Före detta EA-anställd uthängd som måltavla för Mass Effect-kontrovers

Gen
Medlem
Skrivet av MacNille:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av mobmoben:

Samma företag är helt ok med att försvara och förknippas med en person som denna.
https://static2.gamespot.com/uploads/original/577/5771523/315...

Självklart är det helt fel och barnsligt att attackera en person på detta sätt , men man måste ändå undra varför man hyr en person som " lead animator" till ett sådant stort projekt när denna knappt har någon erfarenhet och dess portfölj inte är något att hänga i julgranen. Kanske är inkvotering inte så bra ändå?

Du vet naturligtvis vad Snowquester är? Det var en snöstorm som orsakade enormt kaos i delar av USA eftersom regeringen hade skurit ner budgeten för snöröjning mm.
Han uttrycker alltså sin avsky för stormen, inget annat.

Hatkampanjen mot Manveer Heir har pågått i åratal och han har nu slutat på Bioware på grund av den. Visst hade han stora problem med hur han uttrycker sig men kampanjen mot honom var ärligt talat sjukt överdriven och oftast baserad på underlag taget ur sitt sammanhang.

Det han förespråkade var större representation av icke vita i datorspel, detta vändes emot honom som rasism mot vita och eskalerade när han sedan gjorde narr av det påståendet och de 'vita' som kände sig kränkta.

Manveer har varit en öppen rasist under en väldigt lång tid emot vita. Gå bara igenom hans twitter ser man hur han spyr hat mot personer med vit hudfärg. Fråga dig det här: Skulle du försvara honom om det hade varit en vit person som hade spytt galla över svarta personer eller latinos?

Jobbigt det måste vara för honom att gå till jobbet då Eller gå på gatan för den delen.

Medlem

Konstigt att man hänger ut Animation Lead, när mycket som kan gå fel, långt ifrån bara animations. Animationerna kan ha fungerat felfritt (troligen då dem måste ha testat spelet ett antal gånger), men något annan som spelmotorn eller vad som kan har gjort att själva animationen sedan gått sönder.

Medlem

Om man ska vara OT, anser jag att det är hemskt att hänga ut Leost for Mass Effects fuckups. Hon verkar inte ens ha jobbat för Bioware, utan jobbar för EA med Motion-capture. Man kan inte ge henne skulden för hur animationerna ser ut.

https://heatst.com/gaming/bullies-conduct-witch-hunt-against-...
Som Ian säger här, man kan inte peka ut en enskild person för spelets misslyckande.
Förövrigt, Ralph har inte haft något att göra med Gamergate på länge. Han var en del av den mer extrema aktionen av rörelsen. De mer nyanserat av rörelsen på Kotaktuinaction och andra ställen avskyr honom.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Inaktiv
Skrivet av GabbDabb:
Skrivet av veckans:

Tragiskt av FZ att vinkla det såhär. Problemet var väl knappast att lead designern var en kvinna utan att det var en person helt utan erfarenhet som får det övergripande ansvaret gällandes animationer, eller?

Någon har uppenbarligen ljugit angående dessa uppgifter då personen i fråga tydligt skrivit att det var just för detta spel hon anställdes. Jag ser det som ett rykte, ingenting att fästa allt för mycket vikt vid.
Det tragiska är när en AAA-titel ser ut som denna gör vid release. Bra reklam om Unreal Engine om inte annat

Frostbite

Nej de föregående spelen i serien använder Unreal Engine. Min och många andras poäng var att de gamla spelen har mycket bättre animationer

eld
Medlem
Skrivet av MacNille:

De mer nyanserat av rörelsen på Kotaktuinaction och andra ställen avskyr honom.

Medans dom säkerligen försöker ta avstånd från personliga attacker offentligt så ser det fortfarande ut som ställen där folk är arga på feminster, kallar folk för SJW's och verkar tycka synd om jon tron.

Mer ilska över att det skrivs om att en kvinna attackerats online än över påståendet att gamergaters skulle vara bakom det.

Medlem

Jag fattar fortfarande inte vad den där snubben (Heir) har att göra med denna artikeln eller problemen med Andromeda.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av MacNille:

De mer nyanserat av rörelsen på Kotaktuinaction och andra ställen avskyr honom.

Medans dom säkerligen försöker ta avstånd från personliga attacker offentligt så ser det fortfarande ut som ställen där folk är arga på feminster, kallar folk för SJW's och verkar tycka synd om jon tron.

Mer ilska över att det skrivs om att en kvinna attackerats online än över påståendet att gamergaters skulle vara bakom det.

