Robot
Cities XL

Sim City har mer eller mindre suttit på stadsbyggartronen i två decennier. Kanske inte så konstigt med tanke på att få utmanare varit tillräckligt ambitiösa för att överhuvudtaget utmana Maxis klassiska spelserie. Det vill Monte Cristo ändra på med sitt minst sagt ambitiösa Cities XL.

#sim-city, #sim-city-4


Medlem
Cities XL - värdigt arvet efter Sim City?

verkar bra men inget slår sim city 2000 ändå


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Har fått blandad kritik. Får ta och testa demot, men som det ser ut nu blir det inte ett köp.

Medlem

ser riktigt tråkigt ut.


signatur

Rawr

Medlem

Någon som vet om demot fungerar nu? Sist jag tog ner det så fick jag bara upp en ruta om att registreringen för demot var stängd och att man fick invänta det fulla spelet. Är sugen på detta men vill nog helst testa det innan jag köper.

/ LordDaimos

Medlem

Förstår verkligen inte månadskostnaden när man knappt får några extrafunktioner.

Medlem

Nepp, demot fungerar inte längre. Kommer bara till denna sida: https://www.citiesxl.com/demosignup?lang=en

Trist.

/ LordDaimos

Medlem

Jag köpte Cities XL igår, efter att big brorsan sa att de var kul, han har kört de sedan release, och kan säga.. läääänge sedan tiden gick så fort för mig. Hade verkligen skoj! Har verkligen skoj!

Hoppas dock bara de fortsätter så

Inaktiv

Tyckte också att det var skojj, lite buggar än, men dom håller på att fixa det mesta.

Medlem

Om alla vill veta utan att behöva bilda sig en egen uppfattning - så är det inte ett värdigt alternativ till Sim City 4.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Om alla vill veta utan att behöva bilda sig en egen uppfattning - så är det inte ett värdigt alternativ till Sim City 4.

Jag är verkligen ingen stadsbyggarfantast av rang, men jag måste säga att cxl tilltalar mig bra mycket mer än sc4. Om det är värdigt? Kul är det iaf.

Medlem

Jag har precis fyllt på min första månad nu. Spelet är helt okej, men lider, som skribenten till recensionen säger, av många brister. Men rättas allt till och dom lovar vad dom säger i forumen har vi ett bra spel att se fram emot.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Om alla vill veta utan att behöva bilda sig en egen uppfattning - så är det inte ett värdigt alternativ till Sim City 4.

Eller så testar man själv...

Jag älskar verkligen SimCity-serien och alla olika sorts Tychoon spel men CitiesXL är KLART det bästa stadbyggarspelet jag har testat.

Har suttit klistrad i flera dagar nu.

Det enda någorlunda dåliga med spelet är, som skribenten skriver, barnsjukdomarna och ett par serverkraschar. Men så fort detta har fixats till så kommer CitiesXL att bli en riktig höjdare.

Medlem

Så problemen gäller bara online delen?
i så fall kan man ju spela offline tills MC fixat mmo sektionen ju:)
Ska bli skoj att testa.


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem

Självplock på en nötkreatursgård! HAHAHAHAHAHAHAHA!


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av bionicman:

Så problemen gäller bara online delen?
i så fall kan man ju spela offline tills MC fixat mmo sektionen ju:)
Ska bli skoj att testa.

Precis som recensenten nämner är dock offline-delen rejält bantad.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Spelet har blivit totalsågat på simtropolis som är SC4s fanboy sida... De flesta tycker inte det alls är motiverat med månadskostnad.

Och jag kan inte annat än hålla med dom. Testade "demot" där man fick bygga en stad upp till 22k invånare sen slängdes man ut. Handelssystemet var helt överbelastad och fugnerade inte alls. Det var en vecka före release...

Att inte ha fått den viktigaste delen i spelet att fungera 1 vecka före release är för mig helt ofattbart... Och att sen ändå släppa spelet på avsatt datum är ännu konstigare enligt mig. Det enda de åstakommit på MC genom detta är att den största delen av de rutinerade SC4 spelarna helt enkelt struntar i CitiesXL. Till saken hör att MC gick ut till SC4 fansen och sa att nu skulle SC4 arvtagare släppas och att de skulle få hjälpa till att skapa den. Så blev det inte riktigt...

