Robot
Flower

Blomblad som flyger omkring i vinden och skapar grönska när de rör vid andra blommor? En handling som inte innehåller en story, huvudkaraktär eller fiender (men ett visst mått miljöpolitisk underton)? Ett superkort spel som inte liknar något annat på marknaden? Där har du Flower.

#flower


Medlem
Recension - Flower

Ser ut som ett spel jag skulle somna åt

Medlem
Skrivet av Elit-mannen:

Ser ut som ett spel Alla skulle somna åt

Egoist!

Medlem

Det här spelet verkar vara grymt härligt att spela.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

låter fint om man vill ta de lugnt..

Medlem

Synd att man inte har en PS3a, detta verkar riktigt trevligt.

Medlem

Ja det är säkert kul... i en timme eller så


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

Medlem

Jahaja, då måste jag minsan se till att jag kan köpa saker på PSN då! Kommer ihåg när jag fick höra om det första gången (eller, inte när, men ja, ni fattar) och att jag redan då tyckte det verkade hur grymt som helst. På ett sånt där fluffigt vis.


signatur
Medlem
Skrivet av sebulba666:

Ja det är säkert kul... i en timme eller så

Men för 70kr kan det säkert vara värt det.

Medlem

roligt i 1 timme som en annan påpekat det är vad jag tror.

Medlem

Typiskt stoner-spel. Mer sånt här och PS3 kanske kan börja bli intressant..


signatur
Inaktiv

Jag tycker att recensionen saknar en beskrivning av de spelmekanismer som utgör själva spelet. Vad jag har fattat genom att läsa artikeln är att det handlar om blommor inte mycket mer. Väldigt vackra bilder dock.

Medlem

Det ser mycket vackert ut. Och jag älskade fl0w. Jag ska nog köpa det när jag har lite pengar över.


signatur

lootskin@hotmail.com

Medlem

Det behövs fler såna här spel. Jag som inte är en springa-panga-döda-person har problem att hitta riktigt bra spel.

Medlem
Skrivet av donjojo:

Jag tycker att recensionen saknar en beskrivning av de spelmekanismer som utgör själva spelet. Vad jag har fattat genom att läsa artikeln är att det handlar om blommor inte mycket mer. Väldigt vackra bilder dock.

Måste hålla med där. En bra recension i övrigt men som sagt, vad ett spel går ut på bör finnas med.

Inaktiv

Tycker själv att det var en solklart femma. Givet, det var väldigt kort, men kostar ju trots allt bara 70 kronor.

Själv är jag personligen grymt imponerad över dramaturgin och narrationen som finns i detta spel som helt saknar huds, text eller voice-overs. Även kontrollerna var det bästa användningen av sixaxis jag stött på.

Och ja, det finns en story, och inte bara fridfullt leka med blommorna. Slutet på spelet var det som plingade för mig.

Inga elaka cliffhangers o "vänta bara till flower 2!!!" så som många spel håller på med nu för tiden.

The End.

Trevligt!

Medlem
Skrivet av Challe:
Skrivet av donjojo:

Jag tycker att recensionen saknar en beskrivning av de spelmekanismer som utgör själva spelet. Vad jag har fattat genom att läsa artikeln är att det handlar om blommor inte mycket mer. Väldigt vackra bilder dock.

Måste hålla med där. En bra recension i övrigt men som sagt, vad ett spel går ut på bör finnas med.

Blomblad som flyger omkring i vinden och skapar grönska när de rör vid andra blommor, och du styr vart du ska flyga typ, stå ju redan i början på recensionen.
Det är väl det enda man gör i spelet, flyter runt och sätter på andra blomor, hade vart kul med några hippies i gräset så hade det vart ett maximalt flumspel.

Medlem

Helt klart värd sina 70:-.
Det var länge sedan jag verkligen kunde koppla av när jag körde ett spel.
Mysigt och vackert spel med en lite besk underton om hur vi människor "glömmer" bort vår natur.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Tassel:

Helt klart värd sina 70:-.
Det var länge sedan jag verkligen kunde koppla av när jag körde ett spel.
Mysigt och vackert spel med en lite besk underton om hur vi människor "glömmer" bort vår natur.