Mig veterligen så ligger det inget fel i att bedriva kritik av ideologier som utövar hat, missvisande redovisning av fakta, åsiktsförtryck och deplatforming. I ett fritt samhälle bör sådan kritik framhävas.

Medlem
Skrivet av Shimo:

Jag fattar fortfarande inte vad den där snubben (Heir) har att göra med denna artikeln eller problemen med Andromeda.

Folk tar illa vid sig att en rasist har haft så stort inflytande på ME och fått vara kvar så länge som han var (flera år). Kombinationen med det dåliga spelet och att de inte verkar anställa folk beroende på meriter, gör att det är ett enda stort clusterfuck.

Man kan ju undra om det är en slump att du inte kan göra vita karaktärer i Andromeda?

https://twitter.com/tibermoon/status/842476969518350336?ref_s...

eld
Medlem
Skrivet av nollgrader:

Man kan ju undra om det är en slump att du inte kan göra vita karaktärer i Andromeda?

Citat:

You *can* make white characters. It's just that SOME of the preset heads have limited tone range due to the texture.

[https://twitter.com/tibermoon/status/843490712381542400]

Skrivet av Masacre:

Mig veterligen så ligger det inget fel i att bedriva kritik av ideologier som utövar hat, missvisande redovisning av fakta, åsiktsförtryck och deplatforming. I ett fritt samhälle bör sådan kritik framhävas.

Det är så det brukar låta..

Medlem

Ska du skapa en tjej (som inte är standardkaraktären) så är det ljusaste som du kan få är ljusbrun.

Medlem
Skrivet av Masacre:

Mig veterligen så ligger det inget fel i att bedriva kritik av ideologier som utövar hat, missvisande redovisning av fakta, åsiktsförtryck och deplatforming. I ett fritt samhälle bör sådan kritik framhävas.

Paradoxen ligger i att i ett fritt samhälle bör varje individ ha rätt till sin egen åsikt utan att kritiseras för det annars är det inte fritt.

En annan paradox är att varje mynt har två sidor, normen idag är tyvärr att förtryckarna anser sig vara de förtryckta och att de som kritiserar utövande av hat själva utövar hat i sin kritik.

Så vem är du att avgöra vilken vad som är rätt? Du som precis sade att i ett fritt samhälle bör man förtrycka de åsikter man anser vara åsiktsförtryckande.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Masacre:

Mig veterligen så ligger det inget fel i att bedriva kritik av ideologier som utövar hat, missvisande redovisning av fakta, åsiktsförtryck och deplatforming. I ett fritt samhälle bör sådan kritik framhävas.

Paradoxen ligger i att i ett fritt samhälle bör varje individ ha rätt till sin egen åsikt utan att kritiseras för det annars är det inte fritt.

En annan paradox är att varje mynt har två sidor, normen idag är tyvärr att förtryckarna anser sig vara de förtryckta och att de som kritiserar utövande av hat själva utövar hat i sin kritik.

Så vem är du att avgöra vilken vad som är rätt? Du som precis sade att i ett fritt samhälle bör man förtrycka de åsikter man anser vara åsiktsförtryckande.

Du ser en paradox där ingen finns. Du har rätten till att ha en åsikt och även uttrycka den, du har inte rätten att inte bli kritiserad. I mitt tidigare inlägg så har jag dock uttryckt att man bör bedriva kritik av ideologier, inte enskilda personers åsikter. Men ibland så är de sammanvävda.

Pröva istället att byta ut din mynt-metafor mot en med en tärning med 20 sidor så börjar du närma dig verkligheten. Allt är inte svart eller vitt. Vad vi alla har som skyldighet att göra är att förse sig med så mycket objektiv fakta och logiska resonemang som möjligt för att göra ett rationellt val.

Jag har rätten att avgöra vad som är rätt för mig och även rätten att presentera argument till varför jag har kommit fram till det. Sen är det upp till var och en att komma till sina egna slutsatser. Ingenstans har jag sagt att man ska förtrycka åsikter. Tvärtemot, jag vill att alla åsikter skall komma fram till ytan så att de dåliga kan väljas bort.

eld
Medlem
Skrivet av Masacre:

Jag har rätten att avgöra vad som är rätt för mig och även rätten att presentera argument till varför jag har kommit fram till det. Sen är det upp till var och en att komma till sina egna slutsatser. Ingenstans har jag sagt att man ska förtrycka åsikter. Tvärtemot, jag vill att alla åsikter skall komma fram till ytan så att de dåliga kan väljas bort.

Precis, och att folk i massor väljer att sluta titta på låt säga någons youtube kanal pga personens åsikter är inte censur, det är kritiken som kommer fram och konsekvenserna av ens agerande.

Det är inte endast en massa gråzoner i världen, det finns en hel del rätt och fel, speciellt när det handlar om saker som till slut påverkar de mänskliga rättigheterna. Folk kommer fortsätta kritisera rätt hårt när ens åsikter snubblar in på fel områden oberoende av hur rätt man har att utrycka sig dom.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Masacre:

Detta är löjligt. GamerGate handlade aldrig om hat och trakasserier, det handlade om korruption i media- och nyhetsbranchen. Jag har gått igenom deras twitterflöde (inte för att GamerGate är direkt relevant längre) och hittar inget där som stödjer vad ni säger. Vad sägs om lite bevisföring istället för grundlösa anklagelser? Men jag förväntar mig inget sådant, med tanke på att ni knappast är objektiva i detta hänseende. Skyl er FZ, er narrativ syns.

Tråkigt att Fz sjunker lika lågt som aftonbladet och andra skittidningar som struntar i vad som är sant och siktar på få så många klicks som möjligt.

Skärpning Fz!

Jag vet inte hur många gånger jag har diskuterat detta om klick. Vad en enskild artikel får för träffar är i regel irrelevant i det stora hela. Såvida den inte får nationell spridning och når utanför spelnischen i Sverige. Det händer inte så ofta. Och lär garanterat inte hända med denna.

Flesta gånger när folk klagar på clickbait är det oftast bara rubriken som lockar och innehållet bara är standard. I det här fallet valde skribenten att dra in Gamegate och anklaga rörelsen för trakasserier helt utan bevis. När man väljer utan några bevis alls att dra upp ett starkt diskuterat ämne gör man det endast för att provocera fram debatt och få klick på artikeln.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av eld:

Precis, och att folk i massor väljer att sluta titta på låt säga någons youtube kanal pga personens åsikter är inte censur, det är kritiken som kommer fram och konsekvenserna av ens agerande.

Det är inte endast en massa gråzoner i världen, det finns en hel del rätt och fel, speciellt när det handlar om saker som till slut påverkar de mänskliga rättigheterna. Folk kommer fortsätta kritisera rätt hårt när ens åsikter snubblar in på fel områden oberoende av hur rätt man har att utrycka sig dom.

Du får gärna peka på där jag hävdat att det skulle vara censur att sluta titta på en kanal för att man inte gillar innehållet eller budskapet. Däremot så går det alltid att felaktigt vinkla uppfattningen av någons åsikter genom exempelvis oärlig återgivning av sagda åsikter eller undanhållen kontext; taktiker som ofta brukas inom tidigare nämnda ideologier och varför de bör kritiseras hårt.

Vill du gå in djupt på det så är i stort sett allt i världen enbart gråzoner. Det är en fråga för filosofin. Det som vi som samhälle har bestämt är rätt eller fel är sammanställt i våra lagar. Håller du dig inom dess ramar så skall du ha rätten att uttrycka dig. Huruvida en mänsklig rättighet kommer att påverkas av en åsikt så måste du först bevisa att detta är ett realistiskt händelseförlopp. Annars har du vad som kallas för det sluttande planet, en felaktig slutledning.

Medlem
Skrivet av nollgrader:
Skrivet av Shimo:

Jag fattar fortfarande inte vad den där snubben (Heir) har att göra med denna artikeln eller problemen med Andromeda.

Folk tar illa vid sig att en rasist har haft så stort inflytande på ME och fått vara kvar så länge som han var (flera år). Kombinationen med det dåliga spelet och att de inte verkar anställa folk beroende på meriter, gör att det är ett enda stort clusterfuck.

Man kan ju undra om det är en slump att du inte kan göra vita karaktärer i Andromeda?

https://twitter.com/tibermoon/status/842476969518350336?ref_s...

Men om det ska anställas baserat på meriter så ska väl en rasist få jobba där om han är bäst på jobbet? Problemet med skinnfärg är uppenbarligen ett tekniskt problem...

Det är fortfarande alltså oklart varför detta är relevant för den ursprungliga nyheten.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

@anon_319742: Fast Andromeda har mycket bättre o mjukare animationer på rörelser etc, smidigare helt enkelt, kanske har med tycke o smak också. Men ansiktsanimationerna är väldigt stela i Andromeda, det håller jag med om. Det har inte heller med motorn i sig att göra helt o hållet, det har med tid som man lagt ner på att rigga, skinna, animera osv.

123
Skriv svar