Tidigare utvecklare på Bioware förklarar tekniken bakom Andromedas ansiktsanimationer

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:
Skrivet av nils45:
Skrivet av employed:

Intressant att många ser detta som en skäll till att inte köpa spelet. Finns gott om spel som har mycket sämre kropps och ansikts animationer, sinkat ljud med läpparna mm. men när det gäller detta spel så ska det nämnas som en deal-braker.?!

Känns som man gjort en höna av en fjäder.

Alla kanske inte spelar dom andra spelen som har sämre kropps och ansiktsanimationer. Jag har faktiskt inte sett något spel som har sämre ansiktsanimationer än detta, när det gäller spel efter 2010. Jag vill inte slösa pengar på ett spel som inte ser färdigt ut, och speciellt inte på ett spel som har något som ser sämre ut än vad spel gjorde för flera år sedan. För mig är animationerna så dåliga så att jag kan inte ens koncentrera mig på scenerna. Det går helt enkelt inte. Riktigt urusla. Ush. Gör om!

Skrivet av 1337Figaro:

Tycker bara det är tragiskt att man inte kan hänga på internet utan att varje jävla ämne människan ska komma på att prata om ska vara fullt av negativitet.

Vet inte vilken verklighet du lever i, men så är det ute i det riktiga livet också. Du låter lite naiv. Alla tycker olika, finns inte en chans att alla kan tycka lika.

Och jag vet inte vilken verklighet du lever i. Att jämföra internet med verkliga livet, det är som att så fort någon människa skulle säga något skulle alla människor i närheten komma upp och skrika i nyllet på en. Att vara anonym får personer som vanligtvis verkar glada och snälla att bete sig som svin.

Jag tror inte det är bra för din hälsa att leva i en verklighet som är lika hektisk som internet. Du kanske borde göra ett miljöombyte innan du går in i väggen.

Sen förstår jag inte ditt tankesätt så förklara gärna. Kunde du inte spela spel som släpptes innan 2010 pga dåliga animationer? Eller anser du att eftersom vi lever i en mer utvecklad tid är det oacceptabelt att det är så "dåligt". Bara för att utvecklingen gått framåt så har något som funkat förut, slutat att funka för dig för att någon konstig anledning?

Alla är olika men den logiken går tyvärr inte hem hos mig. Om 30 år antar jag att du inte kommer kunna spela ett spel om det inte ser fotorealistiskt ut. Hur fan gör du när du ska spela ett gammalt spel?

Jag är omringad av människor som har egna åsikter, och som tycker olika, vissa är pessimister, medans vissa är optimister, precis som här på FZ:a. Du gnäller om negativitet, jag säger bara att det är åsikter som folk har, precis som IRL. Det är därför jag frågar dig vilket verklighet du lever i, samt att du verkar lite naiv, för åsikter från andra människor har man ju runt omkring sig hela tiden, det är en del av vardagen, eller menar du att alla på ditt jobb eller skola röstar på samma parti, eller tycka lika om allt? Så det är väl inte så konstigt att "negativitet" finns om allt, då det är ganska subjektivt också. Tex. om jag säger att animationerna är värdelösa så tolkar du det som negativitet, eller? Det är ju en åsikt, så om du klagar på att folk har åsikter så vet jag inte vilken perfekt verkligheten du lever i, då folk har det ute i det riktiga livet också. Du gnäller ju själv på att folk gnäller.

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

"Förskräckliga", det låter så jävla överdrivet. Endast de mänskliga karaktärerna som har "förskräckliga" animationer.

Är mer chockad över reaktionerna på animationerna än själva animationerna... Tycker det är så löjligt hur folk orkar lägga tid och energi på att gnälla på något som inte ens är "förskräckligt", ordet gnäll är en underdrift på hur folk egentligen beter sig. Kunde animationerna varit bättre? Självklart kunde dem varit det.
Tycker gamingcommunityn blivit så hemsk på sistone.
Det är som ett enda stort hivemind av negativitet.

Ja, tänka sig att folk förväntar sig mer från en AAA utvecklare nu för tiden. Vi accepter inte dåliga specialeffekter i blockbusters, så varför ska vi acceptera dåliga animationer i ett spel?


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Sen förstår jag inte ditt tankesätt så förklara gärna. Kunde du inte spela spel som släpptes innan 2010 pga dåliga animationer?