Ok, men hur börjar det, är du ett blomblad, frö eller nåt och driver omkring ?
Man får inga poäng för antal påsatta blommor eller så ? Eller är det som att dagdrömma, man är i en annan värld och bara finns ? hehe

Medlem

Kul nytänkande mysigt spel


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

För att vara ett banbrytande spel är recensionen förvånansvärt kort.

Medlem

Körde runt där på ängen och plockade blommor en halvtimme och undrade om det var det enda man gjorde, Någon som vet om det är värt att spela vidare.

PS - grafiken är inte så överväldigande som recensenten skrev. Gräset såg väldigt konstgjort ut på min HD-skärm


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av Johan:

För att vara ett banbrytande spel är recensionen förvånansvärt kort.

Kanske beror på att spelet är kort ?

ro
Medlem

Grymt coolt spel, kul med något nytt.

Medlem

Ja, det är grymt flummigt men kul och fantastiskt vackert.

Medlem

Ser fantastiskt vackert ut, ska köpas när lönen kommer. Härligt spel! Tyckte om Flow så detta blir nog gött.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av ZUJ:

Ok, men hur börjar det, är du ett blomblad, frö eller nåt och driver omkring ?
Man får inga poäng för antal påsatta blommor eller så ? Eller är det som att dagdrömma, man är i en annan värld och bara finns ? hehe

Du är (tror jag) vinden som tar tag i ett första blad från en blomma på varje bana. Sen "blåser" du omkring det bladet och som du säger "sätter på" andra blommor.
Varje blomma du får kontakt med ger dig fler blad som susar runt.
Mot slutet av varje bana så har en en massa blad från alla påsatta blommor.
Spelet har ett grymt skönt flyt över sig, med en mycket väl fungerande sixaxis kontroll.

Har inte kört igenom det än men har hört från flera håll att spelet ska vara värt sina pengar enkom pga sista banan.
Ska bli kul och se vad som händer där.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Inaktiv

Det tråkiga med spel som bryter av från den traditionella mallen och utmanar gällande designkonventioner är att de sällan eller aldrig har något vidare gameplay. Nu har jag inte spelat Flower, men om ingen motbevisar min förutfattade mening - det hela rör sig om lite meditativt lullull som efter en halvtimme mest känns besvärande - så kommer det nog att förbli på det viset.


signatur

Now where's your fucking god?!

Medlem

Som pappa till en ettåring så är mina stunder med PS3:an väldigt få. Därför är jag mycket noga med kvalitet och det här spelet har jag sett fram emot ända sen jag hörde talas om det för länge sedan. Det jag fick uppleva var en ren spelglädje på ett lite djupare plan än jag var van vid. Det här var ett spel helt i min smak; en gradvis färgsprakande uppvisning med ett bitter underton.

Medlem

Även jag är småbarnsförälder och har köpt och spelat igenom denna lilla pärla till spel. Som andra sagt, flytet är helt fantastiskt och det är skönt att bara luta sig tillbaks och drömma sig bort lite. Även lillen är alldeles fascinerad av spelet

Som sagt "banorna" (mer precist drömmarna) börjar med en ensam blomma. När man som vinden börjar blåsa på den blommar den upp och släpper från sig ett kronblad. Detta blåser man runt lekfullt i vinden och försöker nå andra blommor som då slår ut och släpper ifrån sig fler kronblad.

Vissa blommor har en "halo" runt sig och har särskild betydelse. När man öppnat en hel grupp sådana händer något speciellt, såsom exempelvis att en slags färgexplosion sker och målar världen närmast runtomkring, eller att något maskineri går igång, eller vad som helst.

Spelet börjar ganska glättigt och lättsamt men får snart en allvarlig, djupt mörk underton. Man får en känsla av hopplöshet nästan, vilket jag tror är vad spelmakarna försökt förmedla. Med sin vind och sitt kronblad kämpar man mot ett osynligt hot, för en miljö som är döende.

Det är verkligen vackert. Som konst nästan. Jämfört med att betala för en biobiljett var detta verkligen värt varenda en av de få kronorna det kostade på PSN.

12
Skriv svar