Nej detta spelet luktar girighet och inget annat. LIte OPF: RD över det. Ge en bild av att det liknar en gammal goding och sen när man väl sitter där förväntansfull så är det bara ett skal... Trist.

Tew
Medlem

Har spelat det ett tag och är grymt besviken, statsbyggandet i sig är riktigt bra men det förstörs av handelssystemet. Den enda handel man kan göra i offline versionen är med ett företag som tar fyra gånger mer betalt för något som man får om man skulle sålt det.

Det är helt omöjligt att få till riktigt stora städer iom att det inte går att få vettiga utbyten för varorna. Något mer som stör mig är att alla städer man bygger är helt ensamma, det spelar ingen roll om man bygger flera städer i samma område det går ändå inte att få något utbyte dem emellan.

Medlem
Skrivet av lolBEEF:
Skrivet av Hipshot:

Om alla vill veta utan att behöva bilda sig en egen uppfattning - så är det inte ett värdigt alternativ till Sim City 4.

Eller så testar man själv...

Men jag hjälper ju folk att slippa genomlida tragisk testning - genom att säga hur det är. Många tycker nog det var as bra att jag berättade detta...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Trött på det efter en vecka, då kändes det som man redan lyckats göra allt där fanns att göra i spelet. Inte sugen på att hosta upp pengar till dem för att få chatta i en överpopulerad chat-ruta och tradea lite tokens mellan mina 5 städer plus att de slösar bandbredden som man pyntar för till att b.la slänga in riktig reklam i spelet... motiverat. Plus att spelet är brutalt simpelt. De valde en riktigt girig spelmodel. Sen ser spelet ut som skit inzoomat, massa clipping errors, jätte tråkiga texturer pedestrians ser ut som ett gäng teletubbies, bilarna är grå rektangulära boxar när man zoomar ut till en behaglig nivå. Brist på variation på byggnaderna, i min 2 mille stad så hade jag så många identiska skyskrapor etc att det bara såg fånigt ut. Ja listan kan göras mil lång. Trist att man pynta för produkten från allra första början.

Blir sne på detta spelet, längtat i så många år efter det. :'(

Till recensenten: Anledningen till att du inte fick se några blueprints är för att de inte lyckats implementera det än...

Medlem
Skrivet av lolBEEF:

Eller så testar man själv...

Vilket man måste köpa spelet för att göra då demot inte fungerar längre vilket jag stör mig enormt på..

/ LordDaimos

Medlem

otroligt bra.

Medlem

De e ju samma sopa som recenserat detta spel som recenserade Operation Flashpoint 2.

Efter OFP2 recensionen så väger allt som den mannen skriver inte mer än luft i mina ögon.

Skamligt att han får ta dom tunga titlarna.

Tiv

Medlem

Hade varit skojsigt med nått co-op läge i ett sånt här spel, så man kan sitta med en polare och bygga en stad tillsammans.

Medlem

Ett spel som WoW är verkligen värt månadsavgiften... men det här? Pff... ett singleplayer stadsbyggarspel där man måste betala en månadsavgift för o få tillgång till de saker som borde ha varit med från början? Urk...

tka
Medlem

Jag skulle gärna se en recension över offline-delen också, för även om Eric Danielsson försöker få det att verka som att han recenserat den delen också och provat att bygga flera städer med mera, så verkar inte riktigt det vara sanningen.

Medlem

Testade demot och jag gillade det verkligen, men kan det motiveras med en månadskostnad? Nej. De måste lägga in bra mer för att locka med en sådan kostnad.

Någon som vet om man kan köpa spelet och köra det offline utan att betala månadskostnad? Är fortfarande (i brist på nytt SC) sugen på att spela det, men vill inte hosta upp slantar varje månad om jag bara vill köra offline lite då och då...

Medlem

CXL är klart mycket bättre än sim city.
Sen behöver man inte betal i månaden om man kör singelplayer.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Bondmaster har rätt, Sim City 2000 forever <3


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Någon som vet om man kan köpa spelet och köra det offline utan att betala månadskostnad? Är fortfarande (i brist på nytt SC) sugen på att spela det, men vill inte hosta upp slantar varje månad om jag bara vill köra offline lite då och då...

Vet inte riktigt hur det är med månadskostnad, men du kan köpa "LIMITED EDITION" för 154 spänn på http://www.g2play.net/store/Cities-XL/

Standard edition kostar 134 kr

12
Skriv svar