Nu förstår jag inte vad du spelade innan 2010, så förklara gärna. Så otroligt livlösa karaktärer och extremt dåliga animationer var långt ifrån standard runt år 2010. Särskilt inte i spel där du ska kunna följa karaktärer och deras berättelse på detta sätt.

Den ständigt negativa tonen som tar så stor plats på internet är tråkig, jag håller med, men jag tror inte detta är rätt ämne att ta upp problemet i.

Man kan skylla på vem man vill, EA, Bioware, men spelet borde inte ha släppts i detta skick. Pinsamt rent ut sagt, speciellt när man gillade tidigare ME spel. De har lyckats smutsa ner serien ännu mer.

Medlem

Man kan tro vissa verkar se det här spelet som någon sorts ansiktssimulator så irriterade de är över just detta.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Man kan tro vissa verkar se det här spelet som någon sorts ansiktssimulator så irriterade de är över just detta.

Fast animationerna är inte de enda problemen. Spelet är sjukt buggigt och det som fungerar är endast mediokert, långt ifrån ME standard. Klart folk är irriterade när de inte får den produkt de hoppats på från Bioware.

Medlem
Skrivet av nils45:
Skrivet av 1337Figaro:
Skrivet av nils45:
Skrivet av employed:

Intressant att många ser detta som en skäll till att inte köpa spelet. Finns gott om spel som har mycket sämre kropps och ansikts animationer, sinkat ljud med läpparna mm. men när det gäller detta spel så ska det nämnas som en deal-braker.?!

Känns som man gjort en höna av en fjäder.

Alla kanske inte spelar dom andra spelen som har sämre kropps och ansiktsanimationer. Jag har faktiskt inte sett något spel som har sämre ansiktsanimationer än detta, när det gäller spel efter 2010. Jag vill inte slösa pengar på ett spel som inte ser färdigt ut, och speciellt inte på ett spel som har något som ser sämre ut än vad spel gjorde för flera år sedan. För mig är animationerna så dåliga så att jag kan inte ens koncentrera mig på scenerna. Det går helt enkelt inte. Riktigt urusla. Ush. Gör om!

Skrivet av 1337Figaro:

Tycker bara det är tragiskt att man inte kan hänga på internet utan att varje jävla ämne människan ska komma på att prata om ska vara fullt av negativitet.

Vet inte vilken verklighet du lever i, men så är det ute i det riktiga livet också. Du låter lite naiv. Alla tycker olika, finns inte en chans att alla kan tycka lika.

Och jag vet inte vilken verklighet du lever i. Att jämföra internet med verkliga livet, det är som att så fort någon människa skulle säga något skulle alla människor i närheten komma upp och skrika i nyllet på en. Att vara anonym får personer som vanligtvis verkar glada och snälla att bete sig som svin.

Jag tror inte det är bra för din hälsa att leva i en verklighet som är lika hektisk som internet. Du kanske borde göra ett miljöombyte innan du går in i väggen.

Sen förstår jag inte ditt tankesätt så förklara gärna. Kunde du inte spela spel som släpptes innan 2010 pga dåliga animationer? Eller anser du att eftersom vi lever i en mer utvecklad tid är det oacceptabelt att det är så "dåligt". Bara för att utvecklingen gått framåt så har något som funkat förut, slutat att funka för dig för att någon konstig anledning?

Alla är olika men den logiken går tyvärr inte hem hos mig. Om 30 år antar jag att du inte kommer kunna spela ett spel om det inte ser fotorealistiskt ut. Hur fan gör du när du ska spela ett gammalt spel?

Jag är omringad av människor som har egna åsikter, och som tycker olika, vissa är pessimister, medans vissa är optimister, precis som här på FZ:a. Du gnäller om negativitet, jag säger bara att det är åsikter som folk har, precis som IRL. Det är därför jag frågar dig vilket verklighet du lever i, samt att du verkar lite naiv, för åsikter från andra människor har man ju runt omkring sig hela tiden, det är en del av vardagen, eller menar du att alla på ditt jobb eller skola röstar på samma parti, eller tycka lika om allt? Så det är väl inte så konstigt att "negativitet" finns om allt, då det är ganska subjektivt också. Tex. om jag säger att animationerna är värdelösa så tolkar du det som negativitet, eller? Det är ju en åsikt, så om du klagar på att folk har åsikter så vet jag inte vilken perfekt verkligheten du lever i, då folk har det ute i det riktiga livet också. Du gnäller ju själv på att folk gnäller.

Du verkar ha missuppfattat helt och hållet vad jag mena och jag tror att om du tänker lite så kommer du fatta. Jag är väl medveten om konceptet av yttrandefrihet och att alla människor är olika, det var inte det jag syftade på med min kommentar.

Sen tycker jag det är skillnad på gnäll och gnäll. Skulle inte vilja kalla mitt gnäll speciellt aggressivt och jag anser personligen att jag för en sansad och konstruktiv diskussion. Gå in på vilket forum som helst på internet och du kan se hur "konstruktiva" folk är när dem klagar.

Jaa det är naivt att förvänta sig att människor ska föra sansade diskussioner på internet men vad tycker du själv om jag får fråga? Är det inte bättre att försöka minska ilskan och hatet och föra en konstruktiv diskussion eller ska alla sitta och repetera samma aggressiva beteende om och om och om igen?

Medlem
Skrivet av SunShine:

Man kan tro vissa verkar se det här spelet som någon sorts ansiktssimulator så irriterade de är över just detta.

Haha, exakt så, tack för skrattet!


signatur

7900XTX
7800X3D

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av 1337Figaro:

"Förskräckliga", det låter så jävla överdrivet. Endast de mänskliga karaktärerna som har "förskräckliga" animationer.

Är mer chockad över reaktionerna på animationerna än själva animationerna... Tycker det är så löjligt hur folk orkar lägga tid och energi på att gnälla på något som inte ens är "förskräckligt", ordet gnäll är en underdrift på hur folk egentligen beter sig. Kunde animationerna varit bättre? Självklart kunde dem varit det.
Tycker gamingcommunityn blivit så hemsk på sistone.
Det är som ett enda stort hivemind av negativitet.

Även om jag håller med om slutklämmen (gamers är förbannat gnälliga) tycker jag att gnället är befogat när det gäller animationerna i Andromeda. De är så förbannat usla att det förtar från allting narrativt - storyn i allmänhet, dialoger, karaktärer (och dess utveckling). Det är aspekter som är centrala för lyckad storytelling, något som förstås är mycket viktigt i RPG:n. Det blir en indirekt dominoeffekt.

Det hela blir än mer tydligt när produktionen i övrigt håller AAA-klass. Simpla animationer i ett spel med i allmänhet undermålig teknik reagerar man förstås inte alls lika mycket på.

Medlem

Har spelat närmare 50 timmar nu och måste säga att ögonen är de sämsta med ansiktena och inte animationerna i sig. Dom är så livlösa hälften av tiden.

Det är hjälm på jämt som gäller dock, så jag alltid spelat ME-spelen, vad ska jag annars med min coola hjälm till om den inte få vara med i dialoger. Synd att de inte funkar på skeppet och Nexus

Medlem

En del modeller, speciellt de kvinnliga, och animationerna är väl det som sticker ut.
För att vara ett spel som släpptes 2017 och gjort av en välkänd utvecklare tycker jag man kan kräva lite mer.

Medlem
Skrivet av KoP:

Löjligt. Har lirat 4-5 timmar och det är verkligen inget jag stört mig på. Tråkigt för dem som hade sett fram emot ME Andromeda men väljer att hoppa. Deras förlust.

Störde mig nåt enormt på det den första timmen. Nu lägger jag inte märke till det lika ofta även om det är extra tydligt ibland.

Medlem
Skrivet av Cyras:
Skrivet av SunShine:

Man kan tro vissa verkar se det här spelet som någon sorts ansiktssimulator så irriterade de är över just detta.

Fast animationerna är inte de enda problemen. Spelet är sjukt buggigt och det som fungerar är endast mediokert, långt ifrån ME standard. Klart folk är irriterade när de inte får den produkt de hoppats på från Bioware.

Det må så vara men det är inte direkt något som framkommer i folks ilska kring dessa uttryckslösa ansiktsanimationer. Självklart är det trist om spelet lider på saker som dålig kontroll och/eller buggar osv.
Hur snygga eller fula diverse Animationer är är för min egen del nog bland de minsta problemen med ett spel.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Cyras:
Skrivet av SunShine:

Man kan tro vissa verkar se det här spelet som någon sorts ansiktssimulator så irriterade de är över just detta.

Fast animationerna är inte de enda problemen. Spelet är sjukt buggigt och det som fungerar är endast mediokert, långt ifrån ME standard. Klart folk är irriterade när de inte får den produkt de hoppats på från Bioware.

Skönt att alla har olika smak, jag tycker spelet är väldigt roligt. Som sagt har svagheter, och särskilt en del av människorna, men helheten gör spelet ändå till ett av få jag kommer lira klart.

Tycker fragzones betyg var bra, även om jag hade gett det en 4a.

Vill också påpeka att det lyckats göra 80% av sidequestens mycket mer intressant och personliga i jämförelse med DAI.

KoP
Medlem
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av KoP:

Löjligt. Har lirat 4-5 timmar och det är verkligen inget jag stört mig på. Tråkigt för dem som hade sett fram emot ME Andromeda men väljer att hoppa. Deras förlust.

Störde mig nåt enormt på det den första timmen. Nu lägger jag inte märke till det lika ofta även om det är extra tydligt ibland.

Kan det inte vara så att man "anstränger sig" att störa sig på ansiktsanimationerna bara för att det varit så mycket snack om det och så vidare?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av KoP:
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av KoP:

Löjligt. Har lirat 4-5 timmar och det är verkligen inget jag stört mig på. Tråkigt för dem som hade sett fram emot ME Andromeda men väljer att hoppa. Deras förlust.

Störde mig nåt enormt på det den första timmen. Nu lägger jag inte märke till det lika ofta även om det är extra tydligt ibland.

Kan det inte vara så att man "anstränger sig" att störa sig på ansiktsanimationerna bara för att det varit så mycket snack om det och så vidare?

Satt och retade mig på det redan i den första gameplay-trailern jag såg, hade inte läst ett jota om allt gnäll då...

Medlem

Ända sugiga med spelet är att det inte finns på steam. Nån gång kanske.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av KoP:

Löjligt. Har lirat 4-5 timmar och det är verkligen inget jag stört mig på. Tråkigt för dem som hade sett fram emot ME Andromeda men väljer att hoppa. Deras förlust.

Störde mig nåt enormt på det den första timmen. Nu lägger jag inte märke till det lika ofta även om det är extra tydligt ibland.

Kan det inte vara så att man "anstränger sig" att störa sig på ansiktsanimationerna bara för att det varit så mycket snack om det och så vidare?

Hade inte läst nåt om de hemska animationerna när jag körde trialen eller om bristerna i character creatorn. Båda sakerna fick mig att reagera starkt första timmen. Och jo problemen finns där fortfarande.

Medlem
Skrivet av sanctier:

Har spelat närmare 50 timmar nu och måste säga att ögonen är de sämsta med ansiktena och inte animationerna i sig. Dom är så livlösa hälften av tiden.

Instämmer helt.

KoP
Medlem
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av KoP:

Löjligt. Har lirat 4-5 timmar och det är verkligen inget jag stört mig på. Tråkigt för dem som hade sett fram emot ME Andromeda men väljer att hoppa. Deras förlust.

Störde mig nåt enormt på det den första timmen. Nu lägger jag inte märke till det lika ofta även om det är extra tydligt ibland.

Kan det inte vara så att man "anstränger sig" att störa sig på ansiktsanimationerna bara för att det varit så mycket snack om det och så vidare?

Hade inte läst nåt om de hemska animationerna när jag körde trialen eller om bristerna i character creatorn. Båda sakerna fick mig att reagera starkt första timmen. Och jo problemen finns där fortfarande.

Karaktärseditorn kan jag hålla med om att den var lite i det snålaste laget. Hur ändrar man t.ex form på huvudet? :S Ögonbrynen gick ju inte ändra heller och så var det säkert något mer. :/

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av KoP:

Löjligt. Har lirat 4-5 timmar och det är verkligen inget jag stört mig på. Tråkigt för dem som hade sett fram emot ME Andromeda men väljer att hoppa. Deras förlust.

Störde mig nåt enormt på det den första timmen. Nu lägger jag inte märke till det lika ofta även om det är extra tydligt ibland.

Kan det inte vara så att man "anstränger sig" att störa sig på ansiktsanimationerna bara för att det varit så mycket snack om det och så vidare?

Snarare så att de dåliga animationerna är så uppenbara att man inte kan blunda för dem. Jag har kört ca 4 timmar och rymddelarna är skitsnygga, men så fort det handlar om karaktärer i dialog är det katastrof.

Sen allmänt buggigt hjälper inte spelet heller.

Medlem

Jag vet att det är uttjatat men den här videon visar ju rätt bra vad som är galet.
https://www.youtube.com/watch?v=7KWkao73HuU

12
Skriv svar