Robot
Caesar IV

Du har nyligen blivit guvernör över en gudsförgäten provins någonstans i det gigantiska romarriket. Det är en ära på sitt vis men det yttersta målet är givetvis att styra över rikets stolthet, Rom. För att ta dig dit måste du utföra ditt jobb på ett exemplariskt sätt. Du måste få de styrande i Rom att få upp ögonen för dig och inse att du är rätt man för jobbet.


Inaktiv
FZ testar Caesar IV

Nja... inget köp. Säljer Caesar bra eller? Inte så ofta man hör nåt om det... ^^


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Man hör om Caesar-spelen då och då men jag skulle vilja ha mer ingående recension... På vilken nivå ligger problemen, vari ligger problemen (mer än att få plats), går det att dra paralleller till andra spel så man får en uppfattning?


signatur
Inaktiv

vad förväntar du dig med ett 64mb grafikkort av märket unknown?


signatur

/_\_/_\
/_\

Inaktiv

1 av varje byggnad spam var 10:nde meter är inte min grej men bättre än nästrimms-simulator är det iaf.

"vad förväntar du dig med ett 64mb grafikkort av märket unknown?"

Jag blev inte heller direkt nöjd med att köra på medel med: GF7900-256mb, E6600, 2GB ram.

Medlem

Roligt spel, men det blir lite enformigt efter en bunt kartor.


signatur

bäst

nj
Medlem
Citat:

Dessvärre krävs det en rejält tilltagen dator för att driva spelet. På min rigg var det knappt spelbart med högsta inställningarna. Det går givetvis att ställa ner grafiken men då går man miste om spelets riktiga höjdpunkt.

Med sådana beskrivningar så hade det ju även varit intressant att veta vad recensenten använde för dator när han spelade Caesar IV. Utan sådan information så säger det där egentligen inte mycket alls.

Medlem

Hmm skumt att testdatorn inte står med, får fixa det...

För er som inte orkar vänta kan jag berätta att det är en A64 3700+, 2gig RAM, Gforce 7800gt, SB X-fi samt win XP sp2


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Medlem

Hmm detta spelet vill jag nog prova. Det låter enhel del som RotMK (Rise of the Middle Kingdom)...alltså asroligt

Medlem
Skrivet av fegis:

Man hör om Caesar-spelen då och då men jag skulle vilja ha mer ingående recension... På vilken nivå ligger problemen, vari ligger problemen (mer än att få plats), går det att dra paralleller till andra spel så man får en uppfattning?

Jag har spelar Caesar IV ett par veckor. Du börjar med en viss summa pengar och målet är att bygga upp en stad. Problemet är att de pengar du har från början bara räcker till ett begränsat antal byggnader.

När du har byggt bostäder, några bondgårdar, en silo och en matmarknad så måste du börja exportera varor för att få inkomster. I varje uppdrag finns det några städer i Romarriket som du kan handla med. Om du t ex kan exportera vapen till en av städerna så bygger du en gruva för att få järnmalm och sedan en vapenfabrik för att tillverka vapnen. Till sist bygger du en handelsstation för att exportera varorna.

Medan du gör det här så händer det en massa andra saker som du måste ta ställning till. Det kommer kanske en begäran från Caesar att du ska leverera järnmalm till Rom, gör du inte det så minskar ditt anseende. Struntar du i Caesars önskemål flera gånger så riskerar du att det plötsligt står en armé utanför stadsporten, det innebär i så fall att dina dagar som guvernör är över.

Kanske börjar dina undersåtar bli sjuka eftersom du fortfarande inte har byggt några hälsobyggnader. Du kanske har pengar till en klinik men eftersom det är medelklassen som arbetar i kliniken så måste först bygga hus som de kan flytta in i. När de flyttar in så vill de ha vatten i fontäner. Det innebär att du måste bygga ett pumphus, en akvedukt, en vattenreservoar och en fontän. Kanske måste du också anlägga trädgårdar för att göra området tillräckligt attraktivt. Längre fram vill de ha mer sanitetsbyggnader, tempel, utbildning och underhållning och mer varor.

1
Skriv svar