Problem: Rimlig ersättning ?

Medlem
Problem: Rimlig ersättning ?

Hallojs....

Jag står inför ett litet problem, inte hela världen, men bästa vore att höra vad som är rimligt från en person som är opartisk.

Min vän äger ett företag. Och dom bad om hjälp av mig att följa med på en mässa, hjälpa till att sälja lite saker. vi nämnde aldrig några summor om betalning iförväg osv och nu efteråt så vore det trevligt att höra åsikter från folk som inte är inblandade. Om hur mycket skulle vara en rimlig summa... från personer som inte är inblandade dvs.

Det hela gäller Tor - Sön.
Torsdagen lämnade hemmet runt 10 tiden på morgonen. Och efter resan och fixat ordning med allt så var jag färdig 22:00 dvs 12 timmar torsdagen.
Fredag, Lördag och Söndag var det liknande ... 13 timmar per dag.

Nu är frågan vad skulle vara rimlig ersättning för detta. Totalt 51 timmar, större delen av tiden är på helgen och mer än 8 timmar, 4-5h över en normal arbetsdag. Jag har även lagt ut egna pengar mat osv.

Skriv mig lite feedback vad som ni tycker skulle vara en rimlig ersättning för detta.

Medlem

Det är vid såna här tillfällen vänskap sätts på prov. Skrev du på något avtal eller liknande?


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Nej vi skrev inget avtal, vi är vänner. Och skulle någon polare "blåsa" mig på nån skitsumma som detta så tycker jag det är BRA. för då vet man att man inte kan lita på perosnen i framtiden ang större grejer.

.... Jag har inte heller påstått eller frågat(om att det är några problem med kontrakt osv.

Vad jag försöker få feedback är vad personer som är opartiska tycker är rimligt ersättning.

Medlem

Det är vid ersättningsbiten det kan uppstå problem ville jag komma till då. Ett skamligt tilltag kan vara förödande:)

I detta fall skulle väl 1500:- inte vara allt för dåligt. Det är ju trots allt en kompis du hjälper. Jag har själv hjälpt kompisar med diverse husbyggen, gräsmatteläggningar mm. Nu var ditt fall mindre fysiskt betungande men mat och dryck ska givetvis ingå vid sån hjälp.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Beror ju lite på hur mycket din kompis tjänade under den här helgen också.


signatur
Medlem

Jag utgår från att du inte förlorade några pengar genom att utebli från ett vanligt arbete? I så fall hade situationen varit annorlunda.

Men minst tycker jag han borde ersätta maten. Beror väl lite på hur ni pratade om det hela innan, han kanske trodde att du ställde upp utan att förvänta dig betalt?

Medlem

Tja, beror väl på vad man har för vänskapsförhållande. Själv så har jag hjälpt personer "gratis". Däremot vet jag att de gärna hjälper mig om jag skulle behöva det någongång. Så kan man också se på betalning.

Eller är det pengar du vill ha från honom? Ersättning för dina utgifter under dessa dagar som minimum kanske?

En liten symbolisk gest som att bjuda på bio, mat eller öl är också en sorts betalning som kan vara trevligt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

En tumregel är att ta hur mycket företaget är värt, flytta decimalen två rutor till vänster och det är vad du förtjänar i ersättning.

(Han borde ju betala alla kringkostnader för dig, om du är ute efter pengar så kanske 100 per timme?)


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Beror väl på hur mycket du hjälpte till att sälja? Bara fråga din polare vad han tycker att din insats var värd och arbeta därifrån?

Medlem

Hjälp och vänskap... Det är nyckelorden för mig i sammanhanget.
Långa dagar var det men jag hade inte bett om mer än 20kr/timme om ens något alls.

edit: Ja och det beror självklart på vännens inkomster också som någon sa.

Medlem

* Tiden
* Hur mycket du sålde
* Hur mycket han tjänade

Dessa 3 saker är avgörande

Medlem

Maten ska han helt klart ersätta. Samma gäller för alla övriga utgifter du har fått pga detta. Sedan beror det ju på hur mycket han tjänat på helgen men vad jag tycker är viktigast är att han åtminstone ger dig något symboliskt som tack för hjälpen. Det kan vara en liten summa pengar typ en 500kr eller att han somsagt ovanför bjuder på middag eller dylikt.

MFC
Medlem

usch.. sådana här situationer är jobbiga.. minst sagt.

Minsta man kan kräva är ersättning för omkostnader för det är liksom utanför ramarna för vänskap. Allting annat måste ses som en bonus givet att ni inte hade någon överenskommelse innan händelsen.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Även om ni är vänner så borde du ju få betalt för utfört arbete. Men ni får väl diskutera fram ett bra pris, kan tyvärr inte vara till mer hjälp.

Medlem

Man brukar rekommendera att hålla undan från ekonomiska frågor så långt som möjligt mellan vänner. Beblandar man detta så råder det hög sannolikhet att det slås in en kil. Kommer man till att blanda in pengar ska det vara raka rör ifrån början. Jag tycker det låter som om båda parter här har tagit något för givet utan att det sagts, och båda tagit olika saker för givet. Lika gärna som att du antagit att du ska få ersättning på något vis, så kan han ha antagit att du ställde upp av välvilja (förstås ett något naivt antagande).

Ta upp frågan med honom hur han hade tänkt ersätta dig, och är inte det enligt vad du tänkt dig, kan du nog som många andra säger i god ton åtminstone få ersättning för dina kostnader. Fast eftersom inget är skrivet eller muntligt överenskommet så är det ju inte direkt som att du kan stämma honom.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv

Det går inte att säga. Det beror helt på hur mycket din kompis tjänade, vad hans företag tjänar, vad de andra anställda får för stt stå på mässan om det finns några. Men framförallt vad du skulle gjort om du INTE varit där.

I fall du var tvungen att ta ledigt så ska du självfallet ha ordinarie lön. Sen för helgen, tja det beror på hur bra kompisar ni är.

1
Skriv svar