tycker de mest förvånande är att multiplayer faktist är en otroligt rolig upplevelse. Speciellt tillsammans med ett par vänner på högre svårighetsgraderna.

Medlem
Skrivet av Rafner:
Skrivet av emilakered:

Den är typiskt 3/5, bra utan att övertyga. Bergodalbana av högt och lågt.

Tror ni spelets narrativ/dialog (och även andra aspekter) hade fått mindre kritik om t. ex. Witcher 3 inte hade släppts? Jag menar, för egen del så höjde Witcher 3 ribban en hel del för hur rollspel ska se ut/låta/skrivas.

Håller faktiskt med. Witcher 3 har fått flera RPG-titlar att kännas rätt soppiga med tomma världar, ogenomtänkt story, klyschig dialog och framförallt tråkiga enformiga sidouppdrag.

Hade hoppats på att detta spel skulle vara i närheten men verkar ju tyvärr inte så.

Relik 📜
Skrivet av Rafner:
Skrivet av emilakered:

Den är typiskt 3/5, bra utan att övertyga. Bergodalbana av högt och lågt.

Tror ni spelets narrativ/dialog (och även andra aspekter) hade fått mindre kritik om t. ex. Witcher 3 inte hade släppts? Jag menar, för egen del så höjde Witcher 3 ribban en hel del för hur rollspel ska se ut/låta/skrivas.

Kanske, men ändå inte. Även om jag försöker ta på mig den neutrala hatten och låtsas som en värld där Witcher 3 (eller för den delen Horizon Zero Dawn, som jag spelade närmast innan) inte finns så har Mass Effect: Andromeda riktigt svaga bitar. Jag har inget emot storyn per se, utan det är allt runt om som främst är sänke för min del.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Gen
Medlem

Testat 2h av 10h på trial versionen och ja, det är väl okej och flyter på någorlunda bra på ett 1080 men känns som att det finns bättre spel därute just nu. Kanske skaffar det någon gång när det reas ut (som trilogin).

Avstängd

Alla fruntimmer i spelet ser ut som de har blivit slagna med fulklubban.

Medlem

Det enda jag kan tänka är att det INTE ska vara en konsol-port, men att ändå 1060 ska räcka för att nå 60FPS i ultra-läge... Skeptisk och ganska besviken. Ser fram emot att få testa själv, men som vanligt med spel, så kommer man väl tvingas modda det för att fixa till det fula!


signatur

"Allt blir bättre med Italo Disco"

Medlem

Det var ett väntat och förtjänt betyg känns det som, efter allt man sett.

Trist att ännu en spelserie slaktas av EA.

Relik 📜
Skrivet av kallamamran:

Det enda jag kan tänka är att det INTE ska vara en konsol-port, men att ändå 1060 ska räcka för att nå 60FPS i ultra-läge... Skeptisk och ganska besviken. Ser fram emot att få testa själv, men som vanligt med spel, så kommer man väl tvingas modda det för att fixa till det fula!

Just det ser jag dock inte som något konstigt. Senaste iterationerna av Frostbite är väldigt lättdrivna, från Battlefront och framåt. Mycket bottnar i att MSAA inte finns med längre, utan är ersatt helt av kantutjämning via post processing.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Nån som vet om det går att importera sin karaktär från 3an till 4an?

Medlem

Skönt att man kan skicka ett team för att klara av strike missions. Visst det tar tid jämfört med att köra dem i mp men å andra sidan kommer man att kunna sköta strike missions via companion appen.

Skribent
Skrivet av Rafner:

Det där stämmer dock inte. Ta en närmare titt nästa gång du spelar spelet, för här finns ytterligare ett exempel på de tekniska brister som spelet har. Regndropparna syns nämligen inte på visiret utan direkt på din karaktärs ansikte... Det ser så klart coolt ut när du inte har på dig någon hjälm, men med hjälm på... Ja inte ser det bra ut.

Intressant, jag tyckte det funkade bra med hjälm på. Men det kan bero på att Ryders rygg ofta var vänd mot kameran, särskilt under dialoger.

Skriv